Kysy köyhän helluntailaisten perheen aikuiselta lapselta
Vastailen uskoon ja helluntailaisuuteen liittyen.
Kommentit (76)
Oletko puhunut kielillä?
Miten tulkitaan litania "sur pur pur tur till tal till tal"?
Mitä tykkäät hellareiden rock-hourailullaan hankkimasta kulttimaineesta?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rock%E2%80%99n_rollin_maailma
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/10/19/onko-rock-s*****asta
Elettiinkö kotonasi helluntailaisten ohjeiden mukaan (raamatun), vai oliko usko vain tavallaan näyttelyä. ? Kokouksiin mentiin sanan kuuloon hurskasata esittäen, mutta koton a tapeltiin ja kiroiltiin. ymv.
Minun kokemukseni helluntaiperheessä kasvaneena olivat tälläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet syntynyt?
Minä vuosina kävit hellareissa?
Kuuluiko seurakuntasi hellarikirkkoon?
Jos ei, niin miksi ei?
Vierailitko toisissa hellariseurakunnissa?
Erosiko seurakunnat toisistaan?
Jos erosi niin, miten?
Miten vanhempasi määrittelivät uskovaisen?
Saitko leikkiä esim. luterilaisen kirkon työntekijöiden lasten kanssa?
Oliko sinulla koulussa uskonnonopetusta ( hellar, ev.lut) vai et?
Miten köyhyys vaikutti elämääsi?
Olivatko vanhempasi rakastavia?En itse ole ollut hellari, mutta edesmenneet isovanhempani olivat. He käyttivät hellarinimitystä itse. Koetko sinä, että se on normaali lyhenne nykyään vai kenties haukkumasana? Tuli nyt vain mieleen käytettyäni sitä monta kertaa tässä tekstissä, että jos onkin kielteinen sana.
Jos on, niin pyydän kaikilta anteeksi.70-luvulla olen syntynyt. Kävin niissä 70,80 ja 90-luvuilla. Vierailtiin välillä toisissa helluntaiseurakunnissa, käytiin telttakokouksissa, juhannuskonferensseissa yms. Minusta niissä oli kaikissa melko samanlaista. Vanhempani olivat uskovaisena aika tarkkoja, siis eivät kiroilleet, eivät käyttäneet alkoholia, eivätkä polttaneet tupakkaa. Raamattua lukivat joka päivä ja jos ei päästy seurakuntaan,niin kuunneltiin radiosta jumalanpalvelus. Äiti kuunteli joka aamu radiosta aamuhartauden ja luki päivän raamatunlauseen. Ei uskovaisten lasten kanssa ei ollut hyvä kaveerata. Kävin ihan normaalisti koulun uskontotunneilla, mutta en käynyt rippikoulua. Olisin sen saanut käydä mutta en halunnut. Köyhyyshän vaikutti elämään monin tavoin, joutui koulussa kiusatuksi, kun ei ollut merkkivaatteita, ei mitään. Asuttiin erittäin ahtaasti. Vanhemmillani oli paljon ongelmia mutta ne eivät uskovaisuuteen liittyneet.
taidat puhua ihan puppua. Olisit saanut käydä rippikoulun? Ei ole mahdollista. Ei helluntailaiset mene ev.luterilaisten rippikouluihin, sitä ennen pitäisi liittyä lut.kirkkoon. Ja erota helluntai srk:sta. Äitisikö muka sanoi että Juu juu...LOL
Toisekseen, nuo radiojumalanpalveluksen ja aamuhartaudet on(oli) luterilaisia. Pitäisi outona jos heluuntailainen ei meisi helluntai kokoukseen sunnuntaina vaan jäisi kuuntelemaan luterilaista jumalanpalvelusta radiosta? Päivän Raamatunlausekin viittaa Luterilaiseen/kirkolliseen asiaan.
Semmonen provoyritys. Et sinä ole koskaan ollut Helluntailainen. Muka aikuiskastettu, sitten luterilainen, sittten ateisti
En puhu mitään puppua. Olisin voinut käydä rippikoulun jos olisin halunnut. Toki meillä.pyrittiin käymään mahdollisimman usein helluntailaisten kokouksissa, mutta meillä ei ollut omaa autoa eikä aina päästy sinne kulkemaan.
no ei nyt kuule vaan ole mahdollista. Ei kummaltakaan puolelta. Helluntailaisilla on omat nuorisoleirit. Ainakin nykyään "fifteenleirit". En tiedä mitä 70-80-luvuilla oli.
Luterilaisia kun ei päästetä edes ehtoolliselle helluntaiseurakunnassa. Heitä ei pidetä uskovina jos ei ole tullut uskoon.
Ei olisi luterilainen kirkko sua voinu konfirmoida ilman että olet eronnut helluntai srk:sta ja liittynyt luterilaiseen. Ja sitten kastettu.
Ei rippikoulua käydäkseen tarvitse kirkkoon liittyä!
Eihän ap puhunut konfirmoiniista mitään vaan rippikoulusta. Rippileirillä on aina käynyt myös muiden uskontojen edustajia ja uskonnottomia. Jos taas olisi konfirmoitavaksi halunnut, niin sitten olisi kastettu.
Lisäksi mielestäni ap ei ole kertonut, että kuuluiko heidän perheensä ev. Luterilaisiin hänen ollessaan vauva.. sillon hänet olisi ehkä kastettukin.
Kyllä, minut on kastettu vauvana. Rippikoulun kävin sitten vasta yli parikymppisenä.
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanottu, Valis on täysin tietämätön näistä uskonnollisista kuvioista. Samoin oli ne vanhemmat. Hellarien liepeillä hengasivat mutta oikeasti pihalla kuin lumiukot.
Ei, kyllä se olet sinä, joka olet pihalla. Lapseni rippikouluryhmässä oli evankelisluterilaisia, pari muslimiperheen lasta (toinen kastettiin myöhemmin), pari julkiateistiperheen lasta ( toinen kastettiin), ortodoksi, joka kävi myös heidän kriparin ja yksi helluntalaisperheen lapsi (työskentelee nykyään ev. lut kirkossa.)
Ördög kirjoitti:
Oletko puhunut kielillä?
Miten tulkitaan litania "sur pur pur tur till tal till tal"?
Mitä tykkäät hellareiden rock-hourailullaan hankkimasta kulttimaineesta?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Rock%E2%80%99n_rollin_maailma
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2006/10/19/onko-rock-s*****asta
En ole koskaan puhunut kielillä. Äitini ja isäni kyllä puhuivat. He myös ns rukouksen voimasta kaatuilivat.
Vierailija kirjoitti:
Elettiinkö kotonasi helluntailaisten ohjeiden mukaan (raamatun), vai oliko usko vain tavallaan näyttelyä. ? Kokouksiin mentiin sanan kuuloon hurskasata esittäen, mutta koton a tapeltiin ja kiroiltiin. ymv.
Minun kokemukseni helluntaiperheessä kasvaneena olivat tälläisiä.
Elettiin. Ei kiroiltu, ei juotu ikinä alkoholia, ei poltettu tupakkaa ja sunnuntaisin ei saanut oikein muuta tehdä kuin käydä kokouksissa.
Aika karua, että kielletään lapsia leikkimästä ei-omien kanssa. Tämä on omiaan rakentamaan kuiluja ns. muiden ja meidän välille.
Uskotko kielilläpuhumisen olevan aitoa, vai lähtöisin ihmisestä itsestään? Minä uskon ettei ole aitoa, olen sitä kuullut paljonkin, ja en vaan voi uskoa että Pyhä Henki tuottaa tuollaista. Ja sitten ne hengessä annetut varoitukset, unennäöt ym. ovat suorastaan pelottavia, nämäkin tuotokset lieneväit ihmisestä itsestään.
Mitä nämä ihmiset tavoittelevat/saavat noista esityksitään? Nautivatko huomioista, kun toiset hiljentyvät kuuntelemaan, ja arpovat mielessänkenelle "sanoma" on?? Nauttivatko pelosta jota jotkut kokevat. Vai antavatko tällä tavalla varoituskia, jos esim, nähneet kaverin kaljoittelevan?
Vierailija kirjoitti:
Aika karua, että kielletään lapsia leikkimästä ei-omien kanssa. Tämä on omiaan rakentamaan kuiluja ns. muiden ja meidän välille.
Totta mutta kyllä pienessä kyläkoulussa jossa olin kaikki tiesivät että olen uskovainen. Eli muutkin lapset karsastivat minua. Sitten olin lapsena hyvin omistautunut uskovaisuuteen eli en esim mistään hinnasta syönyt verilettuja,mustaa makkaraa yms.
Uskotko että sielunvihollinen vainoaa erityisesti helluntailaisia, saaden heidät lankeamaan esim. haureuteen, vai onkotakana vain oma himo ja heikko tahto, ? Omat teot laitetaan näin sielunvihollisen piikkiin. Tätä kuulee usein.
sinäj,oka salaa juot kaljaa,Herra sanoo sinulle... kirjoitti:
Uskotko kielilläpuhumisen olevan aitoa, vai lähtöisin ihmisestä itsestään? Minä uskon ettei ole aitoa, olen sitä kuullut paljonkin, ja en vaan voi uskoa että Pyhä Henki tuottaa tuollaista. Ja sitten ne hengessä annetut varoitukset, unennäöt ym. ovat suorastaan pelottavia, nämäkin tuotokset lieneväit ihmisestä itsestään.
Mitä nämä ihmiset tavoittelevat/saavat noista esityksitään? Nautivatko huomioista, kun toiset hiljentyvät kuuntelemaan, ja arpovat mielessänkenelle "sanoma" on?? Nauttivatko pelosta jota jotkut kokevat. Vai antavatko tällä tavalla varoituskia, jos esim, nähneet kaverin kaljoittelevan?
Lähinnä ihmettelen ettei se ole mitään ns oikeaa kieltä eli ei esim englantia,Ranskaa tms. Esim isäni joka ei ole koskaan mitään opiskellut, niin se kieli on todella erikoista. Sitten nuo kaatuilut oli jotenkin pelottavia. Kun äitini kaatuili ja sätki maassa yms niin vaikea sitä kaikkea on ymmärtää. Varmaan joku ennustus on aito mutta sitten on paljon niitä jotka eivät ole esim maailmanloppua on paljon ennustettu. Eräs tuttu myi kaikki huonekalut, onneksi oli vain yksiö, koska luuli, että tulee tietyllä päivällä 90-luvulla maailmanloppu. Ei tullut. Joutui ostamaan uudet huonekalut.
En minä, mutta kun ihollinen houkutteli kirjoitti:
Uskotko että sielunvihollinen vainoaa erityisesti helluntailaisia, saaden heidät lankeamaan esim. haureuteen, vai onkotakana vain oma himo ja heikko tahto, ? Omat teot laitetaan näin sielunvihollisen piikkiin. Tätä kuulee usein.
Mä uskon että hän vainoaa ihan kaikkia ihmisiä. Ei sen enempää helluntailaisia kuin luterilaisia tai ateisteja.
Tää on kyllä historiallinen ketju.
Ammattivalittaja ei IKINÄ ole ollut yhtä vuolassanainen. Aina muulloin tulee pelkkiä one-linereitä.
Vierailija kirjoitti:
Lähinnä ihmettelen ettei se ole mitään ns oikeaa kieltä eli ei esim englantia,Ranskaa tms. Esim isäni joka ei ole koskaan mitään opiskellut, niin se kieli on todella erikoista. Sitten nuo kaatuilut oli jotenkin pelottavia. Kun äitini kaatuili ja sätki maassa yms niin vaikea sitä kaikkea on ymmärtää. Varmaan joku ennustus on aito mutta sitten on paljon niitä jotka eivät ole esim maailmanloppua on paljon ennustettu. Eräs tuttu myi kaikki huonekalut, onneksi oli vain yksiö, koska luuli, että tulee tietyllä päivällä 90-luvulla maailmanloppu. Ei tullut. Joutui ostamaan uudet huonekalut.
Kuopion Eelimissä ennusti eräs tunnettu helluntaipuhuja, että ennenkuin tämä vuosi ( vuosi 1987) on lopussa Jeesus tulee.
Sanoi vielä, että jättäkää nyt autokaupat ( Kuopiossa oli hellareilla Väänäsen autoliike) tekemättä, sillä se on turhaa enää tässä vaiheessa. Nyt täytyy keskittyä pelastukseen. Tämä syksyllä 1987.
Mihin nämä pelottelijat pyrkivät? Ainakaan itse en tuota ennustetta uskonutkaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopion Eelimissä ennusti eräs tunnettu helluntaipuhuja, että ennenkuin tämä vuosi ( vuosi 1987) on lopussa Jeesus tulee.
Sanoi vielä, että jättäkää nyt autokaupat ( Kuopiossa oli hellareilla Väänäsen autoliike) tekemättä, sillä se on turhaa enää tässä vaiheessa. Nyt täytyy keskittyä pelastukseen. Tämä syksyllä 1987.
Mihin nämä pelottelijat pyrkivät? Ainakaan itse en tuota ennustetta uskonutkaan kyllä.
Niin, en osaa sanoa. Tuota maailmanloppua aina välillä ennustetaan ja jotkut vielä uskoo siihen.
Onko ns. sielunvihollinen näyttäytynyt sinulle tai vanhemillesi tai tutuillesi? Miltä näytti, ja pelkäsittekö? Tietenkin sana Jeesus helluntaiopin mukaan vihollisen karkottaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä historiallinen ketju.
Ammattivalittaja ei IKINÄ ole ollut yhtä vuolassanainen. Aina muulloin tulee pelkkiä one-linereitä.
:D
Totta! Mä muistan kuinka Valiksesta ei edes Arubalta irronnut muuta kuin yhden lauseen lakonisia toteamuksia tyyliin "kaunis ilma".
Miksi olitte köyhiä? Oliko velkoja ulosotossa, sairautta tai työttömyyttä. Rukoilitteko vaurautta, jota helluntaiopin mukaan annetaan kaikille, jotka etsivät ensin Jumalan valtakuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Sanot olevasi nykyään ateisti ja sitten, että varmaan joku hihhuleiden jumalallinen ennustus on aito.
Mitä sä sillä "ateismilla" oikein tarkoitat? :D
Ei rippikoulua käydäkseen tarvitse kirkkoon liittyä!
Eihän ap puhunut konfirmoiniista mitään vaan rippikoulusta. Rippileirillä on aina käynyt myös muiden uskontojen edustajia ja uskonnottomia. Jos taas olisi konfirmoitavaksi halunnut, niin sitten olisi kastettu.
Lisäksi mielestäni ap ei ole kertonut, että kuuluiko heidän perheensä ev. Luterilaisiin hänen ollessaan vauva.. sillon hänet olisi ehkä kastettukin.