IltaSanomissa taas painoindeksi pohdintaa
5 urheilevaa tavallista naista ovat sitä mieltä että painoindeksit ei kerro mitään. Esim, 169/89 ja 167/79
Joo-o
Kommentit (102)
Ite oon 170cm ja 75kg. Eli pikkuisen pienempi kuin nuo, mutta silti näytän sata kertaa läskimmältä.
Silarit ja isot oikeatkin tissit voi painaa paljon. Se ei sinänsä ole lihavuutta. Samoin treenatut lihakset voi olla painavat. Lyhyille ihmisille BMI antaa myös vähän liian korkean tuloksen. Väestötasolla BMI on kuitenkin hyvä ylipainon mittari, ja suurimmalla osalla taviksista myös yksilötasolla.
Mikä pointti noissa on? Selittää että ylipaino ja reilu semmoinen on ihan ok? Saavat toki olla mitä ovat, mutta kärjistettynä kas kun ei 30kg anorektikoita oteta näihin selittämään miten vaakalukemalla ei ole väliä...
Vakavasti ylipainoisia noista ainakin osa oli ja ei selity lihaksilla, vaikka niin varmaan haluavat kuvitellam Kyllä ois iso A jo muuten kateellinen ;)
Painoindeksi toimii todella hyvin 99,9% väestöstä. Jostain syystä kenenkään mieltä ei saisi enää pahoittaa asiasta joka on täysin korjattavissa. Eli puhumalla ylipainosta.
Painoindeksi on muotoiltu 25 -vuotiaiden USA:n merijalkasotilaiden tietojen perusteella.
Painoindeksi on ongelmallinen, mutta juuri päinvastaisessa mielessä kuin nämä jutut usein antavat ymmärtää. Todellisuudessa painoindeksi aliarvioi lihavuuden määrää neljä kertaa useammin kuin yliarvioi. Hyvin harvoin ongelmana on se, että painoindeksi jotenkin aiheuttaisi lihaksikkaalle ihmiselle turhaa huolta lihavuudesta. Nimenomaan liikunnalliset ihmiset yleensä tietävät hyvin painoindeksin rajoitteet. Paljon yleisempi ongelma painoindeksissä on, että se tuudittaa lihavan ihmisen käsitykseen, että hän olisi vielä terveen painon rajoissa.
Ihan normipainoiselta näyttivät, kukaan ei ollut lihava.
Ja itse olen taulukon mukaan normaalipainossa, mutta kyllä mullakin on löysää läskiä - ja se on ok. En ole mikään malli tms.
Ei kerrokaan. Bmi 16,20 "merkittävä alipaino", anna mun nauraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proffa suosittelee ettei painoindeksin käytetä ainakaan ainoana mittarina, ja kehottaa mittaamaan vyötärön ympäryksen!
Vyötärönympärys on todella ongelmallinen. Yritäpä löytää oikea kohta vyötäröstä ylipainoisen vatsamakkaroiden seasta. Toisekseen kaikilla naisilla ei ole "vyötäröä", vaan vartalonmalli on tasapaksu alipainoisenakin.
Vyötärömitta otetaan heti kylkiluiden alta.
Voi sitä kaikkea selitellä mutta tavattoman pyöreitä olivat.
Melko tuhteja daameja. Miksi mukana ei ollut miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Proffa suosittelee ettei painoindeksin käytetä ainakaan ainoana mittarina, ja kehottaa mittaamaan vyötärön ympäryksen!
Vyötärönympärys on todella ongelmallinen. Yritäpä löytää oikea kohta vyötäröstä ylipainoisen vatsamakkaroiden seasta. Toisekseen kaikilla naisilla ei ole "vyötäröä", vaan vartalonmalli on tasapaksu alipainoisenakin.
Vyötärö mitataan kapeimmasta kohdasta.
Vierailija kirjoitti:
Melko tuhteja daameja. Miksi mukana ei ollut miehiä?
kehopositiivisuus on vain naisille.
No minä en olisi ikinä osannut arvata noita lukemia! Varsinkin kaksi ekaa eivät näytä ollenkaan niin painavilta kuin ovat. Olen itse 161/57 ja näytän mielestäni alakropasta suunnilleen samalta.
Olen ymmärtänyt, että meidän tukiranka ei ymmärrä onko paino lihasta vai rasvaa. Ylipaino on aina ylipainoa ja voi olla kuormittavaa elimistölle.
Onpa kuvottavaa naisvihaa monissa kommenteissa, toki näkee heti että sama vihaaja on kirjoittanut monta kommenttia.
Jutun naiset ovat kaikki nätin ja normaalin näköisiä. Meitä ihmisiä on monen mallisia ja asia on tosiaan niin kun professori Rissanen kertoo, että yksilötasolla vyötärönympärys olisi paras mittari ylipainolle. Sekin vain siitä syystä, että keskivartalorasva on terveydelle vahingollista.
Muuten ei ole järkeä tavallisten, liikunnallisten ja terveellisesti elävien naisten surra kilojaan. Ei heidän tarvitse kelvata kellekään muulle kun itselleen.
Kateelliset huutelee kirjoitti:
Onpa kuvottavaa naisvihaa monissa kommenteissa, toki näkee heti että sama vihaaja on kirjoittanut monta kommenttia.
Jutun naiset ovat kaikki nätin ja normaalin näköisiä. Meitä ihmisiä on monen mallisia ja asia on tosiaan niin kun professori Rissanen kertoo, että yksilötasolla vyötärönympärys olisi paras mittari ylipainolle. Sekin vain siitä syystä, että keskivartalorasva on terveydelle vahingollista.
Muuten ei ole järkeä tavallisten, liikunnallisten ja terveellisesti elävien naisten surra kilojaan. Ei heidän tarvitse kelvata kellekään muulle kun itselleen.
"Nätin ja normaalin näköisiä" - Eivät todellakaan ole. Suorastaan hälyttävää kuinka läskiys on ajettu ihmisten aivoihin muka normaalina.
Kateelliset huutelee kirjoitti:
Ja turha mainita naisvihaa, ylipaino on aivan yhtä epäterveellistä ja ruman näköista myös miehillä.
Jos lihavuus ei muka ole ongelma, niin miksi ei voi vain todeta olevansa lihava?