tavisperheet - saavatko lapset yhtä monta lahjaa ja samoilla summilla?
Kommentit (23)
Ja 20; tajuat kai että nyt puhutaan lapsista? Kyse ei ole nyt aikuisiällä tehdyistä asioista, vaan [b]lapsista[/b]!
Miten sinä kehtaat haukkua pikkulapsia laskelmoiviksi ja itsekkäiksi??? Totta, näistä asioista puhun vasta nyt aikuisena. Mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että näin minua on kohdeltu lapsena. En tosiaankaan ole ilkeyttäni laskenut paljonko veljeni on saanut, mutta valitettavasti lapset ovat herkkiä ja huomaavat paljon enemmän kuin aikuiset uskovat. Ja vaikka aikuinen vilpittömästi uskoo toimivansa oikeudenmukaisesti, niin lapsi saattaa silti nähdä niiden kauniiden sanojen ja periaatteiden taakse.
Minun äitini on järkyttynyt jos edes vihjaan siitä, miten he meitä kohtelivat. Kun kielsin vastaavan toiminnan meidän lastemme kanssa, hän yritti sönköttää väliin. Kun sitten sanoin pari esimerkkiä, hän meni ihan hiljaiseksi. Mutta kun... Mutta kun...
Ei ole mitään muttia. Joko molemmat saavat saman verran tai sitten eivät.
Vierailija:
Olenko minä ainoa, jolla ei ole mitään käsitystä siitä, paljonko susarukset ovat saaneet avustusta vanhemmilta? Ei ole tullut mieleenkään alkaa laskea, kuka sai häihinsä mitäkin ja kuka millaisia lahjoja. Jestas!Luulisi, että tuolla tavalla kun kertoo, että vauva nyt saa tätä ja sinä tätä, niin lapset nimenomaan oikein oppivat kyttäämään, kuka saa mitäkin. Ei meidän perheessämme vaan ole lasten asia, kuinka aikuiset käyttävät rahansa. Eikä ollut lapsuudenperheessänikään.
..ei nii, että yksi saa kiiltokuvia ja toinen xbox360:n.
Esikoistyttö kohta 10v:n lahjat 120e
Poika kohta 8v 120e
Tyttö 2v 65e (yksi lahja isompien vanha lelu varastosta)
Ikään suhteutettuna siis menee myös.
Sellaisiahan me kaikki olemme lapsina. Kuten myös juonittelevia ja väkivaltaisia ja paljon muuta vähemmän somaa. Mutta näistä asioista pyritään pois kasvatuksen avulla. Niin että niitä laskelmoivia aikuisia minä tosiaan ihmettelin, mutta olen kyllä sitä mieltä, että lapset ovat tosi itsekkäitä. Niin pitääkin olla.
Meillä ei mitata rakkautta lahjoissa tai rahassa vaan siinä miten muuten kohtelemme lapsiamme. Eli miten rakastamme heitä arjen käytännöissä. Siitä he meidät isoina muistavat, ei siitä miten kallis jokin aikaa sitten rikki mennyt ja unohtunut tavara oli...
sentilleen rahasummia, joita lapsiin käytän. Totta on, että kuopus saa paljon käytettyä vaatetta ja lelua, mutta ei sitä mielestäni tarvitse lähteä rahalla kompensoimaan, mutta toki sille kuopuksellekin täytyy jotain uutena ostaa.
esikoinen 13v saa Wiin ja pelin,tän lisäksi ei saa vanhemmilta muuta, molemmilta isovanhemmilta saa rahaa ja kummeiltä dvd:n ja serkuiltaan cd:n,täti perheineen antaa myös rahaa (säästää kielimatkaan)
keskimmäinen 9v saa kirjoja (4 kpl),pyjaman ja korvakorut vanhemmilta,toisilta isovanhemmilta rahaa,toisilta kännykän ja kummeilta kirjan,serkuilta ilmeisesti tulossa puheaikaa kännykkään ja täti perheineen ostaa jonkun lehden vuosikerran.
kuopus 5v saa bratzin,lakanat ja mini-bratzin vanhemmilta,toisilta isovanhemmilta rahaa ja toisilta brtaz-elokuvan,kummeilta askartelupakkauksen,serkuilta pehmolelun ja tädiltä perheineen jonkun kirjan.
rahallisia arvoja en ole edes laskenut,tuskin menisi tasoihin :) mut lahjat on varmasti mieluisia!
Meillä on myös pieni vauva ja hänelle laitetaan tilille erotus lahjan arvosta sillä niin pieni ei vielä tarvitse niin hirveästi tavaraa.
Esikoinen 3v. saa noin 10 lahjaa, vauva 2kk yhden...
Lahjamäärä pyritään pitämään tasaisena, poikkeuksena vauva joka ei lahjoista tajua yhtään mitään. Hän saa vain 2 pakettia ja niissäkin hyötytavaraa.
Muille ostetaan sama määrä lahjoja ja lisäksi tasoitetaan sukulaisten lahjoja, eli jos yhdelle kummit ostavat 5 pakettia ja toisten kummit ei yhtään niin sitten me ostamme " tasoitusta." Ei niitä nyt ruveta laskemaan, mutta suurinpiirtein.
Poikkeuksena voi tehdä niin, että jos joku toivoo jotain kallista niin sitten hän saa suhteessa vähemmän lahjoja; tästä sovitaan etukäteen.
Eli meillä ainakin lahjojen määrä on kasvanut iän myötä, ekana jouluna esikoinen sai yhden lahjan meiltä, toisena kaksi, kolmantena muistaakseni 4 ja nyt neljäntenä tuon noin 10. Miksi siis antaisimme nyt vauvalle 10, jos haluaisimme olla tasapuolisia?
Vierailija:
Esikoinen 3v. saa noin 10 lahjaa, vauva 2kk yhden...
Pienemmälle oli kauhean vaikea ostaa lahjoja, kun on isoveljen perintötavaraa ja vaatteita niin paljon. Isoveljelle oli helpompi ostaa, kun on taas vaatteita niin paljon jäänyt pieneksi. Lisäksi isompi osaa jo kertoa mitä pukilta toivoo. 5 lahjaa listalle laitettiin. Ostin myös pojille yhteisiä lahjoja liittyen lastenhuoneen sisustukseen.
Haluamme kerätä kummankin tilille tasapuolisesti rahaa ja kertoa myös esikoiselle, että vaikka vauva saakin noin vähän lahjoja verrattuna häneen niin kyllä vauvaakin muistetaan ihan yhtä paljon kuin häntäkin.
Meillä on siis periaatteena, että kaikki lapset saavat yhtä paljon asioita (sekä rahaa että rakkautta :) ja haluamme opettaa myös heidät kohtelemaan toisia tasapuolisesti.
Meilläkin on esikoisen tilille kertynyt mukavasti rahaa. Mutta hei, se raha on kertynyt KOLMEN VUODEN AIKANA. Ei vauvalla tarvi olla TÄLLÄ HETKELLÄ yhtä paljoa rahaa säästössä... Meillä on 3 vuotta aikaa saada vauvan tilille niin paljon kuin esikoisella on nyt... Yhtä paljon mekin molemmille säästetään, mutta esikoinen vaan menee 3v. edellä.
t. se jolla vauva ja 3v. saa eri määrän paketteja...
Vierailija:
Haluamme kerätä kummankin tilille tasapuolisesti rahaa ja kertoa myös esikoiselle, että vaikka vauva saakin noin vähän lahjoja verrattuna häneen niin kyllä vauvaakin muistetaan ihan yhtä paljon kuin häntäkin.Meillä on siis periaatteena, että kaikki lapset saavat yhtä paljon asioita (sekä rahaa että rakkautta :) ja haluamme opettaa myös heidät kohtelemaan toisia tasapuolisesti.
Vierailija:
Haluamme kerätä kummankin tilille tasapuolisesti rahaa ja kertoa myös esikoiselle, että vaikka vauva saakin noin vähän lahjoja verrattuna häneen niin kyllä vauvaakin muistetaan ihan yhtä paljon kuin häntäkin.Meillä on siis periaatteena, että kaikki lapset saavat yhtä paljon asioita (sekä rahaa että rakkautta :) ja haluamme opettaa myös heidät kohtelemaan toisia tasapuolisesti.
Varmasti ostamme edelleen joululahjoja heidän täytettyään 18-vuotta ja myös avustamme opiskeluissa sun muissa.
Minä olen vain vahvasti sitä mieltä, että kun on olemassa lapsia niin heitä kohdellaan tasapuolisesti kun he ovat syntyneet. Ei siitä tarvitse vetää herneitä nenään jos itse ei laita vauvan tilille rahaa. Teillä eri systeemi, meillä omamme.
Me kerromme lapsille, että vauvana he kaikki ovat saaneet vain yhden paketin ja isompana enemmän. Eli koska esikoinen ei saanut vauvana mitään tasoitusrahoja tilille, ei saa kuopuskaan. Kuopuksen vuoro saada iso kasa lahjoja on sitten seuraavana vuonna kun hän on isompi.
Minusta te teette tuolla systeemillänne virheen, itse ainakin olen esikoisena katkera vanhemmilleni kun he olivat olevinaan niin tasapuolisia, vaikka tosiasiassa he lellivät pikkuveljeä.
Tottakai esikoisella on tilillä enemmän rahaa, koska sitä on kerätty sinne pidemmän aikaa! Tilejä (ja kaikkia muitakin) pitää mielestäni verrata niin, että Tiinalla oli 5-vuotiaana 100¿ tilillä, joten Timollakin olisi tasapuolista olla 100¿ tilillä
silloin, kun hän täyttää 5v.
, ei aiemmin.
Tietenkin laitamme rahaa lapsillemme yhtä paljon, mutta esikoisellemme kertyi paljon nopeammin rahaa tililleen. Nyt kun on useampi lapsi niin pitää tietoisesti kerätä rahaa tilille, että saamme saman summan kokoon.
Tottakai meilläkin menee esikoinen edellä, mutta ei me lopeteta lasten avustusta missään tietyssä iässä.
Varmasti ostamme edelleen joululahjoja heidän täytettyään 18-vuotta ja myös avustamme opiskeluissa sun muissa.
Miten tuo tähän liittyy?? Kyllä kai te avustatte sitä kuopustakin vastaavasti yhtä pitkään!
Minä olen vain vahvasti sitä mieltä, että kun on olemassa lapsia niin heitä kohdellaan tasapuolisesti kun he ovat syntyneet. Ei siitä tarvitse vetää herneitä nenään jos itse ei laita vauvan tilille rahaa. Teillä eri systeemi, meillä omamme.
Hän saa vauvana " tasoitusrahoja" joita esikoinen ei ole saanut. Ehkäpä hän saa myös " lohdutuspalkinnon" vaikka kun esikoinen pääsee harrastusmatkalla ja kuopus ei vielä? Ja voi mikä suru kuopukselle tuleekaan, kun esikoinen saa ajokortin ja auton vuosia ennen kuin kuopus! Kyllä sekin on jotenkin hyvitettävä. Jne. Jne.
Ja hupsis, yhtenä päivänä huomaatte, että esikoisenne on katkeroitunut teille iäksi, vaikka olette aina olleet tasapuolisia.
Eli kaikella on aikansa ja vuoronsa. Tasapuolisuus ei tarkoita sitä, että kaikki lapset saa samalla hetkellä tietyt asiat. Vaan että lapsia kohdellaan ikäkautensa mukaan tasa-arvoisesti. Eli jos esikoinen on saanut paljon lahjoja vauvana, niin toinenkin saa tai päin vastoin. Että säästötilille kertyy LOPULTA yhtä paljon rahaa. Että jos yksi saa mopon, niin toinen saa SAMAN IÄN SAAVUTETTUAAN jotain yhtä arvokasta.
Meillä vanhemmat on aina toimineet näin ja tuloksena on se, että me kaikki sisarukset olemme aina kokeneet tulleemme tasapuolisesti kohdelluiksi. Kaikki saimme yhtä ison pesämunan muuttaessamme kotoa. Kaikki saimme yhtä ison avustuksen häihin. Kaikki saimme takauksen asuntolainaan. Ja kaikki nämä ajallaan! Eli minä sain hääavustuksen sitten kun avioiduin, en silloin kun eka siskoni sanoi tahdon...
t. se jolla 3v. ja vauva ja joka aikoo olla todellakin tasapuolinen lapsilleen!
Molemmat ovat tyttöjä, ja reilu 3v esikoiselta on jäänyt niin paljon leluja, kirjoja ja vaatteita, että pikkusiskolle on todella vaikea keksiä mitään. Pienempi siis 1,5v, eikä hän vielä osaa laskea onko paketteja saman verran.