Paperitoukkia ja sokeritoukkia ostamassamme asunnossa
Pari vuotta sitten ostimme 30v vanhan omakotitalon. Molempia toukkia näkyy silloin tällöin, vaikka kosteusvaurioita ei ole. Kylpyhuoneessa vilahtaa päivittäin sokeritoukka, paperitoukkia näkyy joskus mm. lämpimässä varastossa.
Mikä on normaali määrä toukkia ja voiko entisen talonomistajan saada vastuuseen? Mitä tapahtuu jos muutamme pois, olemmeko me vastuussa toukista? Entä jos onkin joku kosteusvaurio mistä syystä toukat viihtyvät? Mitä meidän kannattaisi tehdä asialle?
Kommentit (71)
Taloyhtiössämme on suoritettu viemärien pesu, ja vaikuttaa, että se on hillinnyt sokeritoukkien ilmaantumista. Kuumalla vedellä huuhtelut on meillä melko säännöllisesti käytössä. Uskon, että auttaa myös ainakin huoneistokohtaisesti. Onko muilla kokemusta (kerrostalossa asuvalla) viemärien pesuista, onko toiminut, siten, että toukkien vipeltäminen olisi loppunut tai ainakin vähentynyt. Paperitoukat on mulle aika uusi juttu, vaikka olen niistä ollut tietoinen, mutta en siinä mittakaavassa mitä sain tietää niiden leviämisestä asuntoihin voi tulla pahvilaatikoiden mukana. Näköjään on mahdotonta välttää niitäkin mikäli olet ahkera tavaroiden ostaja/tilaaja.
Mut jos pistäs johonkin lootaan tyttöpaperitoukkia ja poikasokeritoukkia niin tulisikohan niille hypriditoukkavauvoja ??
Otin itse paperitoukka ongelmaan ammattilaisen (Anticimex). Käynti maksoi noin 280€ ja käyntejä oli kaksi. Tämän jälkeen paperitoukkien määrä alkoi laskemaan huomattavasti, jonka jälkeen taas nousemaan kun käytetyn geelin vaikutus alkoi hiipumaan.
Ammattilaisen käyttämä geeli oli nimeltä MAXFORCE Platin ja näin jälkeenpäin ostin sitä itse, koska en pysty perustelemaan itselleni tuota käyntien hintaa. Ammattilainen laittoi tuota geeliä niin pienen määrän muutamiin paikkoihin ja arvioni mukaan itse tuotetta meni ehkä 1€ arvosta. Käynnistä oli se hyöty että tiedän nyt tuon tuotteen nimen.
Nyt itse kun olen tuota geeliä laittanut koloihin ja ohjeen mukaan varsinkin niillä aluilla missä toukkia on näkynyt niin näen ehkä yhden elossa /kk ja muuten olen löytänyt niitä kuolleina, mutta määrät ovat kokoajan laskeneet. Geeli pitänee uusia noin 2kk välein niin pysyy torjunta toimivana.
Sitten jälkeenpäin toinen tuota mitä on testattu ja todettu todella toimivaksi on torakoille tarkoitettu Advion Cockroach tuote, joka tosiaan on toiminut jopa paremmin paperitoukkiin. Aijon siirtyä itse myös tähän. Yksi tuubi Maxforcea näyttää riittävän itsellä yli vuokeksi jolloin tulee jo sen käyttöikä vastaan. Tuubista maksoin 40€ joten tulee paljon edullisemmaksi kuin ammattilainen. Advion tuote on muuten huomattavasti halvempi.
Minulla ei ole kotieläimiä, joten en tiedä uskaltaako näitä käyttää silloin sillä kotieläin voi syödä kuolleita toukkia? kuolleet toukat on tehokas tapa myrkyttää muita toukkia, kun ainakin paperitoukat syövät kuolleita yksilöitä joka aiheuttaa sen että geeliä syönyt toukka vie myrkyt mukanaan koloihin.
Jos joku kommentoi tämän vaarallisuutta niin mieti että kaupasta saa kuka vain ostaa raidia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sokeritoukista ei pääse koskaan eroon kokonaan, elävät putkistoissa ja varsinkin juuri vanhoissa taloissa voi olla. Tosin saa ne sillä tavalla hävitettyä ettei asunnossa kulje, täytyy myrkyttää kaikki asunnon / talon listat ja raot, putsata lattiakaivo kylppärisssä ja sinnekin myrkyttää jonkun aikaa. Itse asun 70- luvun kerrostalossa jossa asustelee noita sokeritoukkia viemärissä, nyt ei ole näkynyt asunnossa pariin vuoteen kun tein oikeat toimenpiteet aikoinaan ja välillä siis edelleen.
Ne ei elä viemäreissä. Se on vanhentunutta luuloa. Sokeritoukat käyttää viemäreitä korkeintaan kulkureittinä. Viemärissähän menee jatkuvasti vettä, nehän huuhtoutuisivat sieltä jatkuvasti pois, mahdotonta elää siellä.
Kun sokeritoukat pääsevät asuntoon, ne jäävät asunnon rakenteisiin asumaan.
Meillä on esimerkiksi parketti, joka on nykytyylin tapaan hieman "ilm
Sama havainto. Vanha kerrostalo jossa näkynyt molempia. Välillä menee kuukausia ettei näy, mutta esim. talvella kun lähtee pois pariksi tunniksi avaten ikkunat tuulettumaan niin palattaessa näkyykin usein eteisen matolla iso paprutoukka jonka saa helposti kiinni ja tapettua vessapaperilla. Eli kylmä viima ajaa ne jalkalistojen rakosista ulos ihmettelemään mitä oikein tapahtuu ja sitten ne on helppo listiä. Kuten muutkin ötökät niin se pääsee äärimmäisen pienistä rakosista läpi ja voivat elää ilmeisesti ravinnotta kuukausia. Ihmisasunnoissahan ei ruoka niiltä lopu ts. huonepöly eli ihmishilse on mitä parhainta ravintoa niille. Olen löytänyt myös sängyn lakanoilta ison toukan sekä nähnyt kipittävän katossa.
Asuin 8 vuotta sellaisessa vuokra-asunnossa, jossa oli paljon noita. Yritin vähentää niitä eri konsteilla, mutta ei sillä ollut vaikutusta. Toisaalta ei niistä ollut juuri haittaakaan. Yhden vihkoni kannesta löytyi kyllä reikiä, ja ilmeisesti sitä oli syöty, mutta se oli vain se yksi vihko ja muut kirjat ja paperit säästyivät vahingoilta. Kun muutin uuteen asuntoon, mietin että seuraavatko sokeritoukat mukana, mutta en ole nähnyt uudessa asunnossa yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Asuin 8 vuotta sellaisessa vuokra-asunnossa, jossa oli paljon noita. Yritin vähentää niitä eri konsteilla, mutta ei sillä ollut vaikutusta. Toisaalta ei niistä ollut juuri haittaakaan. Yhden vihkoni kannesta löytyi kyllä reikiä, ja ilmeisesti sitä oli syöty, mutta se oli vain se yksi vihko ja muut kirjat ja paperit säästyivät vahingoilta. Kun muutin uuteen asuntoon, mietin että seuraavatko sokeritoukat mukana, mutta en ole nähnyt uudessa asunnossa yhtäkään.
Mä olen muuttamassa paperitoukkatalosta pois ja pelkään, että vien noita mukanani uuteen asuntoon. Pahviset muuttolaatikot mulla ois tallessa, mutta niitä on säilytetty toukkia kuhisevassa varastossa. Kannattaiskohan ne laatikot vaan suosiolla hävittää ja vuokrata muoviset? Varastossa on säilytyksessä esim. joulukoristeet pahvilaatikossa ja senkin laatikon pohjalla vilisti toukka vaikka laatikko ei ollut edes lattialla vaan ylähyllyllä..
Tervetuloa luontoon. Ei ne kauheudet vielä tuohon lopu!
Odotahan kun ikkunassa pörrää ampiainen, punkki puree pyllystä pihalla. Puhumattakaan siitä kun orava sattuu pomppimaan viereisessä puussa.
On siinä lakimiehelle töitä saada myyjä vastuuseen.
Mistä ihmeestä näitä AP:n kaltaisia sikiää, jotka kuvittelevat kaiken olevan jonkun toisen syytä ja vastuulla.
Luin paperitoukkien hävittämiseksi tältä tai jostain toiselta keskustelupalstalta neuvon suihkuttaa Neudorffin tuholaissprayta. Ostin purkin ja suihkutin spraylla jalkalistojen vierustat ja kylpyhuoneen viemäriliitäntöjen vierustat.
Olen pitänyt huolta lattian ja jalkalistojen puhtaudesta. Pyyhin jalkalistoja usein jollain pesuaineella, esim Tolulla. En pidä lattiatasossa paperisia, pahvisia tai kankaisia juttuja. Säilytän suurinta osaa vaatteistani ja tavaroistani kannellisissa, läpinäkyvissa säilytyslaatikoissa. Jos ostan kotiini jotain tavaraa, heitän tavaran mahdollisen pahvilaatikon heti pois.
Edellä kerrottu toiminta alkoi viime kesän helteiden jälkeen, kun toukkia alkoi ilmaantua jostain jalkalistojen välistä kuumuuden herättäminä. Toukat olivat täysikasvuisia, pari-kolmesenttisiä hirviöitä. Puistattavaa. Olin muuttanut vanhaan kerrostaloasuntoon vasta viime vuoden alusta.
Toukat katosivat viikkojen kuluttua Neudorffin suihkuttamisen jälkeen ja ovat pysyneet poissa omaehtoisen puhtaanapitolaitokseni johdosta. Vasta viime viikolla, siis vuosi tuholaissprayn jälkeen, on kylppärissä tullut vastaan kaksi erittäin pientä toukkaa.
Neudorffia saa esim Prismasta, eikä maksa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli paperitoukkia rivitaloasunnossa. Huomasin, että hyllyjen päällä ja kaapeissa oli nettitilausten pahvilaatikoita mitä olin säästänyt. Vein kaikki pahvilaatikot ja vanhat sanomalehdet keräyspisteelle niin toukat katos kuin taikaiskusta. Älkää säilökö pahvilaatikoita varastoissa, ne on toukkien ruokaa ja kotipesä.
Tämä ja en ymmärrä miks ihmiset käyttää pahvilaatikoita muuttamiseen. Ne ei kovin kestäviä ole muutenkaan niin oma vika sanoisinko. Aina itse olen tavarat laittanut muovilaatikoihin ja vaatteet jätesäkkeihin. Hyvin toiminut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli paperitoukkia rivitaloasunnossa. Huomasin, että hyllyjen päällä ja kaapeissa oli nettitilausten pahvilaatikoita mitä olin säästänyt. Vein kaikki pahvilaatikot ja vanhat sanomalehdet keräyspisteelle niin toukat katos kuin taikaiskusta. Älkää säilökö pahvilaatikoita varastoissa, ne on toukkien ruokaa ja kotipesä.
Tämä ja en ymmärrä miks ihmiset käyttää pahvilaatikoita muuttamiseen. Ne ei kovin kestäviä ole muutenkaan niin oma vika sanoisinko. Aina itse olen tavarat laittanut muovilaatikoihin ja vaatteet jätesäkkeihin. Hyvin toiminut
Kyllä nuo Bilteman muuttolaatikot kestää useammankin muuton.
Vanhemmissa viemäreissä monesti sokeritoukkia. Ehkä joku kunnon putsaus auttaa, yhdessä kämpässä ne hävisivät viemäriremontin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmissa viemäreissä monesti sokeritoukkia. Ehkä joku kunnon putsaus auttaa, yhdessä kämpässä ne hävisivät viemäriremontin jälkeen.
Paperitoukkia taas voi olla ihan uusissakin taloissa.
Omasta mielestäni kotona ei kuulu olla ötököitä, mutta se on vain oma mielipide.
Tämä kerrostalo, jossa nyt asun on täynnä sekä sokeritoukkia että paperitoukkia. Sokeritoukat on pienempiä ja hopeanharmaita, kun taas paperitoukat on isompia ja lähes mustia. Talon käytävissä, pyykkituvassa, varastotiloissa oikein vilisee, kun illalla liikkuu ja laittaa valot päälle.
Omassa kämpässä niitä oli alkuun, mutta siivouksen, ilmanvaihdon tehostamisen ja ansoittamisen jälkeen ei ole nyt pitkään aikaan ollut eikä toivottavasti tule. Jos niistä haluaa eroon kokonaan, koko talo pitäisi myrkyttää, mutta muita asukkaita ne ei haittaa. Itselleni ihan sama, kunhan yhtään öttiäisiä ei omaan asuntoon enää tule.
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni kotona ei kuulu olla ötököitä, mutta se on vain oma mielipide.
Tämä kerrostalo, jossa nyt asun on täynnä sekä sokeritoukkia että paperitoukkia. Sokeritoukat on pienempiä ja hopeanharmaita, kun taas paperitoukat on isompia ja lähes mustia. Talon käytävissä, pyykkituvassa, varastotiloissa oikein vilisee, kun illalla liikkuu ja laittaa valot päälle.
Omassa kämpässä niitä oli alkuun, mutta siivouksen, ilmanvaihdon tehostamisen ja ansoittamisen jälkeen ei ole nyt pitkään aikaan ollut eikä toivottavasti tule. Jos niistä haluaa eroon kokonaan, koko talo pitäisi myrkyttää, mutta muita asukkaita ne ei haittaa. Itselleni ihan sama, kunhan yhtään öttiäisiä ei omaan asuntoon enää tule.
Vaikka koko talon myrkyttäisi kerralla, niin mikään ei takaa ettei ötököitä löytyisi sieltä jo huomenna.
Pyretriiniä sisältävät myrkyt toimivat paperitoukkiin hyvin.
Meillä oli ongelmaa niiden kanssa ja suihkin kaikki listan ja lattian rajat pyretriiniä sisältävällä spraylla. Se tekee pintaan kalvon, joka kestää viikkoja ja tappaa jokaisen yli mönkivän tapauksen.
Käsittely pitää toistaa pari kertaa jotta myös myrkytysten välillä kuoriutuneet saadaan hengiltä, eikä se toki niitä tapa, jotka hengaa jossain väliseinän sisässä liikkumatta.
Saatiin kuitenkin omakotitalossa kanta romahdutettua parilla myrkytyskierroksella, enkä ole uusiin törmännyt, vaikka viimeisimmästä kerrasta on kuukausia.
Ja raatoja imuroin satoja. Jos näet pari elävää säännöllisesti, niitä on jumalattomasti piilossa.
Tuholaistorjuja paikalle. Inhoan noita ötököitä, niitä ollut itselläkin muutamassa asunnossa, joissa olen asunut. Ilmeisesti ovat viime vuosina lisääntyneet kaikkialla Suomessa.
Turkiskuoriaiset on vielä ällömpiä. Ja niille, jotka sanoo että älä välitä, eihän nämä eri ötökät ole vaarallisia, niin kyllä ne vaan vaatteita tykkää mutustella, esim pyykkikoriin jos pääsevät. Jollei kaikki vaatteet ole jotain polyesteriä.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus paperitoukista on, että tulevat varsinkin verkkokauppa tilauksien mukana varastoista. Niitä on paljon nykyään varastoissa mistä paketit tulevat, jos varaston lämpötila on sopiva. Ne on ensin siis tullut varastoon jostain ja päässyt lisääntymään siellä. Siksi pahvit kannattaa tuhota. Et siis välttämättä näe paketissa toukkaa vaan siellä voi olla toukan munia. Ne kuoriutuu munista jonkun viikon sisään. Jos sinulla on sisällä sopiva lämpötila, sanotaan 20-22 niin paperitoukat kasvavat munimisikään kuoriutumisesta 2-3 kuukaudessa nopeimmillaan ja munii varsinkin pesuhuoneissa joissa on sopiva lämpö + kosteus. Tästä alkaa kiertokulku ja niistä on todella vaikea päästä eroon. Yksi myrkytys ei välttämättä riitä jos ei tuhoa munia.
Paras on että heti kun huomaa paperitoukan on alettava torjunta toimiin ainakin siivoamalla kunnolla ja sitten laittamalla liima-ansoja (sokeritoukkien liima-ansa toimii myös) eri paikkoihin, jotta
Tässähän nämä faktat tuli. Allekirjoitan kaiken.
Tuolla on juttua pahvilaatikoista ja paperitoukista.
https://www.hs.fi/koti/art-2000009463864.html