Uusi hallitus: Perintövero pois
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perintovero menee vain toosi rikkailta. Olikohan niin, että jos saa yli 15 ooo euroa. Olen katkera että olen köyhästä perheestä. Nyt hallitus ottaa niiltä ketkä on köyhiä loputkin pois. Rikkaat rikastuu. Terveydenhoito kuuluu vain rikkaille yksityisellä puolella-me köyhät taistellaan hoidosta maahan luvatta tulleiden kanssa ja ukrainalaisten kanssa.
Siis luinko oikein tosi rikkaita on kaikki, joilta jää yli 15000€ perintöä? Eikö tuo summa jää lähes kaikilta? Teini-ikäisellä tyttärellänikin on jo omaisuutta yli tuon verran...
Kannattaa huomioida myös, että perintö jakautuu. Jos on vaikka kolme lasta ja jokainen saa 20 000 € niin omaisuutta on yhteensä 60 000 €. Eikä kenenkään tarvitse vielä maksaa euroakaan veroa.
Vierailija kirjoitti:
Pikkunilkit on köyhyydessään kateellisia perintöveron poistamisesta, koska ajattelevat että nyt ne miljoonaperijät saa pitää miljoonansa. Näinhän vasemmistonarratiivi heille kertoo. Todellisuudessa perintö on yleensä osuus jostain perheen kesämökistä keuruulla ja perinnön osuuden suuruus 13 000e.
Perintövero on ennen kaikkea tavallisen keskiluokan vero. Ei rikkaiden vero.
Ei noin pienestä perinnöstä joudu nykyisin maksamaan veroa ollenkaan. Joten tuo on täysin tyhmä esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Perintovero menee vain toosi rikkailta. Olikohan niin, että jos saa yli 15 ooo euroa. Olen katkera että olen köyhästä perheestä. Nyt hallitus ottaa niiltä ketkä on köyhiä loputkin pois. Rikkaat rikastuu. Terveydenhoito kuuluu vain rikkaille yksityisellä puolella-me köyhät taistellaan hoidosta maahan luvatta tulleiden kanssa ja ukrainalaisten kanssa.
15 000 euron arvoinen omaisuus ei todellakaan tarkoita, että on rikas, saati "toosi rikas".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalilla luovutusvoittoverolla pärjätään kuten normaalistikin omaisuutta myydessä. Mitä vaikeaa siinä on ymmärtää. Helpottaa ihan suunnattomasti kaikkien meidän elämää jotka perii kasan paskaa eikä halua maksaa siitä latin latia, mädäntyköön sinne missä on.
Tajuat kai että se säästää myös valtavasti rahaa kaikilta niiltä jotka perivät niitä hulppeita huviloita ja asuntoja joita eivät sitten myy vaan käyttävät itse? Silloin nämä siirtyvät käytännössä verottomasti seuraavalle sukupolvelle.
Miksi minä käyttäisin elämäni miettien muiden rahoja. Ihan omiani mietin ja onko jostain vaivaa vai ei. Minulle on tulossa hieman metsää, sillä ei tee mitään koska on juuri hakattu. Sieltä saa puuta 70 vuoden päästä, edes lapseni ei tule näkemään sitä aikaa. Ja verot pitäisi tuollaisesta kuluerästä maksaa? Ei kiitos, kun ei ole varaa. Bruttotuloni on 1200e kuukaudessa ja sieltä on tulossa vaikeasti myytävää omaisuutta pahimmillaan sadoilla tuhansilla mitä ei saa yhtään minnekään laitettua. En saa edes asumistukea kun se paska kosahtaa niskaan, ei voi edes luopua perinnöstä kun se katsotaan omaisuuden hukkaamiseksi ja silti menee tuet. Ei kiitos yhtään lisää taakkaa siihen helvettiin.
Mihinkäs se metsän hakkauksen tuotto on kadonnut?
Edellinen sukupolvi käytti elinkustannuksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalilla luovutusvoittoverolla pärjätään kuten normaalistikin omaisuutta myydessä. Mitä vaikeaa siinä on ymmärtää. Helpottaa ihan suunnattomasti kaikkien meidän elämää jotka perii kasan paskaa eikä halua maksaa siitä latin latia, mädäntyköön sinne missä on.
Tajuat kai että se säästää myös valtavasti rahaa kaikilta niiltä jotka perivät niitä hulppeita huviloita ja asuntoja joita eivät sitten myy vaan käyttävät itse? Silloin nämä siirtyvät käytännössä verottomasti seuraavalle sukupolvelle.
Miksi minä käyttäisin elämäni miettien muiden rahoja. Ihan omiani mietin ja onko jostain vaivaa vai ei. Minulle on tulossa hieman metsää, sillä ei tee mitään koska on juuri hakattu. Sieltä saa puuta 70 vuoden päästä, edes lapseni ei tule näkemään sitä aikaa. Ja verot pitäisi tuollaisesta kuluerästä maksaa? Ei kiitos, kun ei ole varaa. Bruttotuloni on 1200e kuukaudessa ja sieltä on tulossa vaikeasti myytävää omaisuutta pahimmillaan sadoilla tuhansilla mitä ei saa yhtään minnekään laitettua. En saa edes asumistukea kun se paska kosahtaa niskaan, ei voi edes luopua perinnöstä kun se katsotaan omaisuuden hukkaamiseksi ja silti menee tuet. Ei kiitos yhtään lisää taakkaa siihen helvettiin.
"Minulle on tulossa hieman metsää", eli ei kirjoittaja ole rahaa nähnyt/saanut ja kuten sanoi ei mieti muiden rahoja. Ehkä meni eläintensuojeluun tai viinaan ja naisiin, kuka tietää.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Ei olla poistamassa vaan pidentämässä maksuaikaa 10 vuoteen.
Tämä on hyvä uudistus. Itseäni hyödyttäisi perintöveron poisto, koska olen pienituloinen, mutta tulen perimään merkittävän omaisuuden - joskaan en aio myydä sitä. Ajattelen kuitenkin, että perintöveron poiston sijaan 10 vuoden maksuaika olisi kokonaisuuden kannalta parempi, vaikkei omalla kohdallani hyödyllisin ratkaisu olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Täältä voit käydä tutkimassa perintöveron määräytymistä, niin ei tarvitse antaa virheellistä tietoa 15 000 euron rajasta:
https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/omaisuus/perinto/perintoveron-maar…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulle on tulossa hieman metsää", eli ei kirjoittaja ole rahaa nähnyt/saanut ja kuten sanoi ei mieti muiden rahoja. Ehkä meni eläintensuojeluun tai viinaan ja naisiin, kuka tietää.
-ohis
Ei, vaan vanhempani joka sen sai perinnöksi, veti sen matalaksi ja siksi siellä ei ole mitään muuta kuin kantoja. Idiootit.
Yrittäjien asumistukea huonnetaan. Enää ei katsota vain yel tuloja vaan kaikki tulot.
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjien asumistukea huonnetaan. Enää ei katsota vain yel tuloja vaan kaikki tulot.
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Moni yrittäjä ei saa enää asumistukea.
👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏
Vierailija kirjoitti:
Ihme innostus joillain veroja kohtaan, mutta ei hätää teillekin löytyy pelastus.
Haluatko lahjoittaa rahaa valtiolle? Näin se onnistuu!
Jokin vero siihen tilalle tuliis kuitenkin, ja monelle perintövero on parempi vaihtoehto kuin luovutusvoittovero. Toisaalta perintöveron poiston myötä loppuisi kesämökkien ja asuntojen pakkomyynti, tosin sekin alkaisi jossain vaiheessa hiertää (oikeistolaisia myös), että omaisuudet eivät enää kierrä. Tietenkään todella varakkaat ja rikkaat eivät luksusasuntojaan ole myynyt tähänkään asti, ja jostain syystä se on häirinnyt vähemmän oikeistolaisia kuin se, että tavallisten palkansaajan perimät järvenrantamökit ja asunnot eivät mene myyntiin (lue: kasaudu sijoittajille).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ohis
Ei, vaan vanhempani joka sen sai perinnöksi, veti sen matalaksi ja siksi siellä ei ole mitään muuta kuin kantoja. Idiootit.
Sinun onneksi ei sillä maapohjalla siinä tapauksessa ole merkittävää rahallista arvoa. Joten perintöveroa ei tule maksettavaksi. Joko ei ollenkaan tai hyvin vähän. Metsämaan keskihinta on alle 3000 € hehtaarilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme innostus joillain veroja kohtaan, mutta ei hätää teillekin löytyy pelastus.
Jokin vero siihen tilalle tuliis kuitenkin, ja monelle perintövero on parempi vaihtoehto kuin luovutusvoittovero. Toisaalta perintöveron poiston myötä loppuisi kesämökkien ja asuntojen pakkomyynti, tosin sekin alkaisi jossain vaiheessa hiertää (oikeistolaisia myös), että omaisuudet eivät enää kierrä. Tietenkään todella varakkaat ja rikkaat eivät luksusasuntojaan ole myynyt tähänkään asti, ja jostain syystä se on häirinnyt vähemmän oikeistolaisia kuin se, että tavallisten palkansaajan perimät järvenrantamökit ja asunnot eivät mene myyntiin (lue: kasaudu sijoittajille).
Rikkaat sumplii perintöasiat hyvissä ajoin, ei tule maksamaan perintöveroja kun on asiat järjestellyt jo hyvissä ajoin. Muutenkin perintövero on turha, ikänsä maksettu veroja vaikka mistä, nostaisivat vaikka pääomatuloa sen verran, että kattaa tuon perintöveron
Varakkaat harrastavat perintösuunnittelua. Se ei ole kiellettyä köyhemmiltäkään. Netti on täynnä ohjeita. Metsällä, olkoon taimikkoa tai harvennushakkuussa olevaa tai mitä tahansa, on aina joku arvo. Ostaja löytyy varmasti. Tässäkin kannattaa hieman seurata milloin myy, laskureita netissä ja toki tarjouspyyntöjä kannattaa pyytää monelta. Itselle kelpaisi metsä perinnöksi koska vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kyllä sitä ollaan jo silloin toosi rikkaita, jos perintöä jää yli 15 000 €.
Alan ymmärtää hiljalleen keitä ne lukuisat rikkaat ovat, joita täällä itseään köyhiksi kutsuvat aina katkerina haukkuvat. He ovat ihan tavallisia duunareita ja keskituloisia.
Repesin ;) 15 000 on pikkuraha. Luulisi että jokaisella on vähintään sen verran jemmassa. No saa sillä pari etelän reissua perheelle.
Jos mä kuolisin just nyt, niin pelkästään mun autot myymällä, vaikka vähän alihintaan jos nopeasti haluaa niistä eroon, saisi helposti 50 tuhatta.
Ja ihan tavallinen työläinen olen ja ne autot on ihan kulutustavaraa, eikä mitään statussymboleja.
Ihme ajatuksia. 15 tonnilla ei nykymaailmassa kovin pitkään juhlita.
Eilöhän tuo ensimmäinen ollut provo. Lukutaitoa nyt vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, haluan maksaa veroja!
Koska niillä rahoitettaan tämä meidän yhteiskunta. Ilman veroja meillä ei olisi hyvinvointiyhteiskuntaa. Varmasti sinäkin haluat, että on sairaalat, palokunnat ja koulut olemassa.
+ kasa kaikkea muuta paskaa suoraan sanottuna. Ei ne pelkät verot autuaaksi tee, eikä ainut keino ole verojen poiston yhteydessä luoda uutta veroa. Vai tulisiko Suomesta täydellinen teille jos 100% kaikki rahat verotettaisiin valtiolle ?!? Miksi sitten edes annettaisiin rahaa kansalaisille, kupongeillakin eläisi, valtio hoitaa, valtio pelastaa. Sekopäistä sakkia.
No jos kaikki verot vaan lakkautetaan niin mitä sen jälkeen? Otetaan taas 100 miljardia euroa lisää valtionvelkaa? Mihin kuvittelet sellaisen taloudenhoidon johtavan?
Täydelliseen konkurssiin ja sekasortoon.
Juuri tämä oli syynä, minkä takia Marinin velkaa ottava hallitus ei saanut jatkaa (ja Suomen kannalta hyvä niin).
Perintövero on vero jota on mahdotonta kerätä tasa-arvoisesti ja oikeudenmukaisesti, siksi se pitää poistaa.
Aivan kuten panetteluun ja solvaukseen ja kiihottamiseen kansanryhmää kohtaan on epäonnistunut laki, koska se on epämääräinen ja tulkinnanvarainen.
Valtion toiminnan verojen, lakien ym. osalta pitää olla selkeää, yksiselitteistä ja tasa-arvoista kaikille kansalaisille. Tätä ei intersektionaalit ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Perintövero on myös pienituloiselle ongelma, jos sattuu saamaan vähänkään enemmän perintöä. Esim. kiinteistöstä tai muusta, joutuu perintöverot maksamaan ennen kuin perintö on omassa taskussa, joten joskus varattomuus ja luottotiedottomuus on käytännössä este perinnön vastaanottamiselle. Eli hyvä, että perintöveron poistoa harkitaan, koska näin perinnön vastaanottaminen onnistuu myös vähätuloiselta.
Sitten on se toinen loukku, jossa leski jää asumaan asuntoon. Perikunta joutuu silti maksamaan perintöveron, vaikka ei koskaan saisi asuntoa tai leski toimillaan esim. aiheuttaa asunnon arvon alenemisen.
https://www.iltalehti.fi/rahavinkit/a/f7a73fad-5bea-4818-ad88-1d21d2e6f…
Tämä.
Olin kusessa kun isä kuoli. Ei ollut omaa rahaa maksaa perintöveroa.
Perinnöt pitäisi ottaa suoraan valtion kassaan ja korvamerkitä esim. vähempiosaisille, vammaispalveluihin, päihdekuntoutukseen, nuorten ja aikuisten mt-kuntoutukseen ja m a a h a n m u u t t a j i en ko tou tukseen. Geneettinen yhteys johonkin spegunsa roiskineeseen ei pitäisi antaa jälkeläiselle mitään etuoikeuksia varoihin jotka voitaisiin käyttää yhteiseen hyvään. Ja kyllä, itsekin tulen saamaan perintöä jonkin verran. Pienituloisena en vain ole loputtoman ahne kuten valitettavan moni muu. Pidetään huolta toisistamme.
Vaikka suurin osa perintöveroista tulee keskiluokalta niin ei se poista sitä että myös rikkaita on olemassa ja perintöveron poistaminen vaikuttaisi rahallisesti eniten heihin.