Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No Huh, Huh: Orpon oikeistohallitus leikkaa JOPA 611 euroa kuukaudessa pienituloiselta duunaripeheeltä !

Vierailija
21.06.2023 |

No Huh, Huh: Orpon oikeistohallitus leikkaa JOPA 611 euroa kuukaudessa pienituloiselta duunaripeheeltä !

Tutkija: Hallituksen leikkauksia kasautuu yksille ja samoille ihmisille Ei ole porkkanaa tulossa
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/d8ecb7d0-c8fa-43ee-88f0-c51d0d39b…

Kelan tutkimuspäällikkö Signe Jauhiainen sanoo, että hallitusohjelmaan kootut sosiaalietuuksien leikkauksia kasaantuu yksille ja samoille ihmisille, jolloin vaikutus käytettävissä olevaan rahaan voi muodostua merkittäväksi.

Puoluejohtaja Sari Essayah (kd), Riika Purra (ps), Petteri Orpo (ps) ja Anna-Maja Henriksson (r) julkistivat hallitusohjelman lauantaina.

Kokoomuksen puheenjohtajan Petteri Orpon vetämien hallitusneuvottelujen lopputuloksena syntynyt hallitusohjelma leikkaa laajalla kaarella erilaisia etuuksia.

Yksittäiset leikkaukset saattavat näyttää paperilla maltillisilta, mutta osalle etuuksien saajista eri toimenpiteet kasautuvat niin, että vaikutus on merkittävä.

Kun muutetaan sekä asumistukea että työttömän perusturvaa, on aivan selvää, että ne kohdistuvat samoille henkilöille. On paljon ihmisiä, jotka saavat niitä molempia, Kelan tutkimuspäällikkö Signe Jauhiainen sanoo.

Kasautumisen vaikutuksen voisi kokea esimerkiksi Helsingissä vuokralla asuva, soviteltua päivärahaa saava kahden lapsen yksinhuoltaja.

Entinen vihreiden puheenjohtaja ja ministeri, nykyinen tietokirjailija ja kaupunginvaltuutettu Osmo Soininvaara laski, että toteutuessaan Orpon hallituksen leikkaukset voisivat tehdä tällaisen yksinhuoltajan kukkaroon 611 euron kuukausittaisen loven, jota tosin paikkaisi muutaman kympin verran aleneva verotus.

Tähän johtaisivat Soininvaaran mukaan sovitellusta päivärahasta poistuvat lapsikorotukset ja suojaosa sekä asumistuen muutokset."

Osmo Soininvaara:
"Hallitus kohtelee ankarasti Helsingissä vuokralla asuvaa, soviteltua päivärahaa saavaa kahden lapsen yksinhoitajaa. Asumistuki pienenee 245 €/kk ja soviteltu päiväraha 366 euroa. Yhteensä 611 €. Verotus laskee muutaman kympin. Onko nämä käsitelty samassa pöydässä?"

Vaikutus ei ole "merkittävä" vaan KATASTROFAALINEN!

Kommentit (699)

Vierailija
601/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömiä on työmarkkinatuella kaupoissa työkokeilussa.

https://yle.fi/a/74-20001828

Vierailija
602/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi keneltäkään leikata 600e. Nyt ei vaikuta ihan oikeudenmukaiselta.

Tuo Soininvaaran esimerkki on juuri sellainen tapaus, joka imuroi niitä tukia kaksin käsin ja jolla on maksimaaliset kannustinloukut töihinmenon suhteen. Jos sellaiselta ei saa leikata, niin keneltä sitten?

Vierailija
604/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi että duunari tekee töitä eikä elä avustuksilla. Duunarit pitää tätä maata pystyssä ja niitä ei rankaista. Työttömät työnvieroksujat on taas syöpä

Joillakin duunareilla on osa-aikatyö ja niin pienet tulot, että oikeuttaa tukiin. 3000:n euron minimiliksa auttaisi tähän.

Ei se kolmentonnin minimipalkka koske osa-aikatöitä, vaan työajalta 37,5 / 40 h / vko. Vai olenko ymmärtänyt tämän täysin väärin?

Vierailija
605/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työstä saatava palkka on liian pieni suhteessa menoihin, niin vähentää menoja tai tekee kahta työtä.

Vierailija
606/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei töissä käyvien pidä saadakaan mitään tukia, kyllä palkalla pitää tulla toimeen. Jos ei tule, on vika jossain muussa kuin tuissa. Vasemmistolaisten on jostain syystä täysin mahdoton ymmärtää, että tätä juuri äänestettiin. Julkisen sektorin kuluja on saatava alas, jotta myös veroja voidaan laskea ja työstä jää enemmän käteen. Toki edellisen velkahallituksen vuoksi, suomalaiset maksavat velkamiljardeja vuosikymmenet ennen kuin päästää normaaliin tilaan.

Orpo sanoi ettei palkalla tarvitse tulla toimeen. Miten meni noin niinku omasta mielestä?

Ei ollut Orpo se kaveri. Mahtoiko olla edes kokkareiden virallinen edustaja?

Vierailija
607/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok. Tuo vain osoittaa, kuinka järjettömiä tukia meillä jaellaan. 600 e kk yhdelle taloudelle täysin ilmaista rahaa. Ja pk-seudulla, jossa töitä on.

No ei se täysin älytöntä ole jos kyseessä on yksinhuoltaja. Koitappa itse tässä maassa yksin elättää esim. kahta lasta. Voin sanoa, ettei siihen meinaa riittää edes keskituloisen palkka.

Tiedän kyllä. Olen aikanani elättänyt kahta lasta Helsingissä.

Minusta on silti väärin, että minä raadan niska limassa, ja joku toinen loisii samalla rahalla.

Se ns. loisija tuskin elää muka-samalla-rahalla (eli oikeasti 3 kertaa vähemmällä) yhtä leveästi kuin sinä.

Tiedätkö sinä mitä edellinen on saanut palkkaa, jotta voit sanoa että "loisija" saa siitä vain kolmasosan? Kuulostaa hyvin epätodennäköiseltä, koska sitten hänen pitäisi päästä nettotuloissaan jo lähelle ellei yli kuutta tonnia, mikä taitaa olla Suomessa taso korkeintaan prosentilla palkansaajista, jos niilläkään.

Vierailija
608/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden asian olen elämässä oppinut. Ihmiset on erilaisia. Jotkut rakentavat itselleen paremman elämän, jotta voivat sitä kauttaa auttaa muita myös etenemään elämässä. Toiset hankkivat valtaa ja rahaa voidakseen alistaa ja kyykyttää muita. Oikeistolaiset voivat itseltään kysyä, kumpaan kastiin kuuluvat.

Hyvä pointti! Minä toisaalta tykkään valita ketä autan elämässä, joten olen huono ihminen koska vaikka annan toisille avokätisesti, en kuitenkaan anna kaikille tarvitseville.

Vierailija
609/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko pakko asua Helsingissä. Vaihtoehtojakin on.

Ensin sanotaan, että muuta työn perässä sinne missä niitä töitä on (Helsinkiin). Sitten sanotaan, että muuta pois sieltä Helsingistä ja onko siellä Helsingissö pakko asua.

Ja jos olet Helsingissä syntynyt ja kaikki tukijoukot on täällä. Ei ole helppo niin vaan muuttaa pois ja viedä lapsia kavereiden, serkkujen ja isovanhempien luota kauemmaksi. 

Välillä sitä on katkera, kun ostovoima pääkaupunkiseudulla on surkea ja lisäksi on nämä isojen kaupunkien muutkin ongelmat. Tämä on kuitenkin aina ollut oma kotikaupunkini.

Luulet kai sitten, että se on helppoa kaikille muille tulla Helsinkiin (tai muuhun isompaan kaupunkiin) ja jättää tukijoukot kotiseuduilleen? Nimittäin suurin osa ihmisistä joutuu toimimaan juuri noin.

Vierailija
610/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin AMK tutkinnolla työkokeilussa sairaalan osastolla. Nyky hallitus kuulemma lisää työmarkkinatukitöitä ja toimeentulotukeen tulee työvelvoite. Eläkettä ei kerry.

Vierailija
611/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksihuoltjiahan on vain lesket jotka saa leskeneläkettä, kelalta elarit. Tai yksin lapsia tehneet, joita ei kovin montaa ole. Ja, nyt viimeistään se isyys selvitykseen sitten.

Ohiksena. Jos lapsen huoltaja/vanhempi kuolee, niin elatusvelvollisuus päättyy. Silloin kelakaan ei maksa elareita. Lapset saavat lapseneläkettä. Kelan maksama eläke on jotain 66 euroa/kk. Jos lapsi ei saa työeläkevakuutuksyjtiöltä perhe-eläkettä kovinkaan paljoa/ollenkaan, niin kela sitä hieman täydentää.

Vierailija
612/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin AMK tutkinnolla työkokeilussa sairaalan osastolla. Nyky hallitus kuulemma lisää työmarkkinatukitöitä ja toimeentulotukeen tulee työvelvoite. Eläkettä ei kerry.

Työmarkkinatuesta ei kerry eläkettä

https://www.tyoelake.fi/paljonko-saan-elaketta/sosiaalietuuksista-elake…

Vierailija
613/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1975 syntyneillä ja nuoremmilla rajattiin leskenelake 10 vuoteen. Ja meidät laitetaan karenssin uhalla työmarkkinatukitöihin, josta ei kerry eläkettä.

Vierailija
614/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1975 syntyneillä ja nuoremmilla rajattiin leskenelake 10 vuoteen. Ja meidät laitetaan karenssin uhalla työmarkkinatukitöihin, josta ei kerry eläkettä.

1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä.

Kyllä Suomi on sitten niin tasa-arvoinen ja reilu maa.

Vierailija
615/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuon onelman ratkaisemiseksi on helppo ratkaisu hanki töitä, jos on jo töitä niin hanki parempi palkkainen työpaikka, jos ei taidot riitä parempiin töihin niin kehity ja paranna itseäsi ja sitten hanki perempi palkkaisia töitä.

Missä voi "parantaa itseään" ilmaiseksi? Miten vaikkapa kaupan kassa opiskelee ilmaiseksi aivokirurkigsi? Niin?

Kaupan kassa ottaa pääsykoekirjat käteen ja lukee lääkikseen. Niin. Ihan ilmaiseksi.

Vierailija
616/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1974 syntyneet ja vanhemmat saa leskeneläkettä loppuelämänsä.

Kyllä Suomi on sitten niin tasa-arvoinen ja reilu maa.

Paitsi tietenkin ne onnekkaat ja etuoikeutetut, jotka menettivät puolisonsa ennen muutoksen voimaan tulemista. Olikos se ennen vuotta 2021.

Terveisin 1978 syntynyt leski, jonka mies kuoli 2018.

Vierailija
617/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vuorolisät poistetaan, niin ketkä niihin vuorotöihin silloin voidaan pakottaa? Onko niin, että sitten kukaan ei voi enää tehdä päivätyötä. Esim kaikki hoitajat ja kaupanalalla jne tekee vuorotöitä halusi tai ei.

Mulla vuorolisät on yli 1000 euroa kuussa. En katselisi hetkeäkään vierestä kun muut tekee normaalia päivätyötä samalla palkalla kuin minä painaisin 12 tuntuista päivää oli aamu tai yö, pyhä tai arki.

Vierailija
618/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitus on persvako-duunarien vihollinen.

Vierailija
619/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vuorolisät poistetaan, niin ketkä niihin vuorotöihin silloin voidaan pakottaa? Onko niin, että sitten kukaan ei voi enää tehdä päivätyötä. Esim kaikki hoitajat ja kaupanalalla jne tekee vuorotöitä halusi tai ei.

Mulla vuorolisät on yli 1000 euroa kuussa. En katselisi hetkeäkään vierestä kun muut tekee normaalia päivätyötä samalla palkalla kuin minä painaisin 12 tuntuista päivää oli aamu tai yö, pyhä tai arki.

Lakko oikeutta rajoitetaan ja ansiosidonnaista huononnetaan. Lapsikorotukset poistetaan työttömyyskorvauksista. Omistusasuntoon ei saa asumistukea. Eli ihmisten on vaan pakko tehdä töitä ilman vuorolisiä.

Vierailija
620/699 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lakko oikeutta rajoitetaan ja ansiosidonnaista huononnetaan. Lapsikorotukset poistetaan työttömyyskorvauksista. Omistusasuntoon ei saa asumistukea. Eli ihmisten on vaan pakko tehdä töitä ilman vuorolisiä.

Ansiosidonnainen on täydet ensimmäiset 2 kuukautta, sen jälkeen 75% ja lapsikorotukset poistuu eli 2400 bruttopalkalla ansiosidonnaista saa 750 ja omistusasuntoon ei saa asumistukea. Lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi seitsemän