Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No Huh, Huh: Orpon oikeistohallitus leikkaa JOPA 611 euroa kuukaudessa pienituloiselta duunaripeheeltä !

Vierailija
21.06.2023 |

No Huh, Huh: Orpon oikeistohallitus leikkaa JOPA 611 euroa kuukaudessa pienituloiselta duunaripeheeltä !

Tutkija: Hallituksen leikkauksia kasautuu yksille ja samoille ihmisille Ei ole porkkanaa tulossa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d8ecb7d0-c8fa-43ee-88f0-c51d0d39b…

Kelan tutkimuspäällikkö Signe Jauhiainen sanoo, että hallitusohjelmaan kootut sosiaalietuuksien leikkauksia kasaantuu yksille ja samoille ihmisille, jolloin vaikutus käytettävissä olevaan rahaan voi muodostua merkittäväksi.

Puoluejohtaja Sari Essayah (kd), Riika Purra (ps), Petteri Orpo (ps) ja Anna-Maja Henriksson (r) julkistivat hallitusohjelman lauantaina.

Kokoomuksen puheenjohtajan Petteri Orpon vetämien hallitusneuvottelujen lopputuloksena syntynyt hallitusohjelma leikkaa laajalla kaarella erilaisia etuuksia.

Yksittäiset leikkaukset saattavat näyttää paperilla maltillisilta, mutta osalle etuuksien saajista eri toimenpiteet kasautuvat niin, että vaikutus on merkittävä.

Kun muutetaan sekä asumistukea että työttömän perusturvaa, on aivan selvää, että ne kohdistuvat samoille henkilöille. On paljon ihmisiä, jotka saavat niitä molempia, Kelan tutkimuspäällikkö Signe Jauhiainen sanoo.

Kasautumisen vaikutuksen voisi kokea esimerkiksi Helsingissä vuokralla asuva, soviteltua päivärahaa saava kahden lapsen yksinhuoltaja.

Entinen vihreiden puheenjohtaja ja ministeri, nykyinen tietokirjailija ja kaupunginvaltuutettu Osmo Soininvaara laski, että toteutuessaan Orpon hallituksen leikkaukset voisivat tehdä tällaisen yksinhuoltajan kukkaroon 611 euron kuukausittaisen loven, jota tosin paikkaisi muutaman kympin verran aleneva verotus.

Tähän johtaisivat Soininvaaran mukaan sovitellusta päivärahasta poistuvat lapsikorotukset ja suojaosa sekä asumistuen muutokset."

Osmo Soininvaara:
"Hallitus kohtelee ankarasti Helsingissä vuokralla asuvaa, soviteltua päivärahaa saavaa kahden lapsen yksinhoitajaa. Asumistuki pienenee 245 €/kk ja soviteltu päiväraha 366 euroa. Yhteensä 611 €. Verotus laskee muutaman kympin. Onko nämä käsitelty samassa pöydässä?"

Vaikutus ei ole "merkittävä" vaan KATASTROFAALINEN!

Kommentit (699)

Vierailija
621/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuorolisät poistetaan, niin ketkä niihin vuorotöihin silloin voidaan pakottaa? Onko niin, että sitten kukaan ei voi enää tehdä päivätyötä. Esim kaikki hoitajat ja kaupanalalla jne tekee vuorotöitä halusi tai ei.

Mulla vuorolisät on yli 1000 euroa kuussa. En katselisi hetkeäkään vierestä kun muut tekee normaalia päivätyötä samalla palkalla kuin minä painaisin 12 tuntuista päivää oli aamu tai yö, pyhä tai arki.

Lakko oikeutta rajoitetaan ja ansiosidonnaista huononnetaan. Lapsikorotukset poistetaan työttömyyskorvauksista. Omistusasuntoon ei saa asumistukea. Eli ihmisten on vaan pakko tehdä töitä ilman vuorolisiä.

Ansiosidonnainen on täydet ensimmäiset 2 kuukautta, sen jälkeen 75% ja lapsikorotukset poistuu eli 2400 bruttopalkalla ansiosidonnaista saa 750 ja omistusasuntoon ei saa asumistukea. Lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa.

Keräämisaika 12 kuukautta eikä palkkatukityöstä kerry ansiosidonnaista. Ihmiset eroavat liitoista. Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä eli ne loppuu, sen jälkeen työnantaja saa sanella palkan ja poistaa vuorolisät.

Vierailija
622/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työstä saatava palkka on liian pieni suhteessa menoihin, niin vähentää menoja tai tekee kahta työtä.

Miten vähennät sähkön, polttoaineen ja ruuan, sekä asumisen hintaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos vuorolisät poistetaan, niin ketkä niihin vuorotöihin silloin voidaan pakottaa? Onko niin, että sitten kukaan ei voi enää tehdä päivätyötä. Esim kaikki hoitajat ja kaupanalalla jne tekee vuorotöitä halusi tai ei.

Mulla vuorolisät on yli 1000 euroa kuussa. En katselisi hetkeäkään vierestä kun muut tekee normaalia päivätyötä samalla palkalla kuin minä painaisin 12 tuntuista päivää oli aamu tai yö, pyhä tai arki.

Lakko oikeutta rajoitetaan ja ansiosidonnaista huononnetaan. Lapsikorotukset poistetaan työttömyyskorvauksista. Omistusasuntoon ei saa asumistukea. Eli ihmisten on vaan pakko tehdä töitä ilman vuorolisiä.

Ansiosidonnainen on täydet ensimmäiset 2 kuukautta, sen jälkeen 75% ja lapsikorotukset poistuu eli 2400 bruttopalkalla ansiosidonnaista saa 750 ja omistusasuntoon ei saa asumistukea. Lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa.

Keräämisaika 12 kuukautta eikä palkkatukityöstä kerry ansiosidonnaista. Ihmiset eroavat liitoista. Liitot voi toimia vain tietyllä jäsenmäärällä eli ne loppuu, sen jälkeen työnantaja saa sanella palkan ja poistaa vuorolisät.

Painu nyt vi*  tuun jo ton spämmisi kanssa.

Vierailija
624/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa kerrotaan selkeästi nykytilanne eli koska etuudet ovat hövelit, ei kannata mennä töihin. Kun etuuksia leikataan, alkaa työnteko maistua.

Ei ala.

Vierailija
625/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaiseen ei kylläkään tehdä mitään muutoksia.

Vierailija
626/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tehdään.

Vierailija
627/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi keneltäkään leikata 600e. Nyt ei vaikuta ihan oikeudenmukaiselta.

Tuo Soininvaaran esimerkki on juuri sellainen tapaus, joka imuroi niitä tukia kaksin käsin ja jolla on maksimaaliset kannustinloukut töihinmenon suhteen. Jos sellaiselta ei saa leikata, niin keneltä sitten?

Tuo Soininvaaran esimerkki käy töissä. Etkö osaa lukea vai etkö ymmärrä lukemaasi?

Vierailija
628/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin AMK tutkinnolla työkokeilussa sairaalan osastolla. Nyky hallitus kuulemma lisää työmarkkinatukitöitä ja toimeentulotukeen tulee työvelvoite. Eläkettä ei kerry.

Työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä

https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/sosiaalietuuksista-elake…

1975 syntyneillä ja nuoremmilla rajattiin leskenelake 10 vuoteen. Ja meidät laitetaan karenssin uhalla työmarkkinatukitöihin, josta ei kerry eläkettä.

1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä.

Kyllä Suomi on sitten niin tasa-arvoinen ja reilu maa.

Paitsi tietenkin ne onnekkaat ja etuoikeutetut, jotka menettivät puolisonsa ennen muutoksen voimaan tulemista. Olikos se ennen vuotta 2021.

Terveisin 1978 syntynyt leski, jonka mies kuoli 2018.

Älysit myrkyttää ajoissa. Oliko sisäpiiritietoa muutoksesta?

Vierailija
629/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa kiva tietää, että joku saa toisilta veronmaksajilta jopa 611 euroa "ylimääräistä"...itse olen lähemmäs 40v ja mitään tukia en ole saanut koskaan, pl. opintotuki joka on vastikkeellinen. Se mitä sain tänä vuonna, oli asuntolainani euriborin korotus 0,59 % -> lähes 4 %. Yksin elän ja kaikki laskut pitää maksaa yksin. Leikkaan itse hiukseni, korjaan autoni ja prätkäni ja käytän muutenkin mahdollisimman vähän palveluita, ostan melkein kaiken tarjouksessa jos vain on jne. Pitäisikö näiden valittajienkin ehkä mennä töihin? Ja ihan kaikkien ei tarvitse asua Helsingissä, varsinkaan yhteiskunnan tuilla, varsinkaan jos töihin ei aiota mennä. Elämäntapa-työttömät voivat muuttaa jonnekin muuttotappio-kuntaan...

On sulla tosiaan rankkaa ja siksi on hyvä viedä lapsilta leipä suusta.

No mulla tuo sama, paitsi että olen lisäksi kasvattanut kolme lasta. Eli joo, olen saanut lapsilisää kyllä. Nykyään saan yhdestä, kun kaksi isompaa ovat jo sen ikäisiä, että lapsilisä on loppu. On ollut aikoja, että varmaankaan työnteko ei olisi kannattanut taloudellisesti, mutta juuri tuota "työ on parasta sosiaalihuoltoa" on ollut mielessä. Olisin varmaan masentunut ja menettänyt elämänhallinnan jos olisin jäänyt vaan kotiin makaamaan. Reilu 600e tuloista pois kuulostaa kyllä hurjalta, mutta myös se, että ennen tuo summa on otettu toisten selkänahasta.

Ja niin kuin on jo sanottu, sitä saa mitä tilaa. Tämä on äänestyksen tulos. Ei sekään reilua olisi, että ihmiset äänestää oikeistoa ja he sitten toteuttaisi vasemmistopolitiikkaa. 4v päästä kääntyy rajusti, mut näillä nyt mennään siihen asti.

Vierailija
630/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painu nyt vi*  tuun jo ton spämmisi kanssa.

Ei ole spämmi.

Vierailija
631/699 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallituksella on ajatus, että ihminen saa tuloa myymällä työvoimaansa työnantajalle eikä hän silloin tarvitse tukea mistään.

Nyt olisi työnantajien ymmärrettävä ostaa tuota työvoimaa ja myös maksaa siitä niin paljon, ettei työntekijän tarvitsisi elääkseen anoa mitään tukia valtiolta.

Pitäisikö ne tuet antaa suoraan työnantajille korvamerkittyinä juuri tuohon tarkoitukseen ja ne anomukset esim. Asumisen hinta, lastenhoito, sairaskulut, y.m.s. laskettaisiin yksilöidysti jokaiselle työntekijälle niin, että lopputulemana työnteko kannattaa kaikille.

Siis velvotteita myös työnantajille. Ottaa porukkaa töihin.

Vierailija
632/699 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tehdään.

No ei muuten tehdä.

633/699 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpön löpöä. Tätä peenjauhantaa kuunneltiin jo 4 vuotta. Ihmiset töihin ja tiet minimiin. Suut suppuun ja hommiin...

Vierailija
634/699 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten muissa maissa ihmiset pärjäävät, joilla ei ole tällaisia isoja tukia kuten Suomessa?

Vaikkapa kaduilla nukkuen kuten vaikkapa Intiassa ja Amerikoissa.

Amerikassakin kadulla nukkuminen on viimeinen vaihtoehto. Amerikassa on pakko säästää pahan päivän varalle. Lasten koulutukseen. Työttömyyden tai sairastumisen varalle. Vasta jos säästötkin menee ja talo menee, joutuu autoon nukkumaan tai kadulle. Toisaalta sieltä voi myös nousta. Ihmisten on pakko tehdä vaikka mitä hanttihommaa kun turvaverkkoa ei ole. 

Suomessa ei siihen opeteta, vaan oletetaan että yhteiskunta maksaa. 

Siis oletko sitä mieltä, että meilläkin pitäisi oppia asumaan autossa tai kadulla?

90-luvun lamassa jotkut nukkuivat autossa, kun vaihtoehtoja ei ollut.

En sano, että siihen pitäisi palata. Mutta ei meillä taida olla varaa ihan siihenkään, että pystytään tarjoamaan kaikille mukavat asunnot, vaikkei ihmisellä itsellään olisi tuloja ollenkaan.

Pitää vähän opetella joustamaan siitä ajattelusta, että 'minulla on oikeus' ja 'yhteiskunnan kuuluu maksaa'.

Yhteiskunnan tarjoama yksiö ihmiselle, jolla ei ole tuloja, saattaa hyvinkin olla luksusta, mihin meillä ei ole varaa. Ja ehkä kahden lapsen yh joutuu jatkossa totuttelemaan kaksioon, jos omia tuloja ei ole.

Vierailija
635/699 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhden asian olen elämässä oppinut. Ihmiset on erilaisia. Jotkut rakentavat itselleen paremman elämän, jotta voivat sitä kauttaa auttaa muita myös etenemään elämässä. Toiset hankkivat valtaa ja rahaa voidakseen alistaa ja kyykyttää muita. Oikeistolaiset voivat itseltään kysyä, kumpaan kastiin kuuluvat.

Hyvä pointti! Minä toisaalta tykkään valita ketä autan elämässä, joten olen huono ihminen koska vaikka annan toisille avokätisesti, en kuitenkaan anna kaikille tarvitseville.

Oho, en tiennytkään, että Jumala käy täällä kirjoittelemassa! Tuntuu varmaan hyvältä olla niin korkealla muiden ihmisten yläpuolella, että omaa oikeuden päättää kuka ansaitsee mitäkin. Hienoa, että osaat kuitenkin joillekin jopa ihan antaakin jotain. Onnittelut siitä.

Vierailija
636/699 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua nyt vähän ihmetyttää tämä keskustelu, aivan kuin kaikki leikkaukset olisivat jo varmoja, vaikka kritiikkiä on satanutonesta suunnasta ja ainoatakaan päätöstä ei ole vielä tehty.

Vierailija
637/699 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua nyt vähän ihmetyttää tämä keskustelu, aivan kuin kaikki leikkaukset olisivat jo varmoja, vaikka kritiikkiä on satanutonesta suunnasta ja ainoatakaan päätöstä ei ole vielä tehty.

Demokraattisessa yhteiskunnassa ilmaan heitetyistä ideoistakin saa ja pitää keskustella. Parempi puhua huolista etukäteen kuin odottaa, että muutokset menevät läpi, jolloin niiden peruminen on hankalampaa. Hyvä, että ihmiset protestoivat. Se on tervettä itsesuojeluvaistoa.

Vierailija
638/699 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Demokraattisessa yhteiskunnassa ilmaan heitetyistä ideoistakin saa ja pitää keskustella. Parempi puhua huolista etukäteen kuin odottaa, että muutokset menevät läpi, jolloin niiden peruminen on hankalampaa. Hyvä, että ihmiset protestoivat. Se on tervettä itsesuojeluvaistoa.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi.

Ihmettelinkin vain keskustelun sävyä, joka huokuu sellaista tunnelmaa kuin päätökset olisi jo tehty, vaikka kyseessä on vasta ehdotelma. Itse uskon siihen että ajatukset luovat todellisuutta, siksi voi olla ongelmallista puhua aiheesta aivan kuin se jo olisi todellisuutta, ilman konditionaalia. Varmasti moni tuomitsee höpöksi, mutta on aiheesta näyttöäkin.

Vierailija
639/699 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos työstä saatava palkka on liian pieni suhteessa menoihin, niin vähentää menoja tai tekee kahta työtä.

Miten vähennät sähkön, polttoaineen ja ruuan, sekä asumisen hintaa?

Myyt auton, ostat teltan ja syöt vähemmän. Pitääkö perussuomalaisen eliitin selittää sinulle näinkin yksinkertaiset asiat?

Vierailija
640/699 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kuitenkin hyvä, että persut poistavat irtisanomissuojan rasisteilta. Jatkossa Someen rasistisontaa jakaville voi antaa kenkää ja palkata tilalle työntekijän Afrikanmaasta 1500:lla eurolla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme