Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksiköhän Ruotsissa ei juurikaan käytetä pyöräilykypäriä?

Vierailija
29.06.2023 |

Olin monessa Ruotsin eri kaupungissa (en vain Tukholmassa) ja kiinnitin huomiota siihen, että pyöräilykypäriä ei käytetty. Niin naiset kuin miehet viipottivat täysillä menemään ja ehkäpä yhdellä sadasta oli pyöräilykypärä.
Näin satoja pyöräilijöitä reissuni aikana, mutta näin ehkä viidellä pyöräilykypärän.
Tässä on suuri ero Suomen kypäräkulttuuriin.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Suomessa on saatu pyöräilykypäräkulttuuri niin vahvasti läpi?

Tuntuu, että suurimmalla osalla pyöräilijöistä Suomessa on kypärä, harvassa on ne, joilla ei ole.

Ruotsissa aivan päinvastoin. En kyllä osannut katsella niitä kauloja, mutta kypäriä oli oikeasti noin kolmella sadasta ihmisestä. Enkä puhu Tukholmasta, josta minulla on vähiten näköhavaintoja, sillä olin muissa kaupungeissa.

Vierailija
22/35 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä pidä paikkaansa. Pyöräilen Tukholman keskustaan töihin joka päivä ja suurimmalla osalla on joko perinteinen kypärä tai tuo Hövdingin turvatyyny. Tilastojen mukaan Tukholman alueella noin 70% pyöräilijöistä käyttää kypärää. 

"I Stockholms län ligger cykelhjälmsanvändningen på cirka 70 procent både för vuxna och barn."

https://via.tt.se/pressmeddelande/okad-cykelhjalmsanvandning-raddar-liv…

Tukholmassa en todellakaan nähnyt noin monilla pyöräilykypäriä. Tukholmassa tosin olin vähiten, vietin aikaani enemmän muissa kaupungeissa, missä tuntui siltä, että kenelläkään ei ollut pyöräilykypärää.

Muissa kaupungeissa näin ehkä 1-2 kypärää per kaupunki.

Siis sadoista pyöräilijöistä.

Muualla käytetään tosiaan vähemmän. Tukholmassa pyörän vuokraaminen on myös melko suosittua turistien keskuudessa, ja he harvoin käyttävät kypäriä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten Suomessa on saatu markkinoitua pyöräilykypärä kaikille vauvasta vaariin?

Vierailija
24/35 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkos niillä kovempi pää. Tai onko ne päättäneet etteivät joudu onnettomuuksiin

Vierailija
25/35 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa osalla ei näy myös. Se valistusvideo jossa on meloni päänä ja asfaltti, pitää taas kaivaa esiin? Ruotsalaisille?

Vierailija
26/35 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa on niin samankaltainen kulttuuri niin tämä vallalla oleva ajatus, että pyöräilykypärä on jotenkin nolo ja mennään massan mukana, että kukaan ei kehtaa sitä käyttää, on outo.

Vierailija
27/35 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen oma asia. En minäkään käytä.

Vierailija
28/35 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisen oma asia. En minäkään käytä.

Suomessa pyöräilykypärän käyttö on yhtä normaalia kuin autossa turvavyön käyttö.

Olet vähemmistöä Suomessa.

Vierailija
29/35 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako sakot jos pyöräilee ilman kypärää?

Polkupyöräilijöitä näkee joskus ajamassa myös ilman kypärää. Sakotetaanko siitä? -Tieliikennelain mukaan polkupyöräilijän ja polkupyörän matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää. Käyttämättömyydestä ei kuitenkaan sakoteta.

Vierailija
30/35 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Amsterdamissa ja Kööpenhaminassakaan kukaan käytä kypärää vaikka kaikki pyöräilevät.

Vierailija
31/35 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eihän niitä kukaan käytä. Sama heijastimissa. En tajua miten suomalaiset voi olla niin huonoja jalankulkijoita: ei osata katsoa ympärille, ei osata arvioida milloin on turvallista ylittää tie, ei ymmärretä että heijastimet eikä yhtään mikään mukaan varmista että autoilijat näkee sut. Muissa maissa ihmiset osaa jopa ylittää tien ja ymmärtää että maailma ei pyöri oman navan ympärillä. 

upuupup

Vierailija
32/35 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa tarvitaan enemmän sotilaskypärää kuin pyöräilykypärää.

Vierailija
33/35 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä kohtaa ruotsalaisten tyylihifistely sattuu omaan nilkkaan. Tai päähän.

Vierailija
34/35 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole aivoja, niin ei tarvi käyttää kypärää.

Vierailija
35/35 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse myös alkukesässä ruotsissa viikon ja minusta ne käytti hyvin kypärät..oli joko tavalliset kypärät tai sit tämä airbag kypärä. En sit tiedä missäpäin ruotsia olet ollut mutta itse sekä keski että etelä ruotsissa kävin