Automaattinen isyystesti lapsen syntyessä milloin?
Tuo Riston tapaus on niin järkyttävä, että tämä pitäisi saada lakiin kirjattua että jokaisen lapsen isyys testataan.
Kommentit (208)
"Yllättäen" naiset tuntuvat olevan kovasti tällaista testiä vastaan.
Ilman muuta, suostuisin synnyttäjänä. Poistaisi ehkä monta turhaa riitaa kun mies väittää että silloin 10 vuotta sitten seurustelit toisen kanssa, on varmasti lapsikin hänen. Miehillä tuo ymmärrys lisääntymisestä on aika vaillinaista.
Lisäksi tärkeämpänä, mies ei voisi enää paeta elatusvelvollisuuttaan eron jälkeen vaan elatus voitaisiin ulosotolla ottaa lapsilleen, eikä jäisi yhteiskunnan maksettavaksi. Ehkä miehetkin oppisivat käyttämään ehkäisyä, vihdoin ja viimein. Ja kantamaan vastuuta omista teoistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen maksaa?
Valtio tietenkin. Eihän siinä ole muita kuluja kuin hoitajan palkka. Vähän analysoi näytteitä ja kone kertoo tuloksen.
Näytteitä otettaisiin n. 100 000 per vuosi (isä+lapsi) ja ne pitäisi myös analysoida. Mistä ihmeestä saataisiin henkilökuntaa sitä varten ja kuka heidän palkkansa maksaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 € lasku ei varmaan ole ongelma kenellekään epäluuloiselle iskälle?
Ei ole ainakaan suurimmalle osalle. Ongelma on se, ettei testiä voi teettää ilman, että se otettaisiin suorana syytöksenä pettämisestä. Sehän on koko jutun pointti. Ja näköjään suurin osa mammoista on myös sitä mieltä, että testin teettäminen on myös osoitus teettäjän epärehellisyydestä.
Eli suomeksi: mies ei voi vaatia testiä, koska hän osoittaa sillä sekä oman epäluotettavuutensa ja samalla syyttää naista uskottomuudesta. Jos se olisi rutiinia, tällaista ongelmaa ei ole.
Jaa, että mitäkö mieltä itse olen? No sitä, että valtion rahoja käytetään turhempaankin, mutta ei niitä silti pitäisi tällaiseen käyttää.
Ongelmaa ei ole, koska testin voi tilata netistä ja tehdä kotona kahdestaan vauvan kanssa, eikä äiti saa koskaan tietää. Ellei sitten ongelma ole se, ettei osaa tilata testiä netistä tai ei halua ikinä hoitaa vauvaa. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen pakollinen isyystesti olisi hyvin ongelmallinen sellaisissa tapauksissa, joissa äiti ei halua sitä miestä mitenkään osalliseksi omaan tai lapsen elämään.
Näissä ongelmallista on se, että veronmaksajat joutuvat maksamaan elarit isän sijasta. Kun mamma ei halua kertoa kuka kakaran siitti.
Voisivat joutua silti, jos isä on joku ongelma- tapaus.
Itse kääntynyt tämän kannalle opittuani nyt "isäni" kuoleman jälkeen että äitini petti häntä ja biologinen isäni onkin täysin eri ihminen. Vanhempani siis elivät "isäni" kuolemaan asti yhdessä. Sain tietää kun tarkistin oliko "isäni" kuolemaan johtanut mahdollisesti perinnöllinen sydänvika itsellänikin, ei ollut, koska tuli ilmi että emme ole sukua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100 € lasku ei varmaan ole ongelma kenellekään epäluuloiselle iskälle?
Ei ole ainakaan suurimmalle osalle. Ongelma on se, ettei testiä voi teettää ilman, että se otettaisiin suorana syytöksenä pettämisestä. Sehän on koko jutun pointti. Ja näköjään suurin osa mammoista on myös sitä mieltä, että testin teettäminen on myös osoitus teettäjän epärehellisyydestä.
Eli suomeksi: mies ei voi vaatia testiä, koska hän osoittaa sillä sekä oman epäluotettavuutensa ja samalla syyttää naista uskottomuudesta. Jos se olisi rutiinia, tällaista ongelmaa ei ole.
Jaa, että mitäkö mieltä itse olen? No sitä, että valtion rahoja käytetään turhempaankin, mutta ei niitä silti pitäisi tällaiseen käyttää.
Ongelmaa ei ole, koska testin voi tilata netistä ja tehdä kotona
Onhan siinä ihan sama ongelma. Jos sen lipsauttaa myöhemmin tai jää kiinni, niin ks. Edellinen viesti.
Vierailija kirjoitti:
Itse kääntynyt tämän kannalle opittuani nyt "isäni" kuoleman jälkeen että äitini petti häntä ja biologinen isäni onkin täysin eri ihminen. Vanhempani siis elivät "isäni" kuolemaan asti yhdessä. Sain tietää kun tarkistin oliko "isäni" kuolemaan johtanut mahdollisesti perinnöllinen sydänvika itsellänikin, ei ollut, koska tuli ilmi että emme ole sukua.
Entäs, jos oletkin adoptoitu? Tai äitisi raiskattiin? Tai he eivät pystyneet saamaan lasta ja käyttivät lahjasiittiöitä?
Mutta sinä päätit jo äitisi pettäneen, eikä muuta vaihtoehtoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa olen sitä mieltä, että lapsen yleinen DNA-testi, mukaan lukien isyys, perinnöllisyys ja geneettiset sairaudet, olisi erittäin kätevä tulevan lapsen kehityksen kannalta ja säästäisi paljon rahaa terveydenhuoltojärjestelmälle, koska se voisi auttaa paljastamaan kaikki mahdolliset terveysongelmat riittävän ajoissa.
Siis sitten pitäisi perustaa valtakunnallinen DNA-rekisteri jokaisesta suomalaisesta. Noita tietoja voitaisiin käyttää myös rikostutkinnassa, se hyöty siitä olisi.
Sellainen on jo, googlaa biopankki. Sinne kuka vaan kansalainen saa antaa ilmaiseksi geeninsä tutkittavaksi, sitä vastaan että niitä käytetään myös tieteellisessä tutkimuksessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen pakollinen isyystesti olisi hyvin ongelmallinen sellaisissa tapauksissa, joissa äiti ei halua sitä miestä mitenkään osalliseksi omaan tai lapsen elämään.
Näissä ongelmallista on se, että veronmaksajat joutuvat maksamaan elarit isän sijasta. Kun mamma ei halua kertoa kuka kakaran siitti.
On siinä tuokin aspekti toki. Tuohon kertomatta jättämiseen liittyy usein varmasti tuo, ettei halua sitä miestä huoltajaksi ja osallistumaan lapsen asioita koskevaan päätöksentekoon sekä tapaamisia jne.
Olisi erittäin hyvä tehdä isyystesti myös kaikille näille "isättömille", joiden äiti ilmoittaa, ettei isä ole tiedossa. Joskus, koska ei tiedä ja usein koska ei halua miestä mukaan lapsen elämään. Tämän ei pitäisi olla vain äidin päätös yhtään enempää kuin isäkään ei voi päättää viedä lasta äidiltään omalla ilmoituksellaan. Jos ei halua jotain miestä lapsensa isäksi, ei pidä lisääntyä sen miehen kanssa. Jälkeenpäin lapsen pimittäminen isältään on hirveä rikos.
käenpoikia on yllättävän paljon. Tiede. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testi pitää tehdä kaikille jotta nainen ei voi syyttää miestä siitä että epäilisi pettämistä.
Ei se ole muiden veronmaksajien syy, jos et luota puolisoon, etkä silti itse teetä testiä.
Sori, tuhat kertaa se testin teko tulee halvemmaksi kuin 18 vuoden elatus ym. Naiset kun ovat huijaukseen taipuvaista sorttia. Viimeiseen asti vasutavat testausta.
Aika jännä väite, kun ottaa huomioon, että avio/avoliiton ulkopuolella syntyneitä on 2-4 %. Sisältäen ns. Muumimukivauvat, sperlapankkiostokset jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen maksaa?
Valtio tietenkin. Eihän siinä ole muita kuluja kuin hoitajan palkka. Vähän analysoi näytteitä ja kone kertoo tuloksen.
Näytteitä otettaisiin n. 100 000 per vuosi (isä+lapsi) ja ne pitäisi myös analysoida. Mistä ihmeestä saataisiin henkilökuntaa sitä varten ja kuka heidän palkkansa maksaisi?
Isät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siinä tuokin aspekti toki. Tuohon kertomatta jättämiseen liittyy usein varmasti tuo, ettei halua sitä miestä huoltajaksi ja osallistumaan lapsen asioita koskevaan päätöksentekoon sekä tapaamisia jne.
Olisi erittäin hyvä tehdä isyystesti myös kaikille näille "isättömille", joiden äiti ilmoittaa, ettei isä ole tiedossa. Joskus, koska ei tiedä ja usein koska ei halua miestä mukaan lapsen elämään. Tä
Voisiko alapeukuttaja kertoa, onko hänen mielestään lapsi enemmän äidin kuin isän? Jos tämä on ollut käsitys, korjataan se nyt. Ei ole.
Olis kaikkien kannalta paras. Joku aina vetoaa, että on niin kallista. Jos isyystestejä tehtäisiin massoittain niin ei se montaa euroa maksa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen maksaa?
Suomen valtio verovaroista. Ei montaa euroa maksa testi jos niitä tehdään joka vauvalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen maksaa?
Suomen valtio verovaroista. Ei montaa euroa maksa testi jos niitä tehdään joka vauvalle.
Yksikin euro, puhumattakaan muutamasta eurosta, on tänä päivänä liikaa, kun terveydenhoidosta karsitaan muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sen maksaa?
Miksi isyydestä ja raskaushuijauksista on kaikista eniten huolissaan miehet jotka eivät pääse metriäkään lähemmäs naista?
Kirjaimellinen nolla-argumentti
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa olen sitä mieltä, että lapsen yleinen DNA-testi, mukaan lukien isyys, perinnöllisyys ja geneettiset sairaudet, olisi erittäin kätevä tulevan lapsen kehityksen kannalta ja säästäisi paljon rahaa terveydenhuoltojärjestelmälle, koska se voisi auttaa paljastamaan kaikki mahdolliset terveysongelmat riittävän ajoissa.
Ei mitään tuollaista tietokantaa kansalaisten perinnöllisistä terveysriskeistä kiitos. Olisi pankeille ja vakuutusyhtiöille aivan lottovoitto jos tiedot vuotaisivat nettiin (kuten Vastaamon tapauksessa), silloin olisi helppo tarkistaa että kannattaako asiakkaalle myöntää lainaa, terveys- tai henkivakuutusta yms.
Äidit tietävät aina automaattisesti, että lapsi on hän. Isillä pitäisi aina olla automaattisesti sama oikeus välttää kasvattamasta lapsia, jotka eivät ole heidän omiaan.