Voinko olla lievästi kehitysvammainen?
Olen suorittanut peruskoulun 9 vuodessa. Luokat 1-6 meni hyvin, lukuaineiden keskiarvo n. 8,5.
Yläasteelle siirtyessä alkoi vaikeudet. Mikään ei kiinnostanut ja poissaoloja oli satoja. Jouduin pienluokalle. Suoritin aineet normaalin opetussuunnitelman mukaisesti. Keskiarvo 9-luokan 6,4. Käsitöistä sain pelkästään hyvän numeron.
Ammattikoulun suoritin vasta 25-vuotiaana. Sitä ennen olin ollut 5 eri koulussa ja lukuisissa eri työpaikoissa.
Äo:n olen testannut netissä, se oli ensin 91 ja pari/kolme vuotta sen jälkeen, joskus 25-vuotiaana 111.
En osaa oikein hoitaa mitään, tai osaan kyllä, mutta ei kiinnosta. Motivaatiota ei ole. Minulla on paljon ystäviä. Mitään diagnooseja ei ole, mutta välillä on ahdistusta ja masennusta. Apua en koskaan ole saanut näihin. Myös unihäiriöitä ollut yläasteelta lähtien. En herää useinkaan herätyskelloon ja siksi poissaoloja on ollut paljon.
Mikä minussa on vikana? Olenko kehitysvammainen vai jotain muuta?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan ollut heräämättä herätyskelloon. Kuinka joku voi olla niin kuuro ettei herää herätyskelloon niin en voi ymmärtää.
Siinä herätyskellossa on jotain vikaa jos siihen ei herää.
Olet vain tyhmä ja tämmöiset aö älykkyys testit ovat ihan huuhaata. Jokaisella ihmisellä on eri osa alueita missä onnistuu paremmin ja heikommin.
Meidän täytyy löytää sellainen puoliso joka täydentää toisiamme eikä mitään samanlaista kun on itse.
Sikeästi nukkuvat eivät useinkaan herää herätyskelloihin. Voi olla myös, että heräävät - käyvät sammuttamassa kellon, eivätkä muista tapahtuneesta mitään kun kunnolla heräävät. Näin tapahtuu naisystävällä. Hänellä on ADD, eikä se ole mikään tyhmyyden eikä laiskuuden merkki. Hän on tavallista, ns. normaalia ihmistä luovempi ja älykkäämpi.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan ollut heräämättä herätyskelloon. Kuinka joku voi olla niin kuuro ettei herää herätyskelloon niin en voi ymmärtää.
Olet vain tyhmä ja tämmöiset aö älykkyys testit ovat ihan huuhaata. Jokaisella ihmisellä on eri osa alueita missä onnistuu paremmin ja heikommin.
Meidän täytyy löytää sellainen puoliso joka täydentää toisiamme eikä mitään samanlaista kun on itse.
Oletpa black And white
Tekoäly vastasi näin:
Esimerkiksi ADHD, masennus, ahdistuneisuushäiriö tai unihäiriö voivat vaikuttaa mielenterveyteesi. On tärkeää, että juttelet lääkärin kanssa, jos koet haasteita arjessa. Lääkäri voi auttaa sinua löytämään sopivan avun ja tuen.
Miettinyt nyt elämäni lopulla samaa. Olen aina ollut ujo introvertti, käsistäni taitamaton, huono kokki, enemmän teoreettinen, koulussa ja kursseilla olen ollut hyvä.
Joskus n. 40 v kävin Mensan testissä paikkakunnalla, 107 oli tulos.
Silti olen mielestäni ollut aina vähän erilainen ja ihmiset joskus suhtautuu alentuvasti.
Hyvin samantyyppinen aloitus on ollut täällä tässä lähiaikoina- lienet sama ap.
Kehitysvammaisuus sulkeutuu pois jo tuolla ala-asteen hyvällä koulumenestyksellä.
Hae apua terveydenhuollon kautta saadaksesi arvion tilanteestasi ja sopivaa tukea. Kun opinto- ja työurasi on edennyt katkeillen, voisi olettaa, että ongelmiasi olisi jo jossain vaiheessa selviteltykin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin samantyyppinen aloitus on ollut täällä tässä lähiaikoina- lienet sama ap.
Kehitysvammaisuus sulkeutuu pois jo tuolla ala-asteen hyvällä koulumenestyksellä.
Hae apua terveydenhuollon kautta saadaksesi arvion tilanteestasi ja sopivaa tukea. Kun opinto- ja työurasi on edennyt katkeillen, voisi olettaa, että ongelmiasi olisi jo jossain vaiheessa selviteltykin.
Suomessa ei saa apua jollei itse sitä aktiivisesti hae. Paska maa, mutta tulipahan synnyttyä.
Et ole kehitysvammainen, et lähimainkaan. Sen sijaan maailma, jossa elät kärsii vakavasta kehitysvammasta.
Nepsy-oireilut, autoimmuunisairaudet, persoonallisuushäiriöt, ylipaino, diabetes, sosiaaliset ongelmat ym.
ovat seurausta siitä, että meille luonnollista elämäntapaa ei enää ole. Ihmislajin evoluutio ei pysynyt kehityksen mukana ja seuraukset näkyvät kaikessa.
En ole ainakaan omassa työssäni törmännyt kehitysvammaiseen, joka osaisi jäsennellä tekstiä noin hyvin. Osaavathan he kyllä jotkut kirjoittaa ja lukea, mutta usein teksti on aika lapsenomaista ja yksinkertaista jopa vain niillä lievimmin vammaisilta. Poikkeuksiakin on, esim. joku voi vammastaan huolimatta olla kirjallisesti lahjakas, ja suurimmat ongelmat liittyvät muihin asioihin. Mutta kuitenkin, tekstisi perusteella en epäilisi kehitysvammaa. Mainittu adhd voi olla ihan mahdollinen.
ADHDlle tyypillistä että on tuollainen historia.
Sinulla on jotain muuta häikkää, k e h a r i ei voi saada peruskoulun päästötodistukseen 8,5 edes nykypäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on jotain muuta häikkää, k e h a r i ei voi saada peruskoulun päästötodistukseen 8,5 edes nykypäivänä.
Ai edes ala-asteen?
Ap, Sinä olet vankasti ja vahvasti
K E H I T Y S V A M M A I N E N.!
Outoa, ettei sitä huomattu peruskoulussa.
Ilmeisesti herätit sääliä opettajissa.
Kuitenki hienoa, että opit kirjoittamaan koulussa.
Kaikki k e h a r i t,. Eivät koskaan opi edes sitä
Ja lisäksi ap,.sinulla on vakavia mielenterveys ongelmia.
Luulosairautta, vainoharhaisuutta, persoonallisuus häiriöitö ja narsismin voimakkaita piirteitä.
Oot keskittynyt vain omaan itseesi, ajattelet vain itseäsi.
Näin ulkopuolinen ja kokemusrikas maailma jää sinulta kokematta.
Ystävällisin terveisin:. Lähes valmis psykologi.
Valmistun elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, jotkut ovat vaikka liikunnallisia ja hyviä urheilussa. Mielestäni on kuitenkin typerää se, että miksi vaikkapa siitä liikunnallisuudesta pitäisi väkisin vääntää jotain älykkyyttä? Jokainen ihminen ei voi olla älykäs, ja miksi pitäisi olla.
ADHD tai autismikirjon poikkeavuus. Molemmat hoitamattomina aiheuttavat masennusta.
Itse olen aikuisena saanut autismidiagnoosin, ja kertomuksessasi on aika paljon tuttua. Noin lyhyen kuvauksen perusteella ei mitään varmaa voi sanoa.
Itse pääsin neuropsykologisiin tutkimuksiin mielenterveyshoitajan kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, jotkut ovat vaikka liikunnallisia ja hyviä urheilussa. Mielestäni on kuitenkin typerää se, että miksi vaikkapa siitä liikunnallisuudesta pitäisi väkisin vääntää jotain älykkyyttä? Jokainen ihminen ei voi olla älykäs, ja miksi pitäisi olla.
Niinpä. Joku on älykkyydessä hyvä, toinen liikunnassa, kolmas taiteessa, neljäs musiikissa, viides ruoanlaitossa tai leipomisessa jne. Ja hyvä niin. Monenlaisia taitoja tarvitaan.
Et ole. Olet ihan normaali. Suomessa on kyllä ihmisillä eri piirteitä, muttei aina vamma.
Miten voit fyysisesti ? Onko sinusta otettu perusverenkuva ja esim. ferritiini varastorauta. Matala ferritiini aiheuttaa masennusta ja uupumusta. Samoin voi olla B12- vitamiinin puutosta. Sitä ei aina uskoisikaan, miten paljon fyysinen puoli vaikuttaa psyykkiseen.
Oletko tyttö vai poika ? Pojat kehittyvät ns. myöhemmin ja tytöillä taas kuukauden vaiheet vaikuttavat mielialaan.
Viime vuosina on ollut paljon mieltä kuormittavaa jo ihan maailmantilanteessa, ei ole ihme että ihmiset uupuvat.
Voi olla, että sinulla on esim. ADD. Silloin asioiden aloittaminen on vaikeaa.
Usko itseesi, löydät paikkasi kyllä. Mutta sitä ennen selvittelisin myös tuota fyysistä puolta.
Muista myös syödä ravintorikkaasti ja syö esim. monivitamiineja. Helli itseäsi musiikilla ja opettele uusia taitoja esim. kansalaisopistossa.