Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asunnon osto mielessä.. korot pelottaa

Vierailija
25.06.2023 |

Olen miettinyt asunnon ostoa. Taitaa olla parempi odottaa että hinnat laskee,Eihän kaikki voi korkeista koroista selvitä? Tuleeko kohta hinnat kunnolla alas? Vai miten käy Ajatuksia ja mielipiteitä.. kiitos

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto kannattaa ostaa vasta 1-2 vuoden päästä. Hinnat ovat vielä korkeat ja syksyllä loputkin alkavat maksamaan 4% euriboria, joten monelle on pakkomyynti edessä.

Nyt tuo ei näy hinnoissa vielä juurikaan. Hinnoista voi tinkiä nyt 10-20%, mutta vuoden parin päästä niistä lähteekin puolet.

Katsopa lainalaskurilla, mitä esim 100k laina maksaa 0 korolla vs 4% korolla. Sen verran pitää saada tingittyä vähintään.

Lopulta se on pankki joka myy jos myyjä ei myy. Pankki saa rahansa. Moni väittää että ei ole pakko myydä, mutta hyvin monen on oikeasti pakko myydä.

Vuokralla asun ja on halvempi kuin saman kokoisen asunnon korot ja vastike. Niitä ei omistusasuja saa ikinä takaisin. Lainalyhennys maksetaan toki omaan taskuun.

Vierailija
42/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei pelota. Otin lainan matalan koron aikana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myyntitilastoista näkee että heti kun korot nousivat kauppamäärä laski 50%. Ihmiset eivät saa tarpeeksi lainaa.

Vierailija
44/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin korkojen tarkastus vasta elokuussa edessä. Nyt korot 4000€, jatkossa 20000€ siihen menee toisen koko vuoden nettopalkka. Pakko pistää mökkiä myyntiin.

Vierailija
45/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota pari vuotta. Saat paljon halvemmalla sitten.

Vierailija
46/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Imatralta siellä on halpaa.

Vierailija
47/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto kannattaa ostaa vasta 1-2 vuoden päästä. Hinnat ovat vielä korkeat ja syksyllä loputkin alkavat maksamaan 4% euriboria, joten monelle on pakkomyynti edessä.

Nyt tuo ei näy hinnoissa vielä juurikaan. Hinnoista voi tinkiä nyt 10-20%, mutta vuoden parin päästä niistä lähteekin puolet.

Katsopa lainalaskurilla, mitä esim 100k laina maksaa 0 korolla vs 4% korolla. Sen verran pitää saada tingittyä vähintään.

Lopulta se on pankki joka myy jos myyjä ei myy. Pankki saa rahansa. Moni väittää että ei ole pakko myydä, mutta hyvin monen on oikeasti pakko myydä.

Vuokralla asun ja on halvempi kuin saman kokoisen asunnon korot ja vastike. Niitä ei omistusasuja saa ikinä takaisin. Lainalyhennys maksetaan toki omaan taskuun.

Suuruusluokkia kannattaa miettiä vielä arvioissasi. Jos ajattelit vielä merkittävästi laskeneelta nykytasoltakin saada 50 % hinnoista pois samalla kun inflaatio jatkaa korkealla (jos ei jatka, niin korkokaan ei ole 4 %), niin sehän tarkoittaisi, että huippuhinnoista olisi tultu reaalisesti luokkaa 80 % alas. Eli jos aiemmin kämppiä ostettiin noin 15-20 vuoden bruttopalkalla, niin mallissasi niitä ostettaisi 3-4 vuoden bruttopalkalla. Se olisi kyllä jo aika halpaa!

Vierailija
48/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin on sitten oikea aika

Veikkaisin parasta aikaa asunnon ostolle 2025. Monella on lainassa 2 vuoden "jousto". 2025 nuo viimeistään loppuvat ja asunto on monenkin pakko myydä. Suomessa on 1% väestöä jolla ei ole ongelmia maksujen kanssa. Loput 99% tekee tiukkaa.

2025 varmasti hyvä vuosi. Tällä hetkellä ennusteena että korot pysyvät 3% tietämillä ainakin 2035 asti. korkein piikki 23-25. Riippuen markkinoista 6-10%.

Kenen ennusteina? Ei ainakaan finanssilaitosten eikä johdannaisista luettuna sijoittajien ennuste ole mitää 6-10 prosenttia.

Vierailija
49/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin korkojen tarkastus vasta elokuussa edessä. Nyt korot 4000€, jatkossa 20000€ siihen menee toisen koko vuoden nettopalkka. Pakko pistää mökkiä myyntiin.

Onko teillä melkein puoli miljoonaa lainaa, vaikka olette pienipalkkaisia (bruttotulot jotain 2500 €/kk)? :O

Vierailija
50/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lyhentänyt joka kk extraa. Vuodessa väh 1 vastikkeen verran. Ei se paljoa ole, mutta pitkässä juoksussa on.

Kyllähän korko nousee, samoin tippuu laina joka kk.

Itse laskin vst asunnon vuokra on 1200 e, minulla on kulut 1000 e.

Vierailija
51/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota tasaerälaina. Ei korkojen nousut kaada taloutta.

Ja jos mitenkään mahdollista esim. töiden puolesta niin Itä-Suomesta saa paljon enemmän samalla rahalla kuin jostain PK-seudun periferiasta

Tarkoitat varmaan itä-suomella rajasta max 50km myytäviä asuntoja... isoissa kaupungeissa saa maksaa miljoonan.

Itä-Suomella vois tarkoittaa vaikka tätä Joensuuta, ihan tämä kaupungista menee, eikä maksa asuminen pal mittää. Sopiva etätyö vielä tähän Helsingin palkoilla, niin aa että. Jälleenmyyntiarvoahan näille taloille ei kannata juuri laskea, mikäli yllätyksiä ei kestä vähääkään, mutta on täällä asuminen kyllä sitten velattomana halpaa.

Vierailija
52/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin on sitten oikea aika

Veikkaisin parasta aikaa asunnon ostolle 2025. Monella on lainassa 2 vuoden "jousto". 2025 nuo viimeistään loppuvat ja asunto on monenkin pakko myydä. Suomessa on 1% väestöä jolla ei ole ongelmia maksujen kanssa. Loput 99% tekee tiukkaa.

2025 varmasti hyvä vuosi. Tällä hetkellä ennusteena että korot pysyvät 3% tietämillä ainakin 2035 asti. korkein piikki 23-25. Riippuen markkinoista 6-10%.

Kenen ennusteina? Ei ainakaan finanssilaitosten eikä johdannaisista luettuna sijoittajien ennuste ole mitää 6-10 prosenttia.

Nyt on jo marginaalin kanssa 5%...

Vierailija
53/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt nimenomaan on hyvä aika ostaa. Asunnon voi aina myydä jos rahatilanne heikkenee.

Vierailija
54/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tietysti riippuu mistä ostaa.Jos pääkaupunkiseudulla niin unohda asia 5-10vuodeksi

Vierailija
55/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en rehellisesti sanottuna usko, että asuntojen hinnat romahtaa. Laskee kyllä ja muuttotappiokunnissa ne on jo muutenkin romahtaneet. Ostin ekan asunnon 2007 ja jo tuolloin maailmanlopun ennustajat ennusti, että kohta romahtaa. En tiedä, että vieläkö samat tyypit odottaa romahdusta, mutta itse olen tässä ajassa maksanut jo kivasti asuntolainaa.

Vierailija
56/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en rehellisesti sanottuna usko, että asuntojen hinnat romahtaa. Laskee kyllä ja muuttotappiokunnissa ne on jo muutenkin romahtaneet. Ostin ekan asunnon 2007 ja jo tuolloin maailmanlopun ennustajat ennusti, että kohta romahtaa. En tiedä, että vieläkö samat tyypit odottaa romahdusta, mutta itse olen tässä ajassa maksanut jo kivasti asuntolainaa.

Mä olin 2001 ekaa kertaa asuntokaupoilla ja pelotti ihan hirveästi, koska menin netistä lukemaan niitä "kohta romahtaa" juttuja... Ostin kuitenkin ja nyt kolme asuntokauppaa myöhemmin asun uuden karheassa omakotitalossa, josta varsin maltillisesti velkaa.

Vierailija
57/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin tänä vuonna talo. Viime vuonna pyynti oli 1.5miljoonaa. Tänä vuonna saatiin kaupat clousattua 1.1miljoonaa. Eli on sieltä alas tultu. Rakentaja teki tappiota.

Vierailija
58/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkoihin ei ole tulossa helpotusta 10 vuoteen. Sen verran on EU talous kuralla ja ilmaista rahaa jaettu. Jostain se on saatava takas.

Vierailija
59/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika montaa lapsiperhettä pelottaa ja syystäkin. Työpaikkojakin tulee menemään alta kun talous sakkaa. Rakennusala on kitunut jo 5/2022 asti tekohengityksellä.

Vierailija
60/72 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika montaa lapsiperhettä pelottaa ja syystäkin. Työpaikkojakin tulee menemään alta kun talous sakkaa. Rakennusala on kitunut jo 5/2022 asti tekohengityksellä.

Meidän isossa firmassa myös lomautukset ja potkut monella edessä. Entiset kohteet ei myy ja uudet ei starttaa.