Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIKSI mistään liikunnasta ei tule hyvä olo? Aina vaan väsynys, hiki ja seuraavana päivänä

Vierailija
21.06.2023 |

Lihaskipuja.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyy Sofia 12v?

Vierailija
2/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole täälläkään näkynyt eikä tuntunutkaan niitä kuuluisia endorfiineja joita kovasti lupaillaan palkinnoksi lenkillä käynnistä.

Ja pah! Itse sain taas vaan pari pirunkipeää rakkoa jalkoihin ja mikä uskomattominta niin näemmä jonkun hlvetin rakon/hankauman nivuseen tai tuohon sisäreiden yläosaan.. Aaaaaargh!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulut ehkä siihen geneettiseen vähemmistöön ihmisiä jotka eivät ikinä tule saamaan mitään hyvää oloa liikunnasta toisin kuin useimmat. Ikävämpi juttu.

Vierailija
4/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyy Sofia 12v?

Ihan vaan 38v mummo täällä kyselee.

Vierailija
5/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaat liaan kovaa aloittelijaksi. Ei ihme, että tulee huono olo ja paikat kipeiksi. Koita vaikka alkuun aloittaa ihan reippaasta kävelystä ja pidä se säännöllisenä.

Vierailija
6/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä menee jonkin aikaa, itsellä tais mennä pari kuukautta ennen kun se alko tuntuun hyvältä ja nyt oon koukussa. Mitä surkeammassa kunnossa olet sitä vaikeampaa ja kauemmin siinä kestää.

Vierailija
7/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaat liian kovaa kuntoosi nähden. Aloita selvästi kevyemmin ja lisää rasitusta vähitellen kunnon kasvaessa.

Vierailija
8/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sauvakävely ja vesijuoksu, niillä on menty monta vuotta. Ja pyöräilyä. Viime talvena keho suorastaan vaati lisäks hiihtoa. Ja kannattaa harrastaa just sitä liikuntaa mistä itse tykkää. Ja kävelylenkit ei aloittelijalla tarvi olla ku puol tuntia tai useita lyhyempiä päivässä.

Vierailija
9/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä menee jonkin aikaa, itsellä tais mennä pari kuukautta ennen kun se alko tuntuun hyvältä ja nyt oon koukussa. Mitä surkeammassa kunnossa olet sitä vaikeampaa ja kauemmin siinä kestää.

Itse jaksoin aikoinaan nelisen vuotta odotella että liikunnasta alkaisi tulla se miellyttävä olo, mutta eipä vaan koskaan niin tapahtunut. Se ei vaan tapahdu kaikilla.

Vierailija
10/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulut ehkä siihen geneettiseen vähemmistöön ihmisiä jotka eivät ikinä tule saamaan mitään hyvää oloa liikunnasta toisin kuin useimmat. Ikävämpi juttu.

Et kuulu, mä pystyn melkein 100% todennäköisyydellä sanomaan että täälä ei ole ikinä edes käyny palstailemassa moista tapausta, puhutaan äärimmäisen harvinaisista ja vaikeista tapauksista joihin liittyy kymmeniä mukana tulevia sairauksia, asuvat sairaaloissa elämänsä.

Vierailija
11/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse jaksoin aikoinaan nelisen vuotta odotella että liikunnasta alkaisi tulla se miellyttävä olo, mutta eipä vaan koskaan niin tapahtunut. Se ei vaan tapahdu kaikilla.

Höpönlöpön, tästä puuttuu nyt 90% relevantista datasta, hyppäät päätelmiin joihin voi olla liuta muitakin vastauksia.

Vierailija
12/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyy Sofia 12v?

Sama joka huutaa Mistä saa elämäniloa kun ikää 38v???

Vierailija
13/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyy Sofia 12v?

Takaisin ylikselle ja lakkaat esittämästä naista internetissä.

Vierailija
14/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä odotellessa kun päivittäiset 5-15km:n kävelylenkit on kuuluneet elämään viimeisen 17 vuotta..

Vierailija
15/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäiskö sitä tehdä silleen itseään kuunnellen, eikä mitään överirääkkiä?

16/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloita kevyemmin, vaikka vain puolen tunnin lenkillä. Syö pari tuntia ennen lenkkiä sekä pian lenkin jälkeen. Juo riittävästi vettä. Kokeile ottaa ibuprofeeni jälkisärkyjä ehkäisemään.

Vierailija
17/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole täälläkään näkynyt eikä tuntunutkaan niitä kuuluisia endorfiineja joita kovasti lupaillaan palkinnoksi lenkillä käynnistä.

Ja pah! Itse sain taas vaan pari pirunkipeää rakkoa jalkoihin ja mikä uskomattominta niin näemmä jonkun hlvetin rakon/hankauman nivuseen tai tuohon sisäreiden yläosaan.. Aaaaaargh!

Jos reidet hankaa niin pahasti yhteen, että niihin tulee rakkoja, niin pikku kuntokuuri ei välttämättä tee pelkästään pahaa.

Vierailija
18/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kuulu, mä pystyn melkein 100% todennäköisyydellä sanomaan että täälä ei ole ikinä edes käyny palstailemassa moista tapausta, puhutaan äärimmäisen harvinaisista ja vaikeista tapauksista joihin liittyy kymmeniä mukana tulevia sairauksia, asuvat sairaaloissa elämänsä.

Etkö saa nautintoa liikunnasta? Syy voi olla geeneissä

- Vaikkeivät nämä 10–15 prosenttia saakaan liikunnasta mielihyvää, heidänkin pitäisi silti ehdottomasti liikkua, sillä liikunnasta seuraa muuta hyvää, kuten sosiaalisia kontakteja ja virkeyttä ulkoilmasta, listaa Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisen tiedekunnan liikuntasuunnittelun professori Kimmo Suomi.

Hän viittaa lukemaansa ruotsalaistutkimukseen, jonka mukaan vastaavasti 85–90 prosenttia ihmisistä saa liikunnasta mielihyvää.

Liikkuessa erittyy esimerkiksi dopamiinia ja endorfiinia. Liikunta kohottaa itsetuntoa, parantaa mielenterveyttä ja vähentää stressiä. Lisäksi verenkierto, aineenvaihdunta sekä lihaskunto paranevat ja sairastuvuus alenee.

Toisaalta Jyväskylän yliopiston liikuntalääketieteen professori Urho Kujala kritisoi viime syksynä, että suuri osa tieteellisistä tutkimuksista antaa liikunnan terveyshyödyistä liioitellun positiivisen kuvan.

Kujala perusti väitteensä kaksostutkimuksiin, joissa puolet ihmisen fyysisestä kunnosta selittyi elämäntavoilla ja puolet perimällä.

Liikunta vaatii aikaa

Kimmo Suomen mielestä liikunnan aloittaminen on vaikeaa kahdesta syystä. Ensimmäinen on aika.

- Ihmiset eivät hallitse aikaansa. Kun aloittaa kuntoilun, allakasta pitää yleensä vähentää jotakin muuta. Kyse on isosta elämänmuutoksesta. Moni luulee, että voi lisätä liikuntaa ja silti elää kuten ennenkin.

- Monilla on huono olo, ellei kalenteri ole aina täynnä. Pitäisi olla enemmän downshiftaamista, jotta liikunta mahtuu elämään.

Toinen syy on laiskuus.

Aseta itsellesi tavoite

Ajanhallinnan ja laiskuuden voittamisen keinoina ovat suunnitelmallisuus ja sosiaalinen pääoma.

- Laita liikuntatuokiot koko kevääksi kalenteriin jo nyt, kun kalenteri on melko tyhjä. Lisää vasta sitten muut menot. Ota asenne, että liikuntahetkiä ei peruta.

Aseta tavoitteita joko itseksesi tai liikuntaseuran ohjaajan tai personal trainerin kanssa: esimerkiksi minkä painon tai millaisen kunnon haluat saavuttaa kesäksi.

- Myös sosiaaliset verkostot tukevat liikunnan pitkäjänteisyyttä. Voit liikkua perheen, kaverin tai naapurin kanssa. Seuraa voi löytyä myös kuntosalilta, työpaikkaliikunnasta tai lajiseuroista.

Lääkäri, näytä kartta!

Jotkut pohtivat liikunnan aloittamista vasta, kun lääkäri määrää. Suomen mielestä lääkärien ja työterveyshoitajien pitäisi antaa konkreettisia vinkkejä eikä toistaa kehotusta ”liiku, se auttaa”.

- Lääkäri voisi ottaa esiin kartan ja näyttää, että tuossa sinä asut: kävelepä tuo lenkki ulkoilualueen kautta.

Krempat eivät estä liikkumasta, sillä monista lajeista soveltavaa liikuntaa tarjoavat esimerkiksi kunnat sekä reuma- ja sydänyhdistykset.

- Vesi- ja lumilajit, kuten murtomaahiihto ja uinti, sopivat polvivaivaisille ja ylipainoisille, sillä vesi ja lumi auttavat pienentämään maan vetovoiman kiihtyvyyttä eli g-voimia, sanoo Suomi.

Vierailija
19/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että huono lihaskunto, jolloin liike on koko ajan kipurajoilla. Itsekin aloin nauttia liikunnasta vasta kuntosalin aloitettuani. Ymmärsin, että olin siihen saakka riuhtonut ja huitonut ihan kuin linnunpelätti velttona heiluen ja tehnyt työn ihan väärillä lihaksilla.

Vierailija
20/22 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sun asenne, se on jo valmiiksi huono