Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko joku avata miten kannustinloukut haittaavat työntekoa?

Vierailija
22.06.2023 |

Itselleni asia on vähän jäänyt hämäräksi.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähdäkseni kannustinloukut koskee eniten sellaisia töitä, jotka on vähän ankeita ja raskaista ja joista masketaan pientä palkkaa. Ja elämäntilanne vaikuttaa myös. Joku pienten lasten äiti voi miettiä, onko järkeä käydä siinä raskaassa työssä, jos työssäkäynnistä aiheutuvien kulujen (työmatkat, lasten päivähoito) jälkeen ei jää rahaa sen enempi kuin työttömänä. 

Vierailija
42/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuesta vähennetään suoraan jokainen tienattu sentti. Ei kannata ottaa lyhyitä keikkatöitä vastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se alkaa valjeta, kun niistä kannustinloukuista leikataan ja se pienipalkkainenkin työ jota ei aikaisemmin "kannattanut" ottaa alkaa kuulostaa ruhtinaaliselta.

Vierailija
44/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä on jäänyt hämäräksi? Jos työttömänä kaikki tuet yhteensä on vaikkapa 900 euroa kuussa, mutta töihin menemällä tuet tippuvat nollaan ja palkka on vaikkapa 1000 euroa kuussa, niin silloin kyseessä on kannustinloukku. Eli ei kannata mennä töihin ollenkaan vaan jäädä kotiin makaamaan ja saamaan tukia.

Eli tukia pitää nipistää hieman enemmän. Ja tukia nostamaan pienpalkkaisten alojen palkkoja.

Vierailija
45/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on työttömänä niin minimipalkasta aloitettava ja siitä edettävä. Moni vaan HALUAA heti hyvän palkan mutta näin se nyt vaan ei mene. Kotona lorvijaa ei palkata suoraan hyväpalkkaisiin töihin. On edettävä.

:-D  Kun mun mies jäi työttömäks 5500€ palkalta, niin kyllä se silti aloitti uudessa työpaikassa 8300€ palkalla. Ei se uus työnantaja kai ollu kuullu näitä viisauksia, et työttömälle pitää maksaa vaan minimipalkkaa :-D

Vierailija
46/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se alkaa valjeta, kun niistä kannustinloukuista leikataan ja se pienipalkkainenkin työ jota ei aikaisemmin "kannattanut" ottaa alkaa kuulostaa ruhtinaaliselta.

Kuule, ei mun fyysinen kunto kohoa sillä, että tukia leikataan, se vain tarkoittaa pienempää summaa tilillä.

Emme saa muita tukia kuin lapsilisän (joka loppuu vuoden päästä) ja mun sovitellun työmarkkinatuen.

Lapsikorotuksen ja suojaosan poisto vähentää suoraan saamaani tuloa n. 500€.

Sulla se ei varmaan tunnu missään, meillä se tuntuu.

Vierailija
47/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tukia pitää nipistää hieman enemmän. Ja tukia nostamaan pienpalkkaisten alojen palkkoja.

Eli tukia pitää pienentää mutta silti myös nostaa palkkoja tukemaan?

Aika ristiriitaista

Vierailija
48/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos saa työstä vähemmän rahaa kuin jouten olosta niin eihän se motivoi eli tämä on se haitta.

Jos työstä ei makseta kunnon palkkaa niin miksi sitä pitäisi tehdä. Kokoomuslainen ei kusisi tuommoisen työn suuntaan jos sitä tarjottaisiin tehtäväksi, mutta vaatii muita palvelemaan itseään nälkäpalkalla.

Vierailija
49/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän joka vuosi yli kuukauden palkatonta koska muuten paukkuu progressiossa raja eikä kiinnosta tehdä työtä enää sillä verolla

Vierailija
50/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan hakemuksessa sanotaan suoraan, että jos olet ansainnut tukikauden aikana enemmän kuin 300e, hakemuksen käsittely kestää kauemmin. Pisin oma kokemus oli useampi viikko. En edes tajua mikä siinä kestää, itse tuen laskuhan on yksinkertainen. Kiusantekoa juuri niitä kohtaan jotka jaksavat vielä yrittää.

Vierailija
51/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisena jokaisesta tienaamastani ylityöeurosta jää käteeni vain 47 senttiä loput menee laiskojen elättämiseen veroina ja eläkemaksuina. Ylimääräisen työn teon kiinnostus on hyvin vähäinen.

Jos sinua ei kiinnosta tehdä ylimääräistä työtä, niin miksi ihmeessä ihmettelet miksi tukiloisia ei kiinnosta tehdä ylimääräistä työtä? Tehän olette pohjimmiltaan ihan samanlaisia työnvieroksujia siis!

Juuri näin. Täällä ollaan patistamassa työttömiä töihin pelkällä työnilolla ilman kunnon palkkaa. Pahimmillaan ilmaiseksi. Sitten jotkut kehtaavat itkeä, kuinka on kamalaa, kun ylitöistä lähtee niin iso siivu veroa. Kuitenkin ahnehditte ne ylityöt itsellenne. Jättäkää ne tekemättä. Ehkäpä sitten joku työtön saa työpaikan ja muuttuu työlliseksi.

Vierailija
52/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoojan työstä netto 1400 euroa kuussa. Täysi työviikko. Muita tuloja ei. Ylpeys ja työmoraali saa jaksamaan. En ikinä kehtaisi sanoa että olen tukien varassa kotona kun työtä tekemällä tienaa vaan saman rahan. No, aika moni kehtaa.

Vierailija
53/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kannattavampaa lähetä thaimaaaseen kahden kuukauden lomalle kelan piikkin kuin mennä töihin.

Vierailija
54/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, ei mun fyysinen kunto kohoa sillä, että tukia leikataan, se vain tarkoittaa pienempää summaa tilillä.

Emme saa muita tukia kuin lapsilisän (joka loppuu vuoden päästä) ja mun sovitellun työmarkkinatuen.

Siinä olet kyllä oikeassa, että ei tunnu. Itse tein puhelinmyyntiä, kun muuta työtä johon olisin kyennyt ei ollut tarjolla.

Vierailija
55/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskituloisena jokaisesta tienaamastani ylityöeurosta jää käteeni vain 47 senttiä loput menee laiskojen elättämiseen veroina ja eläkemaksuina. Ylimääräisen työn teon kiinnostus on hyvin vähäinen.

Minulla on suunnilleen saama suhde, taitaa olla niin, että käteen jää 49 senttiä, mutta koen ne harvat ylityöt ehdottomasti kiinnostavina. Ymmärrän, jos on velaton ja säästöt kohdillaan, niin ei ole tarvetta ylitöille. Asuntovelkaisena ja perheellisenä jokainen extra euro tulee kyllä itsellä tarpeeseen.

Itse tein viime vuoden puolella ulkomaalaiselle asiakkaalle ylimääräisen projektin. Asiakkaan maksamasta summasta tuli minulle(ainoalle tekijälle) 20% käteen, loput meni verottajalle ja firmalle. Jäi niin paskan maku suuhun että oli viimeinen kerta. Ihan sama vaikka se 20% olisi ollut hyvä summa työstä, niin siltikin periaate että tekijä saa vain rippeet tekemästään työstä on niin perseestä että no thanks anymore. Teen vain sen verran että pysyy kohtalainen elintaso. Valtio tässä häviää isosti, mutta mitäs ovat varkaita.

Vierailija
56/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan hakemuksessa sanotaan suoraan, että jos olet ansainnut tukikauden aikana enemmän kuin 300e, hakemuksen käsittely kestää kauemmin. Pisin oma kokemus oli useampi viikko. En edes tajua mikä siinä kestää, itse tuen laskuhan on yksinkertainen. Kiusantekoa juuri niitä kohtaan jotka jaksavat vielä yrittää.

Ei mulla ole ikinä kestänyt, ei edes eka hakemus jossa oli työtunnit.

4 päivää on ollut maksimi, siinäkin oli viikonloppu välissä.

Kela saa tiedot SUORAAN tulorekisteristä, palkkatodistustakaa ei siis tarvitse toimittaa kuten ennen

Vierailija
57/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä olet kyllä oikeassa, että ei tunnu. Itse tein puhelinmyyntiä, kun muuta työtä johon olisin kyennyt ei ollut tarjolla.

Aika paljon sait myytyä lehtiä tms jos 500€ ei tuntunut missään. Miksi et jatkanut sitä kun kerta olit niin hyvä tuossa?

Tai sitten puolisosi tienaa niin paljon että ei haittaa 500€n tulon alenema

Vierailija
58/61 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

32768 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on suunnilleen saama suhde, taitaa olla niin, että käteen jää 49 senttiä, mutta koen ne harvat ylityöt ehdottomasti kiinnostavina. Ymmärrän, jos on velaton ja säästöt kohdillaan, niin ei ole tarvetta ylitöille. Asuntovelkaisena ja perheellisenä jokainen extra euro tulee kyllä itsellä tarpeeseen.

Itse tein viime vuoden puolella ulkomaalaiselle asiakkaalle ylimääräisen projektin. Asiakkaan maksamasta summasta tuli minulle(ainoalle tekijälle) 20% käteen, loput meni verottajalle ja firmalle. Jäi niin paskan maku suuhun että oli viimeinen kerta. Ihan sama vaikka se 20% olisi ollut hyvä summa työstä, niin siltikin periaate että tekijä saa vain rippeet tekemästään työstä on niin perseestä että no thanks anymore. Teen vain sen verran että pysyy kohtalainen elintaso. Valtio tässä häviää isosti, mutta mitäs ovat varkaita.

Mutta kohtalainen elintasohan riittää. Eli sinulla on asiat ihan hyvin. Ilmaisorjatyöhön pakotetulle tuo paskan maku työstä on normiarkea. Työstä jää vain almuja,  ei oikeaa palkkaa, josta kertyisi eläkettä. Itsekin olen tehnyt insinöörin hommia 9 euron päiväpalkalla työmarkkinatuen päälle. Mikset ole tyytyväinen, kun sait edes "oikeaa palkkaa"? "Loisille" toivot kuitenkin pakkotyötä, ettei kotona makoilu olisi kivaa, vaikkei sinullekaan työ tunnu maistuvan pelkästä työn ilosta. Kyllä valtio siinäkin häviää, jos työttömät ajetaan tekemään näennäistyötä, jota valvovan organisaation kulut syövät tuoton. Oikean työn löytyminen työttömille toisi valtiolle tuloja, piiskaaminen ei tuota mitään. Tuskin sinun muutaman ylityön boikotointi valtion budjettia kaataa. Kunhan kiukuttelet.

Progressiivinen verotus on oikeudenmukaista. Niiltä, jotka tienaavat enemmän, otetaan myös enemmän. Ei minuakaan harmittanut maksaa aikanaan tuloistani veroa. Edes se ei harmittanut, että perheverotusta ei ollut. Puoliso hoiti lapsia kotona monta vuotta. Maksoin suhteessa enemmän veroa, kun tienasin perheen tulot yksin, kuin jos olisimme puolison kanssa molemmat keränneet vastaavan summan puolet pienemmillä henkilökohtaisilla tuloilla.

Nyt minua haukutaan loiseksi ja ajetaan ilmaistöihin. Viimeksi olin velvoitetyössä, jota olisi tehnyt kuka vaan ilman koulutusta. Siitä tuli sentään palkkaa. Sinun logiikallasi valtio hävisi, kun sain niin kehnoa palkkaa, että potentiaalisia verotuloja jäi saamatta. 

Ansiosidonnaista leikataan jatkuvasti ja ehtoja heikennetään. Palkkatukityökään ei kohta kerrytä ansiosidonnaista. Kuitenkin maksoin 30 vuotta itselleni turvaa, jota nyt yksipuolisesti leikataan.

Vierailija
59/61 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuki on todella suuri kannustinloukku. Olen työelämässä ollut koko ikäni ja aiemmassa työssäni olin ns pienituloinen. Lasten takia sain asumistukea mutta halusin tehdä enemmän töitä kuin täydet tunnit jotta palkkani olisi suurempi. Noh, tämä otettiin asumistuesta pois jolloin piti katsoa että varmasti tekee joka jaksoon ylitöitä että kattaa sen mitä asumistuessa menetti. Nyt kun olen keskituloisessa työssä teen täyden työviikon päälle vielä kahta osa-aika työtä että saan vuokran maksettua ja lapset kasvatettua. Kyllä se on mukavaa tehdä kaksi viikkoa töitä että saa vuokran maksettua kun naapurit asuvat samanlaisissa asunnoissa tekemättä mitään. Vasemmisto nostaa tukia niin ylös että monikaan ei jaksaisi tehdä samaa koska ainoa joka omassa toiminnassani rikastuu on verottaja. Ja tähän vielä lisään että en asu edes niin hyvätasoissa asunnossa kun monet työttömät asuvat kun joku muu maksaa. Samoin tiedän että monella alalla töitä olisi mutta ihmiset tekee vaan vähän ja nostaa loput tukina, en ymmärrä miksi tämän edes pitäisi olla hyväksyttävää.

Vierailija
60/61 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäs siinä on jäänyt hämäräksi? Jos työttömänä kaikki tuet yhteensä on vaikkapa 900 euroa kuussa, mutta töihin menemällä tuet tippuvat nollaan ja palkka on vaikkapa 1000 euroa kuussa, niin silloin kyseessä on kannustinloukku. Eli ei kannata mennä töihin ollenkaan vaan jäädä kotiin makaamaan ja saamaan tukia.

Siksi tuet pitää pienentää, jolloin työhönmeno on kannattavampaa.

Miten se muuttuu kannattavaksi, jos työhön meno ei edelleenkään ole kannattavaa, ja vielä vähemmän kannattavaa, kun noita tukia aiotaan poistaa, joiden avulla se oli juuri ja juuri kannattavaa tehdä osa-aikatyötä.

Minkähän selityksen saan tähän vastaukseksi.

Edellä oli esimerkki kannustinloukusta kun tuet ovat 900e kuukaudessa ja palkasta jää 1000 euroa, niin ei kannata mennä töihin kun tuo satanen menee jo matkakuluihin. Mutta jos tukia leikataan, eli tuki onkin vain 700e, niin 1000 euron palkka alkaa jo olla kannattava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan viisi