Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrankin rehellinen juttu Amerikkaan muutosta. Kiitos, Juha.

Vierailija
23.06.2023 |

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009633256.html

Yleensä lehdet hehkuttavat, minkälainen unelma ja onnela Yhdysvallat on. Palkka on moninkertainen Suomeen verrattuna ja kaikki parempaa.

Kerrankin lehdessä julkaistaan rehellinen juttu. Amerikka on onnela hyväosaisille.

"SAUKKO kertoo, että hän ei ole vieläkään tottunut amerikkalaisen yhteiskunnan suuriin tuloeroihin ja sen synnyttämiin lieveilmiöihin.

Saukon mukaan hänen kaltaiselleen perusterveelle, koulutetulle, valkoiselle ja työlliselle heteromiehelle Amerikassa elämä voi olla parempaa kuin Suomessa. Mutta silmiinpistäviä epäkohtia on paljon.

Kodittomia on joka paikassa, rikollisuus nousee nousemistaan ja elinkustannukset ovat ampaisseet pilviin, Saukko listaa.

Eniten täällä järkyttää rikollisuus. Kaikki aseväkivaltatapaukset ovat sellaisia, ettei niiltä ole oikein saanut mielenrauhaa. Täällä vain on aika paljon vaarallisempaa kuin lintukoto-Suomessa.

SAUKKOA häiritsee nähdä esimerkiksi New Yorkin tai San Diegon kaltaisissa kaupungeissa, kuinka miljoonien dollareiden luksusasuntojen edessä on samaan aikaan ihmisiä, joilla ei ole ruokaa.

Se tuntuu käsittämättömältä. Mutta täällä siihen on jotenkin niin totuttu, että esimerkiksi kodittomista ihmisistä ei puhuta enää ihmisinä, vaan he ovat ikään kuin oma ryhmänsä, joilta on lähtenyt ihmisarvo, Saukko sanoo."

Kommentit (297)

Vierailija
41/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sitä voi miettiä haluaako turvata omaa turvallisuuttaan sillä, että kustantaa heikommin menestyvien elämän vai haluaako riistää heiltä tuon vähänkin hyvinvoinnin, jonka seurauksena he ryöstävät ja tap  pavat sinut kadulle 

Vierailija
42/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan koodarina 3500€/kk. Jossain piilaaksossa tienaisin 200 tonnia vuodessa.

Minne se erotus häviää? Kaikenlaisen paskaväen elättämiseen varmaan.. prkle...

Sinulle jäisi se ihan sama+ jäätävä stressi ja miljoona velat.

Tuohan tarkoittaa että työnantaja maksaa 200 000 palkkaa. Työnantajahan on täälläkin vapaa maksamaan niin paljon kuin huvittaa. Vaan kun hän maksaa sinun eläkemaksujasi ja sairasvakuutustasi, jotka USA:ssa maksetaan itse. Eihän niitä tietenkään pakko ole siellä maksaa, mutta miten meinasit sitten eläkkeellä pärjätä tai sairastuessasi.

Jos on 200t palkka, niin kyllä se sairasvakuutus kuuluu siihen mukaan. Lisäksi 401k match joten ei siihen eläkesäästämiseen paljoa mee.

Lopeta valehtelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tienaan koodarina 3500€/kk. Jossain piilaaksossa tienaisin 200 tonnia vuodessa.

Tuohan tarkoittaa että työnantaja maksaa 200 000 palkkaa. Työnantajahan on täälläkin vapaa maksamaan niin paljon kuin huvittaa. Vaan kun hän maksaa sinun eläkemaksujasi ja sairasvakuutustasi, jotka USA:ssa maksetaan itse. Eihän niitä tietenkään pakko ole siellä maksaa, mutta miten meinasit sitten eläkkeellä pärjätä tai sairastuessasi.

Siis tällä hetkellä minun 70k€/v bruttotuloni maksaessa lähtee työnantajan pussista noin 100 tonnia per vuosi. Siitä sekä työnantaja että minä maksamme yhteisesti eläkettäni, joista jokaisesta maksetusta eurosta tulen saamaan aikanaan noin 0,2€ itselleni. Noin 2500€ nettoeläkettä joudun tienaamaan itselleni työurani aikana 45 vuotta.

Otetaan sitten työstäni Yhdysvalloissa maksettava  vajaa 200k€/v. Minä maksan siitä eläkettä/sairausvakuutuskassaa itselleni saman prosenttiosuuden mukaisen 50k€/v.

Siitä maltillisella 2,5% tuotolla saan sijoitettuna 25 vuodessa puolentoista miljoonan eläkekassan. Voit tehdä kysymykseesi vastaavat johtopäätökset ihan itse.

Vierailija
44/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, sitä voi miettiä haluaako turvata omaa turvallisuuttaan sillä, että kustantaa heikommin menestyvien elämän vai haluaako riistää heiltä tuon vähänkin hyvinvoinnin, jonka seurauksena he ryöstävät ja tap  pavat sinut kadulle 

Eli hyvinvointivaltiossa maksatetaan käytännössä vassareille suojelurahaa?

Vierailija
45/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaiset narkkarijuopot, ideologisesti työttömät ossi lusmuilijat, lapsilisillä leveästi elävät somppu lapsitehtailijat, lähi idän elintasoshopparit ym saisivat mun mielestä ihan hyvin muuttaa jonnekin telttaslummiin asumaan sen sijaan että heitä hyysättäisiin minun verorahoilla.

Usan meno tännekin, kiitos.

No ei kiitos Usan meininkiä tänne. Tajuatko yhtään miten paljon turvattomampaa elämästä tulisi. Toivot siis huimasti enemmän väkivaltaa ja esim. lapsikaappauksia Suomeen, etkö ymmärrä. M***anmuuttoa toki tule karsia rankalla kädellä, siitä olen samaa mieltä.

Vierailija
46/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin asuisin aidatulla alueella kuin antaisin noille paskaapää lähi itäläisille penniäkään verorahoistani. Plus kyllä ne täälläkin tappaa ja ryöstää (ja raiskaa alaikäiset).

Vierailija
47/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

*Kyllä täällä on vallalla taloudellinen kastijärjestelmä, jossa on vaikeaa nostaa itseään jostain yhteiskuntaluokasta ylöspäin.

Täällä on niin eriarvoista, että koko ajan moni ihminen on yhden sairauskohtauksen tai onnettomuuden päässä täydellisestä konkurssista ja kodittomuudesta. Kurjuutta ja toivottomuutta on ympärillä koko ajan aika paljon*

Minusta mielenkiintoisinta on tuo rinnastus toiseen isoon maahan, Intiaan. Koska yhteiskunta ON näissä maissa samanlainen, vaikka se on muodostunut eri tavalla - Intiassa kastilaitos on vuosituhantinen, USA:han se on muotoutunut kauniista periaatteista ja kokkapuheista huolimatta väistämättä kun kapitalismi viedään äärimmilleen ilman minkäänlaista säännöstelyä -

muodostuu kastilaitos - 'ylimystö' (rikkaat, jotka (romanttisista rääsyistä rikkauksiin-tarinoista huolimatta suurin osa perii hyväosaisuuden), 'papisto' (lue: esim. poliitikot, muut päättäjät, yritysjohtajat), 'käsityöläiset' (ne valko- ja sinikaulustyöläiset, joilla vielä on työtä, siis yhä pienentyvä keskiluokka), kastittomat (kaikki muut).

Niin se menee. Hyppy ylöspäin on lähes mahdotonta.

Vierailija
48/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalstalla mölisevä oikeisto-olmi muuttaa tietysti silloin takaisin hyvinvointivaltion lihapatojen ääreen.

Vierailija
49/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikenlaiset narkkarijuopot, ideologisesti työttömät ossi lusmuilijat, lapsilisillä leveästi elävät somppu lapsitehtailijat, lähi idän elintasoshopparit ym saisivat mun mielestä ihan hyvin muuttaa jonnekin telttaslummiin asumaan sen sijaan että heitä hyysättäisiin minun verorahoilla.

Usan meno tännekin, kiitos.

No ei kiitos Usan meininkiä tänne. Tajuatko yhtään miten paljon turvattomampaa elämästä tulisi. Toivot siis huimasti enemmän väkivaltaa ja esim. lapsikaappauksia Suomeen, etkö ymmärrä. M***anmuuttoa toki tule karsia rankalla kädellä, siitä olen samaa mieltä.

Ei siellä käsittääkseni ole niin turvatonta olla valkoihoinen. Nkrut ne toisiaan siellä tappaa.

Vierailija
50/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvapalstalla mölisevä oikeisto-olmi muuttaa tietysti silloin takaisin hyvinvointivaltion lihapatojen ääreen.

...jonka aineksista sinä et ole maksanut mitään.

Vierailija
51/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

urpo haluaa samaa tänne, muuttaa samanlaiseksi.

mtta tuossahan selvästi näkyy se riskilisä jonka saat kuitenkn "maksaa".

Vierailija
52/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia et mene Piilaaksoon????? 

Kuten sanottua, hommaa mulle viisumi niin lähen tänään.

Tämä pikku yksityiskohta näistä lehtiartikkeleista jää poikkeuksetta kertomatta.

viisumia ei hommata vauvapalstalta ja se pitää hommata itse

Vierailija
53/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä pikku yksityiskohta näistä lehtiartikkeleista jää poikkeuksetta kertomatta.

Kun työviisumin saaminen olisikin yksinomaan itsestä kiinni, niin se olisi tullut hommattua jo 15 vuotta sitten.

Vierailija
54/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun työviisumin saaminen olisikin yksinomaan itsestä kiinni, niin se olisi tullut hommattua jo 15 vuotta sitten.

Seli seli, keksihän lisää tekosyitä! Kyllä reipas ja ahkera työntekijä  saa aina viisumin Amerikkaan ja löytää sieltä töitä!

Näinhän työttömiäkin tällä palstalla opastetaan.

Vierailija
55/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

työviisumin saaminen on suhteellisen helppoa: alat hakemaan suomesta käsin töitä yhdysvalloista ja kun saat työtarjouksen, voit hakea työviisumia. Tai sitten menet opiskelemaan sinne, saatuasi opiskelupaikan, voit hakea työviisumia.

Vierailija
56/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieluummin asuisin aidatulla alueella kuin antaisin noille paskaapää lähi itäläisille penniäkään verorahoistani. Plus kyllä ne täälläkin tappaa ja ryöstää (ja raiskaa alaikäiset).

Mulle kelpaa kanssa aidat, jos noi tatuoidut Timpat ja Sirpat jää ilman yhteiskunnan rahaa.

Vierailija
57/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...jonka aineksista sinä et ole maksanut mitään.

etkä juuri sinäkään, jos olisit 25 viimeistä vuotta asunut siellä USA:ssa.

Vierailija
58/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oo ikinä edes käynyt USAssa, heti lähtisin käymään pariksi viikkoa jos saisin jonkun matkaan. 

Olet niitä USA:ta ihannoivia, tekeviä ja aikaansaapua ihmisiä, jotka kuitenkaan ei pysty yksiä lentolippuja ostamaan ilman jonkun henkistä tukea?

Vierailija
59/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihan itsestä kiinni, monta yritteliästä ihmistä on tuonnekin onnistunut viisumin saamaan, itse taidat olla niitä loi sijoita joille pitää kaikki tehdä valmiina vai?

Vierailija
60/297 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tätä propagandaa jossa tuodaan niitä huonompia puolia esiin. Hyvin harva Amerikkalainen haluaisi muuttaa Suomeen. Elintaso on huomattavasti parempi, jos on vähänkään ammattitaitoa. Kalifornia ulkopuolella myös IT-tukihenkilöä vastaavista tehtävistä maksetaan 70 000 euroa vuodessa ja työviikko on nelipäiväinen n. 40 tuntia viikossa. 70 000 euroa vuodessa tosin ei ole siellä suunnalla kovin paljoa ammattilaiselle vaan palkka nousee helposti yli 100 000, jos ammattitaitoa on.

Tietysti piilaaksossa on kallista ja kilpailu on kovaa, mutta työmahdollisuuksia löytyy muuallakin. Korkeapalkkaisia töitä voi myös tehdä kokonaan etänä.

Näissä artikkeleissa otetaan aina esiin niitä huonoimpia puolia, mutta hyvin harva amerikkalainen nuori haluaisi muuttaa Suomen kaltaiseen yhteiskuntaan jossa työllä on käytännössä melkein mahdotonta rikastua. Suomessahan kaikki ovat tasaisen persaukisia siitä ja vaurastuminen on käytännössä melkein mahdotonta.

Yhdysvalloissa opiskeluun kyllä löytyy huokeampiakin vaihtoehtoja ja moni suorittaa opintoja esim. oman alansa osa-aikatyön ohessa. Maa on niin iso ja oppilaitoksia niin paljon, että asiallisen työn löytääkseen ei tarvitse olla papereita huippuyliopistosta.