Yhteismökki erimielisyydet
Tiedän, huono idea oli tämä yhteismökki, mutta onpahan sellainen kuitenkin. Jokaisella omat vuorot.
Kun menemme mökille, meillä on aina itseämme varten ne aineet ja tavarat mitä tarvitsemme. Esimerkiksi WC paperi, tiskiaine, tiskirätit, kuivaruoka, pesuaine jne.
Sitten kun seuraavat menee sinne niin tulee valitusta kun ei ole sitä ja ei ole tätä. Valitusta tuli toisilta, että tiskiaine oli loppu. Ei se ollut loppu, vaan me käytimme omaa ainetta , jonka otimme mukaan.
Mökin kustannukset jaetaan toki yhdessä, mutta en minä koe, että mun täytyy jättää sinne täysi paketti tiskiainetta tms , koska en tiedä milloin itse sinne taas tulen ja onko niitä enää jäljellä kun tulen. eipä ole mua varten koskaan jätetty WC paperia. Logiikka?
Kommentit (89)
Meillä on kimppamökki ja jokaisella on siellä yksi lukittu kaappi missä voi säilyttää omia juttujaan.
Mulla on yhdellä hyllyllä mausteet, säilykkeet, kahvia, yms kuivatavaraa
Yhdellä hyllyllä pyyhkeitä ja petivaatteita
Yhdellä hyllyllä pesuaineet ja muu siivoustavara
Yhdellä hyllyllä shampoot yms.
Ja alimmalla mökkivaatteeita ja kenkiä.
Kaikki muovisissa laatikoissa, kansi päällä.
Lisäksi on sovittu että kaksi kertaa vuodessa maksetaan kimpassa ulkopuolinen siivous mökkiin.
Joka vuosi syksyllä menemme mökille porukalla, suostumme pojat ulkoa ja keskustelemme tarviiko jotain ostaa/tehdä ja jaamme seuraavan vuoden viikot milloin kukakin menee.
Ei ongelmia.
Annan teille pari käytännön vinkkiä, valitkaa jompi kumpi (tai kehittäkää näiden pohjalta uusi):
Sopimusvaihtoehto 1
Toimikaa kuten toimivat useimmat autovuokraamot: auto palautetaan tankki täynnä. Mökkikäytännössä se voi tarkoittaa, että sovitaan vessapaperi, astianpesuaine jne. jne. niin, että kukin jättää poistuessaan mökille avaamattoman vessapaperipaketin ja vähintään puolillaan olevan astianpesuainepullon, käyttökuntoisen astiaharjan, vähintään niin-ja-niin-monta keittiöliinaa jne. jne.
Sopimusvaihtoehto 2
Perustakaa "mökkilompakko" (itse päätätte käteisenäkö vai jossain toisessa muodossa) tällaisia ostoksia varten. Vuoden alussa jokainen osakas laittaa sinne vaikka 20 euroa ja näillä rahoilla kukin mökkeilijä ostaa vessapaperia, astianpesuainetta, ym. ym. yhdessä sovittua sitä mukaa, kun uusille on tarvetta ja sopimus ykkösen lailla jättää kaappeihin tarvikkeita myös seuraavalle. Kun "mökkilompakko" alkaa tyhjentyä, täydennetään sitä taas samoilla summilla.
Molemmissa tavoissa saattaa käydä niin, että Reiska tulee maksaneeksi pari palaa enemmän vessapaperia kuin Ulla, mutta ajan myötä nämä tasoittuvat. Positiivinen seuraus on se, että kenenkään ei tarvitse kuskata puolikkaita rullia ja pulloja edes takaisin ja ennen kaikkea se, että lomahermot eivät tällaisista käytännön jutuista turhaan kiristy.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kimppamökki ja jokaisella on siellä yksi lukittu kaappi missä voi säilyttää omia juttujaan.
Ja alimmalla mökkivaatteeita ja kenkiä.Kaikki muovisissa laatikoissa, kansi päällä.
Lisäksi on sovittu että kaksi kertaa vuodessa maksetaan kimpassa ulkopuolinen siivous mökkiin.
Joka vuosi syksyllä menemme mökille porukalla, suostumme pojat ulkoa ja keskustelemme tarviiko jotain ostaa/tehdä ja jaamme seuraavan vuoden viikot milloin kukakin menee.
Ei ongelmia.
Tämä kuulostaa järkevältä ja toimisin itsekin näin jos olisi kimppamökki.
Hankinnat yhteiseen käyttöön ei tule onnistumaan joten parempi on viedä itse ne mitä käyttää kuten aloittaja tekee jos tällaista lukittua tilaa ei ole. Jokaisella on kuitenkin ne omat vakkari/suosikkituotteet moneen hommaan eikä niistä halua luopua lomaillessakaan.
Vierailija kirjoitti:
Näistä pitää sopia.
Niistä on jopa helppo sopia, jokainen tuo omat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja alimmalla mökkivaatteeita ja kenkiä.Kaikki muovisissa laatikoissa, kansi päällä.
Ei ongelmia.
Tämä kuulostaa järkevältä ja toimisin itsekin näin jos olisi kimppamökki.
Hankinnat yhteiseen käyttöön ei tule onnistumaan joten parempi on viedä itse ne mitä käyttää kuten aloittaja tekee jos tällaista lukittua tilaa ei ole. Jokaisella on kuitenkin ne omat vakkari/suosikkituotteet moneen hommaan eikä niistä halua luopua lomaillessakaan.
Tää muuten kuulostaa hyvältä.
Toi jokaiselle oma , lukittu kaappi kuulostaa hyvältä. Meilläkin on sellainen yhteismökki jossa on kyllä lakanat ja pyyhkeet , mutta usein ne jää joillain omiin säkkeihin, että ei tarvitse pestä joka kerran jälkeen. Sitten on kiva kun ei välillä löydy itselle sopivan kokoista lakanaa. Vien miltei aina omat lakanat juuri tästä syystä. Yhteismökkeilyssä voi olla todella röyhkeitäkin puolia. Ei oteta kaikkia huomioon.
Oletteko keskustelleet aiheesta ja sopineet pelisäännöt myös noiden pesuaineiden ym. osalta? Eihän sitä valitusta tarvitse kuunnella kun sanoo, että jokainen tuo omat tarvikkeensa ja pesuaineensa, pskapaperinsa jne.
Kolhoosi(mökki) on aina kolhoosi(mökki), teit niin tai näin niin jollakin on naama kuin se kuuluisa norsun widu
Ikinä, siis IKINÄ ei pidä lähteä mukaan mihinkään yhteisomistuksiin. Ne päättyvät aina riitoihin ja välien poikki menemiseen!
... Kokemusta on yhteisomistusmökistä. Kyllä. Ja olen "jumissa" sellaisessa tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä, siis IKINÄ ei pidä lähteä mukaan mihinkään yhteisomistuksiin. Ne päättyvät aina riitoihin ja välien poikki menemiseen!
... Kokemusta on yhteisomistusmökistä. Kyllä. Ja olen "jumissa" sellaisessa tällä hetkellä.
Yhteisomistuksia on monenlaisia. Osa on tarkasti säänneltyjä ja selkeitä. Etukäteen sovitut viikot käytössä. Tai sitten sukumökit, joissa tullaan ja mennään miten sattuu.
Meillä oli ennen tällänen kolhoosimökki. Kaikki meni miten tuli, röyhkeästi syötiin toisten ruoat kaapista ja jätettiin omat ruoat paheneen kaappiin. Sit alkoi ärsyttää se, kun kaikki tunki sinne hikiseen mökkiin yhtä aikaa. Sitten kun alettiin miettiä jokaiselle omia vuoroja niin siitä alkoi jo ensimmäiset riidat. No, nykyään kaikilla omat viikot, mutta tiettyä viileyttä väleissä
Vierailija kirjoitti:
Oletteko keskustelleet aiheesta ja sopineet pelisäännöt myös noiden pesuaineiden ym. osalta? Eihän sitä valitusta tarvitse kuunnella kun sanoo, että jokainen tuo omat tarvikkeensa ja pesuaineensa, pskapaperinsa jne.
Ei ole tehty kun kaikki osakkaat eivät ole halunneet sellaista keskustelua käydä. :D
Vierailija kirjoitti:
Ei ongelmia.
Tämä on ihan paras ja selkein ratkaisu. Jokainen voi itse päättää, mitä tavaroitaan säilyttää mökillä ja minkä kuskaa aina mukanaan. Ja voi luottaa, että niitä omia tuttuja pesuaineita ja vessapapereita on siellä, jos niitä on edellisellä käynnillä sinne jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tehty kun kaikki osakkaat eivät ole halunneet sellaista keskustelua käydä. :D
Eli jotkut osakkaat ajattelevat, että on olemassa joku mystinen jokumuu, joka nämä perustarvikkeet hommaa, ja heillä on oikeus valittaa asiasta, jos niitä ei heidän vuorollaan siellä ole? Ja sitten tämän jokumuun pitäisi ne heille sinne kärrätä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jotkut osakkaat ajattelevat, että on olemassa joku mystinen jokumuu, joka nämä perustarvikkeet hommaa, ja heillä on oikeus valittaa asiasta, jos niitä ei heidän vuorollaan siellä ole? Ja sitten tämän jokumuun pitäisi ne heille sinne kärrätä?
Jep, sellainen fiilis on tullut. Joskus koitin asiaa kysellä, että miten näiden kuvien tuotteiden osalta tehdään niin asiaa ei haluttu käydä. Jonkun kommentti oli, että ei tarttis kummempia sääntöjä olla. Minusta perus säännöt kyllä tulee olla kunnossa. Onneksi nyt joten kuten toimii edes siisteys jne.
Yhteismökki.
Kerran olin sellaisessa mukana. Kolme sisarusta yhdessä. Hiihtokeskuksesta. Mökki oli vuokralla kun sitä ei itse käytetty.
Siitäpä seurasi ongelmia muiden osakkaiden eli sisarusten perheiden kanssa, jotka eivät ymmärtäneet ettei mökkiin voi jättää henk koht tavaroita näkyviin ja mökin pitää olla kunnolla siivottu jos vuokralaisia menee. Useammat ylimääräiset siivousmaksut saimme YHDESSÄ maksaa tai asiakkaita perui varauksensa, mentyään mökkiin koska huono siivous. Polttopuiden pinoaminen jäi pelkästään meidän perheelle. Kalustehankinnat myös. Jne. Lista on pitkä enkä jaksa sitä alkaa muistelemaan. Totean alle vain että.
Kun pääsin eroon osuudestani, jonkun vuoden omistamisen jälkeen, olen vannonut etten toista kertaa lähde yhteismökkiin.
Meillä veljen kanssa kans kimppamökki ja ihan toisenlaiset kokemukset.
Melkein ongelmana on, että kummatkin perheet raijaa sinne vessapaperia, shampoita ja muuta ihan liikaa ja aina päivitellään että miksi täällä on 10 shampoo ja hoitoainepulloa joita käytetty pari kertaa.
Mä en kyllä oikein ymmärrä, olisi aika kamalaa olla ap:n tyyppisten kanssa yhteismökillä.
Jos meillä viedään mökille vessapaperia/talouspaperia niin niitä viedään koko "paali" ja sinne jää käyttöön - kestää koko kesän. Samoin en jaksaisi jostain Fairy-purkista nurista, sehän kestää iankaiken ja kohteliasta tietenkin olisi olla joku wa ryhmä, jossa voi ilmoittaa että tuokaa Fairya/vessankuiviketta/tulitikkuja/kahvia ensi kerralla, ne on vähissä. Tai soittaa ennen kuin lähtee, että tuleeko mieleen mitä tarvis sinne viedä.
Meillä on ollut saarimökki eikä sieltä kipaista kaupassa eli kaikki jätetään mökille mitä viedään - mitään ei kanneta pois ellei ole pilaantuvaa - ei toki jääkaappiin jätetä ruokia.
Mutta esim. kaljoja/limuja/säilykepurkkeja/pesuaineita/kahveja/jauhoja ei roudata pois.
Vierailija kirjoitti:
Ratkaisu: Muuttakaa mökki kiinteistöyhtiöksi, joka alkaa kerätä omistajilta vastiketta. Vastikerahoilla hankitaan sitten perustavarat kuten tiskiaineet, vessapaperit ja kuiva-ainekaapin tarvikkeet kaikkien käyttöön.
Ei sitä mihinkään "muuttaa" tarvitse.
Meillä on 5 perheen kanssa yhteismökki. Mökillä on oma tili, johon kaikki laittavat joka kk 20€ ympäri vuoden (=100€/kk). Jokaisella on tiliin käyttöoikeus ja sieltä otetaan ne wc-paperien ja tiskiaineiden hinnat. Jokainen siis itse ottaa ja laittaa maininnan viestikenttään, että mitä on ostanut.
Sinne tilille sitten kertyy vähän remonttirahaakin.
Meidän mökillä olen tyytyväinen jos on käsisaippuaa ja WC paperia vähän edes alkuun. Ostan sitten mitä tarvitsen. Mut en halua mitään toisten avaamia elintarvikkeita.