Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työn hakemisen ja tekemisen pitää olla pakollista eikä siitä saa ottaa nokkiinsa. Näissä Iltiksen kommenteissa näkyy aivan vääristynyt ajattelu.

Vierailija
28.06.2023 |

Suomalaiset todella tarvitsisivat ajattelun muutoksen. Jos pitää hakea 4 työpaikkaa, niin ompa kauheaa. Ei siihen mene kuin puoli päivää kuussa, ja lopun aikaa voi vetää lonkkaa.
Ainut syy, joka oli pätevä, oli osatyökykyisyys.

"En saa 48-vuotiaana töitä." Ai, meinasitko luovuttaa työnhaun ja elellä seuraavat 15 vuotta tuilla, kun tähän mennessä et ole saanut töitä?

"Minulle tarjottiin Tokmannin kassan töitä, vaikka olen korkeammin koulutettu."
No voi kyynel. Työtä sekin on, ei ole olemassa ns.paskaduuneja.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/537536ee-5570-4b0f-ad91-a8d7190e7823

Kommentit (1351)

Vierailija
681/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö ap, miten käy, jos korkeastikoulutettu lähtee lapiohommiin. Cv:ssä se näyttää pahemmalle kuin se aukko cv:ssä. Ihan kohtuutonta vaatia ottamaan vastaan työtä kuin työtä. Ja miksi ihmeessä tässä maassa on pakkokäydä kouluja, jos kerta tulevaisuus on pas kan lapiointi.

Vierailija
682/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä asut.  Jos satut asumaan jossain maaseudulla tai korvessa, se 4 työpaikkaa haku voi olla aika mahdotonta.  Miehesi voi olla vaikka metstyöalalla ja siis hän ei voi muuttaa kanssasi johonkin uudellemaalle.  Niitä paikkoja kun ei ehä ole olemassakaan lähimpään 200km.

Hakea turkuun lääkäriksi olisi aika outo ratkaisu entiseltä karjakolta.

Ne, jotka ei löydä töitä kotikonnuilta voivat tehdä etätöitä. Esimerkiksi jotain virtuaaliassarin töitä voi tehdä ihan kotisohvalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työt ei ole rakettitiedettä. Kaupunki siirtää siivoojia palkanlaskijoiksi ilman koulutusta kun niillä on terveysvaivaa.

Se, että jotain tehdään, ei tarkoita että ajatus olisi hyvä tai edes harmiton. 

Vierailija
684/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on haukkunut työkokeilijoita ja palkkatuella töissä olevia ja kohta joutuvat niihin itse 😂

Katellaan, katellaan. Hallitusohjelmassahan ei ollut mitään työkokeiluista tai palkkatuista, vain työttömyysturvan vastikkeellisuudesta. Kuka joutuu nöyrtymään............

Vierailija
685/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tehnyt 20 vuotta ympäripyöreää päivää ja sairastuu leikkauksesta, miksi minä maksoin veroja?

Vierailija
686/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi työssäkäyvät ovat huolissaan irtisanomisen helpottamisesta sekä ansiopäivärähan heikentämisestä?

Eihän se heitä koske. Töitähän riittää tekevälle?

Hyvät työntekijät eivät olekaan. Mutta onhan niitä lusmuja, kuten työttömissäkin.

Vierailija
687/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sote-alueiden rahoitus pienenee. 

Nyt kunnat voivat onneksi saada työntekijöitä tv-toimistosta tarpeen mukaan aputöihin, vastikkeeksi työmarkkinatuelle. Palveluseteleiden sijaan voidaan se "palvelija" ottaa päiväksi-pariksi siivoamaan, ulkoiluttamaan jne.

Reserviä riittää.

Ei oteta siivoamaan kotipalveluun. Kunta ei järjestä siivousta, kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä.

Ennen myönnettiin palveluseteli millä sai ostaa siivousta siivousyritykseltä.

Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.

Juuri tuli uutisissa, että on pelko, että osa jää ilman palveluita.

Siihen tuo korvauksen vastikkeellisuus on juuri oikea ratkaisu. 

Työttömiä sijoitetaan niihin paikkoihin mitä jo on esim. nuorisotalo, museot.

Kaupungilla ja kunnilla ei ole siivouspalveluita. Ei sijoiteta sellaiseen missä ei ole vakituisiakaan.

Mutta omaiset voivat siivota.

Nuorisotalojen (nuorisotyöntekijät) ja museoiden (kuraattorit ja oppaat) ovat ihan työsopparilla palkkaa saavia työntekijöitä. Jos työttömät vievät heidän työt niin he puolestaan jäävät työttömiksi. Ja eikö tarkoitus ollut vähentää työttömyyttä eikä lisätä?

Vierailija
688/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu missä asut.  Jos satut asumaan jossain maaseudulla tai korvessa, se 4 työpaikkaa haku voi olla aika mahdotonta.  Miehesi voi olla vaikka metstyöalalla ja siis hän ei voi muuttaa kanssasi johonkin uudellemaalle.  Niitä paikkoja kun ei ehä ole olemassakaan lähimpään 200km.

Ne, jotka ei löydä töitä kotikonnuilta voivat tehdä etätöitä. Esimerkiksi jotain virtuaaliassarin töitä voi tehdä ihan kotisohvalta. 

Tätä kyllä olen aina ihmetellyt kun ihmiset valittavat että omalla paikkakunnalla ole töitä, mutta eivät kuitenkaan ole valmiita uudelleen kouluttautumaan / muuttamaan / etsimään etätöitä. Jos sieltä omalta kotiseudulta ei ole löytynyt töitä viiteen vuoteen niin kannattaisi varmaan miettiä jo muitakin vaihtoehtoja. 

Vierailija
689/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa nyt paskan jauhanta ja kuluttakaa sekin energia niihin työhakemuksiin.

Työaika on päättynyt enkä tee ylitöitä koska en saa siitä ylityökorvausta. Joten en hae tänään enenpää töitä vaan lepään välillä ja käytän osan ajasta itseni virkistykseen ja kunnon ylläpitämiseen, jotta pää pysyy kasassa, mieli jotenkuten terveenä ja kroppa kunnossa. Toisin sanoen olen olen tällä hetkellä iltalenkillä samalla kun luen tätä ketjua ja kommentoin. Se n jälkeen ajattelin keittää teetä, syödä iltapalaa ja käydä hampaiden pesun jälkeen nukkumaan.

Miksi tuhlaat aikaasi laiskotteluun, lenkkeilyyn ja syömiseen kun voisit käyttää tehokkaasti työnhakuun ja vapaiden työpaikkojen kyselyyn? Nyt kun et hae töitä niin moni hyvä työpaikka ja tärppäävä osuma voi mennä sivu suun ja se työpaikka saamatta siitä omasta syystäsi?

Ei niitä hakemuksia ole tähän aikaan illasta kukaan lukemassa.

Aamulla on

Vierailija
690/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP siis kuvittelee, että työttömälle tuodaan ne haettavat työpaikat lautasella eteen. Siitä vain naputtelet työhakemuksen ja lähetät.

Siinä kuule menee helposti monta päivää, kun käy läpi netissä avoimena olevia työpaikkoja, ja selvittelee, mikä niistä on sellainen, joka vastaa omaa osaamista. Ei ne kaikki työpaikkailmoitukset ole saman linkin takana, ja niitä on paljon. Pitää rajata pois sellaisia, jotka ei ainakaan ole itselleen sopivia. Potentiaalisista työpaikoistakin vain osa on oikeasti sopivia. Ja aina niitä sopivia ei ensimmäisellä istumalla löydy. Niitä tulee sen kuukauden aikana lisää, ja niitä poistuu. Pitää useamman kerran käydä tarkistamassa, onko tullut jotain kiinnostavaa.

Itselläni on nyt sellainen tilanne, että yksi paikka vielä pitää hakea. Onneksi hakuaikaa vielä on, koska riittävästi kiinnostavia paikkoja ei nyt ollut, kun kävin katsomassa. Sitten viimeisellä viikolla pitää laittaa johonkin ei-kiinnostavaan paikkaa, jos ei mitään muuta löydy.

Sitten pitää valmis olla myös vakuuttelemaan että miksi haluaa töihin JUURI MEILLE ja syy ei saa olla että palkan vuoksi koska sellaisia työntekijöitä ei haluta joille oma toimeentulo on tärkeää. Mutta silti on tärkeää että kaikki elättävät itsensä työllä eikä ole vaatimassa yhteiskunnalta elatusta.

Eikä saa olla aukkoja cv:ssä ja varsinkaan töitä hakiessa ei saa olla työtön koska jos kerran on lusmu työtön loinen niin sitten ei ansaitsekaan päästä meidän porukkaan töihin. Mutta "työvoimapula" on kova.

Tietysti se pitää perustella työnantajalle, miksi juuri itse on se, joka täyttää ko. yrityksen työvoiman tarpeen parhaiten.

Niin ja silti täällä neuvotaan että työpaikan hakemukseen menee minuutti per hakemus ja työn hakeminen on niin helppoa.

Niin, olen kyllä itse keksinyt sen kulman ja saanut sen kirjoitettua sähköpostiviestiin aina maksimissaan vartissa.

Kun hakee töitä, sitä aikaa kuluu muuhunkin kuin siihen hakemuksen kirjoittamiseen. Jotkut eivät voi tehdä mitä tahansa työtä, joten pakko on sieltä avoimien työpaikkojen listalta hiukan valikoida. Ja jotta voi valikoida, se ilmoitus pitää myös lukea ajatuksen kanssa läpi, jotta tietää, onko se itselleen sopiva. Jos työpaikkailmoituksen tiedot ovat hyvin suppeat, pitää mennä yrityksen sivuille katsomaan, mistä on oikeasti kyse. Ei ole mitään järkeä lähettää hakemuksia sellaisiin töihin, joista tietää jo valmiiksi, että ei onnistu.

Jos sinulle sopii mikä tahansa työ, ole tyytyväinen. Itse en pysty asiakaspalvelu-, opetus-, kasvatus- enkä hoivatyötä tekemään. Koettu ja nähty on se.

Mitä ihmeen säätämistä työnhaku nykyään muka vaatii? Eikai se nyt sen mutkikkaampaa voi nykyään tällä teknologialla ja digisaatiolla kuin että menet sivulle jossa on lista työpaikoista ja sitten yhdellä klikkauksella painat "haet töitä" minkä jälkeen olet hakenut ja kohta soittavat että sait paikan.

🤣🤣🤣🤣🤣

Vierailija
691/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin työtön 90-luvun laman aikaan. Silloin ei otettu mitään yhteyttä, ei velvoitettu, kyselty, ohjattu tms. Toisaalta kaikki oli kiellettyä. Ei olisi saanut opiskella tms.

Vierailija
692/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla menisi sellaisessa työssä järki. Olen sosiaalinen ihminen ja olen parhaimmillani ja tehokkaimmilmani silloin kun saan tehdä töitä yhdessä tiiminä muiden kanssa. Yksin ollessa saan hädintuskin edes kodin siivottua ja olen jatkuvasti naatti ja väsynyt.

Vierailija
693/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitäkö lukee niin suurin sa porukoista ihan pihalla kaikesta todellisuudesta.

Samoin vissiin sitten äänestetty ja näillä mennään.

Vierailija
694/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Alalle soveltumattomuus" tässä ketjussa on jotain ihme uuskieltä, eufemismi sille että "Ei oo kivaa duunia".

En tiedä onko sinulla lapsia, mutta sinulle olisi ihan ok jos oikeastaan kuka tahansa (unohdetaan tästä väkivalta- ja seksuaalirikolliset) olisi lapsesi opettaja, koulunkäyntiavustaja tai tarhatäti/tarhasetä? 

Vierailija
695/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla menisi sellaisessa työssä järki. Olen sosiaalinen ihminen ja olen parhaimmillani ja tehokkaimmilmani silloin kun saan tehdä töitä yhdessä tiiminä muiden kanssa. Yksin ollessa saan hädintuskin edes kodin siivottua ja olen jatkuvasti naatti ja väsynyt.

No voi sun, ei käy sääli 🤣🤣🤣

Vierailija
696/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi työtön oli palkkatuella ajamassa kuorma-autoa, joka sortin hommaa löytyy.

Jatkossa tuonkin työn hoitaa työtön työmarkkinatukensa vastikkeeksi. 

Ei, vaan hänet pitää palkata oikealla työsopimuksella ja palkalla. Muista tämä kun itse jäät työttömäksi.

Vastikkeellinen työmarkkinatuki ei tarkoita kokopäiväistä, jokapäiväistä tai edes viikoittaista työaikaa. Ainoastaan jonkinlaista työpanosta korvauksen saamiseksi. Esim. 8-10 tuntia viikossa.

Vierailija
697/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni on haukkunut työkokeilijoita ja palkkatuella töissä olevia ja kohta joutuvat niihin itse 😂

Katellaan, katellaan. Hallitusohjelmassahan ei ollut mitään työkokeiluista tai palkkatuista, vain työttömyysturvan vastikkeellisuudesta. Kuka joutuu nöyrtymään............

Nyt vakituiset, jotka irtisanotaan.

Vierailija
698/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomissuojaa heikennetään ja voitte päästä työkokeiluun kauppaan.

Tai vaikka kaupungin katujen hoitoon tai tekniselle puolelle hiekoittamaan koulun pihaa.

Sinne pääsee jatkossa ihan työmarkkinatukityöhön, ei työkokeiluun.

Hyvä juttu, kun kunnat joutuu säästökuurille, eivätkä voi palkata lisää henkilöstöä. Noihin aputöihin saa työvoimatoimistosta työttömän aina tarpeen mukaan. Win-win. 

Työtön aktivoituu ja kunnat säästää.

Huonompi juttu, se työtön ei tee sitä työtä kunnolla koska ilman palkkaa ei motivoidu hommaansa, eli lopuksi kaikki häviää. Pitäisi ymmärtää ajatella nokkaansa pidemmälle sinunkin.

Vierailija
699/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä kyllä olen aina ihmetellyt kun ihmiset valittavat että omalla paikkakunnalla ole töitä, mutta eivät kuitenkaan ole valmiita uudelleen kouluttautumaan / muuttamaan / etsimään etätöitä. Jos sieltä omalta kotiseudulta ei ole löytynyt töitä viiteen vuoteen niin kannattaisi varmaan miettiä jo muitakin vaihtoehtoja. 

Asiat ei ole noin yksinkertaisia, muuta kuin yksinkertaisen ihmisen päässä.

Vierailija
700/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitäkö lukee niin suurin sa porukoista ihan pihalla kaikesta todellisuudesta.

Samoin vissiin sitten äänestetty ja näillä mennään.

Totta, irtisanomisen heikentäminen koskee kaikkia työntekijöitä, myös valtion ja kaupungin.