En usko, että yhdeltäkään yli 40-vuotiaalta kysytään henkkareita
Ikärajavalvottuja tuotteita ostaessa. Iän kyllä näkee selkeästi.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kysytty vain S-ryhmän kaupoissa. Kuulin jostain että S-ryhmän kassoilla olisi sellaisia "pakkotarkastuksia" että kassakone satunnaisesti silloin tällöin piippaa että nyt on pakko tarkistaa henkkarit olipa asiakkaana sitten minkä ikäinen tahansa.
No ei varmasti ole. Kaikissa kaupoissa pitää nykyään arvioida ikä jokaisen ikärajatun tuotteen ostajan kohdalla. Jos kassa arvioi ihmisen 30-vuotiaaksi tai sitä nuoremmaksi, pitää kysyä paperit. Mikä on ihan älytöntä, koska kyllä ne alaikäiset tunnistaa, mutta ihmiset väliltä 25-45 v on usein aika saman näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt 45-vuotiaana ei enää usein kysytä mutta 2 vuotta sitten joutui yrittämään useammasta kaupasta ennenkuin sai kaljaa kun ajokortti oli hävinnyt lompakon mukana. Älytöntähän se kyllä on. Vain Suomessa.
usassa joissain osavaltioissa täytyy aina näyttää ajokortti tai muu henkilöllisyystodistus alkoholia ostaessa oli kuinka vanha tahansa.
Toivottavasti tämä tulee Suomeen.
Se on kuulkaas "kiva" ottaa ne kaljat pois 29-vuotiaan näköiseltä, ehkä 46-vuotiaalta, jos tällä ei ole henkkarit mukana.
Jos myyjät ymmärtää katsoa silmäkulman ryppyjä, niin ei pitäisi tulla noin suuria määritysvirheitä. Voi tietenkin olla meikkiä tai lasit, jotka häivyttää noita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
37 ja pari kertaa kysytty. Aina ollut uusi kassa ja varmaan paineissa kysyy kaikilta ettei vaan tule mitään virheitä tehtyä.
No joo tuon vielä ymmärtää. Minua huvittaa, kun lähikaupassani sama parikymppinen tyttö kysyy joka kerta minulta henksut. Luulisi jo tunnistavan minut näin viidenkymmenen kyselyn jälkeen. :)
Pakko kysyä. Esimies pakottaa. Perusteluna ettei vaan muut asiakkaat luule, että täältä saa nuoren näköiset ostaa kaljaa. Kaupalta menee luvat, jos joku vain luulee, että alaikäisille myydään.
Vierailija kirjoitti:
Jos myyjät ymmärtää katsoa silmäkulman ryppyjä, niin ei pitäisi tulla noin suuria määritysvirheitä. Voi tietenkin olla meikkiä tai lasit, jotka häivyttää noita.
Nimenomaan meikistä on helppo arvioida naisten ikää. Meikittömien on paljon vaikeampaa. Kokeile vaikka itse.
Ikää on vaikea arvioida. Minun 52-vuotiaalta kollegaltani kysyttiin alkossa papereita. Kollega ei ollut imarrelty, vaan tyrmistynyt. Hän on ihan ikäisensä näköinen, mutta olemus on tyttömäinen: pitkä vaalea ponihäntä.
Eli tyyli ratkaisee myös. Äitini myös sanoo aina, että ihminen vanhenee kymmenen vuoden sykleissä. Eli samalla naamalla mennään, ja rupsahdus tulee nopeasti, ja sillä naamalla mennään seuraavat kymmenen vuotta.
tunnen ikäistään nuoremman näköisisä, mutta he menevät tuohon kymmenen vuoden sykliin,
Jos olisin kassa, kysyisin paperit nimenomaan niiltä ikänsä kanssa kipuilevien näköisiltä 😊 Tulisivat varmasti toistekin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
37 ja pari kertaa kysytty. Aina ollut uusi kassa ja varmaan paineissa kysyy kaikilta ettei vaan tule mitään virheitä tehtyä.
No joo tuon vielä ymmärtää. Minua huvittaa, kun lähikaupassani sama parikymppinen tyttö kysyy joka kerta minulta henksut. Luulisi jo tunnistavan minut näin viidenkymmenen kyselyn jälkeen. :)
Pakko kysyä. Esimies pakottaa. Perusteluna ettei vaan muut asiakkaat luule, että täältä saa nuoren näköiset ostaa kaljaa. Kaupalta menee luvat, jos joku vain luulee, että alaikäisille myydään.
Se on Päivittäistavarakauppa Ry:n tiukka ohje ihan kaikille kaupoille, eikä mikään sun esimiehen keksimä kiusa. Luulo alaikäiselle myynnistä ei riitä lupien menetykseen, mutya aiheuttaa tiukempaa valvontaa ja lisää koeostoja yksikköön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hölyn pölyä nämä jutut täällä. Kumma, että tuolla live-elämässä k u k a a n yli 40v ei todellakaan näytä miltään niin nuorelta, että kysyttäisiin henkkareita! Kyllähän sen nyt näkee naamasta minkä ikäinen ihminen on. Joo, minäkin olen 58v ja juuri eilen kysyttiin, että olenko eka luokalla koulussa hah, hah mitä juttuja täällä!
Itse olin varakassana korona-aikaan, ja kysyin paperit 42-vuotiaalta! Maski kasvoilla, eikä mitään ryppyjä ko.naisella ollut edes silmäkulmissa, niin olisin voinut olettaa hänen olevan vaikka 29.
Mä en ymmärrä, miksi siitä pitää vetää herneet nenään, jos kysytään henkkareita, vaikka oiskin yli 30? Parempi niin päin, kuin että myydään ikärajavalvottuja tuotteita vaikka vanhahkolta näyttävälle 16-vuotiaalle. Kummallisia mielensä pahoittajia tää palsta tulvillaan 😅Ihan siksi, että joudun kantamaan passia mukana näiden kyselijöiden takia. En mielelläni tekisi sitä. Passi- ja identiteettivarkaudet ovat vakava ongelma. Puhumattakaan siitä, miten kalliiksi tulee uusia passi. Keski-Euroopassa 16-vuotiaat saavat juoda alkoholia ja jopa 14-vuotiaat aikuisen seurassa. En näe siinä mitään ongelmaa, että vaikka 16-vuotias joisi välillä mietoja alkoholijuomia. Ja joitakin kymmeniä vuosia sitten kuka vaan sai ostaa tupakkaa. Pappani lähetti äitini lapsena tupakanhakureissulle. Enemmän minua häiritsee kyttäys- ja rajoitusyhteiskunnan toiminta kuin se, että joku kohta 18-vuotias ostaa pari keppanaa tai tupakka-askin. Joillekin kyttääminen tuo turvaa, minulle ahdistusta. Niin ja vitutttaa sekin, että on kiire vaikka bussiin ja pitää alkaa kaivelemaan henkkareita yhden röökiaskin takia.
Vaihda henkilökorttiin niin ei tarvitse kantaa. Tuskin iän todistamiseen muutenkaan vaaditaan voimassa olevaa henkilötodistusta, tuollaiseen epäviralliseen yhteyteen pitäisi kelvata vanhentunutkin paperi. Suomen laki nyt on mitä on, sille ei kassatyöntekijä voi mitään joten turha purkaa kiukkuaan häneen.
Kyllä myös henkkarien on oltava voimassa. Ja näyttäjän pitää näyttää kuvan henkilöltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä tyttöä ei varmaan huvita. Mutta pakko on pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt 45-vuotiaana ei enää usein kysytä mutta 2 vuotta sitten joutui yrittämään useammasta kaupasta ennenkuin sai kaljaa kun ajokortti oli hävinnyt lompakon mukana. Älytöntähän se kyllä on. Vain Suomessa.
usassa joissain osavaltioissa täytyy aina näyttää ajokortti tai muu henkilöllisyystodistus alkoholia ostaessa oli kuinka vanha tahansa.
Toivottavasti tämä tulee Suomeen.
Tämä muuten nopeuttaisi kassajonoakin, jos alkon ostajilla olisi henkkarit valmiina jo kassalle tullessa.
Kuules, multa kysyttiin viime jouluaattona kaupassa paperit, kun oli kaksi siideriä ostosten joukossa. Olin kuukautta päälle 51. Tiedän olevani hyvin säilynyt, mutta tuo kyllä yllätti mut ja myös kassatyöntekijän, kun näytin ajokorttini. 😂
50v ja kaksi kertaa kysytty paperit kuukauden sisään, prismassa ja alkossa. Toisella kerralla oli kyllä aurinkolasitkin päässä