Onko muita (entisiä pienituloisia) joilla tulojen noustessa meinannut karata käsistä rahan käyttö?
Olen aina ollut pienituloinen ja pyrkinyt säästämään. Nyt tulot nousseet ja aluksi yritin pihistää entiseen malliin, mutta nyt on ostettu mökkitontti, huonekaluja, seuraavaksi iso remontti kotiin ja uudempaa autoakin haaveillut. Tästä rahan käyttämisestä tulee huono omatunto ja tuntuu, että pitäisi koko ajan säästää, ettei joudu liriin. Onko muita joilla tulot on nousseet, mutta rahaa ei raaskisikaan käyttää/ onkin alkanut tuhlata kaiken? :D
Kommentit (44)
No ei, mulla meni pitkään, ennen kuin opin kuluttamaan riittävästi. Siis esimerkiksi viivytin tärkeää remonttia, vaikka siihen olisi ollut rahaa, kun summa vain hirvitti. En käynyt kampaajalla, vaan edelleen tasasin hiusten latvat itse, vaikka olisi nyt ollut varaa saada vähän paremminkin leikatut hiukset. En raaskinut ostaa uutta tyynyä ja peittoa, vaikka entiset olivat jo todella kulahtaneet ja täytteet jakaantuneet epätasaisesti.
Kaikkea tällaista.
Aiemmassa työssä ei tarvinnut miettiä mitä pukee päälleen aamulla. Työpaikalla kuitenkin piti vaihtaa firman työvaatteet päälle. Kun vaihdoin alaa, pitikin yhtäkkiä hankkia uskottavat toimistovaatteet. En siis varsinaisesti alkanut tuhlaamaan, mutta rahaa kului paljon, kun tyhjästä joutui luomaan koko vaatevaraston. Kun sen kerran sai kuntoon, alkoi säästöjä kertymään.
Kesämökki on kyllä huono ostopäätös.