Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halveksin vanhempia, jotka vievät lomallaan lapset päiväkotiin

Vierailija
26.06.2023 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a75bd561-65ea-4b90-8013-958eb565a13d

Uusi hallitus, olkaa hyvä ja leikatkaa ensimmäisenä tästä. Miksi pienet lapset ovat pitkiä päiviä hoidossa vanhempien loma-aikaan samalla kun koululaiset lomalla?!

Kommentit (374)

Vierailija
281/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lomalla mutta lapsen flunssan takia kotona. Terve lapsi menee päiväkotiin, sairas jää kanssani kotiin.

Miksi ihmeessä?

Siksi että voin keskittyä sairaaseen lapseen ja hänen hoitoonsa - siksihän kotona olen.

Jos sinä olet kotona, niin aivan älytöntä viedä isompi lapsi hoitoon.

Vierailija
282/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kokemukset kahden vuoden eskarista ovat hyviä, mutta koulutuksellinen yhdenvertaisuus pitäisi ministeriön mukaan taata lapsille jo paljon nykyistä aiemmin."

https://yle.fi/a/74-20029895

Eskari kestää 4h päivässä ja vain koulujen lukukausien ajan, ei missään nimessä kesällä loma-aikaan! Ja tässä on kysymys 5-7-vuotiaista, ei lähes vauvaikäisistä, joita tälläkin viikolla päiväkodissa virikehoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lomalla mutta lapsen flunssan takia kotona. Terve lapsi menee päiväkotiin, sairas jää kanssani kotiin.

Miksi ihmeessä?

Siksi että voin keskittyä sairaaseen lapseen ja hänen hoitoonsa - siksihän kotona olen.

Jos sinä olet kotona, niin aivan älytöntä viedä isompi lapsi hoitoon.

Onko edes isompi vai pienempi? Miten ei voi kahta omaa lasta hoitaa yhtäaikaa? Tervettä sairaan lapsen lisäksi? Avuttomuuden huippu!

Vierailija
284/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastenmielinen ketju. Ihan kuin päiväkoti olisi mukamas vankila jolta lapsi täytyy pelastaa.

Päiväkoti on sitä varten, että nykyaikaisessa maailmassa ei ole enää "koko kylä hoitaa" mahdollisuutta vaan ydinperhe ajattelun takia lapsen lähipiiri on todella suppea. Suurperheet ovat harvinaisia ja sekään ei takaa sitä, että lapsi saisi heiltä tarvitsemansa sosiaalisen verkoston. Itse olen nuorin neljästä ja iskä nuorin viidestä ja iskällä on suuri ikäero kaikkien kanssa (vanhimman 16 vuotta) ja kaikki mun 11 serkkua iskän puolelta ovat luonnollisesti mua useamman vuoden vanhempia ja sen takia en ole ikinä ollut sukutapaamisissa serkkujen kesken samalla tasolla. Ja äidin puolelta ei ole yhtään serkkua, kun ei ole tätiä eikä enoa. Äidin puolelta on vain yksi sukulainen. Mummo.

Joten oma henkilökohtainen mielipide päivähoidosta on se, että jokaisella lapsella on aina oikeus saada sitä. Myös työttömien lapsilla. Asia on eri ainoastaan silloin, jos vanhemmat suhtautuu lapsiinsa vihamielisesti. Silloin lapsi täytyy saada huostaan, koska päivähoidon vaihduttua kouluun lapsen elämästä tulee helvettiä

T: 4v asti täyspäivähoidossa

Vierailija
285/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EHkä osa vanhemmista on uupuneita. En ihmettele yhtään suoraan sanottuna. Päiväkoti-ikäisten lasten kanssa ei varsinaisesti saa levättyä.

Jos ei tuohon lyhyeen ajanjaksoon ole valmis ennen lasten tekoa, niin kannattaa sitten jättää se väliin ja adoptoida suoraan kouluikäinen.

Uupumisia ei voi ennustaa. Sama kuin sanoisi työstään uupumisen vuoksi saikulla olevalle, että olisi kannattanut jättää opinnot väliin / hakeutua suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle. Ei tuollainen anna mitään lisäarvoa.

Ehkäpä sitten yhteiskunnan olisi tarpeen alkaa järjestää kursseja vanhemmiksi aikoville: "Tällaista on arki pikkulasten kanssa". Lopuksi voisi olla koe, jonka läpäisijät saisivat luvan luopua ehkäisystä. Tulisi taatusti halvemmaksi kuin se, että yhteiskunta hoitaa ympärivuotisesti niiden lapset, joille tulee yllätyksenä, että omaa aikaa ei ole paljon, koska pikkulapsi tarvitsee aikuista selvitäkseen elämästä hengissä. 

Kukas sellaisten kurssien kulut maksaisi? Esimerkiksi neuvoloista on kaikki valmennus poistettu ja muukin toiminta lähinnä itsepalveluna, koska ei kuulemma ole sellaiseen rahaa.

Ohis, mutta osan kuluista voisi kattaa niillä masseilla mikä säästyy kun subjktiivinen päivähoito-oikeus poistetaan. Kansalliset verkkokurssit ja -tentit eivät paljon kustanna.

No mites sitten ne kielitaidottomat lapset pärjäisi koulussa? Ei jäisi kielitaitoiselle enää aikaa lainkaan.

Miten kielitaidottomat lapset liittyvät tähän?

Kielitaito ja subjektiivinen päivähoito-oikeus liittyvät erittäin kiinteästi toisiinsa. Sivusta

Niin että kaikki lapset varmuuden vuoksi laitokseen säilöön vuoden ympäri, jotta s2- lapset oppivat kielen? Haloo, voishan näille olla ihan oma polku varhaiskasvatuksessa, voisivat tehdä vaikka lyhyempää päivää hoidossa tms.

Nykyinen malli tulee edullisemmaksi kuin se oma polku.

Salli mun nauraa, miten ihmeessä tulisi halvemmaksi kun enemmän lapsia hoidossa 😂

Vierailija
286/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä?

Sun lapsi on flunssassa, ei kuolemansairas.

Juuri näin. Mutta kun eivät nykyvanhemmat pärjää edes kahden terveen lapsen kanssa yksin, kun tarvitaan aina se toinen käsipari, kun ei ikinä ole tarvinut olla yksin kahden kanssa, kun tuupataan se esikoinen heti hoitoon uuden vauvan syntyessä vaikka 1-vuotiaana ja pidetään lähes vuoden ja kellon ympäri siellä. Auta armias jos jompi kumpi on vielä kipeä! Aivan mahdoton yhtälö. Jos molemmat sairaana, niin varmaan molemmat vanhemmat jäävät hoitamaan heitä, mummo tulee pelastamaan, tai sitten viedään vaan päiväkotiin kipeänä.

Vierailija
287/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moccamaster kirjoitti:

Vastenmielinen ketju. Ihan kuin päiväkoti olisi mukamas vankila jolta lapsi täytyy pelastaa.

Päiväkoti on sitä varten, että nykyaikaisessa maailmassa ei ole enää "koko kylä hoitaa" mahdollisuutta vaan ydinperhe ajattelun takia lapsen lähipiiri on todella suppea. Suurperheet ovat harvinaisia ja sekään ei takaa sitä, että lapsi saisi heiltä tarvitsemansa sosiaalisen verkoston. Itse olen nuorin neljästä ja iskä nuorin viidestä ja iskällä on suuri ikäero kaikkien kanssa (vanhimman 16 vuotta) ja kaikki mun 11 serkkua iskän puolelta ovat luonnollisesti mua useamman vuoden vanhempia ja sen takia en ole ikinä ollut sukutapaamisissa serkkujen kesken samalla tasolla. Ja äidin puolelta ei ole yhtään serkkua, kun ei ole tätiä eikä enoa. Äidin puolelta on vain yksi sukulainen. Mummo.

Joten oma henkilökohtainen mielipide päivähoidosta on se, että jokaisella lapsella on aina oikeus saada sitä. Myös työttömien lapsilla. Asia on eri ainoastaan silloin, jos vanhemmat suhtautuu lapsiinsa vihamielisesti. Silloin lapsi täytyy saada huostaan, koska päivähoidon vaihduttua kouluun lapsen elämästä tulee helvettiä

No ei sitä "koko kylä hoitaa" - meininkiä ole ollut kaikilla ennenkään. Omat vanhemmat hoitivat ysärillä lapset ihan itse, ei ollut mitään paikkaa, johon meitä olisi voinut viedä hoitoon/yökylään, kun sukulaisia ei ollut.

Raskasta on varmasti ollut, mutta olen kiitollinen siitä, ettei meitä työnnetty johonkin päiväkotiin säilöön.

Eikä päiväkoti todellakaan ole ainoa paikka, jossa lapsi saa ikäistään seuraa ja leikkikaveteita. On kaikenlaisia kerhoja ja muskareita ja lasten kanssa voi myös kyläillä muissa lapsiperheissä. Tämä vaatii tietenkin vanhemmilta enemmän vaivannäköä. Helpompihan se on käydä työntämässä lapsi päikyn ovesta sisään ja häipyä paikalta ajatellen, että siellähän sosiaalistuu.

Vierailija
288/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moccamaster kirjoitti:

No ei sitä "koko kylä hoitaa" - meininkiä ole ollut kaikilla ennenkään. Omat vanhemmat hoitivat ysärillä lapset ihan itse, ei ollut mitään paikkaa, johon meitä olisi voinut viedä hoitoon/yökylään, kun sukulaisia ei ollut.

Raskasta on varmasti ollut, mutta olen kiitollinen siitä, ettei meitä työnnetty johonkin päiväkotiin säilöön.

Eikä päiväkoti todellakaan ole ainoa paikka, jossa lapsi saa ikäistään seuraa ja leikkikaveteita. On kaikenlaisia kerhoja ja muskareita ja lasten kanssa voi myös kyläillä muissa lapsiperheissä. Tämä vaatii tietenkin vanhemmilta enemmän vaivannäköä. Helpompihan se on käydä työntämässä lapsi päikyn ovesta sisään ja häipyä paikalta ajatellen, että siellähän sosiaalistuu.

Ei tarvi vaivata päätään millään tai tehdä mitään, ei edes olla sen oman lapsen kanssa. Miten kätevää! Sinne vaan. Ihan ilmaiseksi vielä.

Vierailija
289/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä?

Mitenköhän jotkut kotiäidit pärjäävät, jotka hoitavat kaikki lapsensa kotona tai ovat pärjänneet silloin kun heitä vielä oli? Tällaisten vanhempien olisi pitänyt jättää se lapsen teko siihen yhteen lapseen.

Vierailija
290/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus taitaa haluta lisätä naisten työllisyyttä eli ehkäpä tulossa leikkauksia kotihoidontukeen.

Eihän modernissa yhteiskunnassa tietenkään voi enää olla kotiäitejä.

Tämä oli ehkä asian vierestä, mutta pakko oli kommentoida.

Ap, saat vapaasti halveksia, se ei varmasti ketään saa toimimaan toisin. Meillä ihmisillä, kun on hyvin erilaisia ajattelutapoja.

Vierailija
291/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen tällaisen perheen. Isä kehuu kuinka helppoa ja halpaa on viedä vaan hoitoon. Leuhkii siis avoimesti tällä että on varannut hoidon koko kesäksi vaikka itse ovat lomalla. Molemmat vanhemmat koulutettuja mutta laiskoja.

Pienten koululaisten vanhemmilla tuokin "ilo" päättyy aikanaan, kun lapset eivät ole enää varhaiskasvatus-iässä.

Juu se voi olla aika shokki ja onkin monelle perheelle. Ihan vakavissani olen saanut joillekin vanhemmille selittää että yökoulua ei Suomessa ole. 

T. Vuorohoitopäiväkodissa työskennellyt

Vierailija
292/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokoomus taitaa haluta lisätä naisten työllisyyttä eli ehkäpä tulossa leikkauksia kotihoidontukeen.

Eihän modernissa yhteiskunnassa tietenkään voi enää olla kotiäitejä.

Tämä oli ehkä asian vierestä, mutta pakko oli kommentoida.

Ap, saat vapaasti halveksia, se ei varmasti ketään saa toimimaan toisin. Meillä ihmisillä, kun on hyvin erilaisia ajattelutapoja.

No ihan hyvä, jos kerta äiti ei voi useampaa lasta hoitaa kerralla, niin samantien laittaa sen pienimmänkin hoitoon ja menee itse töihin.

Vierailija
293/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EHkä osa vanhemmista on uupuneita. En ihmettele yhtään suoraan sanottuna. Päiväkoti-ikäisten lasten kanssa ei varsinaisesti saa levättyä.

Jos ei tuohon lyhyeen ajanjaksoon ole valmis ennen lasten tekoa, niin kannattaa sitten jättää se väliin ja adoptoida suoraan kouluikäinen.

Uupumisia ei voi ennustaa. Sama kuin sanoisi työstään uupumisen vuoksi saikulla olevalle, että olisi kannattanut jättää opinnot väliin / hakeutua suoraan työkyvyttömyyseläkkeelle. Ei tuollainen anna mitään lisäarvoa.

Ehkäpä sitten yhteiskunnan olisi tarpeen alkaa järjestää kursseja vanhemmiksi aikoville: "Tällaista on arki pikkulasten kanssa". Lopuksi voisi olla koe, jonka läpäisijät saisivat luvan luopua ehkäisystä. Tulisi taatusti halvemmaksi kuin se, että yhteiskunta hoitaa ympärivuotisesti niiden lapset, joille tulee yllätyksenä, että omaa aikaa ei ole paljon, koska pikkulapsi tarvitsee aikuista selvitäkseen elämästä hengissä. 

Kukas sellaisten kurssien kulut maksaisi? Esimerkiksi neuvoloista on kaikki valmennus poistettu ja muukin toiminta lähinnä itsepalveluna, koska ei kuulemma ole sellaiseen rahaa.

Ohis, mutta osan kuluista voisi kattaa niillä masseilla mikä säästyy kun subjktiivinen päivähoito-oikeus poistetaan. Kansalliset verkkokurssit ja -tentit eivät paljon kustanna.

No mites sitten ne kielitaidottomat lapset pärjäisi koulussa? Ei jäisi kielitaitoiselle enää aikaa lainkaan.

Miten kielitaidottomat lapset liittyvät tähän?

Kielitaito ja subjektiivinen päivähoito-oikeus liittyvät erittäin kiinteästi toisiinsa. Sivusta

Niin että kaikki lapset varmuuden vuoksi laitokseen säilöön vuoden ympäri, jotta s2- lapset oppivat kielen? Haloo, voishan näille olla ihan oma polku varhaiskasvatuksessa, voisivat tehdä vaikka lyhyempää päivää hoidossa tms.

Nykyinen malli tulee edullisemmaksi kuin se oma polku.

Tämä voi tulla pääkaupunkiseudulla asuvalle yllätyksenä, mutta Suomessa on todella paljon päiväkoteja, joissa ei ole yhtäkään S2-lasta. Sen sijaan virikelapsia on varmasti lähes jokaisessa.

Vierailija
294/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimia ap:lle vihansa kanssa.

Vierailija
295/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni oli päiväkodissa. Nyt jo iso koululainen. Minulle päiväkodin hoitaja sanoi, että lapsella pitäisi olla kesällä 4 viikkoa lomaa. Olin juuri kesän aikana vaihtanut yksityiseltä kunnalliselle työnantajalle joten kesälomaa ei ollut. Hoitajat eivät välttämättä tiedä lapsen perheestä/yksityiselämästä mitään.

Juuri näin, tässä jutussa pöyristyttää juurikin se, että lastenhoitaja ottaa asiakseen kommentoida perheiden sisäisiä asioita, joista kuitenkaan ei tiedä mitään.

Ihmiset ovat nykyään niin röyhkeitä, että katsovat oikeudekseen avoimesti tuomita toisia.

Näidenkin lastenhoitajien pitäisi keskittyä itse asiaan eli lapsen hoitamiseen. Siitä heille palkkaa maksetaan.

Vierailija
296/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka kesä olen pitänyt lapset kotona tasan niin pitkään kuin olen itsekin lomalla. Ja joka kesä haaveilen että miten ihanaa olisi viettää edes kaksi päivää siitä neljän viikon lomasta ilman lapsia, jolloin saisi ihan oikeasti palautua ja tehdä aidosti sitä mitä itse haluaa. Mutta kun en kehtaa viedä lapsia hoitoon jos olen itse kotona.

No haloo, jotain valoja päälle nyt kumminkin. Monet tuntemani läsnäolevat ja omistautuvat vanhemmat voivat kyllä aloittaa neljän viikon lomansa esim. YHTÄ päivää ennen lapsia ja/tai lopettaa YHTÄ päivää myöhemmin. On ihan järkevää ehtiä hiukan hoitaa juoksevia asioita ennen kuin lomahärdelli / arjen oravanpyörä alkaa pyöriä. Eikö tässä aloituksessa puhuta vähän muusta kuin ihan yksittäisistä päivistä?

Vierailija
297/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän lapset oli tänä vuonna kaksi vanhempien lomaviikkoa päiväkodissa. Syy: Meistä riippumattomista syistä talonrakennus viivästyi ja päätettiin pitää lapset hoidossa, jotta saadaan talo valmistumaan aikataulussa ja entinen koti luovutettua sovitusti. Yhteistä lomaa jää kuitenkin vielä toista kuukautta lastenkin kanssa. 

Halveksi jos haluat. Katsottiin kuitenkin että tämä oli kokonaisuuden kannalta järkevintä. 

No ette tainneet lomailla?Joten ihan eri juttu.Ennemmin kyse niistä jotka itse painuu biitsille ja lapset päiväkodissa täyden päivän...

Joo ei. Voin kertoa että saatiin kahdestaan aikaan kolme kertaa enemmän parissa viikossa kuin jos lapset olisivat olleet mukana raksalla, olis saanut koko ajan olla silmät selässä vahtimassa ja kieltämässä ja keskeyttämässä omia puuhia milloin välienselvittelyjen ja milloin välipalojen järjestämiseksi. Aidosti uskon, että oli kaikkien etu pitää lapsoset päiväkodissa. 

Eihän sitä ulkopuoliset tiedä. Niille olen kertonut jotka ovat kysyneet suoraan, mutta varmaan suurin osa taivastelee että "siellä ne on opettajien lapsetkin pitkät päivät hoidossa kun vanhemmat lomailee". 

Minkä ikäisiä lapsesi ovat?

En ole hän mut veikkaan että päiväkoti-ikäisiä. Daa.

Meillä kersat joskus oli mukana raksalla ja voin kertoa että tuon ikuiset ensinnäkin pitkästyy siellä, ja toisekseen se voi olla vaarallistakin. Miksi eivät saisi mennä hoitopaikkaan jossa viihtyvät leikkimässä kaverien kanssa? Kyllähän tätä varmasti moni ihan periaatteesta paheksuu. Et lasten pitäis mieluummin pitkästyä siellä raksalla, tai itseasiassa niiden pitäis keskenään viihtyä vaik köpylehmiä tehden kiltisti päivöstä toiseen.

Joo lasten paikka ei kyllä ole missään rakennustyömaalla, se on vaarallista! Vanhemmat rakentaa perheelle uutta kotia ja se on kyllä ihan työtä. Lasten paikka on silloin hoidossa jossain, ei siellä lautakasojen keskellä. Se joka ei tätä tajua ei ole ikinä itse rakentanut mitään.

Vierailija
298/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tuskin yksin halveksii tuollaisia vanhempia. Toivota voimia ennemmin niille lapsille, joiden vanhemmat vihaavat heitä.

Vierailija
299/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni oli päiväkodissa. Nyt jo iso koululainen. Minulle päiväkodin hoitaja sanoi, että lapsella pitäisi olla kesällä 4 viikkoa lomaa. Olin juuri kesän aikana vaihtanut yksityiseltä kunnalliselle työnantajalle joten kesälomaa ei ollut. Hoitajat eivät välttämättä tiedä lapsen perheestä/yksityiselämästä mitään.

Juuri näin, tässä jutussa pöyristyttää juurikin se, että lastenhoitaja ottaa asiakseen kommentoida perheiden sisäisiä asioita, joista kuitenkaan ei tiedä mitään.

Ihmiset ovat nykyään niin röyhkeitä, että katsovat oikeudekseen avoimesti tuomita toisia.

Näidenkin lastenhoitajien pitäisi keskittyä itse asiaan eli lapsen hoitamiseen. Siitä heille palkkaa maksetaan.

Lastenhoitajan tulisi keskittyä sinun lapseesi, mutta sinun, lapsen vanhemman ei? Hmmm 🤔

Vierailija
300/374 |
27.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tuskin yksin halveksii tuollaisia vanhempia. Toivota voimia ennemmin niille lapsille, joiden vanhemmat vihaavat heitä.

Juu, ei ole ainoa, joka halveksii.

Ja nimenomaan: ne heinäkuun päivystyshoidossa vieraiden lasten ja aikuisten kanssa lusivat lapset tässä voimia tarvitsevat. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän