Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tasokkaita kesämökkejä on harvalla suomalaisella nykypäivänäkään

Vierailija
23.06.2023 |

Enimmäkseen semmosia vinkallaan olevia homeisia mummon mökkejä, ja ulkohuussi tontin reunalla. Ja vesi lämpenemässä kanisterissa pikkuisen keittokomeron nurkassa.
Saunarakennus semmonen musta murju jossakin mutapohjaisen pikkulammen rannalla huonokulkuisen metsätien päässä. Synkkää metsää ja puskaa mökkipalstan ympärillä.
Itikat inisee iltaisin ja paarmat parveilee päivisin.

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua tasokasta mökkiä, vaikka olisi siihen kuinka varaa. Ostin mökin lähinnä itselleni, vietän siellä jonkun viikonlopun ja kesälomaviikon vuodessa. Sinne päästäkseen tulee ajaa metsätien päähän ja kävellä rinkka selässä vielä 40min. Ei juoksevaa vettä eikä sähköä. Saa olla rauhassa, kalastaa, vaellella ja nukkua. Saan ihan tarpeekseni tuosta esittämisestä töissä, en minä ole koskaan ollut mieleltäni mikään rikas, jolle kaiken pitää olla uutta ja tasokasta. Ahdistaa lähinnä sellainen.

Sama täällä. Persoonattomat JYSK-mökit voi esitellä Suonen "kaunein" kesämökki-ohjelmassa, joissa luonnosta vieraantuneet voi käyskennellä jättiterasseillaan.

Vierailija
42/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole mökkiä Suomessa mutta täysin remontoitu vanha talo etelä-Euroopassa.

Katsoin juuri mitä saisimme samalla rahalla Helsinki-Jyväskylä väliltä ja olen tyytyväinen valintaamme. Joku 70-80-luvun lauta- tai lamellihirsimökki pienen lätäkön rannalta tai kuivalta maalta kaukana palveluista maksaa saman verran. Ei kiitos!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on onneksi varisnais-suomen saaristossa mökki ja tontti jonka hinnaksi arvioisin 400 000€.

Ei tuolla suunnalla ole missään tuon arvoista tonttia. Paitsi jos ostaa koko Varsinais-Suomen niin sen hinta voi ollakin tuon verran

Vierailija
44/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua tasokasta mökkiä, vaikka olisi siihen kuinka varaa. Ostin mökin lähinnä itselleni, vietän siellä jonkun viikonlopun ja kesälomaviikon vuodessa. Sinne päästäkseen tulee ajaa metsätien päähän ja kävellä rinkka selässä vielä 40min. Ei juoksevaa vettä eikä sähköä. Saa olla rauhassa, kalastaa, vaellella ja nukkua. Saan ihan tarpeekseni tuosta esittämisestä töissä, en minä ole koskaan ollut mieleltäni mikään rikas, jolle kaiken pitää olla uutta ja tasokasta. Ahdistaa lähinnä sellainen.

Ihanalta paikalta kuulostaa. Olen samoilla linjoilla. En tuollaisia nk. tasokkaita halua mökiksi alkuunkaan. 

Vierailija
45/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Persoonattomat JYSK-mökit voi esitellä Suonen "kaunein" kesämökki-ohjelmassa, joissa luonnosta vieraantuneet voi käyskennellä jättiterasseillaan.

Sain tarpeekseni huvila ja huussi-ohjelman muutamasta jaksosta. Miten noin kamalaksi voi remontoida entisen usein kauniin paikan. Niitä ihmeellisiä lautaterasseja on Suomi täynnä, ne ovat oikein pirun rumia. Jokainen haluaa sellaisen kun kerran muillakin on. Kaikilla myös samanlaiset kalusteet rumilla terasseillaan. Omia ideoita ei ole kuin harvalla. 

Vierailija
46/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää ollenkaan "tasokkaista" "kesämökeistä", jotka ovat oikeasti omakotitaloja.

Minä tykkään. Niissä on oikein hauskaa käydä viettämässä kesäpäiviä.

Ei tarvitse tarjoutua avuksi tiskaamiseen, kun kone hoitaa homman. Omia petivaatteita tai pyyhkeitä ei tarvitse viedä, kun pesukoneella kaikki puhdistuu hetkessä.

Ei ole pelkoa joutua huussintyhjennystalkoisiin, kun vesivessan tuotokset häviävät kevyellä kädenliikkeellä.

Minä taas haluan, että on omat pyyhkeet ja lakanat, omat tyynyt ja peitot, omat astiat - ja oma mökki, jonne voi mennä ihan milloin itse haluaa ja viettää vaikka koko kesän.

Unohdin aivan lisätä, että tasokkaassa mökissä vierailemisen nautintoani lisää suuresti myös se, ettei minun ole tarvinnut maksaa siitä eikä kustantaa esimerkiksi talvisia peruslämpökuluja.

Vierailija
47/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivänä ihmiset on niin laiskoja, että jo käsin tiskaaminen tai veden kantaminen ämpäreillä saunaan tuntuu olevan aivan ylivoimaista monelle.

Minusta on mukavaa puuhailla mökillä, kun se on erilaista kuin kotona. Saunan lämmitys on nautinto - kantaa vedet järvestä ja sytyttää tuli kiukaan pesään, istua hetki kuistilla ja ihailla maisemaa, sitten lisätä puita ja odotella että pääsee hyviin löylyihin ja uimaan. Siinä on ihan toinen tunnelma kuin vain naksauttaa sähkökiuas päälle.

Tiskaamisenkin voi ottaa ihan rentouttavana puuhana, kun kiirettä ja aikataulua ei ole. Kotona toki tiskikone saa tiskata, mutta mökillä ne kupposet ja kipposet ehtii aivan hyvin tiskaamaan käsinkin. Tiskiäkään ei tule siellä ollenkaan yhtä paljon kuin kotona, koska ruuanvalmistus on erilaista.

Mökillä keitetään pannukahvia. Se on hyvää ja mukavasti vanhanaikaista.

Hajuton ulkohuussimme on kompostoiva ja vaivaton. Pihatöitä ei ole, paitsi kastella kahta ruukullista kesäkukkia. Se on helpompaa kuin kotona.

Vierailija
48/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös heitä jotka jaksavat pohtia toisten mökkejä ja tehdä siitä aloituksia palstalle.

Vierailija
49/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tykkää ollenkaan "tasokkaista" "kesämökeistä", jotka ovat oikeasti omakotitaloja.

Ei tarvitse tarjoutua avuksi tiskaamiseen, kun kone hoitaa homman. Omia petivaatteita tai pyyhkeitä ei tarvitse viedä, kun pesukoneella kaikki puhdistuu hetkessä.

Ei ole pelkoa joutua huussintyhjennystalkoisiin, kun vesivessan tuotokset häviävät kevyellä kädenliikkeellä.

Minä taas haluan, että on omat pyyhkeet ja lakanat, omat tyynyt ja peitot, omat astiat - ja oma mökki, jonne voi mennä ihan milloin itse haluaa ja viettää vaikka koko kesän.

Unohdin aivan lisätä, että tasokkaassa mökissä vierailemisen nautintoani lisää suuresti myös se, ettei minun ole tarvinnut maksaa siitä eikä kustantaa esimerkiksi talvisia peruslämpökuluja.

Ei minunkaan, vaikka mökki on oma!

Vierailija
50/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. lisää vieläpä suomalaisten kesämökkien surkean ilmanvaihdon pikkumökeissään tai siis ilmanviilennys on ainoastaan oven ja ikkunoiden kautta hyttysverhot oven edessä ja ikkunoissa hyttysverkot elikkäs ns. läpivetotuuletus mökeissä.

Kerran olin eräällä alkeellisessa kesämökissä yötä, niin oven ollessa yöllä auki, heräsin yöllä ja oven suulla nuuhki villisika kärsinensä.

Mitähän herkullista se villisika haistoi mökin sisältä?

Ei kyse ole siitä, että villisika haistoi mökissä olevan ihmisen.

Edellisen kommentoijan viestissä oli kyse siitä, ettei villisika olisi tullut ylellisen huvilan ovelle haistelemaan, koska:

- villisiat eivät pidä tasokkaista huviloista

- laadukkaita kesämökkejä ei rakenneta villisika-alueille

- ylellisen kesäasumuksen ovea ei tarvitse pitää öisin auki, sillä ilmanvaihto toimii ilmalämpöpumpun ansiosta muutenkin

- mökissä nukkuva ei haise, sillä hän on voinut käydä iltasuihkussa ja hajustaa itsensä sen jälkeen raikkailla tuoksuilla

Näillä tiedoilla anopilla on ylellinen ja laadukas mökki. Se on itse hyvin rakennettu ja mukavuuksissa löytyy ilmalämpöpumppu sekä sähköt. Rantasaunassa tulee puhtaaksi ilman mitään lisätuoksuja ja biohuussi on mukava käyttää. Tiskit tiskataan käsin ja nyrkkipyykkikone löytyy ämpäristä. Hyvin pidetty ja kaikkea muuta kun homeinen mörskä.

Ei se pumppu nykypäivänä enää ole sellainen ylellisyysmääre.

Mutta käykö anopin mökillä villisika?

Muorin mökki ei ole ylellinen, jos villisiat käyvät siellä nuuhkimassa kärsineen. (Kärsättömät villisiat ovat eri asia.)

Vierailija
51/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirsinen talo joka on hyvin pidetty  muttei kuitenkaan liian iso, rantasauna vanhanajan hirsistä, aitta, vanhanaikaista aitaa, ehkä tulee sähköt niin on todella kotoisa ja tietenkin järvi ts omaa rantaa. Vedet voi laittaa tulemaan ja menemään. 

Vierailija
52/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten?

Vierailija
53/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaltaisiasi sanotaan lokkeilijoiksi.

Vierailija
54/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap. lisää vieläpä suomalaisten kesämökkien surkean ilmanvaihdon pikkumökeissään tai siis ilmanviilennys on ainoastaan oven ja ikkunoiden kautta hyttysverhot oven edessä ja ikkunoissa hyttysverkot elikkäs ns. läpivetotuuletus mökeissä.

Kerran olin eräällä alkeellisessa kesämökissä yötä, niin oven ollessa yöllä auki, heräsin yöllä ja oven suulla nuuhki villisika kärsinensä.

Mitähän herkullista se villisika haistoi mökin sisältä?

Ei kyse ole siitä, että villisika haistoi mökissä olevan ihmisen.

Edellisen kommentoijan viestissä oli kyse siitä, ettei villisika olisi tullut ylellisen huvilan ovelle haistelemaan, koska:

- villisiat eivät pidä tasokkaista huviloista

- laadukkaita kesämökkejä ei rakenneta villisika-alueille

- ylellisen kesäasumuksen ovea ei tarvitse pitää öisin auki, sillä ilmanvaihto toimii ilmalämpöpumpun ansiosta muutenkin

- mökissä nukkuva ei haise, sillä hän on voinut käydä iltasuihkussa ja hajustaa itsensä sen jälkeen raikkailla tuoksuilla

Näillä tiedoilla anopilla on ylellinen ja laadukas mökki. Se on itse hyvin rakennettu ja mukavuuksissa löytyy ilmalämpöpumppu sekä sähköt. Rantasaunassa tulee puhtaaksi ilman mitään lisätuoksuja ja biohuussi on mukava käyttää. Tiskit tiskataan käsin ja nyrkkipyykkikone löytyy ämpäristä. Hyvin pidetty ja kaikkea muuta kun homeinen mörskä.

Ei se pumppu nykypäivänä enää ole sellainen ylellisyysmääre.

Mutta käykö anopin mökillä villisika?

Muorin mökki ei ole ylellinen, jos villisiat käyvät siellä nuuhkimassa kärsineen. (Kärsättömät villisiat ovat eri asia.)

Onko niitä Varsinais-Suomessa?

Vierailija
55/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole villisikaa vielä saaressani näkynyt.

Pari kertaa on hirvi kylläkin uinut sinne.

Vierailija
56/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, kaltaisiasi sanotaan lokkeilijoiksi.

Se on totta! Olen tasokkaiden kesähuviloiden rehellinen lokki ja ylpeä siitä!

Miksi muuten kutsuisitte minut huippuhienoille mökeillenne? Minua ja kaltaisiani varten te ne olette rakentaneet. Kuka muu muka ihailisi ylellisyyksiänne kuin me? Muut ovat kateudesta vihreitä mutta minä en. Nautin joka hetkestä.

Vierailija
57/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on onneksi varisnais-suomen saaristossa mökki ja tontti jonka hinnaksi arvioisin 400 000€.

Ei tuolla suunnalla ole missään tuon arvoista tonttia. Paitsi jos ostaa koko Varsinais-Suomen niin sen hinta voi ollakin tuon verran

Saarimökit ovat aina halvempia kuin vastaavat mantereella. Toki laadukas saarimökkikin maksaa sen miljoonasta ylöspäin.

Vierailija
58/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saarimökit ovat aina halvempia kuin vastaavat mantereella. Toki laadukas saarimökkikin maksaa sen miljoonasta ylöspäin.

Näitä ei sitten kylläkään etuovessa ilmoitella

Vierailija
59/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykypäivänä ihmiset on niin laiskoja, että jo käsin tiskaaminen tai veden kantaminen ämpäreillä saunaan tuntuu olevan aivan ylivoimaista monelle.

Minusta on mukavaa puuhailla mökillä, kun se on erilaista kuin kotona. Saunan lämmitys on nautinto - kantaa vedet järvestä ja sytyttää tuli kiukaan pesään, istua hetki kuistilla ja ihailla maisemaa, sitten lisätä puita ja odotella että pääsee hyviin löylyihin ja uimaan. Siinä on ihan toinen tunnelma kuin vain naksauttaa sähkökiuas päälle.

Tiskaamisenkin voi ottaa ihan rentouttavana puuhana, kun kiirettä ja aikataulua ei ole. Kotona toki tiskikone saa tiskata, mutta mökillä ne kupposet ja kipposet ehtii aivan hyvin tiskaamaan käsinkin. Tiskiäkään ei tule siellä ollenkaan yhtä paljon kuin kotona, koska ruuanvalmistus on erilaista.

Mökillä keitetään pannukahvia. Se on hyvää ja mukavasti vanhanaikaista.

Hajuton ulkohuussimme on kompostoiva ja vaivaton. Pihatöitä ei ole, paitsi kastella kahta ruukullista kesäkukkia. Se on helpompaa kuin kotona.

Juuri näin. Puuhastelu on ihanaa, hyvää vastapainoa arjen suorittamiselle. Noissa mökkipuuhasteluissa on jotain hyvin ikiaikaista, joita tekemällä mieli lepää ja saa ilmaisen meditaation. Lämpiävän saunan tuoksu, vedenkanto ja tiskaaminen on jotain mikä tekee sielulle hyvää. Käsillä tekemisen iloa. Mitä mökillä sitten tehtäisiin? Tuijotetaan kännykkää, televisiota tai läppäriä?

Vierailija
60/67 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Viera- kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On myös monia ihmisiä joilla ei ole minkäänlaista mökkiä ja joiden lähipiirissäkään kenelläkään ei ole minkäänlaista mökkiä. Esim minä kuulun näihin ihmisiin. Mökkeilen silti joka vuosi tasokkaassa vuokramökissä.

Jos mökkeilee, tämä on yleisimmin halvin tapa jos ei sesonkiin tarvitse mennä. Yhä useampaa ei työelämä rajoita.

Halvin tapa on periä mökki.

Ja siitä se rahanmeno sitten alkaakin.

Miten niin???

Halvempaa on kuin vuokraaminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi