Halveksin vanhempia, jotka vievät lomallaan lapset päiväkotiin
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a75bd561-65ea-4b90-8013-958eb565a13d
Uusi hallitus, olkaa hyvä ja leikatkaa ensimmäisenä tästä. Miksi pienet lapset ovat pitkiä päiviä hoidossa vanhempien loma-aikaan samalla kun koululaiset lomalla?!
Kommentit (374)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lomalla mutta lapsen flunssan takia kotona. Terve lapsi menee päiväkotiin, sairas jää kanssani kotiin.
Miksi ihmeessä?
Siksi että voin keskittyä sairaaseen lapseen ja hänen hoitoonsa - siksihän kotona olen.
Mitenköhän jotkut kotiäidit pärjäävät, jotka hoitavat kaikki lapsensa kotona tai ovat pärjänneet silloin kun heitä vielä oli? Tällaisten vanhempien olisi pitänyt jättää se lapsen teko siihen yhteen lapseen.
Olen ollut 8 vuotta kotiäitinä ja minulla on kolme lasta. Oikein hyvin olen pärjännyt :). Tänään tein näin ja olen tyytyväinen.
Ps. Voin olla myös isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EHkä osa vanhemmista on uupuneita. En ihmettele yhtään suoraan sanottuna. Päiväkoti-ikäisten lasten kanssa ei varsinaisesti saa levättyä.
Kyllä vähän isomman lapsen voi esim. antaa leikkiä itsekseen.
Itselläni on 5-vuotias, ja tuo leikkii korkeintaan vartin itsekseen. Ei nuku päivisin, herää aamulla aikaisin, jatkuvasti energiaa tehdä kaikkea (mikä on tietty hyvä), sisaruksia ei ole, joten kaipaa vanhemmista jatkuvasti seuraa. En tuomitse yksioikoisesti vanhempia, jotka vievät lapsensa välillä lomillaan päiväkotiin. Tietysti olisi kyllä hyvä saada lapselle edes pieni loma.
No opeta sitä 5-vuotiastasi tekemään asioita itsekseenkin. Saattaa yllättyäkin, että osaa ja pärjää ilman vanhempia.
Kyllä hän osaa tehdä asioita itsekseen. Kyse on siitä, ettei hän halua olla itsekseen. On hyvin sosiaalinen ja kaipaa nimenomaan interaktiivista vuorovaikutusta, ei niinkään yksinleikkejä. Yksinleikkejäkin hän osaa, mutta ei viihdy niissä kuin juuri ehkä vartin. Kyllä minusta on huomattavan paljon parempi viedä lapsi välillä päiväkotiin, jos itse on hyvin väsynyt kuin alkaa vääntää lasta väkisin päiväksi leikkimään itse itsekseen. En ole itse vienyt lasta lomilla päiväkotiin, mutta ymmärrän, jos joku tekee niin silloin tällöin. Ylityövapaillani, jotka ovat ylimääräisiä vapaita, olen kyllä ajatellut viedä lapsen hoitoon. Olen ajatellut rakentaa silloin sivubisnestäni.
No harjoitelkaa sitä itsekseen leikkimistä. Vaatii keskittymistä lapselta, mistä voi olla hyötyä myöhemmin.
On sitä harjoiteltu.
Mutta lapsi ei vaan opi?
Siis mikä on ongelma? Kuten kirjoitin, hän leikkii itsekseen lyhyitä aikoja. Pitkiä aikoja ei leiki, enkä kyllä aio sysätä häntä väkisin johonkin yksinäisyyteensä pitkiksi ajoiksi.
Johonkin yksinäisyyteensä? Nyt kuulostaa oudolta. Ei 5-vuotiaan kuulu olla kiinni vanhemmissaan lähes koko ajan.
No nyt on sivullisena pakko tulla kommentoimaan tälle jankkaajalle, että voi kuules kun jotkut lapset on vaan luonteeltaan niin yltiöseurallisia ja vilkkaita etteivät halua leikkiä pitkiä aikoja itsekseen! Meillä esikoinen oli tuollainen, kuin tuo 5-vuotias jota kuvaillaan tässä. Esikoisen lisäksi meillä on myös kolme nuorempaa lasta, joista kukaan muu ei ole tuollainen. Kaikki muut lapset leikkivät hyvillään itsekseen pitkiäkin aikoja, paitsi esikoinen. Kyse ei siis ole siitä, etteikö esikoista olisi opetettu/joskus ihan pakotettukin leikkimään itsekseen. Meillä on myös alle 2v ikäeroilla nuo kolme ekaa lasta, eli esikoinen on kyllä joutunut oppia odottamaankin vuoroaan hyvin pienenä, kun maratonimetin vauvaa enkä pystynyt leikkiä fyysisiä leikkejä hänen kanssaan.
Onneksi meillä noita lapsia on, niin esikoisella on aina seuraa, jos olisi ainoa lapsi vois olla aikuisille aika raskasta....
Ja ei, itse en ole ikinä vienyt lapsia päiväkotiin lomallani, ja ylipäätään heistä kukaan ei ole aloittanut päiväkodissa kuin aikaisintaan 3vuotiaana, ja eskari-ikään asti olivat hoidossa vain kolmena päivänä viikossa. Silti Ymmärrän, miksi jotkut perheet toimivat toisin.
Olen samaa mieltä artikkelin lastenhoitajan kanssa. Olen myös alalla ja onhan se hauska että minultakin peruuntui lomapäiviä kun lapsia tuleekin useampia hoitoon. Tietysti ymmärrän että työvuorojen/opintojen tms.takia tuodaan, mutta ongelma on siinä kun niitä muutenvaan hoidossa oleviakin on siellä useita...
Omat jo kouluikäiset lapset viettävät kesää maalla, kavereita näkeevät hyvin harvakseltaan. Lukuvuosi on niin rankka että kesällä haluaavat vaan olla. Ja koulu on paljon iisimpää kun päiväkotivuodet. Koulupäivä kestää 4 tai 6 tuntia. Päiväkotipäivä parhaimmillaan 10 tuntia..
Miksi nuoret ja terveet vanhemmat eivät halua, jaksa ja viitsi hoitaa itse omia lapsiaan?!
Laki subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta pitäisi poistaa. Päivähoitoa pitäisi tarjota perheille vain todelliseen tarpeeseen: Vanhempien ollessa töissä, yrittäjinä, opiskelemassa kokopäiväisesti tai kun lapsi tai perhe tarvitsee tukitoimia.
Nykyaikana alle kouluikäisiä lapsia hoidatetaan jopa 12 kuukautta vuodessa päivähoidossa ja yhteiskunnan kustantamana. Toinen vaihtoehto on ulkoistaa lastenhoito ja lastenkasvatus sukulaisten vastuulle. Viikonloppuisin, kesälomien, päivähoidon ja koulun lomien aikana iäkkäät ja raihnaiset isovanhemmat joutuvat toimimaan 24/7 lastenhoitajina.
On sitä osattu ennenkin. Suuret ikäluokat - 1940- ja 1950-luvulla syntyneet - älähtävät kohta. Suurten ikäluokkien edustajien on hyvä muistaa, että heidän sukupolvensa on usein laistanut ja vältellyt lastenhoitoa ja lastenkasvatusta. Alle kouluikäiset lapset on viety jo 2-3 kuukauden ikäisinä päivähoitoon tai jätetty sukulaisille hoidettavaksi. Loma-aikoina hyvinkin pieniä lapsia on kuskattu pitkiksi ajoiksi sukulaisille hoitoon. Kouluikäisiä ja jopa alle kouluikäisiä lapsia on lähetetty kesäsiirtolaan. Lapset ovat asuneet jopa viikkokausia erossa perheestään kesäsiirtolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä halveksin lastentarhan työntekijöitä, jotka kanavoivat riittämättömästä henkilöstömäärästä aiheutuvan rasituksen lasten vanhempiin.
Keskittykää omiin töihinne ja lopettakaa vanhempien kyttäys.
Minäkin sain moitteet siitä että lapset on päivähoidossa vaikka minä olen kotona.
Kysyin että "mistä tiedätte minun olevan kotona?"
"No kun sulla on siviilivaatteet päällä ja tulet hakemaan lapsia klo 15, vaikka virallinen hakuaika jonka olet ilmoittanut on klo 16. Ennen tulit aina työvaatteissa, eri suunnasta ja tasan klo 16".
Totesin että ilmeisesti heidän mielestään etätyöt eivät ole oikeita töitä ja on ihan fine olla että palavereissa pörssiyhtiötasolla kun neljä lasta melskaa taustalla. Tästä lähtien puen siis päälleni ja ajan pihaan toisesta suunnasta ja tulen tunnin myöhempään vaikka ehtisin tulla aikaisemmin.
Sinua tekisin reklamaation päiväkodin johdolle näistä työntekijöistä. Tuollainen on täysin asiatonta käytöstä. Lastenhoitajalla ei ole oikeutta ottaa kantaa noin ja yrittää estää saamasta lakisääteistä palvelua.
Kyllä näitä laiskoja vanhempia on syytä jonkun puhutella oli kuinka tahansa palvelu tarjolla. Se ei koske kaikkia tai ole lapsen parhaaksi äly hoi!
Äly hoi vaan itsellesi. Olen reklamoinut kuvatun kaltaisesta lastenhoitajasta. Sen jälkeen suu on hänellä pysynyt supussa, niin kun kuuluukin.
Taas sellainen juttu, missä lastenhoitaja vetänyt vähän mutkat suoriksi ja omia tulkintoja.
Meilläkin eräs hoitaja alkoi tästä aiheesta ripittää. Ei ollut millään uskoa, että minä teen töitä koko kesän (olen opiskelija, mitä eivät olleet tulleet edes ajatelleeksi) ja puolisoni taas on työpaikallaan sellaisessa asemassa, että hän pitää lomat sitten kun se on mahdollista eikä muita ole lomalla. Eli siinä syyskuussa, jolloin meidän lapset sitten myös lomailee.
Varmasti sitäkin tapahtuu, että ihan vain itsekeskeisyyttä tuodaan ne lapset hoitoon lomallakin, mutta taatusti vähemmän siihen verrattuna, minkälaista ilmiötä tästä nyt selvästi on viime aikoina yritetty lietsoa...
Lapsiraukat tuntevat että kukaan ei välitä niistä oikeesti.
Varakkaat kiinalaiset liikemiesvanhemmat antavat jo lapsiaan ulkomaille kasvatettaviksi, kun heillä itsellään ei ole aikaa huolehtiä heistä. Onko tässä länsimaittenkin tulevaisuus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lomalla mutta lapsen flunssan takia kotona. Terve lapsi menee päiväkotiin, sairas jää kanssani kotiin.
Miksi ihmeessä?
Siksi että voin keskittyä sairaaseen lapseen ja hänen hoitoonsa - siksihän kotona olen.
Jos sinä olet kotona, niin aivan älytöntä viedä isompi lapsi hoitoon.
Olen eri mieltä. Isompi lapsi pitkästyisi olemaan täällä sisällä aamusta iltaan. Ulkona ihana kesä ja sisällä +23C.
Lasten kuuluukin välillä pitkästyä, se kehittää aivoja ja mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettaja ja lapset ovat aina olleet minun kanssani samaan aikaan lomalla. Päiväkodissa aikoinaan ihastelivat, miten ihanan pitkät lomat lapsillamme oli.
Oikein ihastelivat?
Kyllä. Ihmettelin sitä itsekin, kun tuossa ei ollut mielestäni mitään ihmeellistä. Kaikki tuntemani opettajat tekevät näin.
Niin minustakin kyllä olisi outoa jos näin ei tehtäisi, ei se mikään ihastelemisen aihe ole.
No näin kuitenkin tapahtui. Turhaan sinä siitä minulle kiukuttelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Olen eri mieltä. Isompi lapsi pitkästyisi olemaan täällä sisällä aamusta iltaan. Ulkona ihana kesä ja sisällä +23C.
Oletko oikeasti noin kädetön vanhempi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen ja tiedän, että meidän lapsilla on hauskempaa perhepäivähoidossa kavereiden kanssa kuin täällä okt-työmaalla. Pitäähän niille vielä joku reissu tai muu juttu järjestää, mutta just nyt ei ehdi.
Niin. Kun tarpeeksi on erossa vanhemmistaan, ei niitä enää kaipaakaan. Hoitaja on rakkaampi.
Ei minua haittaa että lapsilla on paljon tärkeitä aikuisia ympärillä. Minusta on hyvä juttu kun kiintyvät hoitajiinsa.
Enemmän kuin sinuun? Et taida itse olla kovin kiintynyt lapseesi. Tämä taitaa ollakin yksi ydinongelma. Vanhemmat eivät nykyään ole kiintyneitä lapsiinsa. Miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Oletko oikeasti noin kädetön vanhempi?
Olen hyvä vanhempi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen ja tiedän, että meidän lapsilla on hauskempaa perhepäivähoidossa kavereiden kanssa kuin täällä okt-työmaalla. Pitäähän niille vielä joku reissu tai muu juttu järjestää, mutta just nyt ei ehdi.
Niin. Kun tarpeeksi on erossa vanhemmistaan, ei niitä enää kaipaakaan. Hoitaja on rakkaampi.
Ei minua haittaa että lapsilla on paljon tärkeitä aikuisia ympärillä. Minusta on hyvä juttu kun kiintyvät hoitajiinsa.
Enemmän kuin sinuun? Et taida itse olla kovin kiintynyt lapseesi. Tämä taitaa ollakin yksi ydinongelma. Vanhemmat eivät nykyään ole kiintyneitä lapsiinsa. Miksi?
En ole miettinyt. Johtuu varmasti nykyisestä lastensuojeluorganisaatiosta. Siitä johtuen vanhempi valmistautuu henkisesti luopumaan lapsestaan jo ennen kuin lapsi on edes syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Olemme tohtori ja maisteri, joten sinun ei ehkä kannata meille aivojen kehityksestä lähteä luennoimaan 😅
Olemme tohtori ja maisteri, joten sinun ei ehkä kannata meille aivojen kehityksestä lähteä luennoimaan 😅[/quote]
Noooh, ei aina takaa mitään 😄. On kokemusta yhdestä perheestä, jossa maisteria korkeammin koulutetut vanhemmat ja ihan pihalla kaikesta, lastensa kehityksestä, mikä on lasten "normaalia" käyttäytymistä ja mitä vaatteita lapsi tarvitsee mm. ulkoiluun ulkolämpötilan ollessa +20 tai -20. Näin osan mainitakseni...
Vierailija kirjoitti:
Olemme tohtori ja maisteri, joten sinun ei ehkä kannata meille aivojen kehityksestä lähteä luennoimaan 😅
Noooh, ei aina takaa mitään 😄. On kokemusta yhdestä perheestä, jossa maisteria korkeammin koulutetut vanhemmat ja ihan pihalla kaikesta, lastensa kehityksestä, mikä on lasten "normaalia" käyttäytymistä ja mitä vaatteita lapsi tarvitsee mm. ulkoiluun ulkolämpötilan ollessa +20 tai -20. Näin osan mainitakseni...
Sama kokemus 😅 Korkeasti koulutetuimmat voivat olla eniten pihalla käytännön asioista. T. Eri
Vierailija kirjoitti:
Varakkaat kiinalaiset liikemiesvanhemmat antavat jo lapsiaan ulkomaille kasvatettaviksi, kun heillä itsellään ei ole aikaa huolehtiä heistä. Onko tässä länsimaittenkin tulevaisuus?
Oikeasti tiedän ihan ns tavallisia vanhempia, keitä tällainen järjestely ei varmaan edes haittaisi. Olisipa helppoa kun ei tarvisi olla ollenkaan enää omien lasten kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Ei se mitään takaa. Ehdottomasti pihalla olevin pariskunta oli tätälajia. Ei mitään käsitystä lapsen kehityksestä ja tarpeista. Lähtien siitä miksi se 1,5v ei osannutkaan ottaa itse vauhtia korkeassa vauvakeinussa. Vaatteet muodikkaita ja kaikkea muuta kuin sopivia taaperon arkitouhuihin.