Kysy köyhän helluntailaisten perheen aikuiselta lapselta
Vastailen uskoon ja helluntailaisuuteen liittyen.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Onko ns. sielunvihollinen näyttäytynyt sinulle tai vanhemillesi tai tutuillesi? Miltä näytti, ja pelkäsittekö? Tietenkin sana Jeesus helluntaiopin mukaan vihollisen karkottaa.
Isäni uskoi, että silloin minussa oli sielunvihollinen kun kiukuttelin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olitte köyhiä? Oliko velkoja ulosotossa, sairautta tai työttömyyttä. Rukoilitteko vaurautta, jota helluntaiopin mukaan annetaan kaikille, jotka etsivät ensin Jumalan valtakuntaa.
Oli työttömyyttä ja mielisairautta vanhemmilla. Tottakai sitä vaurautta rukoiltiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olet syntynyt?
Minä vuosina kävit hellareissa?
Kuuluiko seurakuntasi hellarikirkkoon?
Jos ei, niin miksi ei?
Vierailitko toisissa hellariseurakunnissa?
Erosiko seurakunnat toisistaan?
Jos erosi niin, miten?
Miten vanhempasi määrittelivät uskovaisen?
Saitko leikkiä esim. luterilaisen kirkon työntekijöiden lasten kanssa?
Oliko sinulla koulussa uskonnonopetusta ( hellar, ev.lut) vai et?
Miten köyhyys vaikutti elämääsi?
Olivatko vanhempasi rakastavia?En itse ole ollut hellari, mutta edesmenneet isovanhempani olivat. He käyttivät hellarinimitystä itse. Koetko sinä, että se on normaali lyhenne nykyään vai kenties haukkumasana? Tuli nyt vain mieleen käytettyäni sitä monta kertaa tässä tekstissä, että jos onkin kielteinen sana.
Jos on, niin pyydän kaikilta anteeksi.70-luvulla olen syntynyt. Kävin niissä 70,80 ja 90-luvuilla. Vierailtiin välillä toisissa helluntaiseurakunnissa, käytiin telttakokouksissa, juhannuskonferensseissa yms. Minusta niissä oli kaikissa melko samanlaista. Vanhempani olivat uskovaisena aika tarkkoja, siis eivät kiroilleet, eivät käyttäneet alkoholia, eivätkä polttaneet tupakkaa. Raamattua lukivat joka päivä ja jos ei päästy seurakuntaan,niin kuunneltiin radiosta jumalanpalvelus. Äiti kuunteli joka aamu radiosta aamuhartauden ja luki päivän raamatunlauseen. Ei uskovaisten lasten kanssa ei ollut hyvä kaveerata. Kävin ihan normaalisti koulun uskontotunneilla, mutta en käynyt rippikoulua. Olisin sen saanut käydä mutta en halunnut. Köyhyyshän vaikutti elämään monin tavoin, joutui koulussa kiusatuksi, kun ei ollut merkkivaatteita, ei mitään. Asuttiin erittäin ahtaasti. Vanhemmillani oli paljon ongelmia mutta ne eivät uskovaisuuteen liittyneet.
taidat puhua ihan puppua. Olisit saanut käydä rippikoulun? Ei ole mahdollista. Ei helluntailaiset mene ev.luterilaisten rippikouluihin, sitä ennen pitäisi liittyä lut.kirkkoon. Ja erota helluntai srk:sta. Äitisikö muka sanoi että Juu juu...LOL
Toisekseen, nuo radiojumalanpalveluksen ja aamuhartaudet on(oli) luterilaisia. Pitäisi outona jos heluuntailainen ei meisi helluntai kokoukseen sunnuntaina vaan jäisi kuuntelemaan luterilaista jumalanpalvelusta radiosta? Päivän Raamatunlausekin viittaa Luterilaiseen/kirkolliseen asiaan.
Semmonen provoyritys. Et sinä ole koskaan ollut Helluntailainen. Muka aikuiskastettu, sitten luterilainen, sittten ateisti
Moni hellari kuuluu myös ev.lut kirkkoon. Kaikki eivät eroa kirkosta liityttyään hellariseurakuntaan. Helluntailapset liitetään siviilirekisteriin. Helluntailaiset, ainakin tällä paikkakunalla käyvät usein myös ev.lut. srk:n tilaisuuksissa. Ehkä jotkut helluntaikansaan kuuluvat eivät hyväksy ekumeniaa.
Moni hellarilapsi saa käydä rippikoulun halutessaan.
Minunkin kotini oli helluntailainen. Jumalanpalvelukset ja aamuhartaudet kuuntelivat myös minun vanhempani joka aamu. Hartaudet tulivat eri seurakunnista.
Ja mistäpä olisi kuunneltu pelkästään helluntailaisten julistamaa sanaa. ???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sinäj,oka salaa juot kaljaa,Herra sanoo sinulle... kirjoitti:
Uskotko kielilläpuhumisen olevan aitoa, vai lähtöisin ihmisestä itsestään? Minä uskon ettei ole aitoa, olen sitä kuullut paljonkin, ja en vaan voi uskoa että Pyhä Henki tuottaa tuollaista. Ja sitten ne hengessä annetut varoitukset, unennäöt ym. ovat suorastaan pelottavia, nämäkin tuotokset lieneväit ihmisestä itsestään.
Mitä nämä ihmiset tavoittelevat/saavat noista esityksitään? Nautivatko huomioista, kun toiset hiljentyvät kuuntelemaan, ja arpovat mielessänkenelle "sanoma" on?? Nauttivatko pelosta jota jotkut kokevat. Vai antavatko tällä tavalla varoituskia, jos esim, nähneet kaverin kaljoittelevan?
Lähinnä ihmettelen ettei se ole mitään ns oikeaa kieltä eli ei esim englantia,Ranskaa tms. Esim isäni joka ei ole koskaan mitään opiskellut, niin se kieli on todella erikoista. Sitten nuo kaatuilut oli jotenkin pelottavia. Kun äitini kaatuili ja sätki maassa yms niin vaikea sitä kaikkea on ymmärtää. Varmaan joku ennustus on aito mutta sitten on paljon niitä jotka eivät ole esim maailmanloppua on paljon ennustettu. Eräs tuttu myi kaikki huonekalut, onneksi oli vain yksiö, koska luuli, että tulee tietyllä päivällä 90-luvulla maailmanloppu. Ei tullut. Joutui ostamaan uudet huonekalut.
Sanot olevasi nykyään ateisti ja sitten, että varmaan joku hihhuleiden jumalallinen ennustus on aito.
Mitä sä sillä "ateismilla" oikein tarkoitat? :D
Lähinnä sitä etten enää kuulu mihinkään kirkkoon.
Mikäsai sinut eroamaan helluntaista, ja käytkö enää ollenkaan helluntaiseurakuntien tilaisuuksissa?
Vierailija kirjoitti:
Mikäsai sinut eroamaan helluntaista, ja käytkö enää ollenkaan helluntaiseurakuntien tilaisuuksissa?
Siis viimeksi ennen luterilaisuuttani olin vapaakirkossa ja miesasioideni takia minut sieltä erotettiin. Vanhempani erotettiin helluntaiseurakunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko kielilläpuhumisen olevan aitoa, vai lähtöisin ihmisestä itsestään? Minä uskon ettei ole aitoa, olen sitä kuullut paljonkin, ja en vaan voi uskoa että Pyhä Henki tuottaa tuollaista. Ja sitten ne hengessä annetut varoitukset, unennäöt ym. ovat suorastaan pelottavia, nämäkin tuotokset lieneväit ihmisestä itsestään.
Mitä nämä ihmiset tavoittelevat/saavat noista esityksitään? Nautivatko huomioista, kun toiset hiljentyvät kuuntelemaan, ja arpovat mielessänkenelle "sanoma" on?? Nauttivatko pelosta jota jotkut kokevat. Vai antavatko tällä tavalla varoituskia, jos esim, nähneet kaverin kaljoittelevan?
Lähinnä ihmettelen ettei se ole mitään ns oikeaa kieltä eli ei esim englantia,Ranskaa tms. Esim isäni joka ei ole koskaan mitään opiskellut, niin se kieli on todella erikoista. Sitten nuo kaatuilut oli jotenkin pelottavia. Kun äitini kaatuili ja sätki maassa yms niin vaikea sitä kaikkea on ymmärtää. Varmaan joku ennustus on aito mutta sitten on paljon niitä jotka eivät ole esim maailmanloppua on paljon ennustettu. Eräs tuttu myi kaikki huonekalut, onneksi oli vain yksiö, koska luuli, että tulee tietyllä päivällä 90-luvulla maailmanloppu. Ei tullut. Joutui ostamaan uudet huonekalut.
Sanot olevasi nykyään ateisti ja sitten, että varmaan joku hihhuleiden jumalallinen ennustus on aito.
Ateismi tarkoittaa, että ei usko minkään jumalan/jumalien olemassaoloon.
Uskotko sinä, että on olemassa jumala (tai useita jumalia)? Jos uskot, et ole ateisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ateismi tarkoittaa, että ei usko minkään jumalan/jumalien olemassaoloon.
Uskotko sinä, että on olemassa jumala (tai useita jumalia)? Jos uskot, et ole ateisti.
Tiedän,että se tarkoittaa tuota. Uskoni on aika lailla ollut koetuksella joten sanon etten kyllä enää usko mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis viimeksi ennen luterilaisuuttani olin vapaakirkossa ja miesasioideni takia minut sieltä erotettiin. Vanhempani erotettiin helluntaiseurakunnassa.
ohhoh! No miksi vanhempasikin erotettiin? ( ei tarvii yksityisasioita kertoa, mut noin suurinpiirtein)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ohhoh! No miksi vanhempasikin erotettiin? ( ei tarvii yksityisasioita kertoa, mut noin suurinpiirtein)
Miehen tytärpuoli oli miehensä kanssa helluntaiseurakunnan johtajapariskunta. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen tytärpuoli oli miehensä kanssa helluntaiseurakunnan johtajapariskunta. Siksi.
Tai siis silloisen mieheni tytär eli minun tytärpuoleni.
Mitä ihmettä?? Vanhempasi erotettiin seurakunnasta, koska he olivat (sinun avioliittosi kautta) sukua seurakunnan johtajaparille?
Kuka heidät erotti? Eikö tämä johtajapari edes yrittänyt puolustaa sukulaisiaan?
Ja kuinka sinä ja miehesi tähän reagoitte?
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä?? Vanhempasi erotettiin seurakunnasta, koska he olivat (sinun avioliittosi kautta) sukua seurakunnan johtajaparille?
Kuka heidät erotti? Eikö tämä johtajapari edes yrittänyt puolustaa sukulaisiaan?
Minä rikoin silloisen mieheni avioliiton niin ei tietenkään ollut mitenkään lämpimät välit. Kävin minä pyytämässä ettei vanhempiani erotettaisi, koska olin jo aikuinen ja asuin omillani. Vanhempani olivat vuosikymmeniä olleet helluntaiseurakunnan jäseniä joten en minä sitä hyvänä asiana kokenut. He sitten liittyivät luterilaiseen kirkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä rikoin silloisen mieheni avioliiton niin ei tietenkään ollut mitenkään lämpimät välit. Kävin minä pyytämässä ettei vanhempiani erotettaisi, koska olin jo aikuinen ja asuin omillani. Vanhempani olivat vuosikymmeniä olleet helluntaiseurakunnan jäseniä joten en minä sitä hyvänä asiana kokenut. He sitten liittyivät luterilaiseen kirkkoon.
Ei vanhempiasi ole erotettu helluntaiseurakunnasta sen takia, että sinä " rikoit miehesi avioliiton". Eihän vanhemasi ole avionrikkojia, vaan sinä!
Edes helluntaiseurakunnissa ei vanhempia eroteta aikuisten lasten tekojen takia. Ei vaikka lapset olisivat alaikäisiäkin, ei vanhemmat voi estää lastensa tekoja aina, vaikka haluaisivatkin!!
Ehkä he häpesivät sinun tekojasi, ja erosivat ITSE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuopion Eelimissä ennusti eräs tunnettu helluntaipuhuja, että ennenkuin tämä vuosi ( vuosi 1987) on lopussa Jeesus tulee.
Sanoi vielä, että jättäkää nyt autokaupat ( Kuopiossa oli hellareilla Väänäsen autoliike) tekemättä, sillä se on turhaa enää tässä vaiheessa. Nyt täytyy keskittyä pelastukseen. Tämä syksyllä 1987.
Mihin nämä pelottelijat pyrkivät? Ainakaan itse en tuota ennustetta uskonutkaan kyllä.
Oliko tarkoitus, ettei autokauppa enää kävisi, ainakaan loppuvuonna? Kateus yrittäjiä kohtaan pisti "profetoimaan"
Turha kysyä ap ltä helluntalaisuudesta tai ylipäätänsä kristinuskosta. Ap ilmoitti olevansa ateisti nykyään.