Tunnetko sinä aikuisia ruuan tyrkyttäjiä?
Tänä juhannuksena grillauksen yhteydessä jo toiseen kertaan tuli tilanne, jossa minulle tyrkytettiin täytettyjä sieniä. Sama tapahtui toisen tuttavan luona muutama vuosi aikaisemmin. Molemmissa sama kaava, kuinka saa kuulla, että nämä on kuule uskomattoman hyviä eikä millään meinaa mennä jakeluun etten voi sietää sieniä, ihan sama mitä sieniä ovat. Ensimmäisella kerralla silloin muutama vuosi takaperin maistoin kohteliaisuussyistä ja kyllä, pahaa oli. Otin pari suupalaa ja totesin etten voi syödä enempää. Voi sitä ihmetyksen määrää. Tänä juhannuksena en suostunut edes maistamaan ja taas sai ihmettelyä osakseen. Toinen on viinit syömisen yhteydessä. Usein saa kahteenkin kertaan sanoa etten pidä viineistä.
Oletteko muut kokeneet tällaista kummallista ruokatyrkyttämistä?
Kommentit (21)
Itselle on myös tyrkytetty noita täytettyjä sieniä. Olin ala-asteella 80-luvulla, jolloin ruokailussa lautanen pakotettiin syömään tyhjäksi. Myös ne järkyttävän pahat sienisörsselit. Ne piti niellä suunnilleen oksennus suussa alas.
Sienten maussa voi olla pieniä vivahde-eroja, mutta myös noissa grillatuissa herkkusienissä vai mitä ovatkaan, on silti se sienen vastenmielinen perusmaku.
"Olen aikuinen ihminen ja päätän ihan itse, mitä syön tai jätän syömättä. Älä tyrkytä."
Kokeilepa seuraavan kerran ja selkeästi artikuloiden.
Jotkut ihmiset tekevät tuota. Sama juomien kanssa. Ei vain kertakaikkiaan voi mennä jakeluun, että hänen lempiherkkunsa ei maistu toiselle. Sitä sitten äimistellään pitkän kaavan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Harvoin kai lapset ruokaa tyrkyttävät?
No lähinnä tarkoitin, että aikuiset ihmiset tyrkyttävät ruokaa toisille aikuisille kuin pikkulapselle konsanaan, joka on varsin outoa. Kyllä aikuinen jo tietää, että mikä hänen mielestään on pahaa ja piste.
Ap
Nouse teatreelisesti ylös ja tokaise olevasi toisenlaisen kohtelun arvoinen. (Älä odota toista kutsua)
Vierailija kirjoitti:
Nyt meinattiinkin aikuista, jonka jakeluun ei mene mikään.
Ei= ei.
Ei ei ole ,= kyllä otan mielelläni, kun manipuloit ja tyrkytit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt meinattiinkin aikuista, jonka jakeluun ei mene mikään.
Ei= ei.
Ei ei ole ,= kyllä otan mielelläni, kun manipuloit ja tyrkytit.
Otsikossa lukee kyllä AIKUISIA RUUAN TYRKYTTÄJIÄ.
Tunnen. Kahvipöydässä tuputetaan lautasia eteen työntämällä ties mitä kuivaa pullaa, kääretorttua ja kaappiaromisia keksejä. Juon kahvini mustana ilman mitään muita lisukkeita kiitos, en välitä makeasta yhtään, mutta ei ole mennyt perille vuosien myötä. Tuputus jatkuu koko kahvittelun ajan ja sitten ollaan naama nutturalla kun ei koskaan kelpaa. Alkuun tässä samassa taloudessa olin vähän järkyttynytkin, kun lämmintä ruokaa tarpeeksi syötyäni kieltäydyin kohteliaasti ottamasta lisää, niin kohta pöydän yli alettiin lastaamaan lautaselleni kysymättä lisää ruokaa - aina mahtuu pari pottua lisää. Uskomatonta.
Joo! Sama salaateissa, raikas kiva salaatti tässä----päälle kaadettu purkki kermaviilikastiketta!
Joo ei kiitos, raikas salaatti on ilman mitään karseita kermaviilisotkuja.
Laita eri purkkiin se soossi, ottaa kuka ottaa!'
Kai sä nyt yhden grillimakkaran syöt...No kun en syö.
Äitien ja isoäitien kuuluu tyrkyttää, muuten outoa.
Ei onneksi ole minun tuttavapiirissä tyrkyttäjiä. Erittäin junttimaista ja epäkohteliasta käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Äitien ja isoäitien kuuluu tyrkyttää, muuten outoa.
No sitten taidankin olla outo äiti. En harrasta minkään sortin ruokatyrkytystä. Inhoan sitä itsekin, jos joku yrittää pakottaa syömään asioita, joita en halua. Lähinnä törmään siihen, että yritetään saada syömään enemmän kuin itsellä olisi luontainen tarve.
Järkyttävää touhua ja sitku sanoo nätisti että ei kiitos niin se tyrkytys ei vaan lopu. Tarttee varmaan ruveta hurjaksi ja huutaa että pidä tunkkis, hih.;)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen. Kahvipöydässä tuputetaan lautasia eteen työntämällä ties mitä kuivaa pullaa, kääretorttua ja kaappiaromisia keksejä. Juon kahvini mustana ilman mitään muita lisukkeita kiitos, en välitä makeasta yhtään, mutta ei ole mennyt perille vuosien myötä. Tuputus jatkuu koko kahvittelun ajan ja sitten ollaan naama nutturalla kun ei koskaan kelpaa. Alkuun tässä samassa taloudessa olin vähän järkyttynytkin, kun lämmintä ruokaa tarpeeksi syötyäni kieltäydyin kohteliaasti ottamasta lisää, niin kohta pöydän yli alettiin lastaamaan lautaselleni kysymättä lisää ruokaa - aina mahtuu pari pottua lisää. Uskomatonta.
Tuollainen on kauheaa.
Vierailija kirjoitti:
Itselle on myös tyrkytetty noita täytettyjä sieniä. Olin ala-asteella 80-luvulla, jolloin ruokailussa lautanen pakotettiin syömään tyhjäksi. Myös ne järkyttävän pahat sienisörsselit. Ne piti niellä suunnilleen oksennus suussa alas.
Sienten maussa voi olla pieniä vivahde-eroja, mutta myös noissa grillatuissa herkkusienissä vai mitä ovatkaan, on silti se sienen vastenmielinen perusmaku.
Koulun ruokalassa ei varmasti ole ollut grillattuja herkkusieniä.
Tunnen, lähisukulainen joka kuullessaan että joku on tulossa kylään ostaa kaupan tyhjäksi ja sitten loukkaantuu kun vieras ei suostu syömään jotain.
Ota ota, tämä on niin hyvää! Miksi et muka voi edes maistaa? Pikku pala edes. No entäs tätä sitten, et ole kuule koskaan maistanut näin hyvää. Sinun takia ostin, voisit nyt edes maistaa. Mitä ihmettä minä sitten teen näille kaikille herkuille, jotka ostin sinua varten. No jos minä sitten pakkaan nämä sinulle mukaan? Voit sitten kotona syödä.
Ihmisiä moni asia ihmetyttää ja kummastuttaa.
Ihmiset eivät tajua että monelle vanhalle ihmiselle se on kunnioitusasia. Tekee esim vaitavan hyvää pullaa ja joku itseään täynnä oleva fitnessbimbonarsistiämmä ei voi edes pienenpientä palaa maistaa koska minäminäminä ja minun dieetti. HUOH!
Juu KYLLÄ tunnen. Anoppini. Jotenkin uskomatonta että nykypäivänä vielä löytyy näin paha versio ruokatyrkyttäjästä - ihan jo aina etukäteen v@tuttaa mennä sinne syömään. Hyvää vaan toki tarkoittaa mutta pilaa kyllä kaiken sillä että kävelee pöytää ympäri ja häärää siinä kaikille koko ajan että "syökää nyt ja ottakaa sitten lisää ja joko sää nyt lopetit ja ottakaas nyt mahat täyteen".
Ja kyse ei ole siitä että söisin jotain linnun annoksia vaan otan kyllä ihan kunnolla ja lisääkin myös reippaasti mutta kun tätä tapahtuu niin että ruuat ovat vielä syömättä lautasella (tyyliin just ottanut santsin) niin siinä sitten kohelletaan ympärillä että "otas nyt sitten lisää". Tai tyrkytetään just jotain kuivaa pullaa tms mitä kukaan ei halua ottaa lisää, huoh.