Opiskelija ja sukulaisten romut
Nyt menee hermot. Meidän lapsi on muuttamassa opiskelemaan ja se on saanut sukulaiset penkomaan romujaan.
Ei siinä mitään mutta kun niitä vain ensin raijattiin meille kysymättä ja nyt puhelin piippaa koko ajan, käykö tämä käykö tämä.
98 prosenttia täysin pähkähullua pikkiriikkiseen yksiöön. Ja me haluttaisiin nyt lomailla tämä loma.
Argh.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Surullista luettavaa ketju. Kierrätys on tätä päivää, mutta mikään ei kelpaa, kun teinitkin haluavat kallista ja uutta. Moni pienituloinen olisi lahjoituksista iloinen. Kermapepouja vaan kiukuttaa. Häpeisit ap aloituksestasi!!
Älä viiti. Ei normaali ihminen, vaikka pienituloinen olisikin, ilahdu siitä, että hänen riesakseen tuodaan pyytämättä tarpeetonta rojua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surullista luettavaa ketju. Kierrätys on tätä päivää, mutta mikään ei kelpaa, kun teinitkin haluavat kallista ja uutta. Moni pienituloinen olisi lahjoituksista iloinen. Kermapepouja vaan kiukuttaa. Häpeisit ap aloituksestasi!!
Älä viiti. Ei normaali ihminen, vaikka pienituloinen olisikin, ilahdu siitä, että hänen riesakseen tuodaan pyytämättä tarpeetonta rojua.
viitsi*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä nykyihmisen kiittämättömyyttä! Vaikka kiinnostusta ei löytyisi, niin eikö ajatus ole kaunis?
Perheiden elintaso on korkea nykyisin, mitään lapsiperheköyhyyttä ei ole .
Minullakin on paljon esim. Astioita, lapsenlapsen äidille sanoin että vois minttu tulla katsomaan tarvisiko jotain.
Äitinsä totesi heti että hänen äidillään on merkkiastioita, saa sieltä tarvittavat. Vie roskikseen omasi.
Astiat ovat vaikeita kierrätettäviä, kun nykyisin jätteenlajittelu on niin tarkkaa. Asumme itse Helsingin keskustan lähellä ja kaikelle kierrätettävälle jätteelle on kyllä keräilypaikat lähellä. Mutta jos haluan eroon keraamisista astioista, joudun kuskaamaan ne jonnekin Sortti-asemalle, koska sekajätteisiin saa laittaa vain palavaa jätettä. Sortti-asemalle ei ilman autoa edes pääse, joten todellakin opiskelijan kannataa miettiä tarkkaan, minkälaisia asioita hän haluaa ottaa vastaan.
Nuorella ei ole mitään kierrätettyjä tavaroita vastaan. Eikä minulla. Mutta hänen pitää itse saada päättää mitä ottaa ja mitä ei ota. Ja jos hän päättää, että myöhemmin voi jollekin mieluisalle olla käyttöä, sen voi hillota hänelle kotonanikin.
Mutta ei niin että hänen ja minun ylitseni aletaan hääriä ja päättää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tätä nykyihmisen kiittämättömyyttä! Vaikka kiinnostusta ei löytyisi, niin eikö ajatus ole kaunis?
Minullakin on paljon esim. Astioita, lapsenlapsen äidille sanoin että vois minttu tulla katsomaan tarvisiko jotain.
Äitinsä totesi heti että hänen äidillään on merkkiastioita, saa sieltä tarvittavat. Vie roskikseen omasi.Ai että tätä materiaan rakastunutta suurta ikäluokkaa. Kun niitä romuja ei otetakaan nöyrästi kiitellen ja ylenmäärin kehuen vastaan, niin voi sitä suuttumuksen määrää. :D
En minä suuttunut. Isossa perheessä aikoinaan on tarvittu astioita. Kyllä minä niitä kärräilen konttiin ja fidaan erisdä joskus annan roskalavalla.
Ei sitä ilman astioita pärjätty kun oli iso perhe.
Sulla ei sitren astioita, vuodevaatteita jos ne turhaa materiaa?
Ilman muuta on pelkkää romua tavallinen perusastia.
Sinuahan oli kehotettu viemään roskikseen astiasi. Niinhän sinä itse kirjoitit. Eli kyllä ne ihan romulta kuulostavat.
No joo, löytyi vanha tuttu tästäkin keskustelusta. No, olen järki-ihminen ja kuolinsiivousta teen. Jos aika riittää ei jää jälkeläisille rojua.
Älä vastaile minulle.
Harhat pukkaa päälle?
Itse (ja varmaan mini muukin) kerää nuorelle syntymäpä- ja joululahjaksi jo hyvissä ajoin katseen ja käytön kestävää astiaa, kodinvermettä ja kodinkoneita. Meidän molemmilla nuorilla oli astiat ja pienet kodinkoneet jo hankittuna, kun opiskelemaan lähtivät.
Ja ennenkuin keskusteluun liittyvät ne, jotka pahoittivat mielensä siitä, että eikö nuori ole aikoinaan muuta saanut kuin tylsää astiaa, kodinvermettä ja kodinkoneita niin kyllä, sai ne nuoret muutakin :).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvin harvinainen ongelma että pyytämättä kenellekään tuotaisi vanhaa tavaraa.
Huomenna näkyy lähiössä olevan peräkonttikirppari, en käy niissä mutta varmaan kaupassa käydessä huomaan alueen olevan täynnä vanhan vaatteen ja tavaran ostajaa.
Mutta vauvapalstalla väki on äveriästä, ei edes nuoret tarvitse käytettyä. Kuten luin, jo alle kahdessa vuodessa nuoretkin saavat säästöjä ja vakavaraisuuden. Se huonoista ajoista.
Opintotuetkin siis hyvin riittäviä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijankin on järkevämpää ottaa vastaan vain sellaista tavaraa, mihin hän on valmis sitoutumaan pidemmäksi aikaa. Mieluummin vähän ja mieluisia astioita kuin iso määrä jotain epämieluista. Sama koskee myös suurikokoisia huonekaluja, koska niiden kierrättäminen on kallista, jos ei ole omaa autoa ja peräkärryä.
Meidän lähellä on HOASin asuntoja ja siellä näkee välillä aina muuttopäivän jälkeen, että on jotain Ikean huonekaluja dumpattu kadulle, kun ei ole varaa kierrättää niitä. Tuollaisille pitäisi tilata kuorma-auto, joka noutaa ne kierrätykseen ja ei ole ihan halpaa lystiä se. Eikä halvoille Ikean huonekaluille ole välttämättä ottajia, kun niiden kuljetus paikasta toiseen on kalliimpaa kuin mikä on huonekalujen arvo. Pienituloisella opiskelijalla on siksi houkutus dumpata ne sinne kadulle jätekeräysastioiden viereen. Niitä jätteitäkään ei käy mikään jäteauto hakemassa, koska jätteet menevät putkia pitkin aivan jonnekin muualle. HOAS joutuu sitten omalla kustannuksella siivoamaan ne pois ja muut asukkaat kärsivät sitten vuokrissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitinsä totesi heti että hänen äidillään on merkkiastioita, saa sieltä tarvittavat. Vie roskikseen omasi.Ai että tätä materiaan rakastunutta suurta ikäluokkaa. Kun niitä romuja ei otetakaan nöyrästi kiitellen ja ylenmäärin kehuen vastaan, niin voi sitä suuttumuksen määrää. :D
En minä suuttunut. Isossa perheessä aikoinaan on tarvittu astioita. Kyllä minä niitä kärräilen konttiin ja fidaan erisdä joskus annan roskalavalla.
Sinuahan oli kehotettu viemään roskikseen astiasi. Niinhän sinä itse kirjoitit. Eli kyllä ne ihan romulta kuulostavat.
No joo, löytyi vanha tuttu tästäkin keskustelusta. No, olen järki-ihminen ja kuolinsiivousta teen. Jos aika riittää ei jää jälkeläisille rojua.
Älä vastaile minulle.
Mitä sekoilet? En todellakaan tunne ketään sinun kaltaistasi. Hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vastaile minulle.
Mitä sekoilet? En todellakaan tunne ketään sinun kaltaistasi. Hyi olkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on hyvin harvinainen ongelma että pyytämättä kenellekään tuotaisi vanhaa tavaraa.
Huomenna näkyy lähiössä olevan peräkonttikirppari, en käy niissä mutta varmaan kaupassa käydessä huomaan alueen olevan täynnä vanhan vaatteen ja tavaran ostajaa.Mutta vauvapalstalla väki on äveriästä, ei edes nuoret tarvitse käytettyä. Kuten luin, jo alle kahdessa vuodessa nuoretkin saavat säästöjä ja vakavaraisuuden. Se huonoista ajoista.
Tavaraa on nykyään niin paljon, että Facebookin roskalavat ovat pullollaan ilmaiseksi annettavaa tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tätäKun nykyihmisen kiittämättömyyttä! Vaikka kiinnostusta ei löytyisi, niin eikö ajatus ole kaunis?
Äitinsä totesi heti että hänen äidillään on merkkiastioita, saa sieltä tarvittavat. Vie roskikseen omasi.Astiat ovat vaikeita kierrätettäviä, kun nykyisin jätteenlajittelu on niin tarkkaa. Asumme itse Helsingin keskustan lähellä ja kaikelle kierrätettävälle jätteelle on kyllä keräilypaikat lähellä. Mutta jos haluan eroon keraamisista astioista, joudun kuskaamaan ne jonnekin Sortti-asemalle, koska sekajätteisiin saa laittaa vain palavaa jätettä. Sortti-asemalle ei ilman autoa edes pääse, joten todellakin opiskelijan kannataa miettiä tarkkaan, minkälaisia asioita hän haluaa ottaa vastaan.
Keraamiset astiat voi viedä kirpparille. Esim Redissä on vierekkäin Kierrätyskeskus, Fida ja Uff joihin voi viedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vastaile minulle.Mitä sekoilet? En todellakaan tunne ketään sinun kaltaistasi. Hyi olkoon.
Sinähön viisastelet joka keskusteluissa innokkaasti sanomatta aiheesta mitään. Piä hauskaa kun ei kerran töitäkään ole
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen asunnon pieneen keittiöön esimerkiksi se mikroaaltouunin koko on ratkaiseva.
Kaikki ei juo kahvia eli niitä kahvinkeittimiä ei lannata tyrkyttää sen varalle että siellä joskus käy kahvinjuoja vieraana - ks edelleen se pienen keittiön ongelma.
Yleiskonetta harva haluaa mukaansa. Tai esimerkiksi montaa mattoa kun edelleen se asunto on pieni.
Ja vaikka on opiskelija, on oikeus haluta kaunis koti.
Totta kai. Menee ja ostaa mieleistään , ei edes sotkaa vaan laulumaata ja vepsäläistä.
Turhahan se on voivotella sukulaisille että nyt tyttö lähtee ja opintotuet on pieniä, jos kuitenkin rahaa on hankkia kaikki uutena ja nättinä.
Moni vielä muistelee omia aikojaan kun itse opiskelivat kimppakämpissä solun huonekaluilla.
Kaikki eivät tajua nykyistä korkeaa elintasoa nykyteineillä ja nuorilla ja lapsiperheillä.Tää menee nyt vähän ohi, mutta mikä ihme esim. Vepsäläisessä on? Ylihintaista lastulevymeininkiä kuten Sotkassa ja muaalla, erona vain se, että ne on muualla halvempia. Jotain laadukastakin tietty löytyy, mutta suuri osa ihan sitä samaa shaibaa...
Jos nuorilla ja perheillä on korkea elintaso, niin mitäs täällä sitten valitetaan, kun ollaan niin köyhiä? No tietty luottokortilla saa ja bemarilla pääsee, voi sitten seuraavaksi vinkua kun korot on niin korkeat ettei raha riitä mihinkään.
Oma nuoreni lähti opiskelemaan ja ihan mielellään otettiin vastaan käytettyä tavaraa sukulaisilta ja kavereilta, vaikka keskituloisia ollaan. Tietty olihan siinäkin rajansa - ihan mikä tahansa ei kelvannut. Mutta löytyi kauniita verhoja, paistinpannuja, kattiloita, lautasia, pyyhkeitä jnejne. sellaista kaikkea käyttötavaraa joka oli hyväkuntoista ja käyttökelpoista. Kaikki ei ollut ihan tytön mieleen, mutta mitä väliä jos pyyhkeet on roosaa jos ne kuiteskin kuluvat ja pitää uusia vähän ajan päästä. Ei ne koko elämää kuiteskaan kestä. Toisaalta meillä oli siten, että tyttö itse teki listan mitä tarvitsi kun oli tutkittu omat tavarat ja sitten kysyttiin läheisiltä että löytyykö ylimääräisenä. Varmaan jonkun mielestä kerjäämistä, mutta näin meillä lähipiirissä on toimittu kun jonkun lapsi lähtee vuorollaan opiskelemaan. Ja ihmeesti sitä tavaraa kertyy, vaikka juuri viime vuonna oli edellinen kaverin opiskeleemaan lähtevä poika kyselemässä...
Ostetaanko teillä jotenkin hallitsemattomasti tavaraa, jos vuodessa kertyy yhä uudelleen poisannetavaa?
Juuri katsoin meidän 19 vuotta vanhaa vedenkeitintä. Toimii edelleen, mutta valkoiset muoviosat kellastuu. Se päätyy sähköromun keräykseen ei opiskelijan keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Mutta vauvapalstalla väki on äveriästä, ei edes nuoret tarvitse käytettyä. Kuten luin, jo alle kahdessa vuodessa nuoretkin saavat säästöjä ja vakavaraisuuden. Se huonoista ajoista.
Ei siinä puhuttu vakavaraisuudesta. Mutta kesätöissä ja lukion ohella työskennellyt nuori saa tietenkin palkan käteen ilman veroja (mitä nyt eläkemaksut ja muut sivukulut menee 17-vuotiaasta eteenpäin). Kun asuu kotona, ne kaikki rahat jäävät säästöön. Helposti tuollaisista säästöistä voi lohkaista riittävän summan, jotta saa ostettua itselleen sen verran mieluisia astioita ja huonekaluja, että niiden kanssa voi elää opiskeluajan jälkeenkin.
Astiathan kestävät jopa vuosikymmeniä. Harvoin niitä joutuu ostamaan sen takia, että menisivät rikki. Pikemminkin niitä vaihdellaan, kun ajan kanssa maku muuttuu tai 20 vuoden jälkeen voi kaivata vaihtelua. Kun astiat on ostettu, niistä ei ole enää kuluja ja kauniit astiat voivat piristää arkea, jossa rahat voi olla vähän tiukassa ja ehkä ei sisäfilepihviin ole varaa.
Ei kauniisiin kodin käyttötavaroihin tarvita mitään vakavaraisuutta. Ihan riittää kun on vähän säästöjä. Enemmän iloa niistä kauniista asioista on, kuin vaatteista, jotka ennen pitkää kuluvat puhki ja pitää uusia.
Aterimet ovat ikuisia, joten opiskelija voi hyvin ostaa pienen satsin sellaista sarjaa, jonka kanssa arvelee voivansa viihtyä seuraavat vuosikymmenet. Lisää voi ostaa opintojen jälkeen tai pikku hiljaa kasvattaa kokoelmaa opintojen aikana, jos kokee tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tätäKun nykyihmisen kiittämättömyyttä! Vaikka kiinnostusta ei löytyisi, niin eikö ajatus ole kaunis?
Äitinsä totesi heti että hänen äidillään on merkkiastioita, saa sieltä tarvittavat. Vie roskikseen omasi.Astiat ovat vaikeita kierrätettäviä, kun nykyisin jätteenlajittelu on niin tarkkaa. Asumme itse Helsingin keskustan lähellä ja kaikelle kierrätettävälle jätteelle on kyllä keräilypaikat lähellä. Mutta jos haluan eroon keraamisista astioista, joudun kuskaamaan ne jonnekin Sortti-asemalle, koska sekajätteisiin saa laittaa vain palavaa jätettä. Sortti-asemalle ei ilman autoa edes pääse, joten todellakin opiskelijan kannataa miettiä tarkkaan, minkälaisia asioita hän haluaa ottaa vastaan.
Keraamiset astiat voi viedä kirpparille. Esim Redissä on vierekkäin Kierrätyskeskus, Fida ja Uff joihin voi viedä.
Helsingistä en tiedä mutta kyllä täällä ainakin vielä voi sekajätteeseen laittaa astiat, esim juomalasitkaan ei käy lasinkeräykseen ym jatkokäyttöön sopimattoman jätteen mille ei ole omaa keräystä
Aina ihmettelen sitä, miten vaikeaa aikuisillekin on sanoa "EI" asioihin. Sanot niille, että ei ota mitään vastaan tai ettei tarvitse mitään. Hirveä ongelma... Pääsi sisällä. Eikä ne siitä pahastu tai jos pahastuvat, niin se on oikeastaan hyvä osoitus siitä, että ovat kärräämässä ylimääräiset romunsa sinun lapsesi yksiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä vastaile minulle.Mitä sekoilet? En todellakaan tunne ketään sinun kaltaistasi. Hyi olkoon.
Sinähön viisastelet joka keskusteluissa innokkaasti sanomatta aiheesta mitään. Piä hauskaa kun ei kerran töitäkään ole
Kommentoin aihetta. Etkä sinä tiedä, kuka täällä milloinkin kirjoittelee. Ihan höpöpuheita tuollaiset aikuiselta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Aina ihmettelen sitä, miten vaikeaa aikuisillekin on sanoa "EI" asioihin. Sanot niille, että ei ota mitään vastaan tai ettei tarvitse mitään. Hirveä ongelma... Pääsi sisällä. Eikä ne siitä pahastu tai jos pahastuvat, niin se on oikeastaan hyvä osoitus siitä, että ovat kärräämässä ylimääräiset romunsa sinun lapsesi yksiöön.
Niin. Kun ei ole törmännyt rajattomiin ihmisiin, sitä sitten täälläkin pällistelee joka ketjussa, että miksei osata sanoa ei. Ongelmahan ei ole se, ettei sanottaisi, vaan että ei kuunnella.
Ylimääräiset kamat voi lahjoittaa vaikka fidaan.
Nuoret hankkii omat kamansa itse. Todella rajatonta tunkea pyytämättä yhtään mitään.
Kun itse nuorena muutti pois kotoa, itse vuokrasi kämpän, ensin oli vain patja lattialla ja lukulamppu. Oli helppo siivota. Aivan hyvin pärjäsi, olihan se oma tila johon muiden ei tarvinnut sekaantua. Tärkeä vaihe elämässä.