Miksi joku oletus, että työttömän pitäisi ottaa vain joku työ? Mielestännekö kaikki sopivat vain johonkin alalle?
Esim jos kassan työ olisi vapaana, työttömän pitäisi napata, se . Vaikka ei olisikaan luonteeltaan asiakaspalveluhenkinen? tai lähihoitajaksi pitäisi hakeutua herkän ja ujon, sellaisen jonka oma mielenterveyskin heikossa hapessa?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sillä jokaisen työkykyisen on elätettävä itsensä. Niinhän ihmiset ennekin tekivät; hoitivat lehmää ja viljelijät maata, marjastivat, kalastivat ja metsästivät. Kirnusivat voita markkinoille ja myivät kutomiaan kankaita. Osallistuivat metsätöihin, uittoon ja tervanpolttoon. Tekivät rakennustöitä. Ei heiltä kyselty, passaavatko ominaisuudet tai halu yksiin työtehtävien kanssa.
Kelan tuet ovat olleet suomessa jo 70-luvulta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Sehän on ihan kiinni työttömän halusta taltuttaa ruokahalunsa ja maksaa laskunsa. Jos ei työ maita, ei se ruoankaan tule maittaa. Pitäisi olla selvää ihan lapsellekin - ei kaikki aina ole niin mukavaa.
Kyllä mulle ainakin itse kalastetut kuhat ja ahvenet maittaa ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä jotkut saa tyydytystä kun kuvittelevat työttömien tekevän itselleen vastenmielistä työtä. Se olikin Sannan aktiivimallin ainoa tarkoitus.
Hyvin vältin tuon aktiivimallin, kun aloin opiskella kolmatta ammattia.
Minä en ole koskaan ollut työtön, enkä ole koskaan sopinut optimaalisesti alalle, jossa teen töitä. Minulla ainoa kriteeri työlle on ollut, että se ei ole täysin sietämätöntä, siinä on kohtuu hyvät työllistymismahdollisuudet ja vähintään mediaanipalkka. Noista suurin osa ei ole koskaan toteutunut samaan aikaan, tällä hetkellä toteutuu kaikki. Siltikään en ajattele, että minun pitäisi olla naimisissa tämän työni kanssa lopun ikäni jos en halua. Järjestän asiani niin, että voin aina vaihtaa alaa halutessani, mutta minulla on pohja kunnossa eli lähes varma työpaikka työvoimapula-alalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, sillä jokaisen työkykyisen on elätettävä itsensä. Niinhän ihmiset ennekin tekivät; hoitivat lehmää ja viljelijät maata, marjastivat, kalastivat ja metsästivät. Kirnusivat voita markkinoille ja myivät kutomiaan kankaita. Osallistuivat metsätöihin, uittoon ja tervanpolttoon. Tekivät rakennustöitä. Ei heiltä kyselty, passaavatko ominaisuudet tai halu yksiin työtehtävien kanssa.
Toi on täysvale, sä et ees tunne ihmisten historiaa. Mee alkuperäiskansoihin asti, sielä kylissä nimenomaan valikoidaan työt sen mukaan miten ne sopii erilaisille ihmisille, kaikilla on hyvä olla. Se on aina mennyt niin oikeasti ennen tätä Läntistä modernia askaa.
Ennen tätä läntistä modernia aikaa ei laiskoja elätetty, jokaisen piti kantaa kortensa kekoon lapsista vanhuksiin saakka eikä kyselty että sattuuko hommat kiinnostamaan. Jos kiinnosti saada ruokaa tai suojaa piti osallistua niiden hankkimiseen.
Onneksi yhteiskunta kehittyy että noin ei tarvitse enää elää, sinä voit muuttaa jonnekin Afrikkaan asumaan jos haluat elää kuin keskiajalla.
Minä olen aina ottanut ihan minkä tahansa työn vain olen saanut enkä sen takia ole ollut eläissäni kahta viikkoa pudempään työttömänä. En edes sen kymmenen vuoden aikana, kun minulla ei ollut ylioppilastutkintoa kummempaa koulutusta.
Kappas vain, tämä on ollut piirre, jota on myös arvostettu korkeakouluopintojen jälkeen uudella urallani ja sain ensimmäisen alan työpaikkani "ihailtavan asennoitumisen" ansiosta.
Jokainen tehkööt omat valintansa, mutta minä olen tehnyt niin hirveitä töitä kuin vaan voi tehdä paremman puutteessa ja kohdannut vain positiiviasta suhtautumista valmiudestani tehdä mitä tahansa työtä ja antaa sille 100 % että uskon vakaasti, että paremmat työt löytävät niiden eteen jotka ovat valmiita menemään vaikka pohjalle ja tekemään kaikkensa päästääkseen edes vähän eteen päin.
Sellainen ajattelu on ammattitaidon ja työn vaativuuden aliarviointia. Mihinkään työhön ei sovi aivan kuka tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi on täysvale, sä et ees tunne ihmisten historiaa. Mee alkuperäiskansoihin asti, sielä kylissä nimenomaan valikoidaan työt sen mukaan miten ne sopii erilaisille ihmisille, kaikilla on hyvä olla. Se on aina mennyt niin oikeasti ennen tätä Läntistä modernia askaa.
Voit ottaa mallia tuolta idästä missä järjestelmä kertoo mihin menet kyvyistä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Tuilla on mukava elellä. Töitä ei tarvise tehdä, jos ei halua.
Tuet voisi lopettaa kokonaan.
Paloin kahdesti loppuun siivoustyössä. Lääkäri totesi myös etten tule jaksamaan henkisesti eläkeikään asti kyseisellä alalla. Minulla on lämpimiä muistoja alalta kaikesta huolimatta. Opiskelin uuden ammatin ja nyt olen taas oma itseni. Menihän siinä 7 vuotta, ennen kuin tunsin itseni siksi, joka olen. Tämän takia en mene kun niihin töihin joissa todella viihdyn ja jaksan tehdä. Oma hyvinvointi on numero ykkönen valinnoissa.
Ottaisit, ottaisit ja niin ottaisin minäkin myös korkeakoulutettuna. Eri asia sitten, ottaisiko työnantaja meitä näihin töihin.
On edelleen harhaluulo, että työtön vain ottaa työn kuin työn.