Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En päässyt yliopistoon, nyt mitä?

24.06.2023 |

En päässyt sisään toista kertaa jo. Hain opiskelemaan kieliä, alimmat pisterajat 94,5/100 pistettä. Miten pitäisi muka sisään päästä kun pistemäärät vaan kasvaa ja kasvaa joka vuosi??? Luin todella paljon ja kokeesta jäi hyvä fiilis mutta paikka jäi saamatta

Nyt en tiedä mitä teen elämällä. Avoin yliopisto? Hindin opintoja ei ole, arabian linjalle olisi 32op:n verran seuraavalle vuodelle. Mutta pääseekö silläkään avoimen vöylän kautta sisään? Ei mitään hajua kun yliopiston sivuilla ei mitään tietoa tästä.

Opisto 5000-6000 euroa joten todella kallista enkä tiedä pääseekö silläkään yliipistoon tai saa hyvöksikuettua mitään.

Todella pettynyt. En halua mennä takaisin töihin täysillä tunneilla 😭. Haluan opiskella. Muut kuin kielet ei kiinnosta. Olen 21 ja tehnyt täydet tunnit vuoden jo töitä ja en jaksa. Haluan vaan opiskella yliopistosaa. Muuttoakin oli jo suunniteltu, varasin kaiken tämän varaan.

Ettäs mitäs tässö nyt tehdään elämällä kun suunnitrlmat kusi pahemman kerran? En halua odottaa vuotta ja hakea taas jos kerran ei kuitenkaan kokeella pääse sisään kun kaikkien kielten pisteet meni yli 90/100. Työnteko ei kiinnosta mutta pitää sitä rahaakin saada jos ei opintotykia yms saa.

Saattaa kuulostaa dramaattiselta, osalle tämä ei ole maailmanloppu. Mutta vituttaa ja ahdistaa kun ei ole suunnitelmaa. En osaa mennä virran mukana.

Kommentit (129)

Vierailija
41/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet muutkin ovat yrittäneet vuosikaupalla. Yritä sinäkin, jos haluat päästä tai muuta suunnitelmaa. Onhan hyviä aloja paljon.

Vierailija
42/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jälkihaku?

Vapaaksi jääneitä opiskelupaikkoja katsomaan Opintopolusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikoinaan opiskellut ja valmistunut Aasian ja Afrikan kielten laitokselta. Siellä pitää olla intohimoa siihen muinaskieleen tai hindiin, mitä opiskelee. Niistä " tulin kokeilemaan tätä" - tyypeistä ei kuulunut ekan vuoden jälkeen enää mitään. Sellainen intohimo ei synny hetkessä, moni osasi paljon jo tullessaan vaikkei mitään avoimen väyliä vielä edes ollut. Sinä puhut sekä hindistä että arabiasta, mikä se sun kiinnostus täsmälleen on? Ymmärtäisin jos swahili ja arabia, mutta tossa sun kombossa en ehkä näe pointtia? Paljonko olet pystynyt korottamaan yo-todistusta tähän mennessä ja paljonko pystyt vielä, eli onko 94,5 realistinen tavoite sinulle? Miten valintakoe, onko se nykyään vaihtoehto tonne? Aloita työskentely nyt seuraavaa hakua varten ja jos ei kiinnosta tarpeeksi niin hae johonkin muuhun kieleen vaikka.

Vierailija
44/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 jatkaa, kun huomasin, että kerroit lukeneesi todella paljon kokeisiin. Kommentoin siihen vielä että itse osasin aikoinaan pääsykoemateriaalin ulkoa. Silloin on sama mikä pisteraja on tai mitä muut osaa kun itse osaat kaiken. Olen tosissani, niin kannattaa suhtautua. Toki aina joku pääsee sillä alarajallakin sisään, mutta ei kai siihen kannata tähdätä vaan 100 pisteeseen. Se mikä sinusta oli todella paljon ei ollutkaan niin paljon sitten. Eli kannustan jatkamaan, mutta panostamaan vielä enemmän.

Vierailija
45/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

44 jatkaa, kun huomasin, että kerroit lukeneesi todella paljon kokeisiin. Kommentoin siihen vielä että itse osasin aikoinaan pääsykoemateriaalin ulkoa. Silloin on sama mikä pisteraja on tai mitä muut osaa kun itse osaat kaiken. Olen tosissani, niin kannattaa suhtautua. Toki aina joku pääsee sillä alarajallakin sisään, mutta ei kai siihen kannata tähdätä vaan 100 pisteeseen. Se mikä sinusta oli todella paljon ei ollutkaan niin paljon sitten. Eli kannustan jatkamaan, mutta panostamaan vielä enemmän.

En tiedä kielistä, mutta nykyään monella alalla on trendinä ulkoaluvun sijaan tiedon soveltamisen taito. Et tee tiedolla mitään jos et ymmärrä lukemaasi ja osaa soveltaa sitä.

Jos ap haki maailman kieliin, siellä on ilmeisesti ollut linja nimeltä asiantuntijuus monikielisissä yhteisöissä, jossa on voinut opiskella sekä hindiä että arabiaa ja muutamaa muuta kieltä. Mutta tässäkään ei ollut mitään luettavaa ennakkomateriaalia. Valintakokeella jaettavia paikkoja huimat 4 kpl.

Vuonna 2022 tuo kielitieteiden valintakoe on ollut pelkkää monivalintaa, ei mitään esseitä. Ehkä siksi rajat ovat niin korkeat.

Vierailija
46/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haet syksyn yhteishaussa ammattikorkeakouluun.

Ei. Nykyään pitää miettiä tarkkaan, mitä tekee, koska ensikertalaisuus tuo ison edun. Kun sen menettää, opiskelemaan pääsystä tulee vielä paljon hankalampaa.

Vierailija
47/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavan lapsi haki nyt 4 tai 5.kertaa yliopistoon haluamalleen alalle, tällä kertaa sentään laittoi hakupaperiin pari muutakin vaihtoehtoa, jos ei vieläkään tärppää. Eli abikevään jälkeen vain "ollut" kotona asuen, satunnaisia keikkoja varhaiskasvatuksessa tehnyt.

Jossain vaiheessa pitäisi myös osata ns luovuttaa, tai tosiaan ottaa se suunnitelma b käyttöön, sekin osoittaa fiksuutta.

Vierailija
48/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjassa kallista eläminen ellei asu kolhoosissa ja tehdään taloudellisesti ruoat yhdessä, jos kimpassa vaikka 5 naista. Muuttakaa Hgistä maakuntiin. 

Vierailija
49/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien pitäisi saada Hgissä HEKAn asunto jotka tulee maakunnista. 

Vierailija
50/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töiden ohella voi ottaa avoimesta joitain kursseja, kun odottelee seuraavia hakuja. Mieti myös, olisiko mahdollista etsiä joku ala, johon voi sisällyttää kieliopintoja, joka voisi myös miellyttää?

Olet vielä nuori, nauti elämästäsi, sulla ei ole kiire. Hae vaan rohkeasti uudelleen ja tee töitä samaan aikaan.

Kannattaa myös säästää rahaa opintoja varten. Itse menin yliopistoon vasta kolmekymppisenä ja säästin sitä varten kaksi vuotta ennen kuin hain. Se oli hyvä päätös ja helpotti opiskeluaikana.

Vierailija
51/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttavan lapsi haki nyt 4 tai 5.kertaa yliopistoon haluamalleen alalle, tällä kertaa sentään laittoi hakupaperiin pari muutakin vaihtoehtoa, jos ei vieläkään tärppää. Eli abikevään jälkeen vain "ollut" kotona asuen, satunnaisia keikkoja varhaiskasvatuksessa tehnyt.

Jossain vaiheessa pitäisi myös osata ns luovuttaa, tai tosiaan ottaa se suunnitelma b käyttöön, sekin osoittaa fiksuutta.

Tai sitten juuri sillä viidennellä kerralla pääsee

https://www.valivuosi.net/valivuosikokemuksia/arto-viidennella-yritykse…

Lueskelin joitaki noita tarinoita.

Vierailija
52/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töiden ohella voi ottaa avoimesta joitain kursseja, kun odottelee seuraavia hakuja. Mieti myös, olisiko mahdollista etsiä joku ala, johon voi sisällyttää kieliopintoja, joka voisi myös miellyttää?

Olet vielä nuori, nauti elämästäsi, sulla ei ole kiire. Hae vaan rohkeasti uudelleen ja tee töitä samaan aikaan.

Kannattaa myös säästää rahaa opintoja varten. Itse menin yliopistoon vasta kolmekymppisenä ja säästin sitä varten kaksi vuotta ennen kuin hain. Se oli hyvä päätös ja helpotti opiskeluaikana.

Avoin on hyvä vaihtoehto!

Vierailija
53/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei maakunnissa ole Hekan asuntoja.

Vierailija
54/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei maakunnissa ole Hekan asuntoja.

Maakunnissa on halpoja asuntoja muutenkin.

Vierailija
55/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työt ei kiinnosta, "haluan vaan opiskella yliopistossa".

Jotain humanistista, ei-työllistävää.

Naisen logiikkaa?

Kyllähän siinä yleissivistys kasvaa, kun opettelee vuosilukuja ja diftongien taivutuksia.

Vierailija
56/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä kielistä, mutta nykyään monella alalla on trendinä ulkoaluvun sijaan tiedon soveltamisen taito. Et tee tiedolla mitään jos et ymmärrä lukemaasi ja osaa soveltaa sitä.

Jos ap haki maailman kieliin, siellä on ilmeisesti ollut linja nimeltä asiantuntijuus monikielisissä yhteisöissä, jossa on voinut opiskella sekä hindiä että arabiaa ja muutamaa muuta kieltä. Mutta tässäkään ei ollut mitään luettavaa ennakkomateriaalia. Valintakokeella jaettavia paikkoja huimat 4 kpl.

Vuonna 2022 tuo kielitieteiden valintakoe on ollut pelkkää monivalintaa, ei mitään esseitä. Ehkä siksi rajat ovat niin korkeat.

Joo, mulla on vanhentuneet tiedot, koska opinnoista on aikaa. Jos haluaa tuohon monikielisyys-linjaan niin kannattaisiko opiskella antiikin kreikkaa avoimessa?

Vierailija
57/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla on vanhentuneet tiedot, koska opinnoista on aikaa. Jos haluaa tuohon monikielisyys-linjaan niin kannattaisiko opiskella antiikin kreikkaa avoimessa?

Kannattaisiko mielummin opiskella ihan elämässä selviytymistä, jotakin hyödyllistä ja järkevää, vaikka ihan lähihoitajaksi?

Vierailija
58/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijaan. Ehkä voi myös aloittaa jo nyt opiskelun ensi vuotta varten - ai niin tukien leikkaukset - ehkä duuniin?

Vierailija
59/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrität taas ensi vuonna uudestaan. Teet töitä, kuten muutkin aikuiset ihmiset. Opiskele avoimessa, suorituksen hyväksiluetaan.

Mutta ihan ensin: nauti kesästä ja nuoruudestasi.

Vierailija
60/129 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisiko mielummin opiskella ihan elämässä selviytymistä, jotakin hyödyllistä ja järkevää, vaikka ihan lähihoitajaksi?

Valmistumisen jälkeen voikin sitten pyhittää loppuelämänsä vauvapalstalla valittamiseen, kuinka hoitoala on paskaa ja palkat paskaa