Mikä saa monet ihmiset keskustelupalstoilla kommentoimaan ketjuihin ainoastaan: "en jaksa lukea"
Tai "lukematta paskaa", "tldr" tmv.
Jos ei aihe ihan oikeasti kiinnosta/ei jaksa lukea, niin miksi siitä pitää erikseen kommentoida?
Olen tätä asiaa pohtinut vuosia, että mikäköhän psykologinen tarve tuollaisen kommentin kirjoittajalla oikein täyttyy.
Kommentit (21)
Omilla aivoilla ajattelu liian työlästä. Ajattelu ulkoistettu uutistenlukijoille ja mielipiteet niiden mukaisia.
Mä oon aina ihmetellyt sitä että mikä saa ihmisen edes menemään sellaiseen aloitukseen mistä se ei pidä tai mikä sitä ei kiinnosta ja tuhoamaan se... Siinä täytyy olla joku psykologinen juttu mitä se hölmö ihminen ei tajua itsestään.
Vierailija kirjoitti:
Lukutaito hukassa. Keskittymiskyky riittää tekstiviestiin/twiittiin.
Itseä ihmetyttää lähinnä, että miksi siitä pitää erikseen ilmoittaa, ettei jaksa lukea? Eikö sitä omalle lukutaidolleen liian pitkää tekstiä voi vaan yksinkertaisesti skipata?
AP
No se on tarkoitettu kritiikiksi sitä kirjoitusta kohtaan. Että tuota kiinnostavampaa, tiivimpää tms. sisältöä, niin saat enemmän lukijoita.
Varmaan siksi, että kirjoitus on liian pitkä ja hyvin epäselvä.
En minä ainakaan jaksa lukea mitään ihmeen epäselvää jaarittelua, vaan saatan laittaa viestin, että aloittaja koostaa aloituksessa selkeämmin.
Sitä paitsi yleensä ne kirjoitukset ovat selkeästi keksittyjä, joten ne eivät kaipaa minkäänlaista huomiota. Täällä on kuitenkin lukijoita, jotka eivät tajua edes typerintä provokirjoitusta, joten yritän katkoa viestilläni heidän viestiensä kirjoittamisen.
Tuliko tarpeeksi selvästi?
Olen lukenut palstaa enemmän tai vähemmän 23 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseä ihmetyttää lähinnä, että miksi siitä pitää erikseen ilmoittaa, ettei jaksa lukea? Eikö sitä omalle lukutaidolleen liian pitkää tekstiä voi vaan yksinkertaisesti skipata?
AP
Ei, sillä kirjoitus on yleensä selkeästi keksittyä skeidaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon aina ihmetellyt sitä että mikä saa ihmisen edes menemään sellaiseen aloitukseen mistä se ei pidä tai mikä sitä ei kiinnosta ja tuhoamaan se... Siinä täytyy olla joku psykologinen juttu mitä se hölmö ihminen ei tajua itsestään.
Kirjoitukseen vastaamalla yritetään auttaa niitä tyhmiä, jotka eivät tajua kirjoituksen olevan silkkaa paskaa. Joskus tällaiset tyhmät menevät empaattisina kaikkeen skeidaan mukaan, vaikka siitä näkee jo otsikosta, että asia on keksitty.
Vierailija kirjoitti:
Paskinta on ne "ota lääkeet" tai "vain otettu lääke auttaa"- idiootit!!!!
Nuo tekstit tulevat vain todella sekoihin viesteihin. Jos sinulle siis tulee näitä usein, niin ehkä kannattaisi jo etsiä itsestä asiaan syytä.
"en jaksa lukea" varmaan juontaa juurensa melko yleisestä, englanninkielisiltä palstoilta tutusta, yleensä aloittajaan kohdistetusta, trollausmielessä tehdystä ilmoituksesta: tl;dr (too long, didn't read - liian pitkä, en lukenut)
Tekstiseinä, johon vastataan ettei sitä jaksa lukea on pitkä ja kappalejaoton. Sellaisen lukeminen paperiltakin on vaikeaa saati sitten tietokoneen näytöltä. Jos avauksen teksti on vielä vähänkin itseään toistavaa, ja itsestäänselvyyksien selittelyä, ja turhaa kuvailua ennen kuin varsinaiseen asiaan päästään, on todellakin raskasta yrittää lukea.
Harvahan sitä tokikaan on kirjailija, joka osaisi luoda ytimekkäitä ja kiehtovia lauseita, mutta mahdollisesti sekava teksti, joka vilisee kirjoitusvirheitä, ja josta on vaikea saada selkoa yhdistettynä aiemmin sanomaani.
"Too long to read ja niin poispäin."
En tiedä, tää aihe ei oikeasti kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan jaksa lukea mitään ihmeen epäselvää jaarittelua, vaan saatan laittaa viestin, että aloittaja koostaa aloituksessa selkeämmin.
Sitä paitsi yleensä ne kirjoitukset ovat selkeästi keksittyjä, joten ne eivät kaipaa minkäänlaista huomiota. Täällä on kuitenkin lukijoita, jotka eivät tajua edes typerintä provokirjoitusta, joten yritän katkoa viestilläni heidän viestiensä kirjoittamisen.
En jaksanut lukea.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisia kommentteja tulee myös hyvin kirjoitettuihin viesteihin, jotka ovat keskimääräistä pitempiä. Kyse on silloin vain siitä että kyseinen henkilö ei jaksa/viitsi lukea mitään vähän pitempää tekstiä. Eikä varmastikaan lue mitään artikkeleita tai kirjoja. Noloja tyyppejä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyytyväinen 23 vuoden käyttämiseen tuolla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea.
Niinpä, eli koko tämä aloitus on turha.
Sika huono AP varmaan per su ääliö
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskinta on ne "ota lääkeet" tai "vain otettu lääke auttaa"- idiootit!!!!
Nuo tekstit tulevat vain todella sekoihin viesteihin. Jos sinulle siis tulee näitä usein, niin ehkä kannattaisi jo etsiä itsestä asiaan syytä.
Palstalla on kaikenlaista hiihtäjää. Mielenterveyttä käsittelevissä ketjuissa tuollaiset kommentit ovat vakiotavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tyytyväinen 23 vuoden käyttämiseen tuolla tavalla?
Välillä luen tätä kerran kuukaudessa, joskus kerran vuodessa, joskus taas pari tuntia päivässä. Ihan vapaaehtoisesti niin teen, kukaan ei pakota tähän. Voin tehdä vapaa-ajallani mitä haluan ja joskus tämä palsta on ajanvietettäni. :-)