Onko jotain tieto kantaa mistä näkisi ihmisten kuolinsyyt?
Eli ihan taviksesta olisi kyse. Haluaisin tietää millä tavalla kuoli kun oli vasta nelikymppinen.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Mutta taviksella ei ole pääsy sellaiseen tietokantaan.
Minulla on.M40
Olet poliisi
En ole käynyt yliopistoa ollakseni poliisiammattikorkeakoulun käynyt, koulun joka ei oikeasti ole edes korkeakoulu.
M40
Kuolemansyistä on yleistasoinen tietokanta, joka on julkinen eli jossa on kerrottu, miten paljon tietyn ikäisiä ihmisiä on kuollut minäkin vuonna tietyllä diagoosikoodilla. Löytyy Tilastokeskuksen sivuilta googlaamalla "kuolemansyytilasto". Suora osoite on https://pxdata.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__ksyyt/?tablelist…
Sen sijaan yksittäisen ihmisen kuolemansyy ei ole julkista tietoa.
Sille, että joku varaa hotellihuoneen ja vetää siellä överit ja kuolee, kerrotaan muille, että pumppu petti hotellissa.
Teito kuuluu lähiomaisille. Ei muille!!!
Häpeä, että edes ihmettelet,kysytkin tuollaista.
Yksityisyyden suoja.
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhaa ei yleensä kerrota. Häpeällistä luovuttamista.
Ei se varmasti useinkaan johdu häpeästä. Minun veljeni teki itsemurhan ja olen kertonut monille, mutta koen kertomisen aika raskaaksi. Ihmiset kauhistuvat eivätkä tiedä mitä sanoa, ja sitten minä yritän rauhoitella heitä että ei hätää, ei se niin vakavaa ole ja olen jo päässyt eteenpäin. Mikä on tietysti järjetöntä, veljen itsemurha oli perheellemme maailmanloppu, vaikka toki senkin asian kanssa voi elää hyvää elämää.
Mutta vielä tuotakin raskaampaa kertomisessa on se, että ihmisille herää aiheesta paljon kysymyksiä. Ja minulla ei ole niihin vastauksia, veljen elämässä oli asiat hyvällä mallilla, ei rahahuolia, ei päihteitä ja hieno ura ja parisuhde ja ystäväpiiri. Ilmeisesti hän vain sairastui johonkin masennuksen lajiin hyvin nopeasti ja hyvin vakavasti. Ei kirjettä tai mitään selitystä. Tämän epätietoisuuden olen lopulta hyväksynyt itse, mutta se on selkeästi hyvin vaikeaa asiasta kuuleville, jotka tunsivat tai tiesivät veljeni.
Kyllikki Saari?
Avo Piht?
Tiina Wiik?
Ison Omenan uhri?
Kenestä olet kiinnostunut?
Minä kuolin ruttoon.
Varma tieto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
uteliaisuus ei ole hyve. häpeä
Ainoa vaan, että oot ITSEKIN VVITUN UTELIAS, JA SIKSI KAIVELET MUIDEN ASIOITA ITSE.
MUTTA KUN SATTUU OMAAN NILKKAAN, NIIN ONPA HILJAISTA.
miten toisen ihmisen kuolema sinun uteliaaseen nenääsi osui?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Minulla on.M40
Sinulla voi olla pääsy, mutta jos menet sieltä katselemaan sellaisten ihmisten kuolinsyitä, jotka eivät liity suoraan työhösi mitenkään, niin saat potkut ja olet sen jälkeen oikeudessa.
Niinpä, mutta sinun harmiksesi työnkuvani on sellainen että jokainen kuolinsyy ikäänkuin kuuluu minulle.
M40
Sinun harmiksesi minun työnkuvani taas on sellainen, että tiedän, ettei ole ketään yksittäistä ihmistä Suomessa, jolle kuuluisi jokaisen suomalaisen kuolintiedot. Itsekin käsittelen vain osaa.
Onneksi ei ole.
Ei se tieto kuulu kenellekään muulle kuin omaisille jotka sitten kertovat aikanaan mikäli haluavat.
Mitään velvollisuuttahan heillä ei siihen ole.
Entäs jos kuoli ihan syyttömästi. Ei aina ole syytä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Minulla on.M40
Sinulla voi olla pääsy, mutta jos menet sieltä katselemaan sellaisten ihmisten kuolinsyitä, jotka eivät liity suoraan työhösi mitenkään, niin saat potkut ja olet sen jälkeen oikeudessa.
Niinpä, mutta sinun harmiksesi työnkuvani on sellainen että jokainen kuolinsyy ikäänkuin kuuluu minulle.
M40
Sinun harmiksesi minun työnkuvani taas on sellainen, että tiedän, ettei ole ketään yksittäistä ihmistä Suomessa, jolle kuuluisi jokaisen suomalaisen kuolintiedot. Itsekin käsittelen vain osaa.
Jep, sama täällä. Enkä ole poliisi tai hoitoalalla. Näen työssäni paljon muutakin, mutta suoraan sanottuna ei kiinnosta. Ei jää mieleen nimet tai syyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Minulla on.M40
Olet poliisi
Ei poliisitkaan saa mennä tonkimaan rekistereistä tietoja noin vaan.
Ap tässä hei. Siis ihan tavis henkilö kyseessä. Sukulaisilta en kehtaa mennä kysymään, kun olen hieno tunteinen ihminen ja "vain" hyvänpäiväntuttu. Tässä on kuitenkin aito HUOLI kyseessä, ja mietin koko ajan mitä on käynyt ja
Kyllä vaan. Minulla pääsy yhteen tämmöiseen ja lähipiirissä sitten sellainen henkilö jolla on pääsy yhteen melko merkittävään tietokantaan. Tämän vuoksi tiedetään kyllä asioita paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Minulla on.M40
Höpsis. Ääritapauksissa käy näin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On.
Minulla on.M40
M40
Sinun harmiksesi minun äitini tekee sinun äitisi ruuat. Ja minun isäni tekee sinun äitisi orkut.
M40
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä hei. Siis ihan tavis henkilö kyseessä. Sukulaisilta en kehtaa mennä kysymään, kun olen hieno tunteinen ihminen ja "vain" hyvänpäiväntuttu. Tässä on kuitenkin aito HUOLI kyseessä, ja mietin koko ajan mitä on käynyt ja
Mitä sä enää huolehdita, tyyppihän kasvaa horsmaa jo?
Se tieto ei kanna sivullisille.