Miten joku voi luulla, että TE-toimisto estää kouluttautumisen? Ihminen voi opiskella
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkin jo saanut täällä konkretiaa asiasta sisältäviä vastauksia, ainoa joka jotain asiasta luulee, olet sinä itse. Olisit voinut perehtyä asiaan viranomaissivustoilla, ennenkuin roiskaiset postauksen palstalle. Mutta se siitä.
Saksassa on otettu onnistuneesti käyttöön oppisopimusjärjestelmä monilla aloilla. Meilläkin se on, mutta melko kankea ja toimimaton, eikä julkishallinnossa tai yritysmaailmassa noin yleensä edes kovin suosittu, eikä sitä markkinoida näkyvästi esim. alan vaihtajille. Tässä olisi hyvä työllistämiskeino parannus, josta hyötyisivät sekä firma että työntekijä.
Saksassa pitää olla huomattavasti muita parempi perusopinnoissa, jos haluaa oppisopimuksella ammatin. Lisäksi siellä maksetaan ensin alle puolet alan pienimmästä palkasta, Suomessa on alusta asti pakko maksaa lähes täysi palkka. Saksassa opinnot tehdään töiden ohessa eli iltaisin ja jopa viikonloppuisin, töissä ollaan 40 h/vko ja kuitenkin opintojen pitää koko ajan edetä, ei voi sanoa, että ei ehtinyt tai lapsi valvotti.
Suomessa oppisopimusjärjestelmä on usein niille, joista ei ole käymään koulua, Saksassa se on oppilaitosten parhaille, joissa työnantaja näkee potentiaalia.
Kirjoitat täyttä paskaa väittäessäsi, että oppisopimuksella työskentelystä maksettaisiin Suomessa muka täyttä palkkaa. TES:seissä on selvästi palkkataulukoissa oma matalampi palkkaluokka opiskelijoille, harjoittelijoille ja oppisopimustyöntekijöille, ja näitä taulukoita Suomessa on työnantajien noudatettava.
Työnantajat tekevätkin paljon mieluummin palkattomia koulutussopimuksia, kuin palkallisia oppisopimuskoulutussopimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkin jo saanut täällä konkretiaa asiasta sisältäviä vastauksia, ainoa joka jotain asiasta luulee, olet sinä itse. Olisit voinut perehtyä asiaan viranomaissivustoilla, ennenkuin roiskaiset postauksen palstalle. Mutta se siitä.
Saksassa on otettu onnistuneesti käyttöön oppisopimusjärjestelmä monilla aloilla. Meilläkin se on, mutta melko kankea ja toimimaton, eikä julkishallinnossa tai yritysmaailmassa noin yleensä edes kovin suosittu, eikä sitä markkinoida näkyvästi esim. alan vaihtajille. Tässä olisi hyvä työllistämiskeino parannus, josta hyötyisivät sekä firma että työntekijä.
Saksassa pitää olla huomattavasti muita parempi perusopinnoissa, jos haluaa oppisopimuksella ammatin. Lisäksi siellä maksetaan ensin alle puolet alan pienimmästä palkasta, Suomessa on alusta asti pakko maksaa lähes täysi palkka. Saksassa opinnot tehdään töiden ohessa eli iltaisin ja jopa viikonloppuisin, töissä ollaan 40 h/vko ja kuitenkin opintojen pitää koko ajan edetä, ei voi sanoa, että ei ehtinyt tai lapsi valvotti.
Suomessa oppisopimusjärjestelmä on usein niille, joista ei ole käymään koulua, Saksassa se on oppilaitosten parhaille, joissa työnantaja näkee potentiaalia.
Mikä tuossa Saksan järjestelmässä on sellaista mitä ei voisi ottaa soveltuvin osin käyttöön Suomessa niin, että se sopii suomalaiseen työelämämalliin. Ei opintomenestys voi olla liikaa vaadittu, tai opinnoissa edistyminen, tai työelämään integroituminen, tai palkan maksu? Pelkkää selittelyn makua, miksi tuo ei käy. Ei mene läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suorittanut reilu 630 op ja tarkistin käyttäneeni 39 opintotukikuukautta opintoihini. Maisteriopinnot suoritin osin työn ohessa, minkä vuoksi työttömäksi jäätyäni opinnot katsottiin sivutoimisiksi ja sain suorittaa niitä vapaasti työttömyysetuutta menettämättä.
Nykysäännöillä minulla olisi siis edelleen 15-18 opintotukikuukautta käytössä uuteen tutkintoon, eli voisin hyvin suorittaa toisen maisteritutkinnon opintotuen varassa.
Sinulla on siis joku toinen henkilö huolehtimassa toimeentulostasi. Opintotuki on niin pieni, ettei sillä makseta edes asumiskuluja. Kerroit pystyväsi opiskelemaan uuden tutkinnon MUKA PELKÄN opintotuen varassa, mikä on todellisuudessa täysin mahdotonta, ilman että on muita rahoituslähteitä elämiseen.
Kaikilla työttömillä tai muilla opiskeluhaluisilla ei ole niitä muita ylläpidon lähteitä, kuten esim. puoliso, tai perintö tms.
En kylläkään puhunut pelkällä opintotuella opiskelusta vaan siitä, että minulla on yhä opintotukikuukausia jäljellä, jos haluaisin jatkaa opiskelua enkä olisi oikeutettu muihin tukimuotoihin. Sitä paitsi taidat itse tarkoittaa opintorahaa etkä opintotukea - opintotukeen kun lasketaan myös opintolaina. Aiemmin laskettiin myös asumislisä, mutten tiedä miten on nykyisin, kun opiskelijat kuuluvat yleisen asumistuen piiriin.
Ei minulla ainakaan olisi varaa opiskella opintotuella. Jo asunnon vastike ja lainanhoitokulut ovat isommat kuin opintotuki, asumistuki ja opintolaina. Jotain pitäisi kuitenkin syödäkin ja kulkea sinne kouluun.
Petteri Orpon Kaikkien Aikojen Naisenemmistöisin Feministihallitus ei luonnollisesti tuo teidän jo muutenkin maailman etuoikeutetuimmassa asemassa mm. sukupuolenne ja etnisen taustanne vuoksi olevia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen suorittanut reilu 630 op ja tarkistin käyttäneeni 39 opintotukikuukautta opintoihini. Maisteriopinnot suoritin osin työn ohessa, minkä vuoksi työttömäksi jäätyäni opinnot katsottiin sivutoimisiksi ja sain suorittaa niitä vapaasti työttömyysetuutta menettämättä.
Nykysäännöillä minulla olisi siis edelleen 15-18 opintotukikuukautta käytössä uuteen tutkintoon, eli voisin hyvin suorittaa toisen maisteritutkinnon opintotuen varassa.
Sinulla on siis joku toinen henkilö huolehtimassa toimeentulostasi. Opintotuki on niin pieni, ettei sillä makseta edes asumiskuluja. Kerroit pystyväsi opiskelemaan uuden tutkinnon MUKA PELKÄN opintotuen varassa, mikä on todellisuudessa täysin mahdotonta, ilman että on muita rahoituslähteitä elämiseen.
Kaikilla työttömillä tai muilla opiskeluhaluisilla ei ole niitä muita ylläpidon lähteitä, kuten esim. puoliso, tai perintö tms.
Ai jos suorittaa opinnot työn ohessa, niin joku toinen toimii elättäjänä?
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ainakaan olisi varaa opiskella opintotuella. Jo asunnon vastike ja lainanhoitokulut ovat isommat kuin opintotuki, asumistuki ja opintolaina. Jotain pitäisi kuitenkin syödäkin ja kulkea sinne kouluun.
Muuta soluun.
Itse menetin aikoinaan opintotukikuukausia kun aiemmat opinnot, joiden opiskellessani kerrottiin olevan "ikuisia", vanhenivat jonkin opintouudistuksen myötä, koska en pystynyt juuri silloin muuttamaan takaisin opiskelukaupunkiin ja jatkamaan keskeytyneitä opintoja. (Suoritin myöhemmin tutkinnon alusta alkaen uudestaan.) Olisin lisäksi saanut muuten suorittaa toisen tutkinnon, paikka oli jo valmiina, mutta Kela ei antanut lupaa omaehtoiseen opiskeluun, vaikka olisin saanut tutkinnon kahdessa vuodessa. Ja myöhemmin vielä TE toimiston virkailija yritti ehdottaa, että opiskelisin toisen tutkinnon omaehtoisena opiskeluna, vaikka olin jo kerran sitä yrittänyt mutta se tyssäsi Kelan päätökseen.
Sitäpaitsi omaehtoisesti opiskellessa täytyy koko ajan hakea työtä kuten muutenkin ja jos saa työpaikan, opinnot täytyy jättää kesken. Motivoiko se opiskelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimen yliopiston opinnoista ei saa opintotukea, mutta työkkärin tuet menettää
Tämä ei yksinkertaisesti ole totta. Minä opiskelin näin useamman vuoden avoimessa yliopistossa, työkkärille piti vain toimittaa opinnoista selvitys ja heiltä sai myös hyviä vinkkejä, miten opintoja suorittaa samassa. Kokemukseni on vielä kohtalaisen tuore, pääsin avoimen väylän kautta tiedekuntaan viime vuonna.
Tänä keväänä selvitetty: jos suorittaa 5 op kuukaudessa avoimessa ylipistossa (esim. väyläopintoja) ei saa opintotukea eikä työkkärikorvausta. 5 op on se raja.
Huomatkaa tämä: se on KESKIMÄÄRIN eli jos käyttää 30 opintopisteeseen 7 viikkoa,ei raja ylitty .
Ei kiinnosta. Menen vain oppisopimuksella töihin tai sitten suoraan ilman oppisoimusta. Muut vaihtoehdot olen pois sulkenut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuta soluun.
En muuta t: eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avoimen yliopiston opinnoista ei saa opintotukea, mutta työkkärin tuet menettää
Tämä ei yksinkertaisesti ole totta. Minä opiskelin näin useamman vuoden avoimessa yliopistossa, työkkärille piti vain toimittaa opinnoista selvitys ja heiltä sai myös hyviä vinkkejä, miten opintoja suorittaa samassa. Kokemukseni on vielä kohtalaisen tuore, pääsin avoimen väylän kautta tiedekuntaan viime vuonna.
Tänä keväänä selvitetty: jos suorittaa 5 op kuukaudessa avoimessa ylipistossa (esim. väyläopintoja) ei saa opintotukea eikä työkkärikorvausta. 5 op on se raja.
Huomatkaa tämä: se on KESKIMÄÄRIN eli jos käyttää 30 opintopisteeseen 7 viikkoa,ei raja ylitty .
Tämä on jännää, miten eri TE-toimistoissa ohjeistetaan eri tavoin. Täällä sanottiin juuri niin, että 5 op/kk.
Ei kai ap niin väittänytkään? Ymmärtääkseni hän otti kantaa siihen, että työttömät väittävät, ettei TE-toimistolta heru lupaa opiskella. Asia ei suinkaan ole näin, vaan että TYÖTTÖMYYSETUUDELLA opiskeluun on oltava lainmukainen syy tai puolto omaehtoiseen opiskeluun.