Ärsyttää jo valmiiksi juhannusvieraat. Miten tälläisiä ihmisiä voi edes olla???
Meillä on ihana kesäpaikka, jonne kaikki haluavat tulla. Nyt juhannuksena luvattu yksi perhe tänne. Pienten lasten kanssa minä siivoan pihat, laitan puusaunan, koivut valmiinsi, siivoan talon, laitan lakanat, pyyhkeet.. vieraat närkästyneitä jos kaikille 10:lle ei löydy jokaista juttua, esim tyynyliina. Käyn kaupassa 500 eurolla (perustarpeet). Mitä tekee toisen perheen rouva? Ei mitään. Hyvä jos edes vastailee viesteihin, laittoi että hän voi tuoda erikoiskahvit mukanaan kaikille. Oi kiitos avusta😅👍
Kommentit (353)
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kyseessä on kaksi yksinhuoltajaäitiä lapsineen, kun vain toinen nainen mainitaan. Ei jaksa näitä kuvioita enää, missä kotiorjaksi itsensä laittanut nainen haukkuu naista, joka elää normaalin ihmisen tavalla.
Amen tälle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, miksi et sano jo sopiessa tapaamisen, että tervetuloa, kunhan tuotte omat lakanat, pyyhkeet ja laudeliinat. Talo voi tarjota uudet perunat ja salaatin sekä perustarpeet, vieraat varmaan voi osallistua tuomalla kalat ja grillattavaa kaikille. Lisäksi työnjaosta voi huolehtia: laitetaan sitten yhdessä puusauna ja koivut yms.
Tuota en myöskään ymmärrä, että miksi juuri rouvien pitää valmistella. Mitä herrat tekevät?
No jep, just näin! Aika perinteistä on, että just ne miehet leikkaa nurmikon, lämmittää saunan, hakee juhannuskoivut ja vastaa grillaamisesta. Naiset valmistelee grillatavat, laittaa salaatit, jälkkärit ja hoitaa tiskit. Aika monissa juhannuksenvietoissa erilaisilla kokoonpanoilla on tullut oltua. Ap on provo tai sitten harvinainen yksittäistapaus.
Että ärsyttää tuollaiset jaot. Kyllä minä mieluummin leikkaan nurmikon, lämmitän saunan, haen juhannuskoivut ja kääntelen makkaroita grillissä kuin piiperrän jotain salaatteja ja jälkiruokia ja tiskaan muiden sotkuja.
Sama mulla.
Vierailija kirjoitti:
Mua nykyään inhottaa nämä vieraista valittajat. Eihän tuossa ole mistään muusta kyse kuin kommunikointikyvyttömyydestä ja marttyyriudesta valittajan puolelta.
Me oltiin joku kesä sukulaisten mökillä yöpymässä pitkän ajomatkan keskellä, ja jäi tosi paha maku suuhun kun kuulin näiden sukulaisten myöhemmin valittaneen mökkilokeista. Totuus kun oli se, että heiltä kysyttiin moneen kertaan mitä tarvitsee tai voi tuoda eikä kuulemma mitään tarvinnut. Kyseinen mökki on aiemmin ollut koko suvun hallussa, joten tiedän että säilytystila on rajallista eikä kovin suuria kantamuksia sinne kannata viedä jos kaapit ovat jo ennestään täynnä. Ei sitten viety paljoakaan, ja tästähän on sitten jälkikäteen kuultu. Sängyt oli pedattu valmiiksi, vaikka toki olisimme pedanneet itse jos olisi laitettu vaan lakanoita esille tai kerrottu mistä niitä löytyy. Mutta saatiinpa tästäkin sitten olla marttyyrina kuinka oli pitänyt meille pedata.
On vaan kumma, että itsellänikin on tosi kiva mökki, jonne moni haluaa tulla käymään ja kutsunkin paljon väkeä kesän mittaan. En ole kohdannut YHTÄÄN "lokkia", tai muuta vastaavaa käytöstä. Syy on se, että kerron vieraille mitä tarvitsee tuoda ja jaan työt mökillä. En oleta että he osaavat lukea ajatuksia enkä oleta että he osaavat omatoimisesti vieraassa paikassa tarttua hommiin ellei heitä ohjeisteta.
On myös ylipäätään inhottavaa luvata vieraiden tulla jos ei heitä oikeasti halua, vieraat kyllä aistivat olevansa epätoivottuja ja kaikille olisi ollut kivempi jos isäntäväki vaan suoraan sanoo että ei sovi nyt. Jotenkin nykyään jo pelkään näitä ap:n kaltaisia kommunikointikyvyttömiä, jotka eivät voi sanoa asioita suoraan ja sitten kaikki ovat epämukavassa tilanteessa.
___Kyseinen mökki on aiemmin ollut koko suvun hallussa, joten tiedän että säilytystila on rajallista___
Nuo on pahimpia omistaa. Mökki, joka joskus oli kaikkien. Nyt yhden. Kaikilla on paikasta muistoja ja halu päästä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öö, miksi et sano jo sopiessa tapaamisen, että tervetuloa, kunhan tuotte omat lakanat, pyyhkeet ja laudeliinat. Talo voi tarjota uudet perunat ja salaatin sekä perustarpeet, vieraat varmaan voi osallistua tuomalla kalat ja grillattavaa kaikille. Lisäksi työnjaosta voi huolehtia: laitetaan sitten yhdessä puusauna ja koivut yms.
Tuota en myöskään ymmärrä, että miksi juuri rouvien pitää valmistella. Mitä herrat tekevät?
No jep, just näin! Aika perinteistä on, että just ne miehet leikkaa nurmikon, lämmittää saunan, hakee juhannuskoivut ja vastaa grillaamisesta. Naiset valmistelee grillatavat, laittaa salaatit, jälkkärit ja hoitaa tiskit. Aika monissa juhannuksenvietoissa erilaisilla kokoonpanoilla on tullut oltua. Ap on provo tai sitten harvinainen yksittäistapaus.
Että ärsyttää tuollaiset jaot. Kyllä minä mieluummin leikkaan nurmikon, lämmitän saunan, haen juhannuskoivut ja kääntelen makkaroita grillissä kuin piiperrän jotain salaatteja ja jälkiruokia ja tiskaan muiden sotkuja.
No ihan kuule sama. Voit halutessasi piipertää myös grillin äärellä. Pointti kun oli se, että ei ole mitenkään tavallista, että yksi ihminen hoitaa tuon kaiken.
Ärsyyntyisit, jos menisin sinne "miesten puolelle" enkä piipertäisi kanssasi jälkkäreitä.
No hei kuule, meillä ei ole kotona miesten ja naisten töitä, multa onnistuu tarvittaessa niin moottorisahan käyttö kuin traktorin ajo (kuuluu koulutukseeni), mieheni viihtyy vuorollaan oikein hyvin keittiössä ja teki meidän juhannussiivouksenkin tänä vuonna, kun itse olin vielä töissä. Mutta silloin kun vietetään juhannusta sukulaisten tai ystävien kanssa on paikalla eri sukupolvien edustajia ja yleisesti siellä nyt vain vedetään siellä perinteisellä kaavalla. Minäkin, joka mieluummin leikkaisin sen nurmikon ja kaataisin juhannuskoivut "piiperrän" mukisematta siellä keittiössä. Kukaan fiksu ja aikuistunut ei nosta tästä mitään haloota. Ja toisekseen, miksi väheksyt ruoanlaittoa piiperryksenä? Kaikki kyllä pärjää ilman ajettua nurmikkoa, koivuja oven pielessä ja jopa ilman sitä saunaa, mutta nälkä on aika ikävä tunne...
Vaikka olis eri sukupolvien edustajia, en vetäisi perinteisellä kaavalla, en edes osaisi. Fiksuus ja aikuistuneisuus ei vaadi epäoikeudenmukaisten tai järjettömien tapojen hyväksymistä. Musta ei olisi mitään hyötyä keittiössä.
Eri
Eliitti mökkeilee. Eikö voisi nauttia vain lämpimien kesäiltojen rauhasta
ilman turhaa hössötystä. Mistä tuollainen uhriutuminen kumpuaa.
Vierailija kirjoitti:
Eliitti mökkeilee. Eikö voisi nauttia vain lämpimien kesäiltojen rauhasta
ilman turhaa hössötystä. Mistä tuollainen uhriutuminen kumpuaa.
Tosi varakkailla kävisi mökillä työntekijät laittamassa kuntoon pihan ja sisätilat vieraita varten.
En jaksaisi tuttavaperheitä juhannuksen viettoon enkä muutoinkaan mökkivieraiksi.. Meille tulee vain aikuinen lapseni perheineen, juhannustunnelma tulee siitä, että viettää juhlan niiden kanssa, jotka ovat rakkaita ja tärkeitä. Joitain valmisteluja teen mökillä, leivon, vähän siivoan ja katson että ne petivaatteetkin on ja ruokaa sekä juomaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää se, että vain toisen perheen rouvaa moititaan. Kai joku miehistäkin voisi perheensä nostaa?
Perheen nostamiseen vaaditaan jo hieman lihaskuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Ota ap lasillinen viiniä tai vaikka kaks ja mene uimaan ja saunaan rentoutuu! Eihän tuonmoisen pirttihirmun luokse ole kiva kenenkään tulla vieraaksi. Hyvää juhannusta!
älä nyt kehota juomaan, hukkuu vielä
Ihanaa on olla kotona vaan ja vapaa mökkihuolista kun en sukumökkiin suostu itseäni enkä rahojani sitomaan. Sitokoot ne sisarukseni jotka jatksavat draamaa ja kiistelyjä. Juhannusmenuksi ostin ainojäätelöä ja tilasin pizzat ja parin kuukauden päähän loman kreikkaan. Ei kiinnosta juhannusstressit eikä kyllä joulustressitkään.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä pätkii muisti nykyään ihan pirusti. He ovat esim unohtaneet sanan vieraanvaraisuus. Kutsutaan vieraita ja sitten seistään piiska kourassa heidän selän takana vaatimassa sitä ja tätä. Vieraidenko se pöytä pitäisi teille kattaa valmiiksi?
Ei ku siitä on kiinni, että kukaan ei osaa enää käyttäytyä. Sama ärsyttänyt jo muutaman vuoden. Kaikki saavat luvan palvella minua.
Onneksi katkaisin välit erääseen ns kaveriin, jonka mökille pääsin kerran abt 30 vuotta sitten. Aina juhannuksena hirveet määrät kuvia "me ollaan täällä mökillä". Eipä tullut mieleensä kutsua sitten toista kertaa.
Soitteli sieltä jos oli jokin ongelma että mitä pitää tehdä. Kerran vihjaisin pääsystä mökilleen. Ei. "Täällä on niin ihanaa, kun saa uida jne".
Paska kaveri. Onneksi meni sen verran jengoiltaan, että katkaisin kaveruuden. Sai erään parantumattoman sairauden myös. Menköön nyt sitten sinne mökilleen, kun on ihanaa. Otti pattiin se kehuminen.
Syksyllä taas sienikuvia ja sitä ihanuutta mökillä ... mä oon ihan tyytyväinen himassa. Saan olla ittekseni, ei tarvii passata ketään.
Ei tarvii ottaa ketään huomioon.
Se kuvien lähettely ja kerskuminen oli mulle raskasta, tuntui kiusaamiselta. Että pääsithän sinäkin kerran 30 vuotta sitten tänne, mutta täällä me vaan pyöritään kun on ihanaa mökillä. Ei me sua kutsuta. Kuhan lähetetään kännissä 20 kuvaa kerralla ja kehutaan. Jouti loppua kaveruus. Tein aikoinaan hänelle palveluksia.
Nykyisin jos joku auttaa tai tekee palveluksia toiselle, onkin tyhmä idiootti jota muutkin voi käyttää.
Miksi ihmiset haalivat vieraita mökilleen? Sama koskee vuokramökkejä. Jos vuokramökin tiedoissa sanotaan, että max. 5 henkeä ( koska näille löytyy pedit ja kulutus lasketaan sen mukaan). Aina tulee vieraita, niin että viikon aikana vuokramökkiä käyttää 5 sijasta jopa 10 ihmistä ja jälki on sen mukaista.
Meillä on ihana kesäpaikka, jonne kaikki haluavat tulla. Nyt juhannuksena luvattu yksi perhe tänne. Pienten lasten kanssa minä siivoan pihat, laitan puusaunan, koivut valmiinsi, siivoan talon, laitan lakanat, pyyhkeet.. vieraat närkästyneitä jos kaikille 10:lle ei löydy jokaista juttua, esim tyynyliina. Käyn kaupassa 500 eurolla (perustarpeet). Mitä tekee toisen perheen rouva? Ei mitään. Hyvä jos edes vastailee viesteihin, laittoi että hän voi tuoda erikoiskahvit mukanaan kaikille. Oi kiitos avusta😅👍
Olette ilmeisesti molemmat yksinhuoltajia, koska miehiä tässä ei mainita lainkaan. Pyysitkö apua? Miten? Millaista apua? Pyysitkö heitä tuomaan omat tarpeet ja jotain yhteiseen ruokapöytään? Nyt kannattaisi varmaan heittää marttyyrin viitta pois ja viettää sellaista juhannusta, joka on kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumme Pohjoisessa, isossa OK-talossa, puhtaan veden äärellä.
Suurin osa sukua muuttanut Etelään. Kun käyvät Pohjoisessa, majoittujia olisi.
Nytkin juhannukseksi olisi tullut kolme eri sukulaisiin porukkaa kun lomat alkavat. He, ketkä ehtivät varata lauantaista eteenpäin majoituksen, heidät otamme vastaan, tervetuloa. Muille myymme ei tilaa majatalossa -vastausta.
Jossain vaiheessa kun tiedusteluja tuli, mietimme jopa majoituskalenterin tekemistä, ihan hupina, mutta olisi saatettu käsittää V-luna.
Mutta, arvatkaapa toimiiko majoitus toisinpäin? Ei, koska on niin ahdasta Punavuoressa, Oulunkylässä tai Kalliossa.
Majoituskalenteri ja hinta mukaan myös. Hinta kattaa petivaatteet, siivouksen ja aamupalan, ruokapaketit voi sitten ostaa erikseen.
Kuulostaa tosi raskaalta tuollainen, että suku tunkee majoittumaan. Isäntäväki ei ehdi muuta kuin ruokaa laittamaan, astioita pesemään ja kun vieraat vaihtuu, sama homma alusta.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli viime kesänä Helsingin keskustasta yksi perhe maalle.
Yritettiin etukäteen Whatsappissa sopia esim menua, mitä syödään, ja mitä kukin voisi tuoda siihen.
(Haloo, perusjutut kahdelle perheelle maksaa nykyään tuon 500e )
Kumpikaan heistä ei vastannut mitään? Olin äitiysvapaalla (tulot!!) ja heillä miljoonatulot, ja muistan kuinka yksin pienten lasten kanssa raahasin heidän ruokia meidän mökille! Kauppalasku oli tuon 450e.
Sitten saapuivat paikalle just jonkun viinapullon kanssa. Ei, ette saa enää ikinä meidän mökille kutsua, kun ette osanneet jakaa, ja osallistua kustannuksiin ja ruokiin 🥲
Törkeää. On röyhkeys huipussaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli viime kesänä Helsingin keskustasta yksi perhe maalle.
Yritettiin etukäteen Whatsappissa sopia esim menua, mitä syödään, ja mitä kukin voisi tuoda siihen.
(Haloo, perusjutut kahdelle perheelle maksaa nykyään tuon 500e )
Kumpikaan heistä ei vastannut mitään? Olin äitiysvapaalla (tulot!!) ja heillä miljoonatulot, ja muistan kuinka yksin pienten lasten kanssa raahasin heidän ruokia meidän mökille! Kauppalasku oli tuon 450e.
Sitten saapuivat paikalle just jonkun viinapullon kanssa. Ei, ette saa enää ikinä meidän mökille kutsua, kun ette osanneet jakaa, ja osallistua kustannuksiin ja ruokiin 🥲
Törkeää. On röyhkeys huipussaan.
Jos mä olisin laittanut listan Whatsappissa, mitä muiden pitää tuoda eikä kukaan vastaisi mitään, niin yrittäisin esim. soittaa kyseisille henkilöille ovatko tulossa ja jos ei mitään yhteyttä saa niin olettaisin kai että vierailu on peruttu. Todellakaan en lähtisi itse ostamaan kaikkea mitä muiden piti tuoda ja uhriutuisi sitten kun meni niin paljon rahaa.
Meidän mökillä on 10 sänkypaikkaa, mutta en kyllä juhannuksena kutsu vieraita vieraita. Omaa väkeä tulee nyt 4, voi olla teinillä joku kaveri usein mukana. He tuovat lisääruokaa listan mukaan ja juomaa. Ei minun tarvitse yksin raataa voin vaikka nukkua välillä. Osaavat hoitaa ruuat ja kattaukset , grillit ym. Lakanoita meillä on kyllä paljon varalla.
Ei ole ollut tällaisia ongelmia ikinä. Mulla on kiva mökki, jonne vieraat on tervetulleita, ja ystävät saa sitä käyttää vapaasti silloin kun en ole siellä itse. Luulen että ongelmattomuutta auttaa mm. seuraavat seikat:
1. Jos en halua vieraita niin en kutsu ketään ja kysyjille sanon ettei nyt sovi tulla
2. Annan ohjeet mitä mökille tarvitsee tuoda (esim. ruokaa, lakanat) ja mitä siellä pitää tehdä (esim. siivous, saunan lämmitys)
En ymmärrä miten tästä saisi ongelman aikaan.
Ota ap lasillinen viiniä tai vaikka kaks ja mene uimaan ja saunaan rentoutuu! Eihän tuonmoisen pirttihirmun luokse ole kiva kenenkään tulla vieraaksi. Hyvää juhannusta!