Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pariskunnan toisen osapuolen kiukuttelu/alistaminen/nolaaminen julkisella paikalla

Vierailija
22.06.2023 |

Yksi noloimmista ja ikävimmistä seurattavista asioista on pariskunnan jommankumman osapuolen kiukuttelu tai toisen dissaaminen julkisella paikalla. Työpaikalla sattui vasta tällainen tapaus. Nainen kiukutteli miehelle ja v*ttuilu ja draamaili, en ole kuullut että kellekään muullekaan työkaverille urputtaisi noin. XD Mies oli hämillään. Ja sitten jatkoi tätä vielä niin että puivat siinä iltapäivän seuraavaa menoaan ja miehellä ei taaskaan ollut mitään sananvaltaa miten mennään ja mitä tehdään. Ainoa kysymys mulla näissä tilanteissa että miksi, miksei voi mennä kotiin ja selvittää niitä asioita sitten?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on surullisen yleistä eikä sukupuolten välillä ole tässä juuri eroja. Sekä miehet että naiset osaavat olla julmia ja ajattelemattomia puolisoitaan kohtaan. Jotain mahdollisia syitä tälle käytökselle voivat olla:

* Narsistinen tai muuten häiriintynyt persoonallisuus. Henkilö saa mielihyvää siitä, kun voi osoittaa julkisesti olevansa toista "parempi". Monesti tällaiset tapaukset eivät haluakaan parisuhdetta rakkauden tai kumppanuuden vuoksi vaan siksi, että heillä on siten aina kätevästi saatavilla joku, jota alistaa.

* Lapsuudenkodissa tai kasvuympäristössä opittu malli. "Rakkaudesta se hevonenkin potkii." Tämän mallin oppinut henkilö on usein täysin sokea omalle käytökselleen, ei ymmärrä huumorin ja henkisen väkivallan eroa ja joko suuttuu tai hämmentyy, jos joku hänen käytöksestään huomauttaa. Vaatii joskus isonkin kolauksen, että näin käyttäytyvä henkilö havahtuu käytöksensä haitallisuuteen.

* Kyvyttömyys käsitellä omia negatiivisia tunteita, puolisoon projisoidut epärealistiset haavekuvat ja pettymys siihen, kun ne eivät osoittautuneetkaan todellisiksi. Puolisoa halutaan "rangaista" julkisesti siitä, kun ei ole täyttänyt odotuksia.

* Parisuhde on täysin väärä, puolison kanssa ei mitään yhteistä, yhteen on menty ehkä sosiaalisen paineen tai yksinäisyyden takia eikä yhteisen talouden tai lasten vuoksi uskalleta tai haluta erota. Pahimmillaan puolisoa kohtaan ei tunneta mitään kiintymystä, vetoa tai muitakaan positiivisia tunteita. Se alistava ja nolaava osapuoli ei osaa ottaa asiaa aikuisen tavoin puheeksi vaan julkisesti puolisoaan häpäisemällä toivoo, että tulisi tämän toimesta jätetyksi ja suhde saisi viimein lopun.

Vierailija
22/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me jätettiin aikoinaan pois kaveripiirin kutsulistalta yksi taistelupari. Sanottiin ihan suoraan, että ennen kuin opitte riitelemään kotonanne, ei tarvitse tulla mukaan. Oppivat. Ei sitä showta jaksanut kukaan. 

Ihmiset on yleensä sokeita omalla käytökselleen. Jos aloituksen tyyppinen käytös on parille arkipäivää he ei osaa ajatella miltä se muiden silmissä näyttää. Tässä casessa ystävät avasivat sen suunsa ja pari sai tilaisuuden muuttaa sitä käytöstään. 

Usein se jota haukutaan ja mollataan julkisesti tietää kyllä että häntä mollataan, hänen arvonsa on vaan puolison ja sen läheisimmän ihmisen toimesta lytätty. Me on myös jätetty kutsumatta yksi pariskunta kun oli jatkuvaa. Säälitti sen miehen puolesta mutta ymmärsin että on löytänyt jonkin ulospääsyn suhteesta vihdoin.

Sain itse lapsuudenkodista parisuhdemallin jota pidin normaalina ihan liian pitkään. Ja kyllä minäkin kotona oman osani sain. Kun se itsearvostus ei ole kunnossa, et näe sitä mikä omassa suhteessasi on pielessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ystävä perheeni.Mies kiltti nalle karhu, vaimo aina nolasi miehensä muiden silmissä.Minuun sattui ja  aloin mennä kiireen taakse.Ystäväni ymmärsi yskän ja niin hipui ystävyytemme.Ei ole Ikävä heitä.Aviolitto on kahden kauppaa.Aina ei nainen uhri ,vaan se pahin siellä kotona rakki koira, 4 seinä sisällä,kun ei muita.

Juu minä otin myös etäisyyttä. Mieheen tulee pidettyä joskus jonkin verran yhteyttä mutta tuon naisen käytös riitti mulle.

Vierailija
24/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on surullisen yleistä eikä sukupuolten välillä ole tässä juuri eroja. Sekä miehet että naiset osaavat olla julmia ja ajattelemattomia puolisoitaan kohtaan. Jotain mahdollisia syitä tälle käytökselle voivat olla:

* Narsistinen tai muuten häiriintynyt persoonallisuus. Henkilö saa mielihyvää siitä, kun voi osoittaa julkisesti olevansa toista "parempi". Monesti tällaiset tapaukset eivät haluakaan parisuhdetta rakkauden tai kumppanuuden vuoksi vaan siksi, että heillä on siten aina kätevästi saatavilla joku, jota alistaa.

* Lapsuudenkodissa tai kasvuympäristössä opittu malli. "Rakkaudesta se hevonenkin potkii." Tämän mallin oppinut henkilö on usein täysin sokea omalle käytökselleen, ei ymmärrä huumorin ja henkisen väkivallan eroa ja joko suuttuu tai hämmentyy, jos joku hänen käytöksestään huomauttaa. Vaatii joskus isonkin kolauksen, että näin käyttäytyvä henkilö havahtuu käytöksensä haitallisuuteen.

* Kyvyttömyys käsitellä omia negatiivisia tunteita, puolisoon projisoidut epärealistiset haavekuvat ja pettymys siihen, kun ne eivät osoittautuneetkaan todellisiksi. Puolisoa halutaan "rangaista" julkisesti siitä, kun ei ole täyttänyt odotuksia.

* Parisuhde on täysin väärä, puolison kanssa ei mitään yhteistä, yhteen on menty ehkä sosiaalisen paineen tai yksinäisyyden takia eikä yhteisen talouden tai lasten vuoksi uskalleta tai haluta erota. Pahimmillaan puolisoa kohtaan ei tunneta mitään kiintymystä, vetoa tai muitakaan positiivisia tunteita. Se alistava ja nolaava osapuoli ei osaa ottaa asiaa aikuisen tavoin puheeksi vaan julkisesti puolisoaan häpäisemällä toivoo, että tulisi tämän toimesta jätetyksi ja suhde saisi viimein lopun.

Juuri tämä. Jokin kohta näistä tai jopa kaikki. Ihmisten pitäisi pikkasen viitsiä ajatella ja tehdä tunnetyötä itsensäkin kanssa.

Vierailija
25/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se ei ole vittuilua vaan räjähdys, voi olla kyse myös siitä, että räjähtäjä onkin se uhri. Reactive abuse.

Miksi sönksönk englantia suomenkielisellä palstalla. Kai saman saa sanottua suomenkielellä!

Vierailija
26/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Seuraan pessimistisenä erään tutun pariskunnan tilannetta. Mies on niin rasittava, etten kestä häntä edes viittä minuuttia. Miten sitten vaimonsa? Vaimo on todella uupuneen näköinen. Vaimo on miehelleen kuin ilmaa julkisilla paikoilla, tai sitten mies inttää jostain. Olen myös nähnyt miehen tiuskivan vaimolleen. Ei vaimo voi jaksaa tuota enää montaa vuotta.

Inttäjät ovat kamalia. Jokaisella on lupa kertoa oma mielipide, mutta sitä ei tarvitse jankuttaa kymmenen kertaa.

Vierailija
27/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo voi olla julkinen hätähuuto ettei asiat ole nyt hyvin. Helppo arvostella, kun ette tiedä millaisen sadistin kanssa joku voi olla. Itse kun sain raivaritt julkisella paikalla, niin se herätti lopulta eroamaan. Onneksi sain ne julkiset raivarit ja tajusin lopulta erota. 

Vierailija
28/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos se ei ole vittuilua vaan räjähdys, voi olla kyse myös siitä, että räjähtäjä onkin se uhri. Reactive abuse.

Miksi sönksönk englantia suomenkielisellä palstalla. Kai saman saa sanottua suomenkielellä!

Olen eri kuin lainaamasi mutta varsinkin traumasanasto on vielä pitkälti englanninkielistä eikä monille termeille ole vielä käypää suomenkielistä vastinetta. Englanninkielisissä maissa traumatietoisuus vaikuttaa olevan paljon pidemmällä kuin täällä ja asian käsittelytapa sen mukaista. Siksi sieltä on helppo lainata suoria termejä meikäläiseen keskusteluun.

Vierailija
29/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset naiset, ainakin suurin osa,omaavat nyrkinrukoilugeenin. Ulkomaalaisilla naisilla se ei ole läheskään niin vahva. Jos on esim venäläisnaisten ollut tekemisissä, niin ero on huomattava.

Mitä mahdat tarkoittaa? Siinä maassa naisia voidaan lyödä kotona. Siellä on sellainen laki, että naisen ei  kannata tehdä ilmoitusta poliisille, koska laki sallii vaimon pahoinpitelyn. Olen myös kuullut sikäläisen yliopiston opettajien kertovan asiasta yleisellä tasolla - he tuntuivat pitävän sellaista "normaalina" omassa maassaan.

Vierailija
30/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen entisessä suhteessa saanut pimahdusraivarit miehelle. Tosin kotona, ei muiden silmissä. Kuukausia kestänyt piilovittuilu, piikittely ja uhkailu sai mut lopulta ns. ratkeamaan kokonaan.

Muiden ihmisten läsnäollessa mies oli aina minua kohtaan mitä ihanin. Esitti.

Erosimme.

Vierailija
31/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran yksissä illanistujaisissa nainen kysyi suoraan mieheltään, että miksi olet niin mukava näiden ihmisten kesken, mutta täysi paskapää kotona kahden kesken. Ei mennyt kauan, kun erosivat. 

Vierailija
32/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eksä teki sitä, että alisti minua kulisseissa ja sitten muuten oli niin mukava seuramies. Minulla monesti napsahti päässä, kun en voinut julkisesti nostaa esille mitä hän tekee nurkan takana. Ei ole ikävä.

Sama, muutaman kerran jouduin outoihin tilanteisiin ex-miehen ystävien seurassa, kun kävi ilmi, että mies oli puhunut meidän henkilökohtaisia ongelmista kaverilleen kääntäen ne täysin minun syykseni. Silloin olisi tehnyt mieli "räjähtää" ja selvittää asiat julkisesti.

En sitä tehnyt, koska tiesin, että tietysti miehen kaverit uskoo miestä ja saan vain itseni näyttämään nimenomaan siltä sekopäältä miksi mies on minua kuvannut.

Vierailija
33/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä on. Nainen voi hermostua ja ryöpyttää kumppania ihan mistä vaan ja milloin vaan. On kovaääninen eikä välitä yhtään mistään mitään että miltä näyttää ulospäin. On olevinaan kuningatar ja mies on alamainen joka palvelee häntä.

Sitä on joskus hirveä katsoa.

Se mie svoi olla kotona ihan hirveä peto ja esittää vain mukavaa ihmisten ilmoilla. Tuollainen mun eksä oli. Joo kyllä räjähdin joskus julkisella paikalla, kun vaan meni hermot. Onneksi tajusin erota, ja sitten kaikki kyseli miksi sinä niin mukavasta miehestä erosit. Joo ette vaan nähneet millainen kusipää oli neljän seinän sisällä. 

Voi olla tai voi olla olematta. Oma eksä oli kusipää kotona ja muualla mua kohtaan. Ja tää tapaus mun lähipiiristä, tiedän että nainen on kiusaaja myös työpaikalla ja kotona ja miehen lapselle myös. Mies ei tekisi pahaa kärpäsellekään. Kyllä normaali ihminen osaa selvittää asiat kahden kesken ja solvaamatta.

Veikkaan myös, että harva kykenee vetämään eri naamarilla julkisesti ja kotona. Julkisesti valtaosa käyttäytyy vähän paremmin kuin kotona. Mutta varmasti näitäkin ihmisiä on.

Vierailija
34/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä on. Nainen voi hermostua ja ryöpyttää kumppania ihan mistä vaan ja milloin vaan. On kovaääninen eikä välitä yhtään mistään mitään että miltä näyttää ulospäin. On olevinaan kuningatar ja mies on alamainen joka palvelee häntä.

Sitä on joskus hirveä katsoa.

Se mie svoi olla kotona ihan hirveä peto ja esittää vain mukavaa ihmisten ilmoilla. Tuollainen mun eksä oli. Joo kyllä räjähdin joskus julkisella paikalla, kun vaan meni hermot. Onneksi tajusin erota, ja sitten kaikki kyseli miksi sinä niin mukavasta miehestä erosit. Joo ette vaan nähneet millainen kusipää oli neljän seinän sisällä. 

Voi olla tai voi olla olematta. Oma eksä oli kusipää kotona ja muualla mua kohtaan. Ja tää tapaus mun lähipiiristä, tiedän että nainen on kiusaaja myös työpaikalla ja kotona ja miehen lapselle myös. Mies ei tekisi pahaa kärpäsellekään. Kyllä normaali ihminen osaa selvittää asiat kahden kesken ja solvaamatta.

Veikkaan myös, että harva kykenee vetämään eri naamarilla julkisesti ja kotona. Julkisesti valtaosa käyttäytyy vähän paremmin kuin kotona. Mutta varmasti näitäkin ihmisiä on.

Ei harva vaan todella moni kotona huonosti käyttäytyvä on kaverien läsnäollessa todella mukava puolisolle.

Vierailija
35/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha arvostella, kun ette tiedä, mitä sen taustalla on. Kysykääpä joskus kahden kesken siltä "ilkeilevältä" osapuolelta, että miten teillä oikein menee. Voi olla, ettei hän kerro, mutta siellä voi olla vaikka mitä aina pettämisestä lähtien. Voi myös olla, että sillä hetkellä menee ns. ihan hyvin, mutta menneisyydessä on selvittämättömiä asioita ja väärinkohtelua. Varsinkin jos siinä tilanteessa on jotain, mikä triggeröi tämän esiin, saattaa toinen nälviä muiden silmissä olemattoman pienistä asioista. Saattaa se joskus olla se petturikin, joka nälvii ja käyttäytyy ikävästi. Olen kokenut nämä molemmat ja sanon ihan suoraan, että jos minun kanssani haluaa vielä olla, niin saa kestääkin sitten nälvimiseni, mutta minulle ei enää tarvitse turp.aansa aukoa.

Vierailija
36/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet riivinrauta-naiset harrastaa sellaista vähättely-nolaamista kailottamalla esim sukujuhlissa, kuinka tuo meidän pena se ajoi taas ohi risteyksestä kun eihän se torvelo osaa lukea opasteita ja penalla se ei silitysrautakaan pysy kädessä vaan sehän meinasi lähteä ryppyisessä paidassa ja sano nyt pena edes päivää martta-mummolle.

Vierailija
37/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sanotaanko nyt lähipiirissä kaksikin tälläistä paria, toinen pari on jatkanut vuosikymmeniä toistensa haukkumista ja nolaamista, ihan tasapuolisesti ja toisessa pariskunnassa nainen on äänessä, mies on jännittävä tapaus, ei tunnu edes kuulevan näitä raivoamisia. Itse yritän vältellä kummankin pariskunnan tapaamista, aiheuttaa niin suurta myötähäpeää tuollainen käytös, kun ei osata käydä niitä asioita kahdestaan läpi, vaan pitää ulkopuolisten olla todistamassa pa skanheittoa.

Vierailija
38/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turha arvostella, kun ette tiedä, mitä sen taustalla on. Kysykääpä joskus kahden kesken siltä "ilkeilevältä" osapuolelta, että miten teillä oikein menee. Voi olla, ettei hän kerro, mutta siellä voi olla vaikka mitä aina pettämisestä lähtien. Voi myös olla, että sillä hetkellä menee ns. ihan hyvin, mutta menneisyydessä on selvittämättömiä asioita ja väärinkohtelua. Varsinkin jos siinä tilanteessa on jotain, mikä triggeröi tämän esiin, saattaa toinen nälviä muiden silmissä olemattoman pienistä asioista. Saattaa se joskus olla se petturikin, joka nälvii ja käyttäytyy ikävästi. Olen kokenut nämä molemmat ja sanon ihan suoraan, että jos minun kanssani haluaa vielä olla, niin saa kestääkin sitten nälvimiseni, mutta minulle ei enää tarvitse turp.aansa aukoa.

Edelleen, kyllä ne asiat selvitetään kumppanin kanssa eikä vedetä siihen koko työporukkaa yleisöksi tai kaveripiiriä. Jos on pettämistä niin jatkuva nälviminen ei tilannetta muuta, aina voi erota. Sehän nyt on selvää jos jatkuvasti pitää nälviä ja v*ttuilla niin melkoisen huonosti voi parisuhde, ei siitä ole mitään epäilystä. Ihmetyttää vain kun ei aikuiset ihmiset osaa ottaa vastuuta omasta käytöksestään ja elämästään ja  selvittää asioita. Ei ne asiat tule järjestymään jos jatkaa huonossa suhteessa ja nälvii toista eikä tee mitään minkään eteen.

Vierailija
39/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi olla julkinen hätähuuto ettei asiat ole nyt hyvin. Helppo arvostella, kun ette tiedä millaisen sadistin kanssa joku voi olla. Itse kun sain raivaritt julkisella paikalla, niin se herätti lopulta eroamaan. Onneksi sain ne julkiset raivarit ja tajusin lopulta erota. 

Yksittäiset raivarit on eri kuin jatkuva julkinen mollaaminen, nolaaminen ja riidan haastaminen.

Jos kovin pelossa elää sadistin kanssa niin ei siinä uskalla julkisella paikallakaan kilahtaa, kotona tulee selkään. Sanompahan vaan...

Vierailija
40/42 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti en kyllä aio kuunnella ja kestää kenenkään nälvimistä. Jos on joku ongelma, siitä puhutaan sitten suoraan ja kerralla, eikä nakerreta suhteen pohjaa kettuilulla.

Mietin, että tuliko sulla ajatusvirhe tuossa lopussa, kun kirjoitit, että jos sun kanssa haluaa olla, pitää kestää sun nälvimistä, mutta takas ei saa sanoa?