Mun pitäisi 13 kuukautta säästää 1600€ kuukaudessa, että saisin tarpeeksi säästöjä talolainaa varten
Harmi vain kun mun tulot on nettona n.1900€. :D Ei paljon makseltaisi 300 eurolla vuokraa yms. asumiskuluja, ruokaa, hygieniaa, lääkkeitä, bensaa jne.
Toki tässä olisi nyt sellainen tilanne, että talon omistaja voi kyllä odottaa, että saan säästöt kasaan. Olisi kuitenkin ihanaa kun saisi talon ostettua mahdollisimman pian. Vaikeaa olisi kuitenkin säästää vaikka aika olisi 26kk.
Lotossakaan tule kuin muutamia euroja jos jotakin tulee. :D
Kommentit (115)
Mutta talolainasta kuitenkin selviäisit?
Noilla nettotuloilla en ostaisi omakotitaloa. Lainan lisäksi tulee paljon muitakin kuluja mitä vuokralla asuessa ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit alkanu aikasemmin säästämään vaikka 100e kk, niin olisit jo matkalla kohti maalia.
No ei ole ollut mahdollista elämäntilanteen vuoksi. Rahat menneet ihan elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta talolainasta kuitenkin selviäisit?
Miksi en selviäisi? Pienempi se olisi kuin vuokra.
Vierailija kirjoitti:
Noilla nettotuloilla en ostaisi omakotitaloa. Lainan lisäksi tulee paljon muitakin kuluja mitä vuokralla asuessa ei ole.
No se on sun ongelmasi. Näillä tuloilla pystyy erittäin hyvin maksamaan omakotitaloa muuttotappiokunnassa. En ole mikään idiootti joka ei tiedä talosta olevan myös muita kuluja.
Oletko selvittänyt pankista, että tulosi ovat riittävät ja vakaat pankin mielestä?
Ei aina saa lainaa, vaikka olisi käsiraha / ASP säästettynä. Pankki haluaa, että on tarpeeksi maksukykyä ja vakaat tulot pitkäaikaisesti.
Sekään ei ole mikään argumentti, että "pystyn maksaa saman verran vuokraakin", no hitto, niinhän tässä joutuu tekemään itse kukin kun lainaa ei saa mutta asua täytyy.
Talosta haaveileva kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se on sun ongelmasi. Näillä tuloilla pystyy erittäin hyvin maksamaan omakotitaloa muuttotappiokunnassa. En ole mikään idiootti joka ei tiedä talosta olevan myös muita kuluja.
Tämä nyt on realismia, jota valitettavan harva tajuaa etukäteen. Kulujen lisäksi myös rempat on pystyttävä maksamaan ja niitä omakotitalossa riittää tasaisesti.
Varauduthan myös siihen että et saa koskaan taloon laittamiasi rahojasi takaisin eli loppu elämäksi pitää sitoutua. Muuttotappiokunnat ovat syystä halpoja.
Suunnitelmasi on tehty. Enää toteutat sen. Tsemppiä!
Ota toinen työ. Ota kumppani jakamaan kuluja. Noilla tuloilla ei paljon rellestetä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko selvittänyt pankista, että tulosi ovat riittävät ja vakaat pankin mielestä?
Ei aina saa lainaa, vaikka olisi käsiraha / ASP säästettynä. Pankki haluaa, että on tarpeeksi maksukykyä ja vakaat tulot pitkäaikaisesti.
Sekään ei ole mikään argumentti, että "pystyn maksaa saman verran vuokraakin", no hitto, niinhän tässä joutuu tekemään itse kukin kun lainaa ei saa mutta asua täytyy.
Olen selvittänyt. Olen töissä alalla jossa jatkuva työvoimapula ja olen samalla kouluttautumassa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on realismia, jota valitettavan harva tajuaa etukäteen. Kulujen lisäksi myös rempat on pystyttävä maksamaan ja niitä omakotitalossa riittää tasaisesti.
Varauduthan myös siihen että et saa koskaan taloon laittamiasi rahojasi takaisin eli loppu elämäksi pitää sitoutua. Muuttotappiokunnat ovat syystä halpoja.
Edelleen, en ole mikään idiootti. Kyllä mä tiedän mitä on asua omakotitalossa. Tiedän, että pitää sitoutua loppuelämäksi. En ole täältä muuttamassa mihinkään koska tämä paikkakunta on mun koti.
Miksi hitossa te viisastelette mulle tuollaisia itsestään selvyyksiä??
Vierailija kirjoitti:
Ota toinen työ. Ota kumppani jakamaan kuluja. Noilla tuloilla ei paljon rellestetä.
Näillä tuloilla maksaisi aivan hyvin talon kulut. En ota kumppania vain sen vuoksi, että jakaisi kulut. Tuloni tulee nousemaan kyllä kun valmistun uuteen ammattiin.
Vierailija kirjoitti:
Toinen duuni ohelle.
Aika vaikeaa kun teen vuorotyötä ja opiskelen samalla. Ei riitä aika ja voimat. Kun olisi jotakin mitä voisi tehdä etänä ilman jotakin erityisosaamista.
Vierailija kirjoitti:
Näillä tuloilla maksaisi aivan hyvin talon kulut. En ota kumppania vain sen vuoksi, että jakaisi kulut. Tuloni tulee nousemaan kyllä kun valmistun uuteen ammattiin.
No odotapa sitten talonhankinnan kanssa aikaa, jolloin ryhdyt tienaamaan.
Osta asuntovaunu,vuokraa sille sähköpaikka,asut siinä aikasi ja myyt sen.Aika nopeasti saat rahat säästettyä.Hyvä vaunu vastaa lähes yksiötä.
Ehkä olet vielä nuori, onko välttämättä kovin kiire. Ostin oman asunnon kolmikymppisenä ja ehdin sopivasti säästää siihen mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No odotapa sitten talonhankinnan kanssa aikaa, jolloin ryhdyt tienaamaan.
Ai nytkö en siis tienaa mitään? Okei, selvä.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä olet vielä nuori, onko välttämättä kovin kiire. Ostin oman asunnon kolmikymppisenä ja ehdin sopivasti säästää siihen mennessä.
Olen yli 40v.
Jos olisit alkanu aikasemmin säästämään vaikka 100e kk, niin olisit jo matkalla kohti maalia.