***ELOISAT 2. adventtisunnuntaina***
Kalenterin 10. luukku:
JOULUKYNTTILÄT (Aale Tynni)
Kynttilät kodeissa palavat,
kauniit jouluvalkeat,
koska meillä on joulu.
Lapsi on kirjan aukaissut,
suurta sivua katsellut,
koska meillä on joulu.
Lasta kovasti nukuttaa,
unta hän näkee ihanaa,
koska meillä on joulu.
Kommentit (18)
Opemamma, minäkin rakastan käydä kirkossa laulamassa kauneimpia joululauluja ja itse asiassa se taitaa olla lähes ainoa kerta vuodessa kun kirkossa tulee käytyä. Tänä vuonna meidän kaupungissa järjestetään lapsiperheille tarkoitettu oma kauneimmat joululaulut -tilaisuus, jossa lauletaan lapsille tuttuja joululauluja. Ihan kiva idea, kirkko kun on yleensä täyteen ammuttu ja paikalle saa saapua tuntia ennen tilaisuuden alkua jos mielii päästä istumään. Tämä tilaisuus alkaakin vähän aikaisemmin iltapäivällä eikä sitten ole niin nöpönnuukaa, jos lapset eivät istu koko ajan " kuin kirkonpenkissä" .
Väinö alkaa taas olla oma ihana itsensä, hymyilee kuin naantalin aurinko kun vähän vilkaiseekin häneen päin. IHANA!!:)
Mitenkähän eilen on sujunut ilta niillä jotka lähtivät viihtelle?
Nyt aamupalan laittoon,
Pantoufle
tällä mammalla meni lujaa ;) kiitos vaan kysymästä ope :)
ja tekstasin tossa aamusta mummolle niin tyttö se vaan nukkui siellä ja syö,se sano että enempi on työtä ettei anna liikaa nukkua,eli ihanasti on menny ja yönkin oli kuulema hyvin nukkunu.saan tarkemmin kuulla kun lähetään hakemaan.
oli tosi kivaa vähän käydä tanssimassa ja näki työkamuja.
mutta nyt meen suihkuun ja laittautuu/syömään..oon kuudesta asti vaan pyöriny,kun ei vaan osaa nukkua..:(
Kivaa, että Pantouflen Väinö on taas kunnossa ja hymyilevä itsensä ;)
Ja kivää kuulla, että k.h.p:llä ilta meni mukavasti ja tytöillä hoidossa myöskin.
Miesväki on pihalla kantamassa saunapuita ja neiti nukkuu, kun sitä ei yöllä enää kovin harrasta...
Menenpä minäkin pötköttää.
yökkärissä tässä vielä istun ja tunnin päästä pitäis suunnata jo Onnin kummeille syömään. Iltapäivällä vien vielä esikon kaverinsa synttäreille...Aamutoimina askarreltiin miehen kanssa piparimuumitalo - itse tehtiin alusta saakka ilman muotteja joten tuli ainakin omaperäinen. Ja miehessäni on selvää kondiittorin ainesta :)
TAIDOT: Onni kääntyi tällä viikolla ekat kerran vatsalta selälleen - ikää siis 3kk ja risat. Samaan aikaan jätkis on alkanut " jutella" ihan mahdottomasti, samoin tekonauru on herkässä ja virnistelee muutenkin lähes aina kun on sylissä. Ei malta poju iltaisin edes syödä, kun pitää haastella tissille/mulle. Toisaalta ihanaa, mutta seurauksena lisääntyneet yösyötöt... Yksi yö meni jo niin, että jätkis söi ekan kerran ennen viittä, mutta viime yönä taas normaalit 3 syöttöä välillä 22.30-07. Muutoin SYÖ päivisin n. 1,5 tunnin välein eli tuliskohan päivällä n. 10 syöttöä. Ei ole laiheliini, mutta ei myöskään erityisen pullukka.
JOULULAHJOISTA on ollut puhetta. Mä ostin miehelleni aluspaitoja ja boksereita sekä toivomuksesta Sopranosin kaikki 5 tuotantokautta dvd:llä. Kuulemma ainoa sarja, jonka haluaisi ehdottomasti talteen...Tyttö saa meiltä vain jotain pientä, kuten penaalin: viime joulunakaan ei malttanut edes avata kaikkia lahjoja, joita tulee sukulaisilta ja kummeilta. Onnille olen ostanut vain yhdet collegehousut eikä poitsu vielä tarvitsekaan juuri muuta. Tai ehkä PURULELUN, jestas sentään että sormet maistuu hyvälle ja kuolaa tulee niin paljon että se menee joskus väärään kurkkuunkin!
Jep, nyt täytyy ryhdistäytyä ja kaunistautua päiväkuntoon.
Kerttukasperi ja Onni 260806
Ihanaa kun lapset ovat nukkuneet molempina päivinä vähän pidempään jopa Teemu. Saanut osan univeloista kuitattua. Teemu meni eilen kymmeneltä nukkuun ja heräs jo yhdeltätoista syömään. Seuraavan kerran heräskin vasta kolmelta. Ihanaa kun sai nukkua pitkän pätkän. Sit heräskin taas normaalisti parin tunnin päästä viidelta ja seiskalta, yhdeksältä noustiin ylös. Vitonenkin nukkui viime yön hyvin. Nukkumaan meno oli vaan taistelua. Yleensä kerennyt nukahtamaan ennen kuin mies lähtee töihin. Eilen ei nukahtanutkaan vaa jäi huutamaan isänsä perään.
Mä tykkään kanssa käydä kuuntelemassa kirkossa kauneimmat joululaulut. Viime vuonna en päässyt kun mies oli silloin töissä. Tänä vuonna olis tarkoitus mennä. Mulle tulee se joulun tunne just noista joululauluista ja sit kun vie kynttilät haudoille. Sieltä tarttuu se rauhallisuus ja joulumieli mukaan.
Vähän sekavissa fiiliksissä täällä elellään joka toinen päivä toivoo sitä plussaa ja joka toinen toivoo menkkojen alkua. Toisaalta se uusi vauva olisi ihana mutta sitten taas toi meijän vitonen on niin uhmis niin mietin miten sitä jaksaa uuden vauvan kanssa kun Teemunkin olis elokuussa vasta vuoden. No toi uhmahan helpottaa toivon mukaan joskus. Katsotaan nyt mitä meijän kohtaloksi on päätetty.
Niin sitä vaan jokainen lapsi on erilainen. Vitonen on niin uhmakas ja minä itte tyyppi että. Mustiskin toinen on vielä siihen päälle. Mä olen välillä niin voimaton ton tytön kanssa. Kyllä noitten edellisten uhmista on selvitty ihen hyvin. nyt tuntuu että kaikki vanhat konstit on käytetty pitäis keksiä jostain uusia. Kehen lieneen tullut. Äidilleni tossa puhuin vitosen uhmakohtauksista niin sanoi että olen itse ollut samanlainen pienenä.
Jaahas josko sitä menis auttaan muksuja majan rakennuksessa ja sit laittaan pyykit kuivuun.
puuhis ja Teemu 2908
Nyt on pakko jakaa tämä ilo: poju heräsi ekaa kertaa varttia vaille 6, ja nukkumaan mentiin klo 22. Eihän tämä voi olla tottakaan! Hiukan oli tissit ratkeamispisteessä aamulla! Nyt lupaan jaksaa ensi viikon ihan mitä vaan tästä ilosta, että olen nukkunut kokonaisen yön (toinen kerta viimeisen vuoden aikana?).
Joulumyyjäisiä, piparien leivontaa ja pyykinpesua luvassa tälle päivälle, joten ei kun reippaasti hommiin vaan.
" Öhö-öhö" sanoo poju (1808) ja sinistä taivasta kaipaa edelleen
Picapica
soittelin mummolle tossa niin iida oli nukkunu 20.30-7.00 eli saman kun kotona. puol 6 oli tutin antanu ja seiskalta syönny..tuli kyllä kiva mieli kun meni kaikki hyvin,nyt vaan kova ikävä lapsia..
Kiva k.h.p kun oli ilta sujunut ja tytöt olleet mukavasti hoidossa ! Mekin kuunneltiin eilen illalla hyvää musiikkia ja kyllä alkoi jalka vipattamaan ;)
Ei oikein viime yö sujunut. Itkua ja heräämisiä pitkin yötä. Mutta mikäs tässä on kotona ollessa kun mies tekee lounasta ja ei ole mitään ohjelmaa niin voi olla kaikessa rauhassa väsy.
Nyt onkin toiseksi viimeinen viikonloppu ennen joulua. Täällä ei ole ihan niin synkän näköistä tänään vaikka pilviä toki on taivaalla.
Pia
Niin se aika rientää, eipä ole kuin hetki kun sitä taas herätään aamuvarhaisella viemään lapsia hoitoon ja sitten töihin. Hui, puistattaa ajatuskin. Syyskuun alussa olen ajatellut töihin palata.
Mulla on tässä pikkuinen rauhallinen hetki. Mies on ollut mökillä koko viikonlopun, esikoinen lähti isoäidin kanssa uimahalliin ja Leo vauveli on lyhyillä tirsoillaan. Leo nukkuu edelleen päivisin vain lyhyitä noin 30 minuutin unia, 3 kertaa, mutta yöllä useimmiten 12 tuntia kahdellä syötöllä.
Leolla on ikää jo 4,5kk, eikä hän tee elettäkään kierähtääkseen selältä vatsalleen:O. Esikoinen liikkui tämän ikäisenä jo kierimällä pää lattiaan kolisten paikasta toiseen. No Leo on muutenkin rauhallisempi kaveri, kovasti hän sylissä pönkää itseään ylös, ja tavoittelee tavaroita laittaakseen ne suuhun. Ja ihana hymypoika on täälläkin, äiti on parasta mitä hän tietää!
No nyt unohdin lahjakkaasti kaikki gallupit mitä täällä on ollut, höh. Eipä kai sitten muuta kuin auvoisaa joulunodotusta kaikille Eloisille!
Kiitos Opelle kivoista runoista!
Omppupomppu ja Leo 250706
Se niistä meidän rauhallisista öistä sitten taas.... Likalla on nyt menojalka ruvennut sen verran kovasti vipattamaan, että pitää öisinkin ryömimistä treenata. Hirvee vauhti tytöllä ja ikää vasta 3,5 kk! Lattialla ei juuri enää selällään viihdy vaan viuh, vauh, kääntyy mahalleen. Ainoa vaan, että väsähtää sitten aika nopeesti eli eipä viihdy siellä lattiallakaan enää entiseen tapaan... Niin, ja tosiaan sentin tai pari pääsee likka jo mahallaankin eteenpäin! Muutenkin liikkuu kovasti, menee ympyrää selällä ollessaan. Joo, ja kopistaa takaraivoaan lattiaan vähän väliä kun vauhilla yrittää mahalleen ja sitten heilahtaakin takaisin selälleen, auts! :(
Nyt kyllä väsyttää turkasesti....Se on heti kun kerkeää jo tottua noihin hyvin nukuttuihin öihin ja sitten joutuu taas valvomaan. Joululahja hankinnatkin on vielä ihan vaiheessa kun ei neiti tosta shoppailusta eilen perustanut ja tänään ei jaksa, ei sitten millään.... Ei ole intoa pipareitakaan leipoa. Jääköhän se joulufiilis tänä vuona kokonaan tulematta??
Joo, sohva kutsuu....
oinasmamma
Hei kaikki !
Pikaseen vaan kysyn että onko muilla eloisilla selällään maatessa sellaista että vauva vetää henkeen, ihan kuin jos laittaa vaikka harson naamalle niin vetäsee nopeasti henkeä ?
Jotenkin tuntuu että tekee sitä jotenkin tahallaan, naureskelee välillä, mutta teki mielestäni sitä muutaman kerran myös puoliunissaan.
Apua, kertokaa on muilla vastaavaa ja olenko vaan liian herkkä ja että olis vaan joku kehitysvaihe ?
Laitoin siitä jo oman kyselyn kun eräs aikaisemmin kirjoitteli vastaavasta jos sieltäkin saisin apuja. Meillä onneksi lääkäri tiistaina ja huomenna voin soittaa neuvolaankin.
Muuten vauva voi ihan hyvin, syö ja nukkuu normisti.
t. Hanhikki
Jos nyt ihan oikein ymmärsin sun kysymyksen, niin meillä tyttö tekee kans sellaista hengen pidätystä/vetäisyä kun oikein innostuu tai uhmettelee jotain. Jos esim. situu sitterissään ja innostuu jostian lelusta yms. saattaa hengitys muuttua välillä sellaiseksi katkonaiseksi tai saattaa hengitys vinkaista jotenkin hassusti. En tiedä tarkoititko tätä kysymykselläsi, oma tekstinikin on melkos sekavaa..=) En kuitenkaan usko että kyseessä on mitään vakavaa. Meillä tyttö on pitänyt mitä kummallisimpia ääniä syntymästään saakka, kysyin neuvolasta ja lääkäri sanoi olevan normaalia. Luulisin että monet oudotkin äännähdykset saattaa johtua vain vielä hieman kehittymättömästä nielusta. Kannattaa kuitenkin kysyä neuvolasta, jos asia sinua vaivaa. Älä kuitenkaan huoli, usein se taitaa vain olla äidin omaa vilkasta mielikuvitusta joka saa aikaa aina kummalisiakin aatteita..=)
Jaahas, pitää lähteä tyttö kylvettämään ja itse saunomaan.. Palailen huomenna kirjoittelemaan tarkemmin kuulumisia ja muuta, paremmalla ajalla sitten.. Ollaankin koko ens viikko mökkeilemässä, mukavaa vaihtelua arkeen!=)
Aion antaa Ainolle tänään ekan annoksen iltapalaksi velliä maidon sekaan, ei nimittäin pidä pelkkä korvike enää nälkää öisin. Saas nähdä kuinka tytön käy..=)
Hyvää yötä ja kauniita unia kaikille elokuisille!
MeiMii ja Aino 300806
Se sukellusrefleksi on muuten sellainen että vauva laittaa nenän ja suun kiinni eli kaikki ilmatiet kiinni silleen nopeasti. Meidän vauva tekee sen jos puhaltaa sen suuta päin ilmaa. En tiedä oikein mitä tarkoitit mutta tuli tämä juttu mieleen vaan jostain syystä tuosta puhallusleikistä...että tekeekö jotain tällaista. Meidän vauva ei kyllä ihan yksistään tuollaista tee.
Kyseleppäs tosiaan neuvolasta lisää...ja onhan sitä se terveyspuhelinkin mihin soittaa jos jokin kovasti painaa mielessä...
Pia
Kiitos vastauksistanne (sekavasta kysymyksestä huolimatta:)).
Vauva nukkuu nyt ihan levollisesti eikä se ole tehnyt tuota henkeen vetoa kuin ehkä kymmenen kertaa tänään. Huomasin ainakin sen että kun vauva vetää harson naamalleen niin henkäisee sen jälkeen voimakkaasti. Otin harson kokonaan pois sängystä ja siihen lopetti (tosin nukahtikin nopesti).
Oliskohan sittenkin jokin primitiivireaktio ? Taidan kysäistä huomenna neuvolasta jokatapauksessa.
Hassua miten tuollainen saa äidin pään ihan pyörälle...
t. Hanhikki
Täällä on yöt menny häränpyllyä, ilmeisesti nuo pahentuvat ihottumat kutiavat. Kortisonivoidekuurista ei ollu mitään apua vaan poika on entisestään vaan lehahtanu ja posket tihkuu :( Lopetin tänään ite kotimaiset viljat (maito, muna, kala, tomaatti on jo pidempään ollu pannassa), siksi aikaa kunnes poika oppii pullolle ja korvikkeelle. En näe tässä enää muuta vaihtoehtoa ja koville se ottaa. Mun viimeinen pieni :(. Mut pääasia on nyt että tuo iho saadaan kuntoon!
Hauska uni muuten se opemamman uni =D
En nyt muista mitä galluppeja oli enkä jaksais kommentoidakaan. Painun pehkuihin jos sais edes vähän nukkua. Palataan taas paremmalla ajalla!
Peeveli ja Toivo 2708
Kyllä on kurjaa kun Toivolla on ihottumaa niin ja kurjaa sinulle tosiaan se kotimaisen viljan välttödieetti. Kunnon laihdutuskuuri sulla kohta jos tuollaista noudattaisi ettei melkein mitään saa syödä. On aika hankalaa kyllä toi kotimaisten viljojen välttely jos tosi tarkka sen suhteen pitää olla. Sitä voi olla ihan missä vaan sitä vehnää siis kuten jäätelössä joka sulla on muutenkin kielletty. HUh. Tsemppiä kovasti ja jaksamista. Riisikakkuja ja hedelmiä sitten jos ei g tuotteita halua ostella...leivän sijaan siis.
Pia
ihottumien, ruokavalioiden ja muiden harmien kanssa:)
Yövalvoskelijoille kanssa jakselemisia.
Vaikka vuorokausi onkin vaihtunut, kirjoitan vanhaan pinoon kun en tahdo sotkea Opemamman kivaa " kalenteriluukutusta" ;)
Me saatiin tuon Aleksi-ukon kanssa lääkärisedältä torstaina " atopia-tuomio" ja iso läjä rasvareseptejä....
No, pitihän meidänkin jotakin harmia sitte saada, ajattelin lääkäriltä lähtiessäni.
Vaan eivät loppuneet harmit sitten tuohon. Tuolta vastaanotolta saatiin vissiin muutakin - joku lentsu, ..kele.
Nyt nukkuu pikkuinen BB:n sitterissä kun en pane tuommoista ekaa räkänokkaansa tuhistavaa ukkoa vaaka-asentoon sänkyyn. Ja ite en uskalla mennä nukkumaan vaan kuppelehdin tässä koneella ja töllöllä... Kun jos vaikka en tarpeen tullen herääkään " friidailemaan" ... joo, naurakaa vaan - sen oon varmaan ansainnut. Mutta esikoisen eka räkänokka... se nyt vaan on tällaista..
Onneksi ei tuota kuumetta ainakaan toistaiseksi oo hirveitä.
Ehkä näihin tauteihin joskus tottuu??? Eli ei?
Huoli-Nallukka ja Räkänokka-Aleksi 2508
Ihanaa, aamuisin meillä on niin rauhallista. Yö oli hieman levoton, kaikki kolme pienintä tuhtasivat sängyissään vuorotellen.
Pantoufle: olipa hyvä, että syy Väinön kuumeiluun selvisi.Pian on poika kunnossa.
Puuhikselle plussatuulia. Joulukalenteriin etsin runot eri kirjoista, mitään valmista mallia/kalenteria ei ole.
JoululauluG:hen unohdin itse vastata:) Minä pidän lähes kaikista joululauluista,mutta kenties suosikit ovat Sydämeeni joulun teet ja En etsi valtaa loistoa. Olisi ihana päästä kirkkoon kuuntelemaan kauneimpia joululauluja.
Missäs kaikki Eloisat luuraavat,kun pinoissa on niin hiljaista ja monesta mammasta ei ole kuulunut pitkään aikaan mitään...Tulkaahan nyt edes pienellä viestillä kertomaan kuulumisianne.
k.h.p. Mitenkäs se mummi oli klaarannut tyttöjen kanssa?
Jaaha, Leevi irtisanoi juuri yhteistyösopimuksen...pakko mennä.
Opemamma ja Leevi