Lue keskustelun säännöt.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Alue: Aihe vapaa
Jos oli lapsena ns. remmillä kurittamista, mutta muuten asiat hyvin, oletteko jotenkin käyneet asian myöhemmin läpi vanhempien kanssa?
24.06.2023 |
Luulen, että oli omilta vanhemmiltaan oppimansa käytäntö, eikä ehkä edes tajunneet, miten kovasti se vyö sattui ja miten noloa ja nöyryyttävää erityisesti silloin kun vielä joskus 12-13 vuotiaana kuritettiin, niin se koko tilanne teini-ikää lähestyvälle tytölle oli.
Kysymykseni on siis se, että onko järkeä enää tässä vaiheessa (olen 35) käydä asiaa puimaan ja syyllistämään vai antaako olla? Muuten ollaan ok väleissä.
Kommentit (41)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Alue: Aihe vapaa
Me saatiin 80/90-luvuilla aika paljonkin piiskaa. Se oli oikeastaan se ainut oikea rangaistus, mitä me siskon kanssa saatiin, sanallisen nuhtelun lisäksi. Ei mitään kotiaresteja eikä kaverikieltoja tms. Jos jostain rangaistiin, se oli piiskaa ( remmiä) tai tukkapöllyä.
Nyt aikuisena joskus ihan hyvässä hengessä asiasta joskus juteltiin vanhempien kanssa. Sisko muisteli (naureskellen), kuinka huuti ja kiljui jo ensimmäisestä piiskan sivalluksesta lähtien täysillä ja yritti näin selvitä vähemmällä kurituksella. Itse en tajunnut yrittää mitään tuonmoista. Kun kasvatuksestamme juteltiin, isä ( joka oli aina se kurittaja) myönsi olleensa liian ankara ja sanoi, että olishan sitä monta kertaa voinut yrittää jollain muullakin tavalla asiaa selvittää, mutta omasta kotoa opittu tapa oli tarttua herkästi remmiin. Nyt näin aikuisena me siskon kanssa ollaan kuitenkin kiitollisia tiukasta kasvatuksesta ja mielestämme ainakin pääosa selkäsaunoista oli ihan ansaittuja..