Turha saikutus vs oikeasti sairaana?
Uuden hallitusohjelman omakustanteinen sairausajan ensimmäinen karenssipäivä on herättänyt paljon keskustelua ns. pidennetyistä viikonlopuista, eli perjantai- ja maanantaisaikutuksesta tai krapulasaikutuksesta.
Itselleni tämä ilmiö tuli yllätyksenä, enkä ole osannut ajatella, että ihmiset olisivat tai kehtaisivat olla turhaan saikulla. Tosin kuulun "töihin vaikka pää kainalossa" -porukkaan, joka ei sekään ole välttämättä hyvä. Viimeksi olin sairauden takia poissa 2,5 vuotta sitten muutaman päivän, mutta silloin syy oli aiheellinen.
Kertokaahan, arvon palstalaiset, oletko ollut "turhaan saikulla" vai jäätkö pois töistä vain asiallisesta syystä?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mä olen ollut työelämässä jokainen saikku on ollut terveydenhuoltohenkilökunnan kirjoittama.
Tämähän ei vielä kerro onko saikku ollut aiheellinen vai ei.
Kysypä mun entiseltä työnantajalta neuvoa. Saikkulappu oli pakko hakea työterveydestä. Siellä hoitaja mittasi kuumeen ja katsoi kurkun ja tenttasi sut huolella! Että otti päähän, kun flunssa oli vielä töistä saatu.
Otti päähän miksi? Olit flunssassa ja halusit olla poissa töistä.
Olisiko hoitajan pitänyt kysellä sun lemmikeistä ja kehua, miten kivat vaatteet sulla on päällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on naapurissa tuollainen turha saikuttelija, eli juo itselleen kännin vaikka sunnuntaina ja ilmoittaa työnantajalle "köh, köh" olevansa vähän kipeä maanantaina. Teki näitä ihan avoimesti ja usein kun satuin olemaan kylässä. Kyllä kävi monesti mielessä ilmoittaa hänen työnantajalleen tästä.
Naapuri vielä kuvitteli että näin on ihan hyväksyttävää toimia ja kovin yleistä. En jaksanut katsella tuollaista ihmistä ja katkaisin suhteet sinne, asuu kyllä vielä valitettavasti naapurissa, tosin ukkonsa siivellä.
No eiköhän tuossakin ole taustalla jo jotain alkoholiongelmaa ja mahdollisesti masennusta tms.
Aika harva ihminen vain päättää saikuttaa ilman että taustalla ei olisi mitään elämän ongelmia.
Alkoholiongelmat ovat itseaiheutettuja aina, siitä ei pitäisi muita työntekijöitä rangaista vaan ohjata tuo ihminen hoitoon.
Myös flunssat ovat ihmisten omaa syytä. Samoin kaatumiset ja kolarit. Silti toisia ihmisiä rangaistaan heidän tekosistaan.
Parikymmentä vuotta sitten kuultua Postitalon työpaikkaruokalassa. Keski-ikäinen nainen kysyi toiselta: "Joko sinä olet käyttänyt kaikki tämän vuoden sairaspäivät?".
(Postilla tuohon aikaan oli tietty vuotuinen yläraja sairaspäiville, joilta maksettiin palkkaa).