Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten koodariksi pääsee?

Vierailija
27.06.2023 |

Esim python koodariksi?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskele tietotekniikkaa neljä vuotta, jos pääset ammattikorkeaan alalle. Valmistuneet tienaa työelämässä n. 7000e kuussa. Täytyy olla todella älykäs et pääsee edes opiskelmaan alaa. Siellä on mm. fysiikan ja kemian opintoja, paljon matikkaa ym.

Parhaat koodarit ovat itse oppineita eivätkä ole käyneet ammattikorkeaa mutta tätähän tässä maassa ei arvosteta lainkaan vaan vain ja ainoastaan koulutusta.

Aivan, työnantajat uskovat, kun kuka tahansa sanoo työhaastattelussa, että ihan itse olen opiskellut ja olen ihan huippu. Se, jolla on esittää todistus koulutuksestaan, jätetään palkkaamatta.

Varmaan parhaat autokuskitkin ovat itseoppineita, mutta silti poliisit haluavat nähdä ajokortin.

Itseasiassa työnantajat laittavat työhaastattelussa tekemään testejä, joilla varmistavat, että hommat sujuu. Samoin on hyvä olla näyttää oma portfolio, jossa on työnäytteitä. Sitä voi valmistua ilman, että osaa hommia, joten siinä mielessä pelkkä tutkintokaan ei todista mitään.

Vierailija
22/29 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastataan vielä ap:n kysymykseen.

Koodariksi eli ohjelmistosuunnittelijaksi tai -kehittäjäksi pääsee tyypillisesti opiskelemalla alaa AMK:ssa, yliopistossa tai korkeakoulussa. Työelämäs arvostetuimmat tutkinnot ovat maisterin paperit teknillisen korkeakoulun ohjelmistotekniikan linjalta tai jonkun ison yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitokselta.

Koska kyse on kuitenkin taitoammatista jossa yksilöiden väliset tuottavuuserot ovat suuria ja käytännön projektityö sisältää paljon muutakin kuin tekniikkaa niin työnantajat mieluiten palkkaavat ihmisiä joilla on tutkinnon lisäksi konkreettisia nöyttöjä projektityöstä ja osaamisesta. Nämä näytöt voivat olla työkokemusta mutta myös esim open source projekteja tai harrastuneisuutta.

Ohjelmointi itsessään ei ole tänä päivänä enää mikään ihmeellinen ja harvinainen taito. 90 luvulla kun itse aloitin niin tilanne oli aivan eri, koodaus oli hyvin spesiaalitaito ja osaajat olivat haluttuja osaamistasosta riippumatta. Tänä päivänä ohjelmointi on teknisillä aloilla lähes kansallistaito. Koodausta opetetaan jopa lastentarhoissa ja ala-asteella. Lisäksi yrityksillä on mahdollisuus ostaa ohjelmointityötä myös Suomen ulkopuolelta ja usein hyvin edullisin hinnoin.

Tästä johtuen ei enää riitä pelkästään se että osaa kirjoittaa koodia, vaan mielellään pitäisi pystyä tuomaan jotain muutakin lisäarvoa projektiin. Halutuimpia osaajia ovat ne kenellä on käytännön työkokemusta ja jotka pystyvät viestimään ja keskustelemaan myös muiden osaamisalueiden edustajien kanssa. Tämä vaatii monialaista osaamista ja viestinnällisiä valmiuksia. Hyvä koodari ymmärtää myös asiakkaan liiketoimintaa, käyttökokemuksen merkitystä ja pystyy työskentelemään läheisesti ja oma-aloitteisesti myös näiden alojen asiantuntijoiden kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyt pyydystämässä ensin pyyttonin niin työpaikka on varma.

Pyyttonia mä metsästän....

Vierailija
24/29 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskele tietotekniikkaa neljä vuotta, jos pääset ammattikorkeaan alalle. Valmistuneet tienaa työelämässä n. 7000e kuussa. Täytyy olla todella älykäs et pääsee edes opiskelmaan alaa. Siellä on mm. fysiikan ja kemian opintoja, paljon matikkaa ym.

Parhaat koodarit ovat itse oppineita eivätkä ole käyneet ammattikorkeaa mutta tätähän tässä maassa ei arvosteta lainkaan vaan vain ja ainoastaan koulutusta.

Olin itseoppinut koodari ja tehnyt pari vuotta alan töitäkin kunnes menin yliopistoon ja aloin ymmärtämään mitä kaikkea en osaa.

Myöhemmin urallani olen riittävän monta kertaa korjannut itseoppineiden jälkiä. Tyypillisesti itse oppineella on myös aivan vääristynyt kuva oman osaamisen tasosta. Näin oli minullakin.

En ikipäivänä palkkaisi itseoppinutta koodaria sen enempää kuin itse oppinutta lentäjää tai kirurgiakaan. Tai ainakin näytöt pitöisi olla todella kovat ja kiistattomat.

Vierailija
25/29 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa "how to code *lisää haluamasi kieli*" ja ala opiskelemaan. Tee pari suurempaa työnäytettä ja sitten vaan haet töihin.

Vierailija
26/29 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, työnantajat uskovat, kun kuka tahansa sanoo työhaastattelussa, että ihan itse olen opiskellut ja olen ihan huippu. Se, jolla on esittää todistus koulutuksestaan, jätetään palkkaamatta.

Varmaan parhaat autokuskitkin ovat itseoppineita, mutta silti poliisit haluavat nähdä ajokortin.

Itseasiassa työnantajat laittavat työhaastattelussa tekemään testejä, joilla varmistavat, että hommat sujuu. Samoin on hyvä olla näyttää oma portfolio, jossa on työnäytteitä. Sitä voi valmistua ilman, että osaa hommia, joten siinä mielessä pelkkä tutkintokaan ei todista mitään.

Tutkinto todistaa sen että todennäköisesti osaa perusasiat ja tuntee niiden taustalla olevia syy/seuraus -suhteita ja teoriaa sen verran että pystyy tekemään työssään järkeviä ja perusteltuja valintoja ja päätöksiä.

Tutkinto myös kertoo siitä että henkilö on ollut ohjelmoinnista pitkäjänteisesti kiinnostunut ja ylipäätään omaa tietyn tasoiset kognitiiviset kyvyt ja kyvyn pitkäjänteiseen työhön kun on saanut tutkinnon kasaan.

Lisäksi oma arvonsa on myös sillä että jos on 4-5 vuotta roikkunut ohjelmistolinjalla niin on ollut 4-5 vuotta jatkuvasti tekemisissä muiden ohjelmoinnista kiinnostuneiden ja siihen intohimoisesti suhtautuvien kanssa. Se tarkoittaa sitä että on tehty harjoitustöitä yhdessä muiden fiksujen ja osaavien kanssa, väitelty algoritmien paremmuudesta tai muusta alaan liittyvästä pikkutunneilla olutlasin ääressä ja ylipäätään eletty ja hengitetty ohjelmistotekniikkaa yhdessä ikäluokan parhaiden koodarien kanssa.

Tutkinto ei takaa että henkilö on hyvä koodari, mutta kertoo siitä että hänellä on ainakin valmiudet perushyvään koodaustyöhön kasvamiseen ja hän ei todennäköisesti myöskään ole aivan kamalan huono koodari.

Tutkinnon merkitys ei ole pelkästään henkilön tämän päivän osaamisessa vaan se myös kertoo että hänellä on riittävät perustiedot ja -taidot joiden päälle voi myös tehokkaasti opetella uutta.

Vierailija
27/29 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tahdon saada suuren kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyt pyydystämässä ensin pyyttonin niin työpaikka on varma.

Pyyttonia mä metsästän....

Löysin housuist pienen...

Vierailija
28/29 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, mutta oletan poikani saavan siihenkin tietotaitoa 5-6v opiskeluaikanaan yliopistossa, aloittaa 3.vuoden nyt syksyllä.

Vierailija
29/29 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa tulla AMK-inssille 3000€ jos sitäkään.

Olen AMK Tradenomi, tietojenkäsittely ja tienaan 5500 e kk, eli tämä 7000 e vastavalmistuneelle oli kyllä ihan liikaa arvioitu. MInä olen jo jonkun aikaa tehnyt näitä töitä, mutta juuri kuulin sukulaisen lapsen valmistuneen 2 vuotta sitten IT-alan tradenomiksi ja kysyin häneltä suoraan, että paljonko maksavat palkkaa tuoreelle tapaukselle, niin oli 3500 e. 

Mutta ap:n kysymykseen siis vastaisin myös, että hanki alan koulutus amk:ssa sen jälkeen pääset koodariksi, eikä koodauskielellä ole oikeastaan niin väliä. Python totta kai nyt kovin in testiautomaation ja analytiikan koodauksessa, ja suhteellisen helppo kieli. Mutta ohjelmoinnin perusteet, tietokannat yms. pitää aina myös osata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kuusi