Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työn hakemisen ja tekemisen pitää olla pakollista eikä siitä saa ottaa nokkiinsa. Näissä Iltiksen kommenteissa näkyy aivan vääristynyt ajattelu.

Vierailija
28.06.2023 |

Suomalaiset todella tarvitsisivat ajattelun muutoksen. Jos pitää hakea 4 työpaikkaa, niin ompa kauheaa. Ei siihen mene kuin puoli päivää kuussa, ja lopun aikaa voi vetää lonkkaa.
Ainut syy, joka oli pätevä, oli osatyökykyisyys.

"En saa 48-vuotiaana töitä." Ai, meinasitko luovuttaa työnhaun ja elellä seuraavat 15 vuotta tuilla, kun tähän mennessä et ole saanut töitä?

"Minulle tarjottiin Tokmannin kassan töitä, vaikka olen korkeammin koulutettu."
No voi kyynel. Työtä sekin on, ei ole olemassa ns.paskaduuneja.

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/537536ee-5570-4b0f-ad91-a8d7190e7823

Kommentit (1351)

Vierailija
641/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni on haukkunut työkokeilijoita ja palkkatuella töissä olevia ja kohta joutuvat niihin itse 😂

Oletko tuleva tukityöllistetty?

Vierailija
642/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi työtön oli palkkatuella ajamassa kuorma-autoa, joka sortin hommaa löytyy.

Jatkossa tuonkin työn hoitaa työtön työmarkkinatukensa vastikkeeksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri uutisissa tullut. Hallitusohjelma sai eduskunnan luottamuksen.

Vierailija
644/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei enää vakituisia työsopimuksia missään.

Vierailija
645/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sote-alueiden rahoitus pienenee. 

Nyt kunnat voivat onneksi saada työntekijöitä tv-toimistosta tarpeen mukaan aputöihin, vastikkeeksi työmarkkinatuelle. Palveluseteleiden sijaan voidaan se "palvelija" ottaa päiväksi-pariksi siivoamaan, ulkoiluttamaan jne.

Reserviä riittää.

Vierailija
646/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kunnat voivat onneksi saada työntekijöitä tv-toimistosta tarpeen mukaan aputöihin, vastikkeeksi työmarkkinatuelle. Palveluseteleiden sijaan voidaan se "palvelija" ottaa päiväksi-pariksi siivoamaan, ulkoiluttamaan jne.

Reserviä riittää.

Ja vakituisten määrässä voidaan sitten vastaavasti karsia koska tyhmäähän se on maksaa palkkaa jos ilmaiseksikin saa. Ei tietenkään kaikkia töitä voi, mutta tarpeeksi iso osa jotta säästöjä saadaan aikaan.

Vierailija
647/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reserviä riittää.

Mt-kuntoutujia, juoppoja, rikollisia...

Vierailija
648/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reserviä riittää.

Ei oteta siivoamaan kotipalveluun. Kunta ei järjestä siivousta, kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä.

Vierailija
649/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reserviä riittää.

Ei oteta siivoamaan kotipalveluun. Kunta ei järjestä siivousta, kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä.

Ennen myönnettiin palveluseteli millä sai ostaa siivousta siivousyritykseltä.

Vierailija
650/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropa ap, miksi en saisi 48-vuotiaana nostaa 15 vuotta työttömyyskorvausta ennen eläkkeelle jääntiä? Olen kuitenkin ollut työelämässä 25 vuotta keskeytyksettä ja maksanut joka kuukausi työttömyysvakuutusmaksua. En voi sille mitään jos kukaan ei huoli töihin, nälkäänkö pitäisi kuolla vai mitä ehdotat?

Ap (keski-ikäinen minäkin) vastaa:

Koska tervettä työikää riittää useimmilla ainakin 60-vuotiaaksi. Sä olet vielä nuori.

Jos olet kroppa paskana, on asia eri. Tai jos olet hakenut ympäryskunnista ja muiltakin sulle mahdollisilta aloilta töitä onnistumatta, on asia eri. Silloin olet voitavasi tehnyt.

Mutta aina voit kouluttautua lähihoitajaksi ja tehdä keikkaa.

Jokaisen täytyy osallistua tämän yhteiskunnan pystyssä pitämiseen. On uskomatonta, että siitä pitää erikseen vielä sanoa.

Niin tai mitä jos sä menisit lähäriksi ja tuo kirjoittaja ottaisi sun työn? :)

Vierailija
651/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa nyt paskan jauhanta ja kuluttakaa sekin energia niihin työhakemuksiin.

Vierailija
652/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisilta on jotenkin päässyt katoamaan se ajattelu, että tätä yhteiskuntaa pyöritetään yhdessä ja että on tärkeää jokaisen tehdä osansa.

Siksi, koska yhteiskunta on eriarvoistunut niin voimakkaasti.

Tuota on kiva kannattaa kun on hyvät tulot, mukavasti varallisuutta ja määräysvalta toisiin nähden. Sitten kun pitäisi tehdä töitä viranomaisten käskemänä sosiaalitukia vastaan, tilanne on vähän toisenlainen.

"Katsos minä teen tässä oman osani ja sinä oman osasi, että jatka vain töitä niitä tukia vastaan kun minä katselen uutta autoa ja loma-asuntoa. Näin sitä rakennetaan maata yhdessä".

Tämä.

Ennen lähes kaikki olivat keskiluokkaa. pl. muutamat rikkaat ja muutamat syrjäytyneet.

Nyt keskiluokka on hajonnut menestyjiin ja porukkaan joka risteilee pätkätöiden ja sosiaalitukien välillä viranomaisten pompoteltavina.

Mitään yhteenkuuluvuutta ei voi olla kun ei selkeästi olla samaa porukkaa.

Höpöhöpö keskiluokka voi hyvin edelleen se on työväenluokka joka on pudonnut kun tehtaat on siirretty Kiinaan.

Jotkut toki kuvittelee kuuluvansa keskiluokkaan koska tienaavat 1100-1500e/kk, mutta itse en näe tuotta keskiluokan palkaksi varsinkin kun se menee osin jo alle virallisen köyhyysrajan (yksin asuvalle se on 1277e/kk).

Vierailija
653/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä hallitusohjelma

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/2e0011c0-db33-49f9-beaa-f2eb2e1f7…

Vierailija
654/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Irtisanomissuojaa heikennetään ja voitte päästä työkokeiluun kauppaan.

Tai vaikka kaupungin katujen hoitoon tai tekniselle puolelle hiekoittamaan koulun pihaa.

mainitsemasi työt on jo sellaisia että niistä maksetaan työsuhteessa olevalle palkkaa ja jos ne annetaan työttömille niin ne jotka tekevät saman työn palkkaa vastaan jää vuorostaan työttömiksi.

Vierailija
655/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reserviä riittää.

Ennen myönnettiin palveluseteli millä sai ostaa siivousta siivousyritykseltä.

Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.

Juuri tuli uutisissa, että on pelko, että osa jää ilman palveluita.

Vierailija
656/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työssäkäyvät ovat huolissaan irtisanomisen helpottamisesta sekä ansiopäivärähan heikentämisestä?

Eihän se heitä koske. Töitähän riittää tekevälle?

Vierailija
657/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta aina voit kouluttautua lähihoitajaksi ja tehdä keikkaa.

Ei voi. Älä yleistä. Vaikka minä kuinka haluaisin lähäriksi niin minua ei oteta kouluun. Syynä SORA-lainsäädäntö. Eli laki kieltää minua olemasta lähäri.

Vierailija
658/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopettakaa nyt paskan jauhanta ja kuluttakaa sekin energia niihin työhakemuksiin.

Työaika on päättynyt enkä tee ylitöitä koska en saa siitä ylityökorvausta. Joten en hae tänään enenpää töitä vaan lepään välillä ja käytän osan ajasta itseni virkistykseen ja kunnon ylläpitämiseen, jotta pää pysyy kasassa, mieli jotenkuten terveenä ja kroppa kunnossa. Toisin sanoen olen olen tällä hetkellä iltalenkillä samalla kun luen tätä ketjua ja kommentoin. Se n jälkeen ajattelin keittää teetä, syödä iltapalaa ja käydä hampaiden pesun jälkeen nukkumaan.

Vierailija
659/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen töissä aikuiskoulutuksessa, työvoimakoulutusta järjestetään ja työkkäri on suositellut monia opiskelijoita hakemaan kun ei ole töitä löytynyt. No aika nopeasti selviää miksi ei ole töitä löytynyt, kun käyn kopiokoneen käyttäminen tuntuu vaikealta. 

Ei ole kyse kehitysvammaisista ihmisistä, mutta kun samaan pakettiin laitetaan esim. heikkolahjaisuus (siis normaalin alarajalla oleva älykkyys), stressiherkkyys, lapsuuden raju koulukiusaamistausta, fyysinen ja sosiaalinen kömpelyys ja sen sellaista, niin ihan ravintolassa pöytien kattaminen jokseenkin oikein ja riittävällä työtahdilla ynnä työkavereiden kanssa edes jollain aaltopituudella oleminen ei vain toimi.

Ikävä sanoa näin, mutta sitten on niitä joilla oikeasti viiraa päästä. Ei kuitenkaan mitään sellaista että saisi diagnoosin jolla pääsisi sairaseläkkeelle, mutta on siinä miettimistä kun 40-vuotias aikuinen ei pysty tekemään mitään ryhmätyötä kahta minuuttia kauempaa ilman että hänellä pinna palaa tai loukkaantuu verisesti tai alkaa riitelemään muiden kanssa..

Eikä kyse ole yhdestä tai kahdesta poikkeustapauksesta, vaan meille päätyvät juuri ne huonoiten työllistyvät ihmiset. Näitä ihmisiä on olemassa, mutta ei työelämässä kukaan joudu heidän kanssaan kosketuksiin, joten helposti tulee sellainen ajatus että kyllä lähes kaikki selkeästi sairaita tai vammautuneita lukuunottamatta ovat työllistettävissä jos heillä itsellään halua töihin olisi. 

Yksinkertaistetusti, joillain ihmisillä ei ole yhtään sellaista vahvuutta tai ominaisuutta, että työnantaja katsoisi mielekkääksi palkata heitä. 

Vierailija
660/1351 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työaika on päättynyt enkä tee ylitöitä koska en saa siitä ylityökorvausta. Joten en hae tänään enenpää töitä vaan lepään välillä ja käytän osan ajasta itseni virkistykseen ja kunnon ylläpitämiseen, jotta pää pysyy kasassa, mieli jotenkuten terveenä ja kroppa kunnossa. Toisin sanoen olen olen tällä hetkellä iltalenkillä samalla kun luen tätä ketjua ja kommentoin. Se n jälkeen ajattelin keittää teetä, syödä iltapalaa ja käydä hampaiden pesun jälkeen nukkumaan.

Miksi tuhlaat aikaasi laiskotteluun, lenkkeilyyn ja syömiseen kun voisit käyttää tehokkaasti työnhakuun ja vapaiden työpaikkojen kyselyyn? Nyt kun et hae töitä niin moni hyvä työpaikka ja tärppäävä osuma voi mennä sivu suun ja se työpaikka saamatta siitä omasta syystäsi?