exä uhkailee itsemurhalla
Erottiin huhtikuussa, noin 10 vuoden avoliiton jälkeen. Meillä ei ole yhteisiä lapsia, kummallakin on omia, jo nuoria aikuisia kaikki. Nyt on alkanut tulla itkuisia viestejä, joissa exä uhkaa tappaa itsensä, mutta samalla varoittaa että en saa kertoa hänen lapsilleen näistä viesteistä. Olen soitellut perään ja pyytänyt häntä hakemaan ammattiapua. Ei kuulemma ole avun tarpeessa. Mitä pitäisi tehdä? Laittaa puhelimeen sulku hänen numerolleen ja olla piittaamatta asiasta?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Jätä hänelle kriisikeskuksen numero, isoissa kaupungeissa on. Ja laita jossain vaiheessa puhelimeesi sulku ja some-estot. Kerro hänen läheiselle, älä lapsille, että hänellä on huolia ja tarvitsee lohdutusta ehkä. Mutta älä kerro uhkailuista tai yksityiskohtia, mitään. Jos et osaa auttaa, älä sano ainakaan mitään pahentavaa, lohduta ja rohkaise. Jos taloushuolia, ehkä hänen vanhempi auttaa tai muuta? Jos et ole palaamassa yhteen, älä anna turhaa toivoa tai toisaalta älä sano mitään loukkaavaa tai siksi tulkittavaa. Hiljaisuus parempi kuin huono keskustelu. Onko ystävää joka tukisi häntä. Alkoholi?
Anteeksi nyt näin ohiksena, mutta alkoholia en ystävän korvikkeeksi suosittelisi 😅
No joo, mutta asiallisesti sanottuna exän asioihin ei kannata puuttua läheisten kautta. Jos ei koe haluavansa itse auttaa, parempi jättää homma sikseen.
Tuollainen on henkistä väkivaltaa ja ihan kamalaa joutua tuollaisen kohteeksi.
Jos ei neuvominen tai järkipuhe auta, niin parempi on katkaista kaikki yhteydet.
Jokainen on kuitenkin itse vastuussa omasta elämästään.
Ole varovainen hänen kanssaan. Älä päästä sisälle, äläkä suostu mihinkään kahden keskiseen tapaamiseen. Jos hän on noin epätoivoinen, hän voi olla valmis tekemään mitä vain myös sinulle. Näitä tapauksia saa jatkuvasti uutisista lukea. Enkä ole tyyppiä joka haluaa pelotella, mutta varoittaa haluan.