Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opintolaina menossa perintään, kokemuksia?

Vierailija
30.06.2023 |

Sairastuin ja jäin työttömäksi. Yritin sopia pankin kanssa, mutta he sanoivat suoraan että minulla on niin paljon opintolainaa (26000€) ettei sitä makseta missään osissa työttömänä. Opintolaina kun pitää maksaa 10 vuoden sisällä pois, eli minun tapauksessa 2600€ vuodessa ja kun korot ovat nousussa summa nousee täysin mahdottomaksi maksaa.

Soitin Kelaan ja he kehoittivat vain jättämättä laina maksamatta ja se menee Kelan huoleksi. He sitten ilmeisesti alkavat periä sitä minulta jonkun maksusuunnitelman mukaan. Toivon toki, että työllistyn tulevaisuudessa ja pääsen maksamaan velkaa.

Mitä ongelmia tästä seuraa, meneekö luottotiedot?

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sovit kelan kanssa maksusuunnitelman ja noudatat sitä niin summa ei mene ulosottoon etkä menetä luottotietojasi.

Mieheni lyhentää omaa lainaansa kelalle 200 e/kk. Sitä pienempään lyhennyssummaan eivät suostuneet. Hänellä on maksettavaa noin 20 000 e.

Ei siitä luottotiedot tosiaankaan mene! Mutta voi olla vähän nihkeät välit sen pankkisi kanssa. Minulle lähettivät jonkun pikkulasten debit-kortin ja ottivat normaalin pankkikortin pois.

Vaihdoin pankkia ja sillä selvä. Uudessa pankissa ei mitään ongelmia missään.

Kelan Takaisinmaksuyksikköön tein vuosien mittaan monta erilaista maksusuunnitelmaa, kun elämäntilanne muuttui . Välillä oli töitä ja välillä ei.

Sitten lopuksi tuli kirje, että loppuvelka oli mennyt vanhaksi ja se siitä sitten. En ehtinyt maksaa ihan kaikkea, jäi 800€ vanhaksi.

Kerran vuodessa maksuehdotus sinne, mukaan tietoa tuloista, tai esim

terveydentilasta, tai mikä asiaasi vaikuttaa.

Vierailija
22/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain opintolainan korkoineen anteeksi. Jätin vain maksamatta lyhennykset pankille ja laina siirtyi kelan hoteisiin... Sieltä tuli kysely miten toimitaan ? Kirjoitin vapaamuotoisen selvityksen ja mukaan pari liitettä. Päätös tuli koko 16000 euroa on anteeksiannettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

Nykypäivänä, kun osa-aikatöitä saa helposti mistä vaan

ei todellakaan saa.

ravintoloihin ja ruokakauppohin pääsee aina töihin. Kaupungeissa, joiss aon oppilaitoksia, varsinkin korkeakouluja, on noita molempia paljon.

Vierailija
24/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt hullut ottako noita massiivisia opintolainoja. Opintoaika eletään sillä mitä on eikä leveästi kuten isoa palkkaa tienaavat. Onnistuu kyllä näinkin 6v:n yliopisto-opinnot.

onpintotuki on 268e ja asumistuki 450e pääkaupunkiseudulla. Eläähän sillä jossain sillan alla.

Itse asuin soluasunnossa 7 vuotta. En ottanut opintolainaa. Äidiltä pyysin kerran 50 €, kun piti ostaa lääkekuuri. Onneksi opiskelin jossain muualla kuin Helsingissä.

Vierailija
25/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

ei todellakaan saa.

ravintoloihin ja ruokakauppohin pääsee aina töihin. Kaupungeissa, joiss aon oppilaitoksia, varsinkin korkeakouluja, on noita molempia paljon.

Vaan kun pitäisi opiskella tehokkaasti eikä se onnistu moniltakaan, jos köy samalla säännöllisesti töissä. Nykyään opintotukea saa vain rajatun ajan, joten opintojen pitkittäminen ei ole hyvä idea.

Vierailija
26/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oulussa pärjäsi ilman opintolainaa. Helsinkiin en edes hakenut kalliiden asumiskustannuksien vuoksi. Opiskella voi onneksi muuallakin kuin pk-seudulla. Enää ei tosiaankaan kannata ottaa lainaa.

Vierailija
27/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää nyt hullut ottako noita massiivisia opintolainoja. Opintoaika eletään sillä mitä on eikä leveästi kuten isoa palkkaa tienaavat. Onnistuu kyllä näinkin 6v:n yliopisto-opinnot.

onpintotuki on 268e ja asumistuki 450e pääkaupunkiseudulla. Eläähän sillä jossain sillan alla.

Itse asuin soluasunnossa 7 vuotta. En ottanut opintolainaa. Äidiltä pyysin kerran 50 €, kun piti ostaa lääkekuuri. Onneksi opiskelin jossain muualla kuin Helsingissä.

Nykyään ei saa opintotukea 7 vuotta. Ja opintorahaa on leikattu.

Vierailija
28/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oulussa pärjäsi ilman opintolainaa. Helsinkiin en edes hakenut kalliiden asumiskustannuksien vuoksi. Opiskella voi onneksi muuallakin kuin pk-seudulla. Enää ei tosiaankaan kannata ottaa lainaa.

Opintolainaa joutuu ottamaan ihan missä vain. Ei se ruoka ole sen halvempaa muualla Suomessa.

Vierailija
29/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun ainakin on pakko aikuisopiskelijana ottaa opintolainaa. Maksan yksin omakotitalon kuluja, koulumatkoihin menee rahaa ja harkat pitää tehdä ainakin vielä palkattomana. Matkakuluja en saa mistään palkattomien harkkojen aikana. Kaikkia harjoitteluita en voi tehdä kotipaikkakunnalla koska ei ole kriteereihin sopivia paikkoja. Mulla on kuitenkin tässä lukiolainenkin elätettävänä.

Vierailija
30/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Christiiina kirjoitti:

ei todellakaan saa.

Ei todellakaan pääse. Esimerkiksi täällä Jyväskylässä on noin 1/3 asukaista opiskelijoita (asukkaita yhteensä noin 150 000). Ei millään riitä kaikille ravintolan hanttihommia ja kassatyötä. Varsinkaan kun kassalle otetaan ennemmin alan koulutuksen saanut kuin kokematon ja osaamaton opiskelija. Ravintolaan taasen ei plokkarin hommia kummempiin pääse ilman alan koulutusta. 

Vierailija
31/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintolainaa joutuu ottamaan ihan missä vain. Ei se ruoka ole sen halvempaa muualla Suomessa.

En ottanut senttiäkään opintolainaa. Suurin kuluerä opiskelijalle on vuokra ja se on merkittävästi pienempi muualla kuin pk-seudulla. Ruoka on kohtuullisen edullista, kun osaa suunnitella ja valmistaa sen itse. Lisäksi opiskelijaruokalassa saa edullisen ja monipuolisen lounaan.

t. eri

Vierailija
32/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun ainakin on pakko aikuisopiskelijana ottaa opintolainaa. Maksan yksin omakotitalon kuluja, koulumatkoihin menee rahaa ja harkat pitää tehdä ainakin vielä palkattomana. Matkakuluja en saa mistään palkattomien harkkojen aikana. Kaikkia harjoitteluita en voi tehdä kotipaikkakunnalla koska ei ole kriteereihin sopivia paikkoja. Mulla on kuitenkin tässä lukiolainenkin elätettävänä.

Elämä on valintoja. Aikuisena ei ole mikään pakko opiskella. Tai voi tehdä opinnot työn ohella niin kuin suurin osa tekeekin. 

Vierailija
33/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elää, kun vuokraa kimpassa asunnon ja käy viikonloppuisin töissä

Vierailija
34/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elämä on valintoja. Aikuisena ei ole mikään pakko opiskella. Tai voi tehdä opinnot työn ohella niin kuin suurin osa tekeekin. 

Lässyn lässyn. Mä haluan kouluttautua korkeammin ja saada sitä myötä parempaa palkkaa. Sä et siitä määrää. Ihan olen kuule monimuotoryhmässä joka mahdollistaa työn tekemisen, mutta suurin osa meistä silti nostaa opintolainaa. Katsos kun pitää olla palkattomalla ja aikuiskoulutustuki ei ole sama asia. Lisäksi mulla esim. seuraavassa harkassa matkaa harjoittelupaikkaan 80km. Kyllä siinä rahaa palaa.

Vierailija
35/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse käydä töissäkään, jos saa edes hieman tuke vanhemmilta. 268€ riittää tarkkaan suunnitellusti ruokaan ja muuhun pakolliseen. Opiskelijana ei tarvitse ostella mitään merkkivaatteita tms. 

Vierailija
36/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lässyn lässyn. Mä haluan kouluttautua korkeammin ja saada sitä myötä parempaa palkkaa. Sä et siitä määrää. Ihan olen kuule monimuotoryhmässä joka mahdollistaa työn tekemisen, mutta suurin osa meistä silti nostaa opintolainaa. Katsos kun pitää olla palkattomalla ja aikuiskoulutustuki ei ole sama asia. Lisäksi mulla esim. seuraavassa harkassa matkaa harjoittelupaikkaan 80km. Kyllä siinä rahaa palaa.

Rauhoituhan nyt aikuinen (?) ihminen. Kukaan ei ole sinua määrännyt. Kerrottiin vain se tosiasia, että elämä on valintoja. Sinä valitsit tuollaisen vaihtoehdon ja sinun pitää nyt elää sen kanssa. Opiskelu on vapaaehtoista. 

Vierailija
37/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pölhö elää velaksi? Otin opintolainan (äiti suositteli), mutta varallisuutta oli enemmänkin. Opintojen jälkeen maksoin pois asunto ostoksen aikaan.

Samoin. Nostin lainan ja laitoin sen aspiin.

Valmistumisen jälkeen olin koeajan töissä. Kun tämä oli täynnä, ostin asunnon. Oli tiukkaa, kuk piti lyhentää kumpaakin lainaa ja yritin vähän säästää.

Muistankin, aloin lyhentämään 200 e opintolainaa jossain vaiheessa asunnon ostin jälkeen ja 2-3 v päästä alkoi laina pyörimään.

Se extralyhennys oli lopulta tosi pieni, kun mainat tuli maksuun.

Mulla sängystä meni jousi ja jotenkin sen kaivoin alakautta. Otin vastasn lahjoitussijaudpatjoja 😁😁😁.

1 elämäni parhaista päivistä oli, kun ostin uuden sängyb

Vierailija
38/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rauhoituhan nyt aikuinen (?) ihminen. Kukaan ei ole sinua määrännyt. Kerrottiin vain se tosiasia, että elämä on valintoja. Sinä valitsit tuollaisen vaihtoehdon ja sinun pitää nyt elää sen kanssa. Opiskelu on vapaaehtoista. 

Olenko mä valittanut? Mä vain kerroin, että kyllä meidän joidenkin vain on pakko ottaa opintolainaa. Se on ihan todellista elämää mitä te jotkut ette tunnu tajuavan.

Mun olisi ilmeisesti besserwissereiden mielestä pitänyt vain jatkaa nykyisessä työssä eläkeikään asti eikä aikuisena haaveilla mistään muusta. Eihän aikuisella ihmisellä saa olla mitään haaveita ja tavoitteita.

Vierailija
39/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse käydä töissäkään, jos saa edes hieman tuke vanhemmilta. 268€ riittää tarkkaan suunnitellusti ruokaan ja muuhun pakolliseen. Opiskelijana ei tarvitse ostella mitään merkkivaatteita tms. 

Jos pappa betalar, ei tartte ottaa lainaa. Siinäpä hyvä havainto, jonka kokoomusnuoret ovat aina tienneet. Laina on köyhille ja rahvaalle.

Opintorahasta ei jää käyttöön 268 euroa. Siitä maksetaan verot ja vuokrasta se osa, jota asumistuki ei kata. Jäljelle jäävä raha ei Suomessa riitä toimeentuloon.

Nyt uusi hallitus leikkaa asumistuesta noin 70 euroa kuussa. Tarkoittaa sitä, että opintolainaa saa ottaa jatkossa entistä enemmän.

Vierailija
40/57 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletpa yksinkertainen, jos luulet että opintorahaa saa verojen ja vuokran jälkeen käteen 268 euroa kuussa.