Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi luulla, että TE-toimisto estää kouluttautumisen? Ihminen voi opiskella

Vierailija
20.06.2023 |

niin paljon kuin haluaa, rahoituksen voi järjestää mm. opintotuella.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletkin jo saanut täällä konkretiaa asiasta sisältäviä vastauksia, ainoa joka jotain asiasta luulee, olet sinä itse. Olisit voinut perehtyä asiaan viranomaissivustoilla, ennenkuin roiskaiset postauksen palstalle. Mutta se siitä.

Saksassa on otettu onnistuneesti käyttöön oppisopimusjärjestelmä monilla aloilla. Meilläkin se on, mutta melko kankea ja toimimaton, eikä julkishallinnossa tai yritysmaailmassa noin yleensä edes kovin suosittu, eikä sitä markkinoida näkyvästi esim. alan vaihtajille. Tässä olisi hyvä työllistämiskeino parannus, josta hyötyisivät sekä firma että työntekijä.

Mitä kankeaa Suomen oppisopimusjärjestelmässä on?

Vierailija
22/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrataan vielä. ...

Työtön ei voi:

- tehdä työtä

- opiskella

- ryhtyä yrittäjäksi

Muuten joutuu karenssille ja työttämyyskorvauksen maksatus loppuu.

Työtön saa istua kaljakuppilassa odottamassa että yhteiskunta järjestää hänen elämänsä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuvio, opiskelet jotta saisit te korvausta, mutta käytännössä elinkustannukset vaativat työssäkäyntiä, aika älytöntä.

lisäksi et voi esim. hakea vähennyksiä mikäli haluaisit vähentää maatikirjallisuudesta yms. sellaisestam kuten suojatyöpaikoissa.

mistä nämä pullmössöksi kommentoivat nostavat matostaan? kaalimadonko radiomainoksista?

jotkut kuitenkn haluavat oppia uutta, fokusoitua, laajentaa perspektiiviä, mennä eteenpäin asioissa eikä lorvia ja kuluttaa aikaansa mädässä ja pölyttyneessä organisaatiossa siksi että SINÄ voisit käskeä sellaiseen.

Vierailija
24/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkin jo saanut täällä konkretiaa asiasta sisältäviä vastauksia, ainoa joka jotain asiasta luulee, olet sinä itse. Olisit voinut perehtyä asiaan viranomaissivustoilla, ennenkuin roiskaiset postauksen palstalle. Mutta se siitä.

Saksassa on otettu onnistuneesti käyttöön oppisopimusjärjestelmä monilla aloilla. Meilläkin se on, mutta melko kankea ja toimimaton, eikä julkishallinnossa tai yritysmaailmassa noin yleensä edes kovin suosittu, eikä sitä markkinoida näkyvästi esim. alan vaihtajille. Tässä olisi hyvä työllistämiskeino parannus, josta hyötyisivät sekä firma että työntekijä.

Mitä kankeaa Suomen oppisopimusjärjestelmässä on?

Lue vastaus uudestaan, perehdy siihen, perehdy asiaan. Kysy sitten uudestaan. Tee vähän ihan itse hommia, selvitääksesi asiaa. Sinulle ei tarvitse pureskella kaikkea valmiiksi ja syöttää lusikalla. Niistetäänkö vielä nenä ja pyyhitäänkö pylly?

Vierailija
25/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

itseasiassa kyllä voi, rahoitusvaje ajaa johonkin kaikille samaa poliittisin päätöksin,

sen jotenkin ymmärtäisi että istuisi / kuluttaisi aikaansa ala organisaation järjestämässä koulutuksessa 10 000 eur /3-4 pv (+alv) eikä sanotaa 6 kk pakotetussa ja sanktioidussa TE koulun penkillä. mikäli haluaisi oikeasti jotain uutta ja lisäarvoa kuten vaikka korkeakouluissa/ yliopistoissa, se on hankalaksi tehty kun TE pitää tiukemmpia rajoituksia kuin ns. normaalissa opiskelussa.

höpö höpö, sössön sössön?

Vierailija
26/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuule, monet ovat todennäköisesti selvittäneet taustoja asioille pljonkin ja todenneet niitä rajoitteita joita yritetään ITSENSÄ kehittänmiseen, ja muuhun autonomisesti kapuloida. riitti jo aikanaan se ettei jatkotutkintoihin ollut mahdollista vaan jouduttiin kaikille jotain kursseille kuluttamaan aikaansa kuin kakarat pulpetilla mutta heikon kurssisisällön takia. ja kurssista erkaneminenhan oli jo valmiiksi sanktioitu.

älypää, näin siis ammutaan alas sitä mistä ns. syvä osaaminen muodostuu. sama kun spilä+kokkare kertoo että sankioita tulee jos ette istu vaikka organisaatioss ax kertaa kahvia keittämässä mutta teette vaikka hakemuksia (mikä taas ei ole aktiivista tomintaa, onko älyvapaampaa keksitty?).

eikö itselläsi ole paperia siivota oma ahterisi?

Vierailija
27/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kandi tai Amkki, niin maisteriin saa sen verran aikaa opintotukea mitä sun kiintiössä on jäljellä. Sitä ei nollattu ja aloitettu alusta, vaan kirjeessä luki paljonko oon käyttänyt / paljonko jäljellä. Tukeni on 268€/kk ja ei riitä koko maisterin ajalle. En saa asumistukea avoliitossa. Lainaa saisi mutten ota. Säästöillä mennään.

Sepä se kun asia on ihan yksinkertaista matematiikkaa (ei tarvitse olla osakesijoittaja eikä onlyfans eikä hirveän rikas), mutta silti fakta on se että tämä ei ole kaikille mahdollista tosta noin vaan, jos koskaan.

Vierailija
28/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimen yliopiston opinnoista ei saa opintotukea, mutta työkkärin tuet menettää

Tämä ei yksinkertaisesti ole totta. Minä opiskelin näin useamman vuoden avoimessa yliopistossa, työkkärille piti vain toimittaa opinnoista selvitys ja heiltä sai myös hyviä vinkkejä, miten opintoja suorittaa samassa. Kokemukseni on vielä kohtalaisen tuore, pääsin avoimen väylän kautta tiedekuntaan viime vuonna.

Tänä keväänä selvitetty: jos suorittaa 5 op kuukaudessa avoimessa ylipistossa (esim. väyläopintoja) ei saa opintotukea eikä työkkärikorvausta. 5 op on se raja.

Vierailija
29/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei yksinkertaisesti ole totta. Minä opiskelin näin useamman vuoden avoimessa yliopistossa, työkkärille piti vain toimittaa opinnoista selvitys ja heiltä sai myös hyviä vinkkejä, miten opintoja suorittaa samassa. Kokemukseni on vielä kohtalaisen tuore, pääsin avoimen väylän kautta tiedekuntaan viime vuonna.

Tänä keväänä selvitetty: jos suorittaa 5 op kuukaudessa avoimessa ylipistossa (esim. väyläopintoja) ei saa opintotukea eikä työkkärikorvausta. 5 op on se raja.

Näin.

Ja / mutta edelleen pitää olla sitten samalla työnhakija eli käytettävissä työhön. "Työtarjouksia" tulee, jne. Minä en olisi jaksanut sellaista pelleilyä ja säätöä tavoitteellisen opiskelun ohessa, niin en halunnut suorittaa työttömän statuksella.

Vierailija
30/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä opintotuella? En minä ainakaan olisi oikeutettu opintotukeen. Opintolainankin saanti olisi vaikeaa.

Vierailija
31/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä opintotuella? En minä ainakaan olisi oikeutettu opintotukeen. Opintolainankin saanti olisi vaikeaa.

Jos et ole oikeutettu työttömyysturvaan tai opintotukeen, saatat olla oikeutettu toimeentulotukeen ja asumistukeen.

Vierailija
32/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa pitää olla huomattavasti muita parempi perusopinnoissa, jos haluaa oppisopimuksella ammatin. Lisäksi siellä maksetaan ensin alle puolet alan pienimmästä palkasta, Suomessa on alusta asti pakko maksaa lähes täysi palkka. Saksassa opinnot tehdään töiden ohessa eli iltaisin ja jopa viikonloppuisin, töissä ollaan 40 h/vko ja kuitenkin opintojen pitää koko ajan edetä, ei voi sanoa, että ei ehtinyt tai lapsi valvotti.

Suomessa oppisopimusjärjestelmä on usein niille, joista ei ole käymään koulua, Saksassa se on oppilaitosten parhaille, joissa työnantaja näkee potentiaalia.

Vierailija
33/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työttömän on niin vaikea ymmärtää sitä, että opiskelija on opiskelija, työtön taas ei. Ja kun työtön ryhtyy opiskelemaan, hänestä tulee opiskelija ja tietenkin työttömyysetuus loppuu, eihän sitä saa muutkaan opiskelijat siksi, että olivat ennen opintoja työttömiä.

Tai olisihan tuo kätevää, pappa betalar muutaman kuukauden (kohta 12 kk ajan) yli 4000 e/kk palkkaa ihan virallisesti ja sen jälkeen työtön nuori lähtee opiskelemaan ansiosidonnaisen turvin eli tilillee rapsahtaa noin 1800 e/kk vain siksi, että opiskelija on työtön.

Vierailija
34/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki ja muut tuet ei riitä edes asumiskuluihin Helsingissä ellei ota lainaa.

Kuulkaa pullamössötyöttömät. Kymmenet tuhannet opiskelijat opiskelee opintotuella ja tekevät töitä siinä sivussa. Miksi työttömien pitäisi saada hakeutua työvoimatoimistontuella opintoihin?

Työttömät tarvitsevat sen työkkärin tuen koska ovat työttömiä. Nykyisen massatyöttömyyden aikana on käytännössä täysin mahdotonta saada työtä ilman omaa autoa, mihin pitkäaikaistyöttömillä ei ole varaa, eikä töitä saa mistään, vaikka tykittäisi avoimia hakemuksia satapäin ja kasapäin kaikkiin mahdollisiin firmoihin, mihin tahansa työhön.

Suomesta puuttuu 200 000 työpaikkaa, jotta kaikilla olisi töitä. Työpaikkoja ei synny yhtään ainutta lisää sillä työttömien perusteettomalla solvaamisella. Kaikki työttömät hakevat epätoivoisesti töitä, työttömyyskorvaukset eivät riitä kunnon elämään, minäkin olen pakosta joutunut ottamaan 1/4 varhennettua vanhuuseläkettä, kun työttömyyskorvauksilla ei pysty elämään kunnon elämää. Suurimmalla osalla työttömiä ei ole tätä eläketakaporttia käytettävissään, ihmisarvoisen elämän saadakseen.

Moni työtön haluaisi parantaa työnsaantimahdollisuuksiaa opiskelemalla uuden ammatin tai edes uutta osaamista työmarkkinoille pääsemiseksi. Työttömyyskorvausten loppumisella tehdään tämä mahdottomaksi, ellei työkkäri myönnä lupaa omaehtoiselle opiskelulle työttömyyskorvauksilla.

Moni työtön ei saa pankista valtion takaamaa opintolainaa, mistä epäkohdasta ei julkisuudessa puhuta riittävästi, itse olen kokenut tämän omakohtaisesti. Kelan opintotuki on naurettavan pieni, samalla asumistuki on vain 70 % asumiskuluista, toimeentulotukeakaan ei opiskelija aina saa, yhtälö opiskelun mahdollistamiseksi on täysin mahdoton, ellei työkkäri anna lupaa omaehtoiseen opiskeluun työttömyystuella.

Vierailija
35/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opintotuki ja muut tuet ei riitä edes asumiskuluihin Helsingissä ellei ota lainaa.

Kuulkaa pullamössötyöttömät. Kymmenet tuhannet opiskelijat opiskelee opintotuella ja tekevät töitä siinä sivussa. Miksi työttömien pitäisi saada hakeutua työvoimatoimistontuella opintoihin?

On vähän eri asia nostaa opintolainaa parikymppisenä, kun periaatteessa on koko työura mahdollista maksaa laina pois, kuin viisikymppisenä, jolloin ei ikänsäkään puolesta ole haluttua työvoimaa.

Vierailija
36/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut reilu 630 op ja tarkistin käyttäneeni 39 opintotukikuukautta opintoihini. Maisteriopinnot suoritin osin työn ohessa, minkä vuoksi työttömäksi jäätyäni opinnot katsottiin sivutoimisiksi ja sain suorittaa niitä vapaasti työttömyysetuutta menettämättä.

Nykysäännöillä minulla olisi siis edelleen 15-18 opintotukikuukautta käytössä uuteen tutkintoon, eli voisin hyvin suorittaa toisen maisteritutkinnon opintotuen varassa.

Vierailija
37/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömät tarvitsevat sen työkkärin tuen koska ovat työttömiä. Nykyisen massatyöttömyyden aikana on käytännössä täysin mahdotonta saada työtä ilman omaa autoa, mihin pitkäaikaistyöttömillä ei ole varaa, eikä töitä saa mistään, vaikka tykittäisi avoimia hakemuksia satapäin ja kasapäin kaikkiin mahdollisiin firmoihin, mihin tahansa työhön.

Suomesta puuttuu 200 000 työpaikkaa, jotta kaikilla olisi töitä. Työpaikkoja ei synny yhtään ainutta lisää sillä työttömien perusteettomalla solvaamisella. Kaikki työttömät hakevat epätoivoisesti töitä, työttömyyskorvaukset eivät riitä kunnon elämään, minäkin olen pakosta joutunut ottamaan 1/4 varhennettua vanhuuseläkettä, kun työttömyyskorvauksilla ei pysty elämään kunnon elämää. Suurimmalla osalla työttömiä ei ole tätä eläketakaporttia käytettävissään, ihmisarvoisen elämän saadakseen.

Moni työtön haluaisi parantaa työnsaantimahdollisuuksiaa opiskelemalla uuden ammatin tai edes uutta osaamista työmarkkinoille pääsemiseksi. Työttömyyskorvausten loppumisella tehdään tämä mahdottomaksi, ellei työkkäri myönnä lupaa omaehtoiselle opiskelulle työttömyyskorvauksilla.

Moni työtön ei saa pankista valtion takaamaa opintolainaa, mistä epäkohdasta ei julkisuudessa puhuta riittävästi, itse olen kokenut tämän omakohtaisesti. Kelan opintotuki on naurettavan pieni, samalla asumistuki on vain 70 % asumiskuluista, toimeentulotukeakaan ei opiskelija aina saa, yhtälö opiskelun mahdollistamiseksi on täysin mahdoton, ellei työkkäri anna lupaa omaehtoiseen opiskeluun työttömyystuella.

Olen pitkäaikaistyötön ja viime kuukausina on tullut monta tapausta, että olisin saanut työn, jos minulla olisi ollut oma auto käytössäni, mutta pitkäaikaistyöttömänä ei ole varaa autoon, eikä työtön saa lainaa autoa varten, siitä on kenenkään täysin turha jaarittaa, olen tämän kokenut itse ja niin on moni muukin työtön.

Ensin pitää saada riittävän pitkäaikainen työ, jotta voi säästää siihen autoon, eikä toisinpäin kuten työnantajat vaativat.

Vierailija
38/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi luulla, että opintotuki on loputon? Ihminen, joka itse ei ole koskaan opiskellut ainakaan kovin pitkään? Itse olen ainakin opintotukeni käyttänyt jo aikoja sitten loppuun.

Vierailija
39/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, tuo on ihan yleisesti saatavilla olevaa tietoa, että raja on 5 op/kk jotta avoimen opinnot katsotaan sivutoimisiksi:

Sivutoimisina opintoina pidetään esimerkiksi

- avoimessa yliopistossa ja avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettavia opintoja, joiden kesto on enintään kolme kuukautta, opintojen laajuudesta riippumatta,

- avoimessa yliopistossa ja avoimessa ammattikorkeakoulussa suoritettavia opintoja, joiden kesto on yli kolme kuukautta, ja joiden laajuus keskimäärin on alle viisi opintopistettä opiskelukuukautta kohti,

- ammatti- tai erikoisammattitutkintoon johtavia opintoja, joiden henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelman (HOKS) mukainen laajuus keskimäärin on alle 4,5 osaamispistettä opiskelukuukautta kohti ja

- ammatillista täydennyskoulutusta, jota järjestetään keskimäärin vähemmän kuin neljänä päivänä kalenteriviikossa.

https://tyomarkkinatori.fi/palvelut/738c4099-8bd9-4b0b-aff3-deb7290e0bc…

Vierailija
40/54 |
21.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen suorittanut reilu 630 op ja tarkistin käyttäneeni 39 opintotukikuukautta opintoihini. Maisteriopinnot suoritin osin työn ohessa, minkä vuoksi työttömäksi jäätyäni opinnot katsottiin sivutoimisiksi ja sain suorittaa niitä vapaasti työttömyysetuutta menettämättä.

Nykysäännöillä minulla olisi siis edelleen 15-18 opintotukikuukautta käytössä uuteen tutkintoon, eli voisin hyvin suorittaa toisen maisteritutkinnon opintotuen varassa.

Sinulla on siis joku toinen henkilö huolehtimassa toimeentulostasi. Opintotuki on niin pieni, ettei sillä makseta edes asumiskuluja. Kerroit pystyväsi opiskelemaan uuden tutkinnon MUKA PELKÄN opintotuen varassa, mikä on todellisuudessa täysin mahdotonta, ilman että on muita rahoituslähteitä elämiseen.

Kaikilla työttömillä tai muilla opiskeluhaluisilla ei ole niitä muita ylläpidon lähteitä, kuten esim. puoliso, tai perintö tms.