Iso leikkaus edessä, pelottaa
Heinäkuussa on edessä iso ja vaikea leikkaus. Isot riskit, onnistuminen epävarmaa. Tekisi mieli perua koko juttu. Millaisia kokemuksia teillä on leikkauksista? Onko kukaan perunut? Toipuminen ja kuntoutus tulee kestämään pitkään, elämä on tällä hetkellä painajaista.
Kommentit (57)
Onko sulla t ukiverkostoa? Jos ei niin voidaan olla täällä vauvapalstalla sun tukena<3
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla t ukiverkostoa? Jos ei niin voidaan olla täällä vauvapalstalla sun tukena<3
Kiitos :-) On mulla tukea, mutta ei aina kontakteja jaksa silloin kun niitä olisi kun voimat on pois. Nyt sattui olemaan sellainen hetki että jaksoi kirjoittaa.
ap
Toivottavasti koko kasvain saadaan pois.
Vaihda puhtaat petivaatteet ennenkuin lähdet.
Osta varastoon jotain mitä luulet tarvivasi. Nukutuksen jälkeen voi tulla ummetus. Peräruisketta, maitohappoa tai fructolaxia.
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti koko kasvain saadaan pois.
Vaihda puhtaat petivaatteet ennenkuin lähdet.
Osta varastoon jotain mitä luulet tarvivasi. Nukutuksen jälkeen voi tulla ummetus. Peräruisketta, maitohappoa tai fructolaxia.
Kipulääkettä ja apuvälineet valmiiksi.
Vaippoja valmiiksi.
Loiri ei mennyt kurkkusyöpäleikkaukseen, mutta melkein kaikissa muissa leikkauksissa riski kannattaa ottaa. Yleensä on kuitenkin suuri mahdollisuus voittaa todella monta laadukasta elinvuotta. Yritä unohtaa pelot, ne ei auta. Keskity käytännön asioihin. Tsemppiä!
Sinulla ilmeisesti on varmuus että on syöpä. Minulle oltiin tekemässä kiireistä radikaalia leikkausta. Pyysin lausunnon itselleni kun se ei kantapalvelussa näkynyt. Huomasin, että siinä oli virhe. Maksassa olevat kasvaimet oli jo aiemmin todettu hyvälaatuisiksi. Iso operaatio peruttiin, mutta olen seurannassa muiden kasvainten vuoksi (koepaloja ei voi ottaa). Minulle on tehty monia leikkauksia. Joskus on tuntunut, että en kävele enää koskaan, mutta aina sitä vaan toipuu kuitenkin. Tsemppiä sinulle!
Mulla on leikattu paksusuolen syöpä ja myöhemmin maksaan tulleet etäpesäkkeet. Nyt olen syöpävapaa. Molemmat leikkaukset menivät hyvin, hakasten poistoon saakka (2 viikkoa) oli vähän kipua, mutta ei sen jälkeen enää.
Hanki muovitettu lakana, isoja steriilejä haavasidoksia (jos haava aukeaa), steriilejä sidetaitoksia mahdolliseen tyrehdyttämiseen jos huono tsäkä käy, ruokaa viikoksi pakkaseen, juomat, potta tai joku muu järjestely , alusastia, vaippoja riittävästi, kipulääkkeet yms. Lääkkeet, juotavaa viikoksi, nutridrink yms. Lisäravinteet, mahdolliset apuvälineet (näitä kannattaa pyytää ja ruinata jos eivät myönnä). Nenäliinoja. Jne. Siivoa myös asuntosi ettei ole likaista. Pese lattiat . Vähentää tulehdus vaaraa kun ei ole bakteereja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis laihdutusleikkausta tarkoitin.
-Ap
Ne kaksoisleuan poistot, ne kasvaa uudestaan. Törkeän näköisiä, kun poistetaan ja sitten alkaa sivuilta kasvaa leuka uudestaan. TV ssä on näkynyt.
Naisillehan tulee hyvin monille heltta leuan alle iän myötä.
Vierailija kirjoitti:
No mieti vaan. Sen jälkeen et voi syödä kuin desin kerralla. Loppuelämän. Itse en menisi.
Kokemuksesta tiedän, että kyllä voi pikku hiljaa syödä enemmän. Jos ei ole tahdonvoimaa tarpeeksi, niin ajan myötä voi jopa lihoa ennalleen, näitäkin tapauksia valitettavasti on.
Vierailija kirjoitti:
Hanki muovitettu lakana, isoja steriilejä haavasidoksia (jos haava aukeaa), steriilejä sidetaitoksia mahdolliseen tyrehdyttämiseen jos huono tsäkä käy, ruokaa viikoksi pakkaseen, juomat, potta tai joku muu järjestely , alusastia, vaippoja riittävästi, kipulääkkeet yms. Lääkkeet, juotavaa viikoksi, nutridrink yms. Lisäravinteet, mahdolliset apuvälineet (näitä kannattaa pyytää ja ruinata jos eivät myönnä). Nenäliinoja. Jne. Siivoa myös asuntosi ettei ole likaista. Pese lattiat . Vähentää tulehdus vaaraa kun ei ole bakteereja.
Ja vielä, leikkauksesta aina toipuu. Tsemppiä. Kokonaistilanne on parempi sitten leikkauksen jälkeen.
Kuitenkin on kiva jos kotona on valmiina noita juttuja, ettei sitten tartte sairaalasta päästyä lähteä kaupoille heti.
Ja jos jotain yllättävää sattuu, niin sidetarpeita kannattaa olla varalta. (Toki hyvin harvoin haava alkaa vuotaa, jos on tikit tai ommeltu, hakaset jne.). Mutta ei vara venettä kaada.
T.monta leikkausta läpikäynnyt
Olen käynyt monessa leikkauksessa, mutta lähinnä jalkoja operoitu, joten ollu osin erilaisia haasteita. Varautuminen on silti samankaltaista.
Yllä mainitut listat (samalta ihmiseltä) varautumisesta on hyviä. Lisäisin vielä kertakäyttöhanskoja, kroonareita, pesunesteitä (tena), baby wipes:t on hyviä jos on kuuma. Ikeasta saa parhaat vesitiiviit patjansuojukset. Pyykit peset tietty valmiiks, pyyhkeitä on hyvä olla tavallista enemmän. Katso kotivaatteet valmiiksi. Tee mikrotettavia ruokia pakkaseen. Itse lainasin suihkupyörätuolin kaupungilta.
Sovi tukijoukot kodinhoitoon jos niitä ei vielä ole. Laske kotihoidon avun varaan mahdollisimman vähän, ne voi olla kiireisiä. Älä silti epäröi ottaa apua vastaan. Keskity miettimään käytännön asioita äläkä murehdi niitä asioita joihin et voi vaikuttaa. (Helpommin sanottu kuin tehty).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis laihdutusleikkausta tarkoitin.
-Ap
No ei kai se nyt niin iso leikkaus ole? Ja eikös se ole välttämättömyys että pystyt palaamaan normaaliin elämään ja elämänlaatu kohenee (ja myös odotettavissa oleva elinikä).
Kyllä se on iso leikkaus, ja onnistuminen erittäin epävarmaa. Entiseen terveeseen elämään ei ole paluuta siinäkään tapauksessa että leikkaus "onnistuu".
ap
Olen todella pahoillani. Haluaisitko kertoa millaisia vaikutuksia voi olla odotettavissa?
En tarkemmin, mutta ei siis enää tavallista elämää kuitenkaan koskaan, koska elimiä poistetaan.
Jos en mene leikkaukseen, pystyn kuitenkin vielä useamman kuukauden elelemään ns. tavallisesti sikäli kuin kivuilta pystyn.
ap
Itselleni on tehty useita leikkauksia ja on poistettu myös kudoksia ja elimiä. Elämä on tietysti erilaista kuin ennen, mutta mielestäni hyvää ja arvokasta elämää kuitenkin. Ihminen sopeutuu monenlaisiin muutoksiin, ja usein ne ennakolta pelkäämänsä asiat eivät toteudukaan sellaisenaan tai niiden kanssa pystyykin elämään helpommin kuin on ajatellut.
Kannattaa varautua edellä mainittujen listojen mukaan, jotta kotiutuessa alku olisi mahdollisimman helppo sinulle. Jos sinulla on läheisiä, niin kannattaa pyytää heitä avuksi. Sinusta pidetään hyvää huolta sairaalassa. Olemme täällä hengessä mukana ja lähetämme sinulle parantavaa energiaa. Kaikki järjestyy, ystävä hyvä!
Kiitos kokemuksestasi! Itsellä on tuo, että tässä on hoitoja jo ollut. Nyt ei enää jaksaisi mitään sörkkimistä.
ap