Kesäpäivän TASAUS tänään! Tästä hetkestä menemme kohti syksyä taas!
Ihanaa! Menemme kohti syksyä tästä päivästä eteenpäin taas!
Kommentit (59)
Syyspäiväntasaus = päivä ja yö yhtä pitkiä, jonka jälkeen päivät muuttuvat lyhyemmiksi
Talvipäivänseisaus = yö eli pimeäaika saavuttaa huippunsa, jonka jälkeen päivä alkaa pidentyä
kevätpäiväntasaus= päivä ja yö yhtä pitkiä, jonka jälkeen päivät muuttuvat pidemmäksi eli valoisuutta tulee lisää.
kesäpäivänseisaus = valoisuus saavuttaa huippunsa, jonka jälkeen päivä alkaa lyhentyä.
Ihanaa, kuljemme kohti pimeneviä syysiltoja!
Vierailija kirjoitti:
Aivan, kesä loppui ennen kuin se oikeasti edes alkoikaan 🤔
Eihän se kesä siihen lopu, että on vuoden valoisin päivä. Kesä ei myöskään ala kevätpäiväntasauksesta. Heinäkuu ja elokuu ovat vielä kesäkuukausia.
Rakastan kesää muuten, mutta inhoan valoisia öitä ja kolkyt astetta on ihan liikaa
Vierailija kirjoitti:
Voisitko perustella, mitä ihanaa tuossa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kaikki.
/eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan kaikki.
/eri
Tuo ei ole mikään perustelu.
Vierailija kirjoitti:
En ole tutkinut kovin tarkkaan mutta onkohan missään noissa almanakoissa tarkkaa kellonaikaa milloin se päivänseisaus kulloinkin on. Samalla voisi ilmoittaa missä se päivä on pisimmillään/lyhimmillään, olisi mielenkiintoista näin tavantallaajallekin tietää tuo.
Et ole tainnut ymmärtää. Se on kokonainen vuorokausi, ei mikään kellonaika.
Mulla unirytmi on aivan sekasin tän kesän takia, herään jo yöllö kahden kolmen aikaan, eikä tule unta enää, talvella saa sentää nukkuttua koko yön, että todellaki odotan pimeitä aikoija
Vierailija kirjoitti:
En ole tutkinut kovin tarkkaan mutta onkohan missään noissa almanakoissa tarkkaa kellonaikaa milloin se päivänseisaus kulloinkin on. Samalla voisi ilmoittaa missä se päivä on pisimmillään/lyhimmillään, olisi mielenkiintoista näin tavantallaajallekin tietää tuo.
Suomenkielisestä Wikipediasta löytyy minuutin tarkka ajanohta tasaukselle. Se on tänä vuonna 21.6. klo 5:42 eli huomenna palstan auettua on alkanut jo pimenemään ja syksy siis alkaa.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kesäpäivänseisaus
Tuolta löytyy linkit myös muihin kolmeen.
Tarkan ajankohdan määrittely on tietenkin hyvin vaikeaa, koska ei maapallo pysähdy radallaan ja sitten ala kiertämään aurinkoa uudestaan. Kyllä se on kiertää aurinkoa koko ajan.
Minuutin tarkkuudella tasauksen voisi yhtä hyvin määritellä kestämään Etelä-Suomessakin pari päivää, kun valoa on noina päivinä minutilleen yhtä paljon. Utsjoella sen voisi samalla kriteerillä määritellä kestämään 74 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
24/7 valoisuus on aika haitarista. Ei yhtä haitarista kuin kuuden tunnit päivät, mutta pimeitäkin tunteja saisi olla. Elo-syyskuun taitteesa on sopivassa suhteessa valoisia ja pimeitä tunteja.
Minä osaan nauttia kaikista vuodenajoista ja säästä. Myös rakastan, kun sataa vettä ja se ei ole minusta huono sää se on normaalia ja tekee hyvää luonnolle sekä ilma rakastuu. Syksyllä kaikki on kaunista ja värikästä ja ulkona raikasta siitäpä keksin runon syksyä odotellessa.
Oi miten rakastan syksyy
Lehdet putoo ja marjat kyspyy
Oi miten rakastan syksyy
Vettä sataa ja sienet kasvaa
Syksyn värit näen kauniina niin
Ja taas saan pukeutua mun äidin neulomiin villa sukkiin.
Hyvää syksyn odotusta kaikille ja hyvää kesää . Nautin kun on normaali kesä ihana kesä . Muistakaa, että sää ja vuoden ajat on vain asenteesta kiinni. Aika negatiivista ajatella, että pouta sää on vain hyvä sää ja jos on lämmintä.
Minusta kaikki vuodenajat on kauniita ja niistä kaikista löytyy jotain huonoa ja jotain hyvää, mutta se on luonnon kiertokulkua ja me olemme osa sitä emmekä voi sitä hallita ja hyvä niin.
Ei syytä huoleen, kesän kuumin kuukausi heinäkuu on vasta tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei syytä huoleen, kesän kuumin kuukausi heinäkuu on vasta tulossa.
Valitettavasti.
Syyspäiväntasaus = Aurinko on päiväntasaajalla
Talvipäivänseisaus = Aurinko on kohdassa 23,5 astetta E
kevätpäiväntasaus= Aurinko on päiväntasaajalla
kesäpäivänseisaus = Aurinko on kohdassa 23,5 astetta N
En minäkään ole tykännyt tästä yöttömästä yöstä koskaan, jos herää yöllä , niin perkule aurinko paistaa säleverhoijen raoista silmiin.
Nyt ihan oikeasti viisi vuotta ollut Suomen kesä kuin jossain Espanjassa. Viikko tolkulla käristyskupolia
Nyt on aika nauttia jälleen NORMAALISTA Suomen kesästä jolloin keksi lämpötila on n. 15 ja korkeintaan 3-4 viikkoa hellettä.
Se on normaalia ja aina ollut niin . Viime vuodet ollut epänormaalin lämpimiä.
Minä en halua suomalaisena kokea joka vuosi mitään pätsiä . Sitä paitsi olen pitänyt tilastoa, että Esimerkiksi tänäkin vuonna
Sadepäiviä = 54
Max 25= 0
Max 20= 5
Max 0= 36
Max -20= 1
Ja tämä tarkoittaa sitä, että ei Suomessa todellakaan ole ollut tänä vuonna edes kylmä ainakaan minun alueella, kun ei ole enään edes pakkasia. Ennen oli aivan Normaalia jopa -30 pakkaset jotka on sata kertaa mukavampia Suomen oloissa kuin +30. Olen jo vuosia havainnut, että talven pituus on vain 3-4 kuukautta ja kevät maalis- toukokuu ja ensimmäiset helteet alkoi viime vuonna jo toukokuussa ja silloin oli jossain vielä luntakin maassa ja kevät jäi kokonaan välistä.
Kesä kestää Suomessa nykyään touko- elokuuhun, mutta viimevuonna oli helle vielä syyskuussakin.
Suomessa siis kaikki vuoden ajat on lähes yhtä pitkiä eli siis 3-4 kuukautta.
Ja se on rikkaus .
Vierailija kirjoitti:
Minä osaan nauttia kaikista vuodenajoista ja säästä. Myös rakastan, kun sataa vettä ja se ei ole minusta huono sää se on normaalia ja tekee hyvää luonnolle sekä ilma rakastuu. Syksyllä kaikki on kaunista ja värikästä ja ulkona raikasta siitäpä keksin runon syksyä odotellessa.
Oi miten rakastan syksyy
Lehdet putoo ja marjat kyspyy
Oi miten rakastan syksyy
Vettä sataa ja sienet kasvaa
Syksyn värit näen kauniina niin
Ja taas saan pukeutua mun äidin neulomiin villa sukkiin.
Hyvää syksyn odotusta kaikille ja hyvää kesää . Nautin kun on normaali kesä ihana kesä . Muistakaa, että sää ja vuoden ajat on vain asenteesta kiinni. Aika negatiivista ajatella, että pouta sää on vain hyvä sää ja jos on lämmintä.
Minusta kaikki vuodenajat on kauniita ja niistä kaikista löytyy jotain huonoa ja jotain hyvää, mutta se on luonnon kiertokulkua ja me ole
Kuulen jo kalevauvan banjon tuossa runossa
No tänään se päivä on pisimmillään koska on kesäpäivänseisaus. Se nimenomaan tarkoittaa sitä.