Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita (entisiä pienituloisia) joilla tulojen noustessa meinannut karata käsistä rahan käyttö?

Vierailija
28.06.2023 |

Olen aina ollut pienituloinen ja pyrkinyt säästämään. Nyt tulot nousseet ja aluksi yritin pihistää entiseen malliin, mutta nyt on ostettu mökkitontti, huonekaluja, seuraavaksi iso remontti kotiin ja uudempaa autoakin haaveillut. Tästä rahan käyttämisestä tulee huono omatunto ja tuntuu, että pitäisi koko ajan säästää, ettei joudu liriin. Onko muita joilla tulot on nousseet, mutta rahaa ei raaskisikaan käyttää/ onkin alkanut tuhlata kaiken? :D

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ilmiön ilmentymää kutsutaan myös uusrikkaudeksi, mikäli varallisuuden nuosu on ollut huomattavaa ja epätavallisen nopeaa. Yleensä rahataidot eivät silloin ole karttuneet varallisuuden myötä, jolloin rahaa käytetään lähinnä arvonsa menettäviin hyödykkeisiin kuten vaikka autoihin ja yleiseen rihkamaan.

Tällaisissa tapauksissa varallisuus on harvoin kestävää ja siitä hyötyvät lähinnä vain rihkamaa ja "luksustuotteita" myyvät tahot. Rahan käyttöä osaamattoman taidot eivät lisäänny sillä että rahaa, jota ei osaa käyttää, on vain enemmän.

Vierailija
22/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sen nyt ottaa, että mikä on käsistä karkaamista. Meillä on nykyään hyvät tulot ja olemme ostaneet mökin ja käyneet lomamatkoilla. Teemme siis sellaisia asioita, mitä meidän tuloluokan ihmiset yleensäkin tekevät. Siihen nähden mihin rahat ennen riitti, niin onhan tämä suoranaista pröystäilyä. Mutta verrattuna muihin saman verran tienaaviin ei. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun oli helppo pärjätä vähällä rahalla, ei nyt siis köyhyysrajalla, mutten edes tuntenut pihisteleväni kun elin yhden lapsen yksinhuoltajana alle 2 000 eurolla. Ihan vaivattomasti pärjäsimme vaikken kauheasti keskittynyt taloudellisuuteen.

Nyt kun tuloa jää nettona yli tonni enemmän, on tapahtunut ihan järjetön lifestyle creep... En ole jotenkin alitajuisesti enää yhtään niin tarkka rahasta ja ajattelen, että kyllä meillä nyt tähän on varaa, ja tähän, ja tähän, eivätkä rahat riitä enää niin vaivattomasti. (Elämyksistä ja ulkona syömisestä siis lähinnä nyt puhun, ei me edelleenkään haalita järjettömästi materiaa ja kirpputorit ovat käytössä niin omiin kuin kasvavan lapsenkin vaatteisiin.)

Näinhän se asia monasti menee. Saat 2000e/kk. ja kaikki tuo raha piisaa, ja välillä jää vähän säästöönkin:)  Mut kun tälle samalle lyödään näppiin 3000e/kk. niin kaikki se tulo menee -eikä tahdo edes riittääkään :/

Vierailija
24/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahan kuluttaminen on hyvä asia, koska se pitää talouden rattaat pyörimässä. Ilman kulutusta tämäkin maa hyytyisi. 

Vierailija
25/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska en ole tyhmä. Käytän mielelläni enemmän rahaa esim. mukavuuden parantamiseen: Maksan elokuviin mentäessä paikat kalliimmasta salista ja ostan kalliit leffaherkut jne., lentäessä maksan sen extra laukun hinnan niin ei tarvi pakata niin tiiviisti ja on hyvin tilaa tuliaisille. 

En omista itselle turhia asioita, kuten mökkiä, vaikka periaatteessa sellaiseen olisikin varaa.

Vierailija
26/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rahan kuluttaminen on hyvä asia, koska se pitää talouden rattaat pyörimässä. Ilman kulutusta tämäkin maa hyytyisi. 

Rikkaat muistakaa käyttää säännöllisesti suomalaisten yrittäjien palveluita, kuten hieronta, parturi tms. Teidän varassa on monen työpaikka, koska teillä on varaa maksaa. 

Vierailija
27/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin sitä opetetaan Kokoomuksen ideologiassa! Kapitalismissa materiaa tuotetaan ylenpalttisesti ja ihmisille luodaan uusia tarpeita markkinoinnin avulla.

Vierailija
28/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähti käsistä. Järkevien juttujen lisäks poltin rahaa ravihevosiin ja turhaan. Kun lasku sit tuli, niin romahdus oli kova. Velkaakin kun oli tullut otettua. Onneks sentään vaatteita oli tullu ostettua vuosien tarpeisiin. Jos tästä vielä nousen, niin oon varovaisempi.

Vierailija
29/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla lähti käsistä. Onneks sentään vaatteita oli tullu ostettua vuosien tarpeisiin. Jos tästä vielä nousen, niin oon varovaisempi.

Juu, vaatteet on tärkein, kaikki muu toisarvoista.. https://www.youtube.com/watch?v=3qP1H86vsEo

Vierailija
30/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaat muistakaa käyttää säännöllisesti suomalaisten yrittäjien palveluita, kuten hieronta, parturi tms. Teidän varassa on monen työpaikka, koska teillä on varaa maksaa. 

Tietenkin. Tosin tietty pihistelymoodi on kuitenkin jatkuvasti päällä, mutta ammattilaisilla sentään teetätän kaiken mitä en osaa itse tehdä hyvin. Tämä tosin aiheuttaa pienempituloisten keskuudessa naureskelua, että etkö itse vaivaudu edes terassia tekemään. Ehkä se sitten on tietystä näkövinkkelistä sitä, että menot ovat karanneet käsistä?

Vierailija
31/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ostettiin" , eli et yksin ostele mitään,  haluat tuhlailla koska tiedät että toinen suojaa selustan kuitenkin.

"On ostettu". Aika asenteellinen vastaus. Mutta tosiaan tontti on ostettu yhdessä, tosin minä laitoin siihen omat säästöni eli käytännössä mies hyötyy enemmän minun rahoistani. Meillä omat rahat ja kulut jaettu, mutta omistussuhteet puoliksi. Huonekalut ja auto ostettu ihan omilla rahoilla.

En olisi kyllä ostanut mitään mökkiä tai tonttia. Ja säästöillä vielä.

Vierailija
32/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintaso on noussut tulojen nousun myötä. Rahaa kuluu kampaajaan, kosmetologiin, ravintoloihin, ruokakauppaan ja shoppailuun enemmän. Toisaalta, tulojen nousu mahdollisti sijoittamisen aloittamisen.

Vierailija
33/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Olen käyttänyt tosin ruokaan enemmän mutta siinä se melkein sitten onkin.

Vierailija
34/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla lähti käsistä. Onneks sentään vaatteita oli tullu ostettua vuosien tarpeisiin. Jos tästä vielä nousen, niin oon varovaisempi.

Juu, vaatteet on tärkein, kaikki muu toisarvoista.. https://www.youtube.com/watch?v=3qP1H86vsEo

Kyl on laiha tyttö ollut taustalla oleva Kaija Koo tuolloin, v.1980?

Vierailija
35/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap.lle tiedoksi. Voit olla tehnyt tuntuvan virheen jo siinä mökkitontti kaupassasi. 

Maanrakennustyöt on hintavia! + nykyään pakollinen jätevesijärjestelmä, hinta? 

- ennen ku edes mökin perustuksia aletaan tehdä, rahanmenon suuruus yllättää :/

Kyllä me ollaan aiheeseen tutustuttu. Tosin ainakin aluksi tulee ihan saunallinen tupa. Ja kyllä, niiden hintoihin ja oheiskuluihin on tutustuttu.

Vierailija
36/44 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"ostettiin" , eli et yksin ostele mitään,  haluat tuhlailla koska tiedät että toinen suojaa selustan kuitenkin.

"On ostettu". Aika asenteellinen vastaus. Mutta tosiaan tontti on ostettu yhdessä, tosin minä laitoin siihen omat säästöni eli käytännössä mies hyötyy enemmän minun rahoistani. Meillä omat rahat ja kulut jaettu, mutta omistussuhteet puoliksi. Huonekalut ja auto ostettu ihan omilla rahoilla.

En olisi kyllä ostanut mitään mökkiä tai tonttia. Ja säästöillä vielä.

Eihän sitä tietenkään pidä ostakaan, jos ei halua. Minä taas olen haaveillut tästä pitkään ja siksi halusin toteuttaa sen, kun mahdollisuus tuli. Lainallako mieluummin olisit ostanut?

Vierailija
37/44 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, koska en ole tyhmä. Käytän mielelläni enemmän rahaa esim. mukavuuden parantamiseen: Maksan elokuviin mentäessä paikat kalliimmasta salista ja ostan kalliit leffaherkut jne., lentäessä maksan sen extra laukun hinnan niin ei tarvi pakata niin tiiviisti ja on hyvin tilaa tuliaisille. 

En omista itselle turhia asioita, kuten mökkiä, vaikka periaatteessa sellaiseen olisikin varaa.

Et ole tyhmä, mutta käytät typeriin asioihin rahaa, mutta et esimerkiksi kiinteään omaisuuteen?

Vierailija
38/44 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pihiksi jäin. Teepussia en tosin enää huljuta moneen kertaan.

Tunsin erään rikkaan jolla oli tuhansien eurojen hajuvedet mutta huljuutti teepussit noin, koska säästi.

Vierailija
39/44 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole sortunut kerskakulutukseen tai markkinoinnin hintadifferointiin.

Olen aina ollut tarkka rahankäyttäjänä, vaikka rahasta ei koskaan ole ollut puute.

Ihminen tulee loppujen lopuksi aika pienellä hyvin toimeen. Ei tarvii kalliita ravintolailtoja joka viikko, ei kahviloiden ylihinnoiteltuja tarjoiluja.

Lomamökki on tietenkin  kiva mutta vähemmällä vaivalla pääsee vuokramökillä, joita saa edullisesti työpaikan kautta tai hyvistä tarjouksista, jos voi hiukan joustaa aikatauluissa.

Pientä hilavitkutinta on kyllä tullu hommattua, vekottimia pitää olla yllättävän paljon jos hiukan jotain puuhaa/harrastaa.

Nyt vanhempana on hyvä että jotain on jäänyt sukanvarteen kun iän ja sairauksien myötä on työtulot pienentyneet.

Vierailija
40/44 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla arjessa ei suurta muutosta ole ollut, mutta helpottaahan se oloa, kun ei tarvitse ajatella, miten käy, jos niistä kulutustottumuksista lipeää. Kulutan siis käytännössä ihan samoin, mutta huolettomammin.