Päiväkodin johtaja kysyi miksei minulla ole siistejä, asiallisia vaatteita töihin
Herätän kuulemma huomiota.
Ensin olin häpeissäni, nyt jo suututtaa. Hittojako hän on arvostelemaan työvaatteitani!
Kommentit (100)
Hahhaa! Joku toinenkin huithapeli siis, ihanaa!
Minä laitan kanssa töihin päiväkotiin ne virttyneet paidat ja lökärit. Puhtaat ovat, mutta jo parhaat päivänsä nähneet. Villatakki ja villasukat on just sellaiset nyppyyntyneet. En todellakaan panosta sen enempää ulkonäkööni kun menen päiväkotiin.ei herranjestas,kaikkea sitä kuulee. Esimies jos huomauttaisi ( mitä ei tee koska ei ole idiootti kiusaaja) niin varmaan nauraisin päin naamaa.
Näillä palkoilla ei paljon marimekkoja töissä pidetä, anteeksi vaan.
Meidän lapsen vakaope käytti usein töissä vitivalkeaa jakkutakkia, todella tyylikästä. Yritin olla tuijottamatta sitä. Tahrattomana näytti säilyvän!
Vierailija kirjoitti:
Tämän yhteiskunnan työkulttuuriin kuuluu, että töihin mennään siisteissä vaatteissa.
Ai jonkun housuihinsa paskovan kurahousu asiakaskunnan takia pitäisi pukeutua siististi?
Oikeasti, luuletteko te että tarhalle täytyy olla jotkut muotivaatteet? Hirveästi alapeukkuna kommenteissa, joissa sanotaan että pukeudutaan päiväkotiin työn luonteen mukaisesti, puhtaisiin mutta sellaisiin vaatteisiin ettei harmita jos pilaantuvat, esim sormiväristä tai mustikkakiisselistä ( lapsi halaa kiisselisuulla/käsillä).
Vähän suhteellisuudentajua nyt tähän keskusteluun.
Kukaan ammattilainen tai lapsen vanhempi ei ajattele, että "muotivaatteet" olisivat odotusten mukaiset työvaatteet. Miten epärealistisesti joku voikaan asioita hahmottaa! Jos omistaa viisi Tokmannin raitapaitaa, joiden kappalehinta on ehkä 5-7 euroa ja vastaavasti trikoohousuja ja pesee ne kerran viikossa, pysyy tuohon työhön siistinä ja sopivan tyylisenä pitkään. Ei ole suuri henkilökohtainen satsaus paitsi jos on passiivis-vihamielinen koko työntekemistään kohtaan.
Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaikissa kaupungin yksiköissä töissä, tarhoissa ja kirjastossa ja vaikka missä ja mulla ainakin on kirpputori vaatteita ja hiukset leikkaa puoliso.
En tiedä ap sta, mutta itse olen ainakin isokokoinen, yli 120kiloa ja aika vaikea olisi edes löytää sopivia vastteita kirpputoreilta. Kyllä ne olisi ostettava ihan jostain erikoisliikkeistä tai xxxL kokoa, ja ne ne vasta kalliita on.
Vierailija kirjoitti:
Tämän yhteiskunnan työkulttuuriin kuuluu, että töihin mennään siisteissä vaatteissa.
Miten noin tyhmän ihmisen kommentti on voinut saada noin paljon peukutuksia.
Oikeastiko on noin paljon tyhmiä jotka luulevat, että kaikki saa tes-palkkaa?
Suomi on Urpoja täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Työttömiä on työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä kaikissa kaupungin yksiköissä töissä, tarhoissa ja kirjastossa ja vaikka missä ja mulla ainakin on kirpputori vaatteita ja hiukset leikkaa puoliso.
Hallitus meinaa nyt lisätä työmarkkinatukityötä ja toimeentulotukeen tulee työvelvoite.
Vierailija kirjoitti:
Eli työmarkkinatuella ollaan töissä tarhat, sairaalat, vesilaitos, sähkölaitos, kansalaisopistot, museot, taidemuseot, hautausmaiden toimistot, sivistyskeskus, seurakuntien toimistot, nuorisotalot, rakennusvalvonta, sosiaalitoimistot, ympäristötoimi jne.
Lisäksi työttömiä on 6 kk - 12 kk palkkatuella valtion virastoissa, palolaitoksella toimistotöissä, ala-asteella koulunkäyntiavustajina, uimahalleissa uimavalvojina, kaupungin puutarhatoimessa ruohikoita leikkaamassa ja haravoimassa jne.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän tämän ketjun perusteella paremmin kuin hyvin, miksi ap ei ole saanut oikeita töitä. Eikä tule saamaan jatkossakaan. Onnea vaan loppuelämään työkokeiluissa 9€/päivä palkalla!
Mä taidan ilmoittaa kaupungin valtuustoon, että sä pidät pitkiä kahvitaukoja.
Irtisanomista helpotetaan, luojan kiitos
https://www.akt.fi/uutiset/akt-hallitusohjelma-jarkyttaa-tyontekijan-on…
Ei liian paljastavaa vaatetta kun työskennellään lasten kanssa.
Päiväkodissa tai missä tahansa pidetään tietenkin siistejä ja säädyllisiä vaatteita. Verkkarit tai collegehousut hihallisen yläosan kanssa riittävät. Puhtaat ja ehjät vaatteet, ei muuta. Jopa minä oikeasti köyhä löydän sopivat vaatteet päiväkotiin. Joissakin vanhusten ja vammaisten hoivakodeissa pidetään myös omia vaatteita. Jos puhtaat ja intiimipaikat peittävät vaatteet on, ei takuulla esimies sano mitään.
Minä kysyisin häneltä että millä perusteella hän on saanut työpaikkansa kun ei hallitse edes alkeellisimpia käytöstapoja. Samalla kysyisin että kuka on hänen esimiehensä. Jos ei kertoisi niin senhän saa kyllä varmasti selville.
Meidän päiväkodissa oli työharjoittelussa nuori nainen, josta ei tiennyt, onko hän menossa yökerhoon vai sieltä tulossa. Läpinäkyvät sifonkivaatteet, nahkaminihame jne. Hän oli lähtöisin venäjältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei päiväkodeissa voisi olla työvaatteet talon puolesta, kuten muissakin hoitopaikoissa
Ei ole perhepäivähoitajillakaan. Tai henkilökohtaisilla avustajilla. Tai opettajilla. Tai kouluavustajilla. Tai iltapäiväkerhon ohjaajilla.
Ei ole kouluavustajia vaan koulunkäyntiavustajia tai koulunkäynnin ohjaajia.
Koulunkäynninavustajan (nyk. ohjaaja) palkat on niin pienet ettei siitä jää mihinkään muuhun rahaa. Ennen palkka oli tonnin, mutta vuokra 500. Nyt palkka on edelleen tonnin ja vuokra yli tonnin.
Minä työskentelen koulunkäynnin ohjaajana ja palkkani on 2150 euroa. Sama kuin päiväkodissa.
Meillä on myös johtaja joutunut puuttumaan nuorten vaatetukseen. On ollut juuri tätä kireät legginsit / napapaita osastoa. Mutta ei kyllä muuten puutu. Itselläkin huppareita ja kollareita aina päällä.
Itselläni on se periaate, että vaatteen pitää olla ehjä ja puhdas, eikä se saa olla pesussa värjääntynyt tai kulahtanut. Eli julkisille paikoille kuten päiväkotiin laitan lapsillekin aina ehjät ja puhtaat vaatteet. Vaatteet saavat likaantua leikin ja taiteilun ohessa, mutta se ei haittaa, koska meillä on pyykkikone ja osaan tarvittaessa myös paikata ja korjata.
Yksi tuttu sanoi, että hän pukee lapselleen päiväkotiin tahallaan huonot vaatteet. Miksi ihmeessä? Päiväkotihan juuri arvioi sitä, miten lapsesta huolehditaan. Huolehditaanko, jos vaatteet ovat reikäiset, liian pienet ja säähän sopimattomat? Päiväkodissa vaatteen pitää olla ehjä ja säänmukainen, ettei lapsen tarvitse palella, olla hikipäässä, olla litimärkänä, tai kuunnella kavereiden ilkkuja reijistä ja likatahroista. Päiväkodissa ulkoillaan paljon, eli sinne laitetaan tietysti laadukkain tuote, ettei lapsen tarvitse kärsiä.
Töihin pukeudutaan työn vaatimusten mukaisesti. Ei liian paljastavasti, koska työskennellään asiakaspalvelussa ja lasten kanssa. Ja vaatteen pitää olla edelleen ehjä ja puhdas. Päiväkodissa pitää huomioida myös sään vaihtelut, koska ulkoilua on paljon.
Itse en pidä pahana kulahtaneita vaatteita, kunhan ovat puhtaat siten, ettei kantajasta aiheudu hajuhaittaa tms.
Mutta pakkohan tuohon joku ratkaisu on keksiä; muutama pari paitoja ja housuja ja niitä sitten pitää vain työvaatteina.
Normaalit vaatteet riittänee...? Ostat kirpparilta ne maanläheisen väriset neuletakit ja kukkapaidat, sekä tavalliset mustat housut.
Opetusalalla näkee myös aivan tavallisia nyppyyntyneitä vaatteita (viruneita neuletakkeja ja triikoopaitoja, vanhoja farkkuja), vaikka sentään opettajilla on hyvä palkka ja sisäsiisti työ, eikä kukaan röyhtäile rinnuksille..Joskus tätä aina ihmettelen. Mutta voinee johtua myös mahdollisesta homepelosta. Jos ope laittaa vaatteet työpäivän jälkeen autotalliin muovipussiin tai ei halua kehua itseään vaatteillaan.