Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Taloyhtiön talkoohirmu yritti saada laiskempaa naapuria maksumiehekseen - hävisi oikeudessa

Vierailija
26.06.2023 |

Oikeuden mukaan taloyhtiössä rehkiminen oli miehen oma valinta.
https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/94f87250-bec1-47e6-b5e9-38b…

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahempaa vielä, että ei tosiaan taloyhtiö, vaan paritalo.

Vain kaksi maallikkoa kiistelemässä keskenään.

Paritalokin voi olla asunto-osakeyhtiömuotoinen, jolloin se on taloyhtiö.

Vierailija
42/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissa asustelee eläkeläiset ja mies oli ehdottanu et vois mönkijällä jeesata lumitöissä. Ei se ikinä ehtiny töiden jälkeen kun pappa oli jo kolannut pihansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo öljynkulutussopimus ei ole reilu, mutta se olisi pitänyt sopia heti alussa.

Kuluttaahan lapsiperhe lämmintä vettä paljon enemmän kuin eläkeläispariskunta.

-"Lapsiperhe oli nelihenkinen ja kulutti mittausten mukaan enemmän vettä kuin naapuripariskunta. Eläkeläispariskunnan mukaan öljynkulutuksesta vain puolikkaan maksaminen ei ollut riittävää, vaan lapsiperheen tulisi korvata myös käyttöveden lämmitykseen kuluneen öljyn määrä.

Eläkeläismiehen laskujen mukaan lapsiperheen vedenlämmitykseen oli kulunut ylimääräistä öljyä syyskuusta 2017 vuoden 2021 loppuun mennessä yhteensä 1162 euron edestä.

Mies lähetti laskun lapsiperheelle. Perhe ei suostunut sitä maksamaan, vaan vetosi hallinnanjakosopimukseen öljylaskun puolittamisesta."-

Lisäksi jutussa kumma väite?

-"Lapsiperheen vanhemmat puolestaan korostivat oikeudessa, ettei veden lämmittämiseen kuluneen öljyn kulutusta voi laskea kaavamaisesti huoneistokohtaisia vesimittareita lukemalla. Öljyn kulumiseen vaikuttaa muun muassa se, kuinka kauan ja millä voimakkuudella vettä juoksutetaan hanasta."-

Asunnon (ehkä noin 500m3 lämmintä tilaa ja rakenteita) lämmittämiseen menee kyllä paljon enemmän energiaa kuukaudessa, kuin perheenkään pesuveteen. Asun sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja kun olen talvella kuukauden poissa työmatkalla, sähkölasku tippuu noin 30e keskiarvoon nähden (excelissä taulukko). Silti se lasku on talvella sen 300e/kk tyhjäänkin asuntoon.

Toki jokainen suihkussa kävijä maksaa, mutta silti isoin osa lämmityskuluista menee sen asunnon lämmitykseen.

Tästä huolimatta öljynmaksusopimus ei ole reilu. Mutta kuten mainitsin niin pitäisi lukea sopimusehdoissa että huoneistojen asukasmäärä vaikuttaa tähän lämpimän veden käyttömäärän perusteella.

Luulen että lapsiperhe käyttää lämmintä vettä jopa puolet enemmän kuin eläkeläispariskunta, Jossain vaiheessa kun lapset teinejä niin majoittuuvat oikein lämpimän suihkun alle. 

Vierailija
44/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa, onko olemassa muunlaisia paritaloja kuin as oy -muotoisia?

Vierailija
45/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-"Lapsiperhe oli nelihenkinen ja kulutti mittausten mukaan enemmän vettä kuin naapuripariskunta. Eläkeläispariskunnan mukaan öljynkulutuksesta vain puolikkaan maksaminen ei ollut riittävää, vaan lapsiperheen tulisi korvata myös käyttöveden lämmitykseen kuluneen öljyn määrä.

Eläkeläismiehen laskujen mukaan lapsiperheen vedenlämmitykseen oli kulunut ylimääräistä öljyä syyskuusta 2017 vuoden 2021 loppuun mennessä yhteensä 1162 euron edestä.

Mies lähetti laskun lapsiperheelle. Perhe ei suostunut sitä maksamaan, vaan vetosi hallinnanjakosopimukseen öljylaskun puolittamisesta."-

-"Lapsiperheen vanhemmat puolestaan korostivat oikeudessa, ettei veden lämmittämiseen kuluneen öljyn kulutusta voi laskea kaavamaisesti huoneistokohtaisia vesimittareita lukemalla. Öljyn kulumiseen vaikuttaa muun muassa se, kuinka kauan ja millä voimakkuudella vettä juoksutetaan hanasta."-

Asunnon (ehkä noin 500m3 lämmintä tilaa ja rakenteita) lämmittämiseen menee kyllä paljon enemmän energiaa kuukaudessa, kuin perheenkään pesuveteen. Asun sähkölämmitteisessä omakotitalossa ja kun olen talvella kuukauden poissa työmatkalla, sähkölasku tippuu noin 30e keskiarvoon nähden (excelissä taulukko). Silti se lasku on talvella sen 300e/kk tyhjäänkin asuntoon.

Toki jokainen suihkussa kävijä maksaa, mutta silti isoin osa lämmityskuluista menee sen asunnon lämmitykseen.

Tästä huolimatta öljynmaksusopimus ei ole reilu. Mutta kuten mainitsin niin pitäisi lukea sopimusehdoissa että huoneistojen asukasmäärä vaikuttaa tähän lämpimän veden käyttömäärän perusteella.

Luulen että lapsiperhe käyttää lämmintä vettä jopa puolet enemmän kuin eläkeläispariskunta, Jossain vaiheessa kun lapset teinejä niin majoittuuvat oikein lämpimän suihkun alle. 

Käräjillä ei enää punnita kirjallisen ja osapuolten hyväksymän sopimuksen reiluutta. 

Vierailija
46/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lehtien haravointi on ihan turhaa. Jos haluaa lehdet haravoida, enimmät, niin siihen menee pari tuntia aikaa. Ei kymmeniä tunteja.

En ole koskaan harvoinut lehtiä pihasta. Aina ne on keväällä kadonneet.

Varmaan joku talkoohirmu ollut asialla sinunkin puolesta. Naapuri??

Vierailija
47/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä paritaloa eikä rivaria! Rivaria olen kokeillut ja siellä on just noin hirveää eläkeläisten kanssa.

Perheemme asuu rivarissa, yhtiöön kuuluu 4 huoneistoa, muut asukkaat ovat myös lapsiperheitä.

Kaikki osallistuvat oma-aloitteisesti pihatöihin, yleensä lumenluonnin hoitaa se, joka sattuu olemaan etätöissä, vapaalla, iltavuorossa, jne. Lapset saavat leikkiä pihalla vapaasti, piirrellä tiehen katuliidulla, kukaan ei valita jos jonkun asunnosta kuuluu jokin kolahdus tai lapsen juoksuaskelia päiväsaikaan.

Toista oli kun asuttiin kerrostalossa, vaikka pihatyöt puuttuivat. Kiukkuiset eläkeläiset ovat hirveitä naapureita, asuttiin missä hyvänsä.

Vierailija
48/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HIrmu nousi aina aamuneljältä talkoilemaan. Ja maksaa nyt viuluja vielä oikeudessakin. Mahtaa äijää nyt vi tut taa...

Se olisi ihan oikein jos vituttaa. Mutta miettikää millainen tunnelma tuolla on tämän jälkeen... ihan hirveää todennäköisesti. Tuollaisen ukon pitäisi asua jossain korvessa ihan itsekseen, niin saisi kolailla ihan niin paljon kuin lystää. Pahin yhdistelmä paritaloon on just eläkeläinen ja lapsiperhe.

Vierailija
49/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ikinä paritaloa eikä rivaria! Rivaria olen kokeillut ja siellä on just noin hirveää eläkeläisten kanssa.

Minä taas nautin rivariasumisesta, eläkeläinen olen. Meillä huoltoyhtiö hoitaa kaikki työt, korjaukset sovitaan yksimielisesti ja etunojalla, emme jää odottelemaan, pidämme talon hyvässä kunnossa. Kaikki asumiskulut 270 €/kk, 80 m2 uudehko kolmio. Toki pienen talon olisin rakennuttanut kun entisen myin, mutta hyvää tonttia kaupungin keskustasta ei löytynyt, olisin joutunut ostamaan ison tontin laitakaupungilta, en sinne halunnut, tästä voin kävellä joka paikkaan, toki autonkin omistan. Yhtään riitaa ei ole koskaan ollut.

Kerrostalohelvettiin naapureiden mölinöitä kuuntelemaan ja sääntöviidakkoa muistelemaan en lähde, sen olen jo nuorena päättänyt. Hyi, opiskeluaikana sain kerrostalosta tarpeekseni.

Vierailija
50/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa, onko olemassa muunlaisia paritaloja kuin as oy -muotoisia?

Voi olla myös kiinteistömuotoinen, jolloin säännöt ja vastuut määrittelee hallinnanjakosopimus.

Vierailija
51/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas nautin rivariasumisesta, eläkeläinen olen. Meillä huoltoyhtiö hoitaa kaikki työt, korjaukset sovitaan yksimielisesti ja etunojalla, emme jää odottelemaan, pidämme talon hyvässä kunnossa. Kaikki asumiskulut 270 €/kk, 80 m2 uudehko kolmio. Toki pienen talon olisin rakennuttanut kun entisen myin, mutta hyvää tonttia kaupungin keskustasta ei löytynyt, olisin joutunut ostamaan ison tontin laitakaupungilta, en sinne halunnut, tästä voin kävellä joka paikkaan, toki autonkin omistan. Yhtään riitaa ei ole koskaan ollut.

Kerrostalohelvettiin naapureiden mölinöitä kuuntelemaan ja sääntöviidakkoa muistelemaan en lähde, sen olen jo nuorena päättänyt. Hyi, opiskeluaikana sain kerrostalosta tarpeekseni.

Sama minulla. Kerrostaloasuminen on hirveää, sisaruksia ja kavereita niissä asuu eikä kukaan ole tyytyväinen, ostohinta kova, rahalla saa ahtaan asunnon, parhaassa tapauksissa naapurin yskäisytkin kuuluvat, vessa-asioinnista puhumattakaan. Itse asun rivarin päädyssä, asunut jo 20 v, mitään ei ole naapurista koskaan kuulunut, meillä on yhteistä senääkin vain noin metri. Tykkään.

Vierailija
52/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aah, naapurina vanha eläkeläisukko kellä ei ole päivisin kuin aikaa. Eletään kuin omakotitalossa ja pihaa pitäisi olla rassaamassa kellon ympäri. 

Ja kun aloitteli aamuneljältä niin tuntuu olevan liikaa aikaa öisinkin.

Vierailija
53/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, kun nuorempana asuin rivarissa, niin naapurina oli juurikin tuollainen hullu eläkeläisukko. Ihan jatkuvaa valitusta milloin mistäkin. Milloin huonosti ja väärin kolattu, milloin ei olla kolattu lainkaan, Korhosen rouvalla vapaapäivä ja tuolla sisällä vaan maannut jne. Ja tosiaan oli jo 4 aikaan aamulla tehnyt lumityöt ja aloitti jopa nurmikonleikkuutkin kukonpierun aikaan, josta joku hänelle onneksi valittikin. Ei ymmärtänyt sitä, että ihmiset käy töissä ja kyttäsi ahkeraan myös yhtä eläkeläismummoa kuinka sekin vaan kutoo sukkia päivät pitkät eikä saa edes kukkapenkkiään ojennukseen.

Vierailija
54/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, tuo lämpimän suihkun alle majoittuminen etenkin teineillä ongelma. Tuo öljylämmitykseen liittyvän öljyn kuluminen on taatusti se isoin kivi eläkeläisten kengässä ja se olisi pitänyt kyllä kirjata hallinnanjakosopimukseen.

Vierailija
55/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo "hirmu mies" oli siis pitänyt kirjaa talkootöistä paitsi omalta osaltaan myös laiskottelevien naapuriensa osalta... Aikamoista...

Jäärämiehen mahdollisuus voittaa oikeudessa oli 0 %. Joko huono lakimies tai jäärä halusi silti maksaa siitä huvista, että saa oikeuden vahvistuksen sille, että lakimies puhuu totta.

Ainahan lakimiehet sanoo "kyllä meillä on tässä mahdollisuudet voittaakin". Eivät he helpoista kymppitonneistaan kieltäydy.

Vierailija
56/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tämä vaan kertoo taas kerran sen, että Suomessa on liian alhainen eläkeikä. Eläkkeelle pitäisi päästä vasta, kun ei enää pääse sängystä ylös tai muista omaa nimeään. Ihan selvästi täysin työkykyinen tuokin ukko. Halusi vielä palkkaakin hommistaan.

Vierailija
57/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vähän samantyyppinen tilanne paritalosss myös. Myin kämpän ja asun nyt tyytyväisenä kerrostalossa.

Vierailija
58/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asunto-osakeyhtiölain mukaan yhtiö ei voi osakkaitaan velvoittaa talkoisiin. Talkootyö tehdään vapaaehtoisperiaatteella, ilman korvausta."

Silti esim. meidän taloyhtiössämme hallitukseen kuuluvat nyrpistelevät naamareitaan, kun en osallistu VAPAAEHTOISTALKOISIIN. Eivätkö he ole perillä laista vai miksi naama on norsun takapuolirypyissä?

Vierailija
59/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

55: Luultavasti tuo talkooukkeli hakee yhdessä juristin kanssa ennakkopäätöstä oikeudelta.

Vierailija
60/76 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivitalossa tullut asuttua 23 vuotta ja ikinä en ole osallistunut talkoisiin. Huoltoyhtiö hoitaa perus ylläpidon, mutta pari kertaa vuodessa on lehtien yms. roskien rapsuttelutalkoot. Ei kiinnosta osallistua eikä sitä ole kukaan vielä tullut vastimaankaan.