Onko tämä normaalia 18-vuotiaan pojan käytöstä?
Kulkee vanhempansa perässä koko ajan ja höpöttää omista mielenkiinnonkohteistaan (kaksi asiaa). Ei osaa lukea tilanteita, esim. että kuuntelijoita ei kiinnosta ja että voisi olla hetken hiljaa ja keksiä jotain muuta tekemistä kuin perässä kulkeminen.
Onko tämä normaalia?
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea sanoa. Mutta pysähdy ja kysy häneltä, mitä hän haluaa oikein sanoa. Voit myös sopia, että kuuntelet häntä keskittyneesti 15 min. ja hän keskittyy sitten omiin asioihin tunnin ajan. Voisi vaikka lukea, kirjoittaa tai piirtää. Sen jälkeen taas keskityt hänen asioihin. Pystyykö hän olemaan omatoiminen tuon ajan?
Osta sille värityskirja.
Joku aikuisille tarkoitettu värityskirja voisi käydä, mutta monet niistä on suunnattu naisille. Kiinnostaako poikaa jotkut vaikeammat rakennussarjat? Teini-ikäisten legot tms. Jotain, mikä pitäisi hänet aktiivisena omin päin.
Koko ajan? Aika erikoista.
Oma 18 v voi kyllä höpöttää omista asioistaan, jos jotain erityisen hienoa mielessä, mutta ei tee tuota läheskään joka päivä. Puhelias ja välitön tyyppi silti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjolla?
Niin, onko pojalle tehty autismitutkimukset, siis neurologisia tutkimuksia? Jos ei ole, niin nyt on korkea aika. Käsittääkseni heille on tarjolla jotakin tukea. Henkilö saattaisi silloin selviytyä elämässä helpommalla tai pärjätä vaikkapa tuetussa asumismuodossa.
Ei ole tehty. Koska ei ole oma lapseni niin on ehkä vähän vaikea ehdottaa tuommoista, mutta koska läheltä joudun seuraamaan niin ehkä hyvä olisi ehdottaa jos tilanne ei muutu vuoden parin sisällä. Pärjää kyllä yksin kotona muutaman päivän, eli ei ole toimintakyvytön.
-ap
Osta hänelle Fleshlight ja iso pullo liukuvoidetta
Saa kai ihminen puhua herranjumala.
Miten reagoi se aikuinen, jonka perässä kuljetaan? Onko se hälle ok?
Vierailija kirjoitti:
Miten reagoi se aikuinen, jonka perässä kuljetaan? Onko se hälle ok?
Tekee omia hommiaan ja kommentoi lyhyesti välillä jotain. Ei kuitenkaan ärsyynny, koska hermonsa ovat uskomattoman hyvät. On kuitenkin mielestäni hyvin selvästi nähtävissä, että höpötys ei kiinnosta, mutta ei vaan jostain syystä halua sitä pojalle ilmaista.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjolla?
Niin, onko pojalle tehty autismitutkimukset, siis neurologisia tutkimuksia? Jos ei ole, niin nyt on korkea aika. Käsittääkseni heille on tarjolla jotakin tukea. Henkilö saattaisi silloin selviytyä elämässä helpommalla tai pärjätä vaikkapa tuetussa asumismuodossa.
Ei ole tehty. Koska ei ole oma lapseni niin on ehkä vähän vaikea ehdottaa tuommoista, mutta koska läheltä joudun seuraamaan niin ehkä hyvä olisi ehdottaa jos tilanne ei muutu vuoden parin sisällä. Pärjää kyllä yksin kotona muutaman päivän, eli ei ole toimintakyvytön.
-ap
Olet kuitenkin huolestunut, koska kirjoitit tälle palstalle. Ei todellakaan ole normaalia, että sen ikäinen nuori on koko ajan kotona ja käytös kuulostaa epätavalliselta. Autisti voi hyvin opiskella, sillä silloinhan ei tarvitse olla tekemisissä toisten kanssa (!) sosiaalisesti. Tai se nyt riippuu alasta, jota opiskelee. Yhteys lääkäriin ja selvittäkää tarvitseeko hän autismitutkimuksia tai psykiatrista apua. Tutkimuksiin ja käytännön tukitoimien saamiseen voi olla pitkät odotusajat, joten kannattaa ryhtyä toimeen heti.
Kuulostaa vahvasti autismin kirjolta, entinen asperger.
Minua huolettaisi se, jos ei ole yhtään kavereita.
Vierailija kirjoitti:
No niinpä! Mutta mitä sille voi tehdä ulkopuolisena?
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niinpä! Mutta mitä sille voi tehdä ulkopuolisena?
-ap
Herätä kauniisti keskustelu asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta oma samanikäinen poikani kommunikoi hymähtelemällä ja murahtelemalla. Sulkeutuu huoneeseensa ja jos sinne erehtyy menemään, niin viittoo menemään pois. Antaisin mitä vaan, jos poikani toimisi joskus kuten ap:n poika.
Mulle taas sopisi tämä tilanne täydellisesti!
-ap
Mäkin voin vaihtaa. Käskee heti poistumaan huoneestaan. Puhuu joskus kun kysyy menettekö kauppaan.
Sanoi että lähtee grillausfestareille jos siellä ei tarvitse puhua.
Kunnon pano voisi miehistää uikuttavan puudelin, sillä tuo meno ei tuosta ilman terveitä elämäntapoja mihinkään tervehdy. Exän kotikulmilla pyöri ihan outo hyypiö, joka oli pyörinyt samoja pellon kulmia ikänsä äidin ja veljensä kanssa, eikä sen kanssa oikein normaali juttelukaan onnistunut kun oli niin ujo että olisi pitänyt pelto välissä jutella. Exää juoksi suoranaisesti karkuun, jos nyt jotenkin sattui naisseura yllättämään. Harmiton oli, mutta kyllähän tuommoinen jokseenkin säälitti ja ajatuksia herätti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, mutta oma samanikäinen poikani kommunikoi hymähtelemällä ja murahtelemalla. Sulkeutuu huoneeseensa ja jos sinne erehtyy menemään, niin viittoo menemään pois. Antaisin mitä vaan, jos poikani toimisi joskus kuten ap:n poika.
Mulle taas sopisi tämä tilanne täydellisesti!
-ap
Mäkin voin vaihtaa. Käskee heti poistumaan huoneestaan. Puhuu joskus kun kysyy menettekö kauppaan.
Sanoi että lähtee grillausfestareille jos siellä ei tarvitse puhua.
Tässä kaikki, mitä minun poikani osaa puhua:
Voitko heittää kympin?
Onko tyhjiä pulloja?
Kohta.
Ihan sama.
Joo joo, mee ny.
En mä jaksa.
Onko ollut aina tuollainen?
Kuulostaa minun 12-vuotiaalta veljen pojalta ja hän on autisti. Hän on niin uppoutunut omiin mielenkiinnon kohteisiin, että puhuisi niistä varmaan tuntikausia putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Kunnon pano voisi miehistää uikuttavan puudelin, sillä tuo meno ei tuosta ilman terveitä elämäntapoja mihinkään tervehdy. Exän kotikulmilla pyöri ihan outo hyypiö, joka oli pyörinyt samoja pellon kulmia ikänsä äidin ja veljensä kanssa, eikä sen kanssa oikein normaali juttelukaan onnistunut kun oli niin ujo että olisi pitänyt pelto välissä jutella. Exää juoksi suoranaisesti karkuun, jos nyt jotenkin sattui naisseura yllättämään. Harmiton oli, mutta kyllähän tuommoinen jokseenkin säälitti ja ajatuksia herätti.
Saiko se siis naista ja siitä tuli sen jälkeen kelpo kansalainen?
-ap
Ap, kuinka ulkopuolinen olet? Asutko samassa huushollissa?
Ei kaikki äitipuoletkaan ole huonoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko ollut aina tuollainen?
Kuulostaa minun 12-vuotiaalta veljen pojalta ja hän on autisti. Hän on niin uppoutunut omiin mielenkiinnon kohteisiin, että puhuisi niistä varmaan tuntikausia putkeen.
On se tainnut aina olla samanlainen. Itse en ole tuntenut kuin vasta joitain vuosia.
-ap
Minullakin on ollut ilkeä äitipuoli.