Pohjoismaissa joukkoliikenne kärsii asiakaspaosta - tilanne on Ruotsissa ja Norjassa jopa pahempi kuin Suomessa
Lippuhintojen nousun takia asiakaspaosta on kärsinyt etenkin taide- ja bussiliikenne, mutta myös taksit ovat huomanneet asiakkaiden vähentyneen.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tukholman-joukkoliikenteen-matkustaj…
Kommentit (78)
Meidän kaupungissa saatiin uusia reittejä juuri ennen kuin tuli koronaepidemia, jolloin liikkuminen tietysti väheni muutenkin, saati toisten kanssa.
Pääsisin itse kyllä kaupungille ja vaikka terveyskeskukseen ja keskussairaalaan ja lähelle kahtakin kauppakeskittymää, mutta siinäpä se. En lähellekään työpaikkaani, en isäni hoitokotia, en ystäville, en edes lähelle auto- tai pyöräkorjaamoa, jos vaikka joutuisi ajokkinsa niihin jättää. Koulujen ja oppilaitosten lähelle kyllä pääsisin, samoin vaikka uimahallille ja rautatieasemalle, en vain niitä tarvitse.
Olen hyvin huonojalkainen, en voi, enkä näe järkeäkään kävellä 500-1000 metriä bussille ja sitten bussilta määräpaikkaan ja palatessa samat matkat ja maksaa kalliit bussiliput muutaman ajokilometrin takia. Siispä autoilen ellen voi pyöräillä.
Mulla on vaihtoehtona liikkumiseen
oma auto, parkkikulut töissä 30 euroa sekä auton käyttö väh. 200 euroa tai
bussikortti 25-35 euroa kuukaudessa riippuen kuinka monta kuukautta lataan
Ei ole lainkaan vaikea valinta kulkea bussilla ja pistää noita kulkemisen rahoja eli väh. 200/kk oikeasti matkustamiseen ja lähteä katsomaan vieraita maita. Kun autoa vielä pidin niin ei säästöjä jäänyt juurikaan tai jos jäikin, tuli yhtäkkiä joku yllätys kytkinremontti johon säästöt meni. Jee.
Täälläkin on kallista ajella bussilla, vaikka en asu pk-seudulla. On vaan paljon helpompaa ajaa tuolla vanhalla kotterolla peltomarkettiin. Ostokset voi paiskata taakse ja ajella kaikessa rauhassa kotiin. Samalla reissulla voi tehdä muitakin asioita, jotka ei vaan onnistu onnikalla.
Entisenä auton omistajana ihmettelen valitusta julkisen liikenteen hinnoista. Auton pitäminen on kausilippua kalliimpaa, vaikka autolla ei ajaisi metriäkään.
Vierailija kirjoitti:
Entisenä auton omistajana ihmettelen valitusta julkisen liikenteen hinnoista. Auton pitäminen on kausilippua kalliimpaa, vaikka autolla ei ajaisi metriäkään.
Mielellään siitä maksaa, ettei tarvitse pelata sovellusten kanssa siirtyessään paikasta a paikkaan b. Eikä olla riippuvainen harvennetuista vuoroista eikä vaihtaa kulkuneuvoa 1-2 kertaa saman kaupungin sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Mun työmatka pk-seudun sisällä kestää autolla 20min., julkisilla 1,5h. Tähän jos vielä lisää lapsen hakemisen tai viemisen päiväkotiin niin julkisilla alkaisi matka olemaan 2h. Niin että miksiköhän en käytä julkista.
Luuletko, että onnistuisi, että joukkoliikenne järjestettäisiin jokaisen asukkaan kotoa linnuntietä pitkin?
Olen vuosia kulkenut pelkillä julkisilla Helsingissä ja hyvin harvoin on mitään "epämääräistä porukkaa" liikkeellä, ihan normaalit työssäkäyvät ihmiset niillä kulkee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun työmatka pk-seudun sisällä kestää autolla 20min., julkisilla 1,5h. Tähän jos vielä lisää lapsen hakemisen tai viemisen päiväkotiin niin julkisilla alkaisi matka olemaan 2h. Niin että miksiköhän en käytä julkista.
Luuletko, että onnistuisi, että joukkoliikenne järjestettäisiin jokaisen asukkaan kotoa linnuntietä pitkin?
Ainakin Jyväskylässä liikuntarajoitteisille ja vanhuksille järjestetään kyseisiä reititettyjä palvelukyytejä (Linkki-VIP-autot), joilla korvattiin sosiaalihuoltolain alaiset kuljetukset eli "Kela-taksit".
Matkaliput takaisin myyntiin julkisiin liikennevälineisiin. Sellaiset, joilla voi kulkea ilman tunnistautumista.
Miksi wolttiluskit ei käytä julkisia... karseaa saastuttamista omilla autoilla rällätä ja kotimaissaan lapsoset kaivaa sähköhärveleihin koboltit sun muut mineraalit kyynärvarsiin kuluneilla kätösillään.
Pitäisi kokeilla ilmaista joukkoliikennettä.
Kun muutin , niin vierestä meni 7 bussilinjaa, ympäri kaupunkia. Nyt 2 lähimmälle metropysäkille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielellään siitä maksaa, ettei tarvitse pelata sovellusten kanssa siirtyessään paikasta a paikkaan b. Eikä olla riippuvainen harvennetuista vuoroista eikä vaihtaa kulkuneuvoa 1-2 kertaa saman kaupungin sisällä.
Sovelluksen käyttäminen ja kulkuneuvon vaihtaminen on pikkujuttu verrattuna siihen, että pitäisi putsata auto lumesta ja vielä ajaakin itse väsyneenä. Bussissa voi palstailla samalla kun joku toinen hoitaa ajamisen.
Vierailija kirjoitti:
Matkaliput takaisin myyntiin julkisiin liikennevälineisiin. Sellaiset, joilla voi kulkea ilman tunnistautumista.
Ei todellakaan. Tämä hidastaa matkustamista ihan turhaan. Jokaisella on kuitenkin älypuhelin tai vähintään matkakortti.
Vierailija kirjoitti:
Sähköpotkuttelulla voi olla osuutta asiaan.
Kaupunkipyörillä myös.
Vierailija kirjoitti:
Olen vuosia kulkenut pelkillä julkisilla Helsingissä ja hyvin harvoin on mitään "epämääräistä porukkaa" liikkeellä, ihan normaalit työssäkäyvät ihmiset niillä kulkee.
Samoin, sitten muutin hyvien yhteyksien päähän radan liepeille. Kuukauden jälkeen ostin auton, lähijunaan en astu enää vaikka aseella uhattais. Niin kuin siellä varmaan päivittäin keskimäärin tapahtuukin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin, sitten muutin hyvien yhteyksien päähän radan liepeille. Kuukauden jälkeen ostin auton, lähijunaan en astu enää vaikka aseella uhattais. Niin kuin siellä varmaan päivittäin keskimäärin tapahtuukin.
Mitä ihmettä? Kuljen lähijunalla melkein päivittäin ja kauheinta on ollut, kun nuoret tai juopot luukuttavat musiikkia.
ohis
Vierailija kirjoitti:
vielä meidän elämä paranee kun perussuomalaiset ovat luvanneet laskea bensan hinnan euroon litra. Ja sitten käyttövoimavero poistuu ja dieselinkin hinta laskee
Nih. Pensam hinta alas.
Olisin kiinnostinut taideliikenteestä. Kuulostaa mukavan porvaristiselta.
Bussissa ja metrossa on turvallista, vain harvoin joutuu ryöstetyksi tai raiskatuksi.
Yksi matka julkisilla maksaa kahden eines- tai valmisaterian hinnan. Kuljen omalla autolla . Myös matkat pysäkille on vanhuseläkeläisille pitkät Espoon pientaloalueella. Tässä kulkee kyllä metro, mutta matkaa olisi yli km. Kallista ja liian hankalaa. Myyrmäkeen olis usein asiaa. En ole kulkenut julkisilla 20 vuoteen.