En usko, että yhdeltäkään yli 40-vuotiaalta kysytään henkkareita
Ikärajavalvottuja tuotteita ostaessa. Iän kyllä näkee selkeästi.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hölyn pölyä nämä jutut täällä. Kumma, että tuolla live-elämässä k u k a a n yli 40v ei todellakaan näytä miltään niin nuorelta, että kysyttäisiin henkkareita! Kyllähän sen nyt näkee naamasta minkä ikäinen ihminen on. Joo, minäkin olen 58v ja juuri eilen kysyttiin, että olenko eka luokalla koulussa hah, hah mitä juttuja täällä!
Itse olin varakassana korona-aikaan, ja kysyin paperit 42-vuotiaalta! Maski kasvoilla, eikä mitään ryppyjä ko.naisella ollut edes silmäkulmissa, niin olisin voinut olettaa hänen olevan vaikka 29.
Mä en ymmärrä, miksi siitä pitää vetää herneet nenään, jos kysytään henkkareita, vaikka oiskin yli 30? Parempi niin päin, kuin että myydään ikärajavalvottuja tuotteita vaikka vanhahkolta näyttävälle 16-vuotiaalle. Kummallisia mielensä pahoittajia tää palsta tulvillaan 😅
Ihan siksi, että joudun kantamaan passia mukana näiden kyselijöiden takia. En mielelläni tekisi sitä. Passi- ja identiteettivarkaudet ovat vakava ongelma. Puhumattakaan siitä, miten kalliiksi tulee uusia passi. Keski-Euroopassa 16-vuotiaat saavat juoda alkoholia ja jopa 14-vuotiaat aikuisen seurassa. En näe siinä mitään ongelmaa, että vaikka 16-vuotias joisi välillä mietoja alkoholijuomia. Ja joitakin kymmeniä vuosia sitten kuka vaan sai ostaa tupakkaa. Pappani lähetti äitini lapsena tupakanhakureissulle. Enemmän minua häiritsee kyttäys- ja rajoitusyhteiskunnan toiminta kuin se, että joku kohta 18-vuotias ostaa pari keppanaa tai tupakka-askin. Joillekin kyttääminen tuo turvaa, minulle ahdistusta. Niin ja vitutttaa sekin, että on kiire vaikka bussiin ja pitää alkaa kaivelemaan henkkareita yhden röökiaskin takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
37 ja pari kertaa kysytty. Aina ollut uusi kassa ja varmaan paineissa kysyy kaikilta ettei vaan tule mitään virheitä tehtyä.
No joo tuon vielä ymmärtää. Minua huvittaa, kun lähikaupassani sama parikymppinen tyttö kysyy joka kerta minulta henksut. Luulisi jo tunnistavan minut näin viidenkymmenen kyselyn jälkeen. :)
Varmasti tunnistaa ja muistaa. Kysyttävä on silti.
Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tuottaa pettymys ihmisille, mutta kassatyöntekijöiden on tarkistettava vuoronsa aikansa riittävän monelta paperit, kone tosiaan ilmoittelee itsestään. Parhaimmillaan joutuu kysymään eläkeläiseltä. 🙂
VMP. Miten te jaksatte?
Vierailija kirjoitti:
Jospa ne kysyykin juuri sen takia, että mammat voi sit ilolla leveillä kun luullaan nuoremmaksi kuin on :)
Minua ei kiinnosta näyttää nuorelta tai nuoremmalta kuin olen. Riittää, että tiedän olevani kaunis ja hyväkroppainen. En ota sitä kohteliaisuutena kun kysytään henkkarit. Olen pahoillani kassat, mutta ärsyynnyn siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
37 ja pari kertaa kysytty. Aina ollut uusi kassa ja varmaan paineissa kysyy kaikilta ettei vaan tule mitään virheitä tehtyä.
No joo tuon vielä ymmärtää. Minua huvittaa, kun lähikaupassani sama parikymppinen tyttö kysyy joka kerta minulta henksut. Luulisi jo tunnistavan minut näin viidenkymmenen kyselyn jälkeen. :)
Miksi?
PTY:n ohje. Siis jos henkilö näyttää alle 30-vuotiaalta. Kysytään joka kerta, vaikka olisi tuttu tai asioisi päivittäin ja muistaisit syntymäpäivän ulkoa. Kuulemma se viestii myös muille asiakkaille, että ikärajoja valvotaan, kun ei se seuraavana jonossa oleva voi tietää, että kassa muistaa sen nuorennäköisen olutta ostavan asiakkaan syntymäpäivän...
Rahapelien pelaamisessa on pakkotunnistautuminen. Ei haittaisi yhtään vaikka olisi samanlainen järjestely myös alkoholin ja tupakan myynnissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
PTY:n ohje. Siis jos henkilö näyttää alle 30-vuotiaalta. Kysytään joka kerta, vaikka olisi tuttu tai asioisi päivittäin ja muistaisit syntymäpäivän ulkoa. Kuulemma se viestii myös muille asiakkaille, että ikärajoja valvotaan, kun ei se seuraavana jonossa oleva voi tietää, että kassa muistaa sen nuorennäköisen olutta ostavan asiakkaan syntymäpäivän...
No, opinpa taas jotain uutta. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hölyn pölyä nämä jutut täällä. Kumma, että tuolla live-elämässä k u k a a n yli 40v ei todellakaan näytä miltään niin nuorelta, että kysyttäisiin henkkareita! Kyllähän sen nyt näkee naamasta minkä ikäinen ihminen on. Joo, minäkin olen 58v ja juuri eilen kysyttiin, että olenko eka luokalla koulussa hah, hah mitä juttuja täällä!
Itse olin varakassana korona-aikaan, ja kysyin paperit 42-vuotiaalta! Maski kasvoilla, eikä mitään ryppyjä ko.naisella ollut edes silmäkulmissa, niin olisin voinut olettaa hänen olevan vaikka 29.
Mä en ymmärrä, miksi siitä pitää vetää herneet nenään, jos kysytään henkkareita, vaikka oiskin yli 30? Parempi niin päin, kuin että myydään ikärajavalvottuja tuotteita vaikka vanhahkolta näyttävälle 16-vuotiaalle. Kummallisia mielensä pahoittajia tää palsta tulvillaan 😅Ihan siksi, että joudun kantamaan passia mukana näiden kyselijöiden takia. En mielelläni tekisi sitä. Passi- ja identiteettivarkaudet ovat vakava ongelma. Puhumattakaan siitä, miten kalliiksi tulee uusia passi. Keski-Euroopassa 16-vuotiaat saavat juoda alkoholia ja jopa 14-vuotiaat aikuisen seurassa. En näe siinä mitään ongelmaa, että vaikka 16-vuotias joisi välillä mietoja alkoholijuomia. Ja joitakin kymmeniä vuosia sitten kuka vaan sai ostaa tupakkaa. Pappani lähetti äitini lapsena tupakanhakureissulle. Enemmän minua häiritsee kyttäys- ja rajoitusyhteiskunnan toiminta kuin se, että joku kohta 18-vuotias ostaa pari keppanaa tai tupakka-askin. Joillekin kyttääminen tuo turvaa, minulle ahdistusta. Niin ja vitutttaa sekin, että on kiire vaikka bussiin ja pitää alkaa kaivelemaan henkkareita yhden röökiaskin takia.
Älä osta röökiä, niin ei vituta! Toki siitä röökistä on sit se ilo ja autuus, että rypistyt ja harmaannut nopeampaan, niin eipä kysellä enää papereita, kun kela-korttia syöpähoitoihin mennessäs.
Ja luuletko tosiaan kassojen kysyvän ihan kettuillakseen? Jos et kysy, se on työtehtävien laiminlyöntiä, ja sunlaisen bimbon takia en varoitusta ottaisi 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa ne kysyykin juuri sen takia, että mammat voi sit ilolla leveillä kun luullaan nuoremmaksi kuin on :)
Minua ei kiinnosta näyttää nuorelta tai nuoremmalta kuin olen. Riittää, että tiedän olevani kaunis ja hyväkroppainen. En ota sitä kohteliaisuutena kun kysytään henkkarit. Olen pahoillani kassat, mutta ärsyynnyn siitä.
Ärsyynny ihan rauhassa, kysyn silti, jos mua huvittaa 😉
Itse oon ihan just 40v ja vain joka 10 kerta EI kysytä :) Ihan kiva jos voi olla mitä vaan +/1 välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyynnytkö muissakin tilanteissa siitä että muut ihmiset yrittävät tehdä heille määrätyn työn ohjeistetulla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä tuottaa pettymys ihmisille, mutta kassatyöntekijöiden on tarkistettava vuoronsa aikansa riittävän monelta paperit, kone tosiaan ilmoittelee itsestään. Parhaimmillaan joutuu kysymään eläkeläiseltä. 🙂
Voi olla tuotakin, mutta muutaman kerran on kassa sanonut paperit näyttäessäni että "oho, anteeksi, enpä olisi uskonut". -Se 42v joka näyttänyt paperit viisi kertaa vuoteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, miksi siitä pitää vetää herneet nenään, jos kysytään henkkareita, vaikka oiskin yli 30? Parempi niin päin, kuin että myydään ikärajavalvottuja tuotteita vaikka vanhahkolta näyttävälle 16-vuotiaalle. Kummallisia mielensä pahoittajia tää palsta tulvillaan 😅Ihan siksi, että joudun kantamaan passia mukana näiden kyselijöiden takia. En mielelläni tekisi sitä. Passi- ja identiteettivarkaudet ovat vakava ongelma. Puhumattakaan siitä, miten kalliiksi tulee uusia passi. Keski-Euroopassa 16-vuotiaat saavat juoda alkoholia ja jopa 14-vuotiaat aikuisen seurassa. En näe siinä mitään ongelmaa, että vaikka 16-vuotias joisi välillä mietoja alkoholijuomia. Ja joitakin kymmeniä vuosia sitten kuka vaan sai ostaa tupakkaa. Pappani lähetti äitini lapsena tupakanhakureissulle. Enemmän minua häiritsee kyttäys- ja rajoitusyhteiskunnan toiminta kuin se, että joku kohta 18-vuotias ostaa pari keppanaa tai tupakka-askin. Joillekin kyttääminen tuo turvaa, minulle ahdistusta. Niin ja vitutttaa sekin, että on kiire vaikka bussiin ja pitää alkaa kaivelemaan henkkareita yhden röökiaskin takia.
Vaihda henkilökorttiin niin ei tarvitse kantaa. Tuskin iän todistamiseen muutenkaan vaaditaan voimassa olevaa henkilötodistusta, tuollaiseen epäviralliseen yhteyteen pitäisi kelvata vanhentunutkin paperi. Suomen laki nyt on mitä on, sille ei kassatyöntekijä voi mitään joten turha purkaa kiukkuaan häneen.
Olin 47v ja harmaa parta. Kysyttiin kaupassa. Myyjä kihersi siihen malliin, että ymmärsin olevan flirttiä ilmassa. Ihan piristävää.
Multa kysyttiin. Pysähdyin kadulla penkille lepäämään ja juomaan urheilujuomaa kun helle alkoi ottaa voimille. Kohdilla olleen kaupan ovista tuli pari vartijaa jotka alkoi mussuttaa asiattomasta oleskelusta. "Mitä oot ottanut". Kysyivät henkkareita. Yrittivät vielä estää lähtemästä. Paskat.
Ostin keväällä simaa Joensuun Prismassa. Kassa kysyi henkkarit ja minä pöyristyneenä kysyin ootko ihan tosissasi? Hän sanoi, kyllä simassa on alkoholia. Hämmentyneenä nöytin henkkarit. Olen 51v, täytän 52 marraskuussa. Minua on luultu pitkään nuoremmaksi, esim 47 vuotiaana työkaveri luuli minua 30 vuotiaaksi.
Minulta on kysytty tänä vuonna kahdesti (ostin tupakkaa ja toisella kerralla nikotiinipurkkaa). Olen 46 v.
Älä sitten usko. Rastapäisenä, farkkutakkiin pukeutuvana ja vahvasti meikattuna saan usein näyttää paperit tupakkaa ostaessa. Etenkin kesäisin kun isot aurinkolasit peittää puoli naamaa, myyjä näkee vain punaiset huulet ja mustat dreadlockit ja kysyy henkkareita. Olen 41vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan ne henkkarit tulee kysyä kaikilta, jotka näyttävät alle 30 -vuotiailta.
Jep, olen 40 ja kaikki sanovat että näytän noin 30 vuotiaalta. Tämä siis ihmisiltä jotka viettävät kanssani pidempään aikaa.
Kassoista en osaa sanoa kun en tupakkaa polta tai alkoholia käytä.