Paperitoukkia ja sokeritoukkia ostamassamme asunnossa
Pari vuotta sitten ostimme 30v vanhan omakotitalon. Molempia toukkia näkyy silloin tällöin, vaikka kosteusvaurioita ei ole. Kylpyhuoneessa vilahtaa päivittäin sokeritoukka, paperitoukkia näkyy joskus mm. lämpimässä varastossa.
Mikä on normaali määrä toukkia ja voiko entisen talonomistajan saada vastuuseen? Mitä tapahtuu jos muutamme pois, olemmeko me vastuussa toukista? Entä jos onkin joku kosteusvaurio mistä syystä toukat viihtyvät? Mitä meidän kannattaisi tehdä asialle?
Kommentit (71)
Muurahaissirotteella saa ainakin sokeritoukat vähenemään. Sirottelee sitä sinne, missä niitä eniten näkyy. Seinien vierille, jalkalistojen väliin jne.
Mutta ei kannata suurta määrää sitä tupsutella, aika kevyt kerros riittää yhteen kohtaan.
Jos niistä haluaa oikeasti eroon, niin ei ole muuta keinoa kuin määrätietoisesti myrkyttää.
Mielestäni on turha lähteä sokeritoukista myyjälle valittamaan. Niistä pääsee kyllä eroon tai ainakin ne saa huomattavasti vähemmäksi määrältään, kun myrkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Rajansa silläkin millä voi asunnon myyjää kiusata. Jos kylppärissä vilahtaa yksi sokeritoukka ja olette sitä jo pari vuotta sivusta seuranneet niin miksette valittaneet heti muutettuanne? Nyt myyjäkin voi vedota siihen että itse olette ongelman aiheuttaneet tai ylläpitäneet sitä kun olette jo tuon aikaa asuneet mitään tekemättä.
5 vuotta aikaa valittaa. Ja paperitoukka ei ole mikään pikkuriesa.
Jos muutatte pois, kerrottevtietysti, että toukkia on, niin ei se sitten enää ole teidäm vastuulla! Meilläkin noita riittää, onneksi lähinnä vain takkahuoneessa, mutta reikäiset paperit on tuttu näky.
Miksi ette tilaa tuholaistorjuntaa? Meillä on sokeritoukat häädetty ammattilaisen voimin. Kerrasta poikki.
Sokeri-, paperi-, uuni- ja "kummitus"toukat ovat erittäin yleisiä ja yleistyneet suomalaisessa rakennuskannassa.
(En muista, miten tämä ghost-toukka oli suomeksi käännetty. Ja oliko se englanniksikaan kummitus. Joka tapauksessa sellainen hyvin läpinäkyvä. Vastikään määritelty laji.
Rakennuksen ikä ei vaikuta vaan niitä on myös uusissa taloissa.
Paperitoukat elävät pahvilaatikoissa. Suosituksen mukaan verkkokaupasta tulevat pahvilaatikot kannattaisi viedä heti pois. Itse asiassa purkaa tavara asunnon ulkopuolella.
Viemäreissä toukat eivät elä. Voi vaikuttaa siltä, koska ne vilahtavat sinne piiloon.
Oma kokemus paperitoukista on, että tulevat varsinkin verkkokauppa tilauksien mukana varastoista. Niitä on paljon nykyään varastoissa mistä paketit tulevat, jos varaston lämpötila on sopiva. Ne on ensin siis tullut varastoon jostain ja päässyt lisääntymään siellä. Siksi pahvit kannattaa tuhota. Et siis välttämättä näe paketissa toukkaa vaan siellä voi olla toukan munia. Ne kuoriutuu munista jonkun viikon sisään. Jos sinulla on sisällä sopiva lämpötila, sanotaan 20-22 niin paperitoukat kasvavat munimisikään kuoriutumisesta 2-3 kuukaudessa nopeimmillaan ja munii varsinkin pesuhuoneissa joissa on sopiva lämpö + kosteus. Tästä alkaa kiertokulku ja niistä on todella vaikea päästä eroon. Yksi myrkytys ei välttämättä riitä jos ei tuhoa munia.
Paras on että heti kun huomaa paperitoukan on alettava torjunta toimiin ainakin siivoamalla kunnolla ja sitten laittamalla liima-ansoja (sokeritoukkien liima-ansa toimii myös) eri paikkoihin, jotta pystyy kartoittamaan missä niitä eniten jää kiinni. Myrkytysfirma paperitoukka tapauksessa käyttää ainakin yhtenä tuotteena Maxforce Platin merkkistä tuotetta, jolla laitetaan pieniä syöttejä listoihin ja muualle toukkien kulkualuille / rakoihin. Ne syö sitä ja kuolee muutama tunti syönnistä. Huomasin että pienet toukat ei kovin helposti tuota syö joten kunnon myrkytys on mielestäni silti paras vaihtoehto. Pienet toukat kylläkin meni liima-ansoihin hyvin helposti.
Aloittajan tuo kaksi vuotta on jo niin pitkä aika että siinä on ehtinyt syntymään otollisissa oloissa monta toukkaa lisää, jos keskimäärin yksi naaras toukka munimisikään tulon jälkeen keskimäärin pyöräyttää 50 munaa vuodessa. Tuosta voi laskea millä määrällä ne lisääntyy kun niitä on aina enemmän ja enemmän.
Sokeritoukkaa ja paperitoukkaa ei kannata sekoittaa. Paperitoukka on huomattavasti hankalempi tapaus päästä eroon.
Lähes jokaisessa kerrostaloyhtiön häkkivarastossa olen törmännyt sokeri- ja paperitoukkiin. Myös ihan uusien talojen varastoissa niitä on ollut. Monet ihmiset säilyttävät siellä varastossa pahvisia muuttolaatikoita seuraavaa muuttoa varten. Ei tarvitse ihmetellä miten nämä toukat pääsevät leviämään asunnosta ja talosta toiseen.
Sokeritoukista ei pääse koskaan eroon kokonaan, elävät putkistoissa ja varsinkin juuri vanhoissa taloissa voi olla. Tosin saa ne sillä tavalla hävitettyä ettei asunnossa kulje, täytyy myrkyttää kaikki asunnon / talon listat ja raot, putsata lattiakaivo kylppärisssä ja sinnekin myrkyttää jonkun aikaa. Itse asun 70- luvun kerrostalossa jossa asustelee noita sokeritoukkia viemärissä, nyt ei ole näkynyt asunnossa pariin vuoteen kun tein oikeat toimenpiteet aikoinaan ja välillä siis edelleen.
Mulla oli paperitoukkia rivitaloasunnossa. Huomasin, että hyllyjen päällä ja kaapeissa oli nettitilausten pahvilaatikoita mitä olin säästänyt. Vein kaikki pahvilaatikot ja vanhat sanomalehdet keräyspisteelle niin toukat katos kuin taikaiskusta. Älkää säilökö pahvilaatikoita varastoissa, ne on toukkien ruokaa ja kotipesä.
Meillä joskus näkynyt joitain yksilöitä. Kuuluvat meidän pikkuväkeen. Eli terkkuja sinne.
Sokeritoukat ovat merkki AINA jonkinlaisesta kosteusvauriosta. On täysin väärä kuvitelma, että ne olisivat vanhojen talojen pakollinen riesa.
Vierailija kirjoitti:
Sokeritoukista ei pääse koskaan eroon kokonaan, elävät putkistoissa ja varsinkin juuri vanhoissa taloissa voi olla. Tosin saa ne sillä tavalla hävitettyä ettei asunnossa kulje, täytyy myrkyttää kaikki asunnon / talon listat ja raot, putsata lattiakaivo kylppärisssä ja sinnekin myrkyttää jonkun aikaa. Itse asun 70- luvun kerrostalossa jossa asustelee noita sokeritoukkia viemärissä, nyt ei ole näkynyt asunnossa pariin vuoteen kun tein oikeat toimenpiteet aikoinaan ja välillä siis edelleen.
Ne ei elä viemäreissä. Se on vanhentunutta luuloa. Sokeritoukat käyttää viemäreitä korkeintaan kulkureittinä. Viemärissähän menee jatkuvasti vettä, nehän huuhtoutuisivat sieltä jatkuvasti pois, mahdotonta elää siellä.
Kun sokeritoukat pääsevät asuntoon, ne jäävät asunnon rakenteisiin asumaan.
Meillä on esimerkiksi parketti, joka on nykytyylin tapaan hieman "ilmassa", joten betonilattian ja parketin väliin jää ehkä puoli senttiä ihan ilmaa. Olen nähnyt satoja kertoja sokeritoukkien ja paperitoukkien livahtavan jalkalistan alle ja sieltä menevät parketin alle, olen varma, että ne asuvat siellä. Olen nähnyt niiden menevän myös saunan lattialla, sitten siitä seinään ja suoraan sauran paneelien alle seinään siis.
Olen kaatanut miljoona kertaa lattiaviemäreihin ja lavuaareihin etikkaa, soodaa ja kuumaa vettä, eikä sillä ollut mitään vaikutusta toukkiin.
Vierailija kirjoitti:
Sokeritoukat ovat merkki AINA jonkinlaisesta kosteusvauriosta. On täysin väärä kuvitelma, että ne olisivat vanhojen talojen pakollinen riesa.
Meidän 10 vuotta sitten valmistuneessa kerrostalossa on alusta asti ollut sokeritoukkia ja myös paperitoukkia.
Olen tehnyt kaiken mahdollisen, paitsi myrkytyksen, eikä mikään ole auttanut. Niitä näkyy joka yö kylppärin lattialla (tapan ne liiskaamalla vessapaperituppoon) ja välillä niitä kävelee keittiössä ja muissa huoneissa.
Ne asuvat parketin alla ja saunan seinäpaneelien sisällä.
Mitä myrkkyä voisi kokeilla? En halua mitään suihkutettavaa (en halua itse hengittää myrkkyä).
Pitäiskö haastaa myyjä oikeuteen, koska talossamme on kesäisin kärpäsiä? Ostimme 2v sitten talon ja nyt kahtena kesänä peräkkäin olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän 10 vuotta sitten valmistuneessa kerrostalossa on alusta asti ollut sokeritoukkia ja myös paperitoukkia.
Olen tehnyt kaiken mahdollisen, paitsi myrkytyksen, eikä mikään ole auttanut. Niitä näkyy joka yö kylppärin lattialla (tapan ne liiskaamalla vessapaperituppoon) ja välillä niitä kävelee keittiössä ja muissa huoneissa.
Ne asuvat parketin alla ja saunan seinäpaneelien sisällä.
Mitä myrkkyä voisi kokeilla? En halua mitään suihkutettavaa (en halua itse hengittää myrkkyä)
Kokeile Bio Killiä. Saa ihan Prismasta.
Näitähän on ja yleensä varsinkin vanhemmissa taloissa, niistä kyllä pääsee eroon. Itselläni oli koisoperhosia ja niitten toukkia, tulivat kai jostain ruokapakkauksista, piti ihan kahteen kertaan myrkyttää että pääsi niistä eroon.
Voi kiitoksia paljon teille jotka kerroitte, että paperisia muuttolaatikoita ei kannattaisi säilöä jossain häkkivarastoissa. Itse olen tehnyt niin ja nyt en kyllä yhtään ihmettele mistä ne toukat tulevat.
Paperitoukat voivat tulla taloon esim. pahvisten muuttolaatikouden mukana. Tai jos on tilattu tavaraa verkkokaupasta ja se on pakattu pahvilaatikkoon. Pahvilaatikot pitäisi tyhjentää nopeasti ja viedä pois asunnosta.
Me Bygonin käyttäjät olemme tehneet myös tuota. Omakotitalossa voi toimia, rivarissa ne tulee naapurista takaisin.