Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ensimmäinen oma asuntolaina ja ikäsi?

Vierailija
20.06.2023 |

Omasta kodista haaveilen edelleen.
Ikää kohta 40. Onko toivoton ajatus tässä iässä enään lähteä sille tielle?
Onko kaikki ostaneet ensiasuntonsa nuorena alle 30vuotiaina?
Olin typerä kun itse en sitä silloin halunnut.
Reissaaminen oli tärkeämpää silloin ja nyt harmittaa kun haluaisi asettua aloilleen.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

30v rakensin talon. Hain lainaa kun säästöt loppuivat rakennusvaiheessa. Runko oli pystyssä ja katto päällä.

Vierailija
2/14 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 28 v kun otin asuntolainan ok-talo projektia varten, 11 vuotta myöhemmin oli laina maksettu takaisin vaikka matalapalkkaduunarina tein, ei se mahdotonta ollut. 

Ikää nyt 46v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alta kolmikymppisenä markka-aikaan otettiin eka asuntolaina, kolme vuotta myöhemmin myytiin asunto, maksettiin kaikki lainat pois ja lähdettiin maailmalle.

Muutama vuosi myöhemmin palattiin taas kotimaassa asuntovelallisiksi. Ja tänä vuonna maksettiin viimeinen erä pois.

Kyllä sitä nelikymppisenä vielä ehtii. Äitini ryhtyi asuntovelalliseksi eläkkeelle jäätyään. Tosin omia säästöjä oli jo reilusti ja laina pieni. Omakotitalon rakennutti vanhuuden päiviksi.

Vierailija
4/14 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 24, mutta kyllä sinä voit ottaa 40-vuotiaana, kunhan mietit lainan tulojesi mukaisesti.

Vierailija
5/14 |
20.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin yli 50v, kun ostin ensimmäisen oman asuntoni, puolisoni kanssa yhdessä. Ja lainarahalla. Laina-aika 25v. Eli jos maksetaan laina pois alkuperäisessä aikataulussa, aikalailla haudan partaalla olemme, kun talo on maksettu. Jos vielä elossa olemme silloin.

Vierailija
6/14 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 24. Nyt 32-vuotiaana talo on maksettu, mutta myös perintöä apuna käyttäen. Osta vain rohkeasti oma koti, ei ole liian myöhäistä! 🙂

Vierailija
7/14 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs se on se raja että saa vielä ensiasunnon ostajan veroalen? Oliko just 40 vuotta? Eli ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa. Sehän voi olla merkittävä etu. Itse otin ekan asuntolainani 27-vuotiaana kerrostalokaksioon. Nyt olen 46 ja asun lasteni kanssa velattomassa talossa. Väliin mahtuu yksi avioerokin. Kummasti on elämä kantanut.

Vierailija
8/14 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 34 vuotias kun ostin asunnon. Asunnon ostin vuonna 2005 ja velattomaksi asunnon sain vuonna 2007. Vuoden säästin alkupääomaa jonka jälkeen pankista sain lainan. Tänä päivänä asunto on sijoituksessa. Omistan nyt 3 asuntoa ja itse asun velattomassa kaksiossa. Kolmas asunto myös sijoituksessa.

Vierailija
9/14 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

21 v.

Vierailija
10/14 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 27v ja nyt kun olen 47v niin koti on pian, 2v sisällä, maksettu. Olisi jo joitakin vuosia sitten maksettukin, mutta olin siinä alkuvaiheessa liki 6v kotiäitinä jolloin kk-summa oli välillä hieman pienempi, lyheni kuitenkin koko ajan.

Vierailija
11/14 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 23, tokan vuoden yo-opiskelija.

Vierailija
12/14 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

19v ostin ensiasunnon. Sellaisen, mihin oli varaa, eli en mitään uutta satojen tuhansien ok-taloa, joita nykyään tunnutaan ostelevan ensiasunnoiksikin. Kaksion hinta oli noin 70 tuhatta.

Vierailija
13/14 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

24 v ostetiin exän kanssa ensimmäinen asunto. Ihan itsekseni otin ensimmäisen asuntolainan sitten 46-vuotiaana eron jälkeen.

Vierailija
14/14 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se iästä ole kiinni, vaan tuloista ja säästöistä. Itse olin asunnon omistaja noin 10 vuotta, muutin ulkomaille, ja nyt 5v vuokraamisen jälkeen katson josko täältä ostaisi käteisellä asunnon. Ja ikää on yli 40v.